Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavaperheessä riitaa laskujemaksutavassa, kumpi mielestäsi oikein?

Vierailija
28.02.2024 |

Toinen haluaa, että laskut maksetaan hetimiten kun ne tulee, eikä vasta eräpäivänä. Toisen mielestä ne maksetaan eräpäivänä. 

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen maksamista HETI, kun rahaakin vielä tililläkin on, eräpäivän koittaessa sitä ei välttämättä enää ole.

Millä logiikalla rahaa on heti, mutta ei eräpäivänä?

No sillä, että ne tällä hetkellä olevat rahat voi tuhlata ennen sitä eräpäivää. 

Mulla on aina käyttötilillä muutama tonni, ei ole ikinä käynyt edes lähellä loppua.

Vierailija
42/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osahan menee e-laskuna suoraan eräpäivänä ilman mitään hyväksymistoimenpiteitä. Jos tulee paperi- tai vaikka sähköpostilaskuja niin nekin laitan menemään eräpäivänä.

... ja meillä kumpikin hoitaa omat laskunsa ja raha-asiansa ihan itsenäisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on haasteita rahan käytössä niin kannattaa maksaa laskut heti. Jos tili ei ole koskaan nollilla vaan siellä on käyttörahaa suht reilusti, voi valita eräpäivämaksamisen.

Itsellä kaikki laskut tulee e-laskuina nettipankkiin ja maksu menee eräpäivänä.

Hyvin harvoin enää tulee paperilaskuja, paitsi viime vuonna terveyskeskuksesta, vai mikä hyvinvoitilaitos se nykyään on. Paperilaskun kun maksoin niin samalla tilasin e-laskun vastaisen varalle.

Vierailija
44/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa omat laskunsa juuri silloin kun haluaa. En minä edes tiedä, miten mies laskunsa maksaa eikä se minulle edes kuulu.

Vierailija
45/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tapa saattaa tuottaa stressiä ja toinen tapa mahdollisesti unohduksia

Vierailija
46/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kompromissini on se, että nettipankkiin suoraan tulevat laskut, jotka vaativat hyväksyntää, menevät eräpäivänään, kun se on valmiiksi sinne kirjattu. 

Ne laskut, jotka tulevat sähköpostiin tai paperisena (ei säännölliset kulut), kirjaan lähtemään samana päivänä, niin ei tarvitse lueskella laskusta eräpäivää, pankki taitaa automaattisesti ehdottaa meneillään olevaa päivää.

Eli mahdollisimman vähällä vaivalla ja muutoksilla.

Vierailija
47/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös monet laskut lähde automaattisesti vasta eräpäivänä vaikka ne kävisi "heti hyväksymässä tai maksamassa"?

Lähtee, ellei muuta myös eräpäivää. 

Moni joutuu muuttamaan eräpäivää koska silloin tilillä ei välttämättä rahaa. Kun rahahuolia ei tuossa määrin niin voi huoletta aina pitää eräpäivän maksupäivänä.

Vierailija
48/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö ap. kotikasvatus saamatta? Mun äiti opetti, että on rumaa juoruta "tuttava perheen" asioita selän  takana, vaan asiat puhutaan kasvatusten asianomaisten kanssa, jos se vaivaa noin paljon.

Eiköhän jokainen osaa maksaa laskunsa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
49/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen maksamista HETI, kun rahaakin vielä tililläkin on, eräpäivän koittaessa sitä ei välttämättä enää ole.

Toisilla voi olla kaksi tilinkäyttäjää tai itse laskunmaksaja on sellainen, että tilillä olevat rahat pistetään kulutukseen piittaamatta niistä eräpäivää odottavista laskuista. Uhkapelurin ja holttittoman rahankäyttäjän on parempi maksaa heti.

Vierailija
50/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat tavat on oikein. 

Normi perheessä, jonka talous on kunnossa, näin.

Mutta kun talous ja elämänhallinta on  vaikka vaan toisella hukassa, niin maksuun heti. Muuten ei eräpäivänä ole tilillä rahaa kun tuli tehtyä heräteostoksia  ja hummattua tili tyhjäksi.

Vierailija
51/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.llä tämä riita on, vain kenellä? Tuttavaperheen laskuista. 

Vierailija
52/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin maksaa omat laskunsa juuri silloin kun haluaa. En minä edes tiedä, miten mies laskunsa maksaa eikä se minulle edes kuulu.

Ai, meillä on yhteinen tili jolle tulee kaikki tulot  ja josta maksetaan kaikki menot. Niin helppoa. Ja joka kuukausi siirretään sama summa kummankin säästötilille.

Vierailija
53/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee käytännössä kaikki laskut suoraveloituksena ja yleensä aikaistan käsin eräpäivän palkkapäivään (15. päivä) tai jos seuraavalle kuulle menee, 1. päivään jolloin ehdin kuitenkin saada korot talteen

Vierailija
54/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä laskuja ap tarkoittaa? Mulla on kaikki muut laskut suoraveloituksessa paitsi kiinteistövero.

Mä ainakin haluan varmistaa, että jos tilaan jotain nettikaupasta, myös saan haluamani tuotteen ennen rahojen siirtymistä. Samoin luottokorttilaskun haluan tarkastaa ennen maksamista, vaikka se nettilaskuna tuleekin. 

Vierailija
55/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäikö ap. kotikasvatus saamatta? Mun äiti opetti, että on rumaa juoruta "tuttava perheen" asioita selän  takana, vaan asiat puhutaan kasvatusten asianomaisten kanssa, jos se vaivaa noin paljon.

Eiköhän jokainen osaa maksaa laskunsa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tunnistitko itsesi ap:n tuttavaksi vai mistä moinen ajatus?

Ei tuosta kyllä tuttavien henkilöllisyys paljastu, joten ei puhuta kenenkään selän takana.

Yleisellä tasolla voi aina puhua. Jos kalahtaa, niin peiliin katsomisen paikka 

Vierailija
56/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, meillä on yhteinen tili jolle tulee kaikki tulot  ja josta maksetaan kaikki menot. Niin helppoa. Ja joka kuukausi siirretään sama summa kummankin säästötilille.

Ikuisuuskysymys, yhteiset vai eri tilit. Meillä ei ole koskaan edes keskusteltu minkään asteisesta yhteisestä rahataloudesta. 

Vierailija
57/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi tehdä sitten kompromissin. Se, joka haluaa, että ne maksetana heti, niin laittakoon ne maksuun nettipankkiin, mutta merkkaa sinne eräpäivän.  Näin lasku on hoidettu heti eikä sitä tarvitse sitten muistaa ja toinenkin saa tyydytyksen, kun tietää, että se lähtee sitten vasta eräpäivänä.

Näissä moni menee harkaan kun se rahaa (nettipankista riippuen) näkyy siellä saldossa ja osa katsoo "ihanaa näin paljon voin käyttää", eikä tajua katsoa, että hei 10 päivän päästä sieltä on lähdössä 1450e vuokraan ja laskuihin!?

Tuolloin on sitten muitakin ongelmia, jos ei osaa pitää mielessä tulevia laskuja.

Mutta eikös nettipankissa ole ominaisuus, jossa voi korvamerkitä tilin saldoa laskuja varten ja näin ei pääse rahojaan käyttämään hövelisti? Muistelen, että on, mutta en ole nyt varma. Itsellä ei koskaan ole ollut ongelmaa sen suhteen, että voisin ylittää tilin epähuomiossa, joten en juuri kiinnitä mitään huomiota tuohon.

Vierailija
58/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja rahat olet saattanut tuhlata aiemmin ja ja sitä voi tulla lisää ennen eräpäivää. Eihän tuossa ole mitään järkeä, miksi tuhlaisit varsinkin jos tiedät että sinulla on laskuja maksettavana?

Vierailija
59/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noilla tiedolla kukaan pysty sanomaan, vaan riippuu täysin tilin rahavirrasta, onko käytössä useampi tili, miten paljon kuukauden menot jne. Yleisellä tasolla ihmiset elävät suunnitelmien mukaan esim. kuukauden.

Vierailija
60/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ja rahat olet saattanut tuhlata aiemmin ja ja sitä voi tulla lisää ennen eräpäivää. Eihän tuossa ole mitään järkeä, miksi tuhlaisit varsinkin jos tiedät että sinulla on laskuja maksettavana?

Me kaikki emme ole yhtä järkeviä ja yhtä hyvässä taloydellisessa asemassa kuin sinä. 

Kun iskee himo, se tyydytetään heti huomisesta murehtimatta. 

Pystytkö mitenkään mieltämään, että osalla meistä on tilanne tällainen? Siis rahaa vähän ja itsehillintä ja laskutaito puuttuu. Hyväksyä ei tarvitse kunhan ymmärrät.