Junttia vai hyvää käytöstä: kun uusi palvelupiste tai kassa avautuu, ryntää puolijuoksua ihmiset ohi vaikka viereisellä kassalla pitkään jonotettu?
Mielipiteesi tilanteesta? Olisiko hyvää käytöstä päästää jonottaneet avautuvalle pisteelle vai onko sen vuoro joka on nopein jaloistaan?
Kommentit (27)
Hyvä tapa olisi päästää jo jonossa olleet ensin, jos sattuu itse paikalle ja on menossa tiskille.
No moraalisesti oikein olisi purkaa avautuvalle kassalle jonoja mutta mä en kyllä käytä henkistä energiaa siitä hermostumiseen ettei niin tapahdu, semmosta se elämä nyt vaan on.
Nopeet syö hitaat.
Täällä ruotsissa on niin monta eri kulttuuria että onneton introvertti saa kyllä piristäytyä tai jää kaikessa ilman.
Kun kukaan ei lähde siitä vanhasta jonosta. Tai jos lähtee, menen sitten siihen vanhaan jonoon. On se semmosta sähläämistä.
Mutta ei siinä ehdi kysellä, tulisiko joku muu tähän uuteen jonoon mahdollisestikin, muuten jää kaikkien jonojen perimmäiseksi.
Monesti itse jään ihan mielelläni sinne vanhaankin jonoon, kun ei tiedä, kuinka nopeasti se uusi myyjä saa kassansa auki. Niin jää moni muukin. Ja jos joku lähtee, lyhenee sen vanhan kassankin jono.
Vanhukset on liian hitaita. Jos antaisin edellä olevan vanhuksen mennä edelläni uudelle kassalle, siihen olisi ehtinyt jo 10 nopeakinttuista edelle ennen vanhusta, vanhus olisi 11. ja minä 12. jonossa. Ei käy.
Joskus palvelutiskillä ojennetaan, että muita oli jonossa ennen ja onhan se nolo tilanne sille joka yrittää päästä ilman oman vuoron odottamista.
Kannatta arpoa, onko taktisesti oikea siirto, voittaako aikaa: skannaa muiden ostosten määrä, ja ryysää vasta sitten. Joskus se alkuperäinen jono vetää lopulta nopeammin. Tämä on empiirinen kokemus tutkittuani Lidl:n hikisiä perjantaihamstereita 😁.
Junttiahan se on, pahinta Lidlissä missä ne vielä kuuluttavat kassan avaamisesta.
Siihen saa totta kai mennä kuka vaan ehtii, vaikka kävelisit suoraan. Ala siinä sitten arpomaan että menkää te, ei kun menkäähän te vaan ensin.
Itse menen suoraan, mutta en suinkaan mieltäni pahoita jos olen toisessa jonossa ja joku pääsee avautuvalle kassalle.
Ammattilaisen vinkki Lidliin:
Tarkkaile kassojen katossa olevia numerokylttejä. Avautuvan kassan valo alkaa vilkkua vihreänä jo muutamia sekunteja ennen kuulutusta "Kassa 3 avautuu". Nopeimmat ovat jo jonossa, kun kuulutus tulee.
En jää odottamaan, että toisessa jonossa oleva
1. Ymmärtää tilanteen
2. Lähtee luovimaan jonosta kassojen ohi mutkitellen
Jos joku on jonossa edessäni, ja lähtee heti siitä toiseen jonoon, annan hänen mennä, mutta en käytä aikaa odotteluun.
Äkkiä huomaa olevansa tilanteessa jossa kaikki muutkin pyyhältävät ohi, ja olet entistä huonommassa tilanteessa.
Onneksi on kauppa, joka on erikoistunut kiilaavien Audikuskien tarpeisiin. Paskahkot valikoimat, mutta jonossa helppo kiilata vanhuksia.
Kaikille tulee jakaa pakolliset jonotusnumerolaput kassajonoon mentäessä. Jokaisella kassalla on sitten näyttö, jossa näkyy kulloinkin palveluvuorossa oleva jonotusnumero sekä seuraavat numerot. Jonotusnumerolappu luetaan viivakoodinlukijassa ensimmäisenä kun ostoksia asetetaan hihnalle.
Kun uusi kassa aukeaa tulee sen vieressä olevalle jonotusnumeronäytölle kauimmin jonottaneen numero ja ja järjestyksessä seuraavat. Siirtyminen on pakollista sekaannusten välttämiseksi.
Olen ratkaissut kehittämänne ongelman. Ratkaisu on typerä. Kuten tekin olette.
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaisen vinkki Lidliin:
Tarkkaile kassojen katossa olevia numerokylttejä. Avautuvan kassan valo alkaa vilkkua vihreänä jo muutamia sekunteja ennen kuulutusta "Kassa 3 avautuu". Nopeimmat ovat jo jonossa, kun kuulutus tulee.
Lidlissä onkin eniten näitä juntteja.
Itse ainakin päästän edelläni jonottaneet ensin avautuvalle kassalle.
Monesti päästän ohitseni myös henkilön, jolla on vähän ostoksia. Itse ostan ruokaa koko viikoksi ja kun on monta lasta, niin kärry on aina täysi.
Siitäpä sitten vaan arpomaan kuka on jonottanut kauimmin missäkin jonossa ison supermarketin kassoilla :D Hankkikaa nyt viimeinkin se oma elämä.
Niin monesti on käynyt, että yritän antaa edelläni olevalle tilaisuuden mennä uudelle kassalle, mutta se ei liikahdakaan ja mun takaa sitten kaikki menee. Jos on jo parin asiakkaan päässä vanhalta kassalta, ei edes kannata lähteä rynnimään uudelle kassalle.
Elämässä muuten epäonnistuneelle tässä on oiva tilaisuus menestyä, jos pystyy pitkän jonon hänniltä spurttaamaan uudelle kassalle jonon ensimmäiseksi!
Ja vaikuttaako ovatko jonottavat esimerkiksi vanhuksia?