Tuttavaperheessä riitaa laskujemaksutavassa, kumpi mielestäsi oikein?
Toinen haluaa, että laskut maksetaan hetimiten kun ne tulee, eikä vasta eräpäivänä. Toisen mielestä ne maksetaan eräpäivänä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Eikös monet laskut lähde automaattisesti vasta eräpäivänä vaikka ne kävisi "heti hyväksymässä tai maksamassa"?
Lähtee, ellei muuta myös eräpäivää.
Olisipa rahaa, millä maksaa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen maksamista HETI, kun rahaakin vielä tililläkin on, eräpäivän koittaessa sitä ei välttämättä enää ole.
Millä logiikalla rahaa on heti, mutta ei eräpäivänä?
Vierailija kirjoitti:
voi tehdä sitten kompromissin. Se, joka haluaa, että ne maksetana heti, niin laittakoon ne maksuun nettipankkiin, mutta merkkaa sinne eräpäivän. Näin lasku on hoidettu heti eikä sitä tarvitse sitten muistaa ja toinenkin saa tyydytyksen, kun tietää, että se lähtee sitten vasta eräpäivänä.
Näissä moni menee harkaan kun se rahaa (nettipankista riippuen) näkyy siellä saldossa ja osa katsoo "ihanaa näin paljon voin käyttää", eikä tajua katsoa, että hei 10 päivän päästä sieltä on lähdössä 1450e vuokraan ja laskuihin!?
Suurin osahan menee e-laskuna suoraan eräpäivänä ilman mitään hyväksymistoimenpiteitä. Jos tulee paperi- tai vaikka sähköpostilaskuja niin nekin laitan menemään eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei laskujen maksuun ole mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Se, että ne maksetaan on pääasia.
Kyllä näitä köyhille pitäisi opettaa, koska heidän huolimattomuus ja ymmärtämättömyys aiheuttaa lisää sos.kuluja, jotka me veronmaksajat maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkia voi heti maksaa, jos tilillä ei juuri silloin ole rahaa. Monen muun ketjun perusteella aika moni palstalainen elää kädestä suuhun ja "tilipäivänä" maksetaan laskut.
Mä en elä kädestä suuhun (saan palkkaa käteen yli 3 tonnia), mutta olen laiska. Mun laskut tulee kaikki verkkopankkiin, joten mun pitäisi käydä siellä kyttäämässä milloin tulee laskuja. En viitsi. Niinpä kun palkkapäivä koittaa, niin käyn maksamassa kaikki näkyvissä olevat laskut silloin, siirrän osan palkasta jemmaan ja sijoituksiin ja voin taas kuukaudeksi unohtaa moiset asiat.
Meillä maksetaan tilipäivinä oli eräpäivä tai ei. Jos eräpäivä on lähempänä seuraavaa palkkapäivää niin lasku lykätään siihen. Meillä ei nyt ole sellaista tilannetta että kaikki pystyttäisi maksamaan kerralla.
Mä maksan omat laskuni monesti ennen eräpäivää. Mies maksaa aina eräpäivänä. Yhteiset laskut eräpäivänä.
Ei kaikesta tarvitse tehdä ongelmaa.
Tää on kuin jostain nuortenlehden palstalta, kaverin puolesta kysyn, hih :)
Mitä laskuja ap tarkoittaa? Mulla on kaikki muut laskut suoraveloituksessa paitsi kiinteistövero.
Eipä sitäkään onhelmaa. Yksin kun asuu ja taloutensa hoitaa. Maksan heti, inhoan tekemättömien asioitten roikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen maksamista HETI, kun rahaakin vielä tililläkin on, eräpäivän koittaessa sitä ei välttämättä enää ole.
Millä logiikalla rahaa on heti, mutta ei eräpäivänä?
No sillä, että ne tällä hetkellä olevat rahat voi tuhlata ennen sitä eräpäivää.
Laskun huomioin tietysti heti saapumispäivänä mutta maksupäiväksi eräpäivä. Eivät unohdu mutta periaatteesta en maksa etukäteen laskuja.
Ei kai siihen ole "oikeaa" tai "väärää" tapaa, kunhan lasku vaan maksetaan. Tottumuksista kiinni.
Miten tollaisesta voi saada riidan aikaiseksi?
Pienyrittäjien laskut maksan heti. Isojen yritysten vasta eräpäivän. Ensinmainitut kärsivät helposti, jos joku ei maksa ajallaan.
Jos taloushallinta on hakoteillä ja/tai eletään kädestä suuhun niin sitten on parempi msksaa heti.
Jos taas hahmottaa, että paljonko on käytettävissä kun tilin saldosta vähentää erääntyvät laskut ja tulossa olevat laskut, niin ihan sama. Itse maksan aina eräpäivänä.
Onko aloittajan tuttavista toinen sellainen, joka hassaa rahat kun vaan saldoa on, miettimättä tulevia laskuja? Peliongelmainen, holisti, huumeitten käyttäjä, kaksisuuntaista mielialahäiriötä poteva, tms? Ja toinen jalat maassa oleva pidemmälle ajatteleva? Tällä kombolla laskut maksuun heti niin tulee vähemmän yllätyksiä.
Tarkoittaako maksaminen nimenomaan päivää minä rahat lähtee tililtä vai sitä, että lasku laitettu nettipankkiin siten, että raha lähtee eräpäivänä? Arkikielessä "lasku on maksettu" tarkoittaa, että lasku on käsitelty ja maksu lähtee eräpäivänä.
Kumpaa tahansa tarkoitetaan ei kumpikaan tapa ole oikein tai väärin. Pääasia on, että lasku maksetaan ajallaan (tai sitten ollaan yhteydessä laskuttajaan ja sovitaan eräpäivän siirrosta).
Minä maksa(isi)n heti. Ei pääse unohtumaan, ja lasku on maksettu eikä pääse tililtä käyttämään liikaa rahaa turhuuteen.