Tuttavaperheessä riitaa laskujemaksutavassa, kumpi mielestäsi oikein?
Toinen haluaa, että laskut maksetaan hetimiten kun ne tulee, eikä vasta eräpäivänä. Toisen mielestä ne maksetaan eräpäivänä.
Kommentit (108)
Onneksi postasit oikein tänne "tuttavien" isosta ongelmasta.
ps. Ihan sama kunhan maksatte laskunne.
Eipä ne normaalilla tilillä korkoa tuota, joten pääasia että laskut yleensä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne normaalilla tilillä korkoa tuota, joten pääasia että laskut yleensä maksetaan.
Eipä ne rahat ...
Jos tilille maksettaisiin kunnon korkoa niin sitten kannattaisi maksaa vasta eräpäivänä. Mutta nykytilanteessa on aivan sama kummin maksaa.
voi tehdä sitten kompromissin. Se, joka haluaa, että ne maksetana heti, niin laittakoon ne maksuun nettipankkiin, mutta merkkaa sinne eräpäivän. Näin lasku on hoidettu heti eikä sitä tarvitse sitten muistaa ja toinenkin saa tyydytyksen, kun tietää, että se lähtee sitten vasta eräpäivänä.
Toisella systeemillä laskut "unohtuvat" helposti. Heti, on paras tapa!
Ei laskujen maksuun ole mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Se, että ne maksetaan on pääasia.
No nyt on outo riitä. Olisi kiinnostava kuulla riidan osapuolten argumentit, koska eihän tässä mitään universaalia oikeaa ole.
Itse maksan laskut palkkapäivänä. Ihan sen takia, että silloin siirrän rahaa jokatapauksessa perheen taloustilille ja omalle säästötillle. Samalla laskut pois ja tsekkaus, onko oma budjetti balansissa. Käytännössähän siis kaikkien laksujen maksuaikaa on sen verran, että voi odottaa seuraavaa palkkapäivää.
Itse olen yrittäjä ja maksan omat laskuni heti, mutta yrityksen laskut vasta eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilille maksettaisiin kunnon korkoa niin sitten kannattaisi maksaa vasta eräpäivänä. Mutta nykytilanteessa on aivan sama kummin maksaa.
saan tililtäni muistaakseni 2,8% koron. Laitan laskut maksuun heti, kun olen ne tarkistanut, mutta nettipankissa merkaan maksupäiväksi vasta eräpäivän. Eräpäivään en jätä laskun hoitamista, koska pari kertaa on käynyt niin, että sitten ei olekaan päässyt eräpäivänä nettiin, asia on unohtunut, lasku kadonnut, nettipankki alhaalla tai jotain muuta kummaa.
Eikös monet laskut lähde automaattisesti vasta eräpäivänä vaikka ne kävisi "heti hyväksymässä tai maksamassa"?
Itselläni riippuu ihan siitä, että onko eräpäivä ennen seuraavaa palkkapäivää vai sen jälkeen. Jos eräpäivä on seuraavan palkkapäivän jälkeen, maksan yleensä vasta palkkapäivänä, muuten heti, kun lasku tullut.
Minä maksan aina kaikki laskut palkkapäivänä. Osan siis vähän myöhässä, osan ennen eräpäivää ja joissakin laskuissa sattuu olemaan eräpäivä palkkapäivänä. Minusta on kätevintä hoitaa kaikki kerralla, eikä oikeasti ole mitään väliä jollekin Telialle sillä, että mä maksan niille kolme päivää myöhässä. Ei kerkeä tulla karhua eikä kyllä pahemmin korkoakaan.
Suosittelen maksamista HETI, kun rahaakin vielä tililläkin on, eräpäivän koittaessa sitä ei välttämättä enää ole.
Ei kaikkia voi heti maksaa, jos tilillä ei juuri silloin ole rahaa. Monen muun ketjun perusteella aika moni palstalainen elää kädestä suuhun ja "tilipäivänä" maksetaan laskut.
Keksin heti maksamiselle pari argumenttia. Jos maksaa heti, niin nämä eivät unohdu ja jos rahan käytössä on haasteita, niin oman budjetin hallinta pysyy hallinnassa kun tilillä ei ole "turhaa" rahaa.
Eräpäivänä maksaminen nyt vaatisi sen, että merkkaa jonnekin ylös tämän the eräpäivän (tai sitten ajastaa nettipankissa), mutta en oikein ymmärrä, miksei laskua maksa suoraan, jos on jo pankissa.
Käsitellään heti mutta valitaan eräpäivä maksupäiväksi.
Heti maksuun jos on aihetta epäillä, että ehditään tuhlata rahat ennen eräpäivää.
Vierailija kirjoitti:
voi tehdä sitten kompromissin. Se, joka haluaa, että ne maksetana heti, niin laittakoon ne maksuun nettipankkiin, mutta merkkaa sinne eräpäivän. Näin lasku on hoidettu heti eikä sitä tarvitse sitten muistaa ja toinenkin saa tyydytyksen, kun tietää, että se lähtee sitten vasta eräpäivänä.
hei "kaverin puolesta kyselen"
Näin meillä tehdään. Ihan omasta puolestani vastaan😉
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä nyt vaikka sähkölaskusta tai puhelinlaskusta, eli jostain muutamasta kympistä, joita lojutettaisiin jossain KÄYTTÖTILILLÄ pari päivää enemmän, näinkö voi tienata 3 senttiä 10 vuodessa?
Vai tuttavaperheessä?