Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradu - helppo homma? ov

Vierailija
15.01.2007 |

Sanokaas nyt ihan rehellisesti, että onko se paljon puhuttu gradu nyt niiiin hankala homma kun annetaan ymmärtää. Tietysti riippuu tosi paljon alasta, mutta kuitenkin....

Itse vasta mietin aihetta (pääaineena englantilainen filologia) mutta luulen kyllä oystyväni n. puolessa vuodessa tekemään gradun työstämällä sitä n. 20 h/vko. Tein aikoinaan prosemmatyönkin n. 25 sivua n. kuukaudessa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison siitä tekee lähinnä se, että se lienee monille ensimmäinen suuri tutkimustyö. Niitä tulee monille sitten elämänvarrella useitakin ja gradu on vain harjoitustyö niihin nähden.

Vierailija
2/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...asenteesta kiinni.

Kirjoitin lyhyemmässä ajassa väitöskirjan. Hyvin organisoitu = puoliksi tehty. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin paljon alasta ja aiheesta, mutta jos oikein asiaan suhtaudut, niin helppoa se on. Ryhdy vain hommaan äläkä pelkää.

Vierailija
4/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä se monille tuntuu olevan. Mua jotenkin huvittaa ihmiset, jotka suhtautuvat graduun niinkuin se olisi lähes väitöskirja: sivumäärä lähentelee 200 sivua, lähteitä sivukaupalla ja työtä tehdään vuosia. Vaikka olisikin aiheesta kiinnostunut ja suuntatumassa tutkijaksi, niin mielestäsi tämä on liikaa.

Kyllä ihanne olisi jos gradun saisi työstettyä valmiiksi puolessa vuodessa. Minusta suunnitelmasi kuulostaa hyvältä.

Vierailija
5/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki " tomppelitkin" saavat lopulta gradun tehtyä.

Jos tavoitteena on vain valmistuminen, niin gradu on helppo homma. Tieteellisesti merkittävän gradun tekeminen on sitten todella haastavaa, muttei suinkaan mahdotonta. Tällöin tuloksista voi hyvin kirjoittaa tieteellisen artikkelinkin.

Keskiverto opiskelija saa tehtyä gradun 4-5 kuukaudessa, jos sitä tekee tosissaan täysipäiväisesti. Parhaat/nopeimmat tekevät sen helposti 4 kk:ssa, ja jos aikaa menee yli 6kk, niin silloin on opiskelija tehnyt jo muutakin kuin gradua. Yleensä pitkään tehdyt gradut eivät ole sen parempia kuin nopeasti tehdytkään.

nimim. Gradujen ohjaaja

Vierailija
6/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Hyvä suunnitelma auttoi sekä aikataulutus siinä pysyminen. Lokakuussa 2001 aloitin ja huhtikuun 5. päivä 2002 jätin tarkistettavaksi. Samaan aikaan tein muitakin opintoja ja harjoitteluita vielä, mutten kovinkaan paljoa. Keskimäärin pystyin tekemään gradua kaksi kuukautta tuosta 7kk ajasta päätoimisesti ja silloin tulostakin syntyi eniten. Hitainta oli kerätä tutkimusaineistoa.

Vierailija
7/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ns. " läpi menee" -gradun saa kyllä tehtyä vähän pienemmälläkin panostuksella, tosin riippuu paljon alasta ja laitoksesta.

Itselläni pelkkä kokeellinen osuus kesti 6kk (luonnontieteistä gradun tein), ja siihen kirjoitustyötä 5kk päälle. Kokeellisen osuuden aikana keräsin lähteitä ja suunnittelin kirjoitustyötä, mutta siitä huolimatta kirjallisuusosuus valmistui melkoisen hitaasti. Sitten kun vauhtiin pääsi, niin tekstiä alkoi syntyä -huomasinkin vasta parin kuukauden kirjoituksen jälkeen, että parempi pakertaa gradua vaikka 3 päivänä viikossa se 10h, kuin joka päivä muutama tunti. Eteni nopeammin tuolla tavalla.

Itse haluan painottaa ohjauksen merkitystä kirjoitusvaiheessa. Itse kävin näyttämässä gradua ohjaajalle kirjoitusvaiheen aikana ainakin 7 kertaa, joskus oli kyse yksittäisen kappaleen rakenteesta ja joskus taas ylipäänsä koko gradusta. Viimeisen tapaamisen yhteydessä ohjaaja sanoi, että gradu on valmis arvosteltavaksi. Minua auttoi paljon se, että ohjaaja sanoi napakasti mielipiteensä asioista, vaikka kieltämättä söikin aika pahasti naista, kun käski kerrankin poistaa 8 sivua tekstiä (kun kuulemma pointtini ei ollut olennainen kokonaisuuden kannalta). Eli hyödyntäkää ohjaajien ammattitaitoa, toivottavasti ap:lla on hyvä ohjaaja, joka jelppii aina tarvittaessa.

Vierailija
8/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee hommaa draivilla ja täyspäiväisesti, saa sen varmaan valmiiksi nopeamminkin. Mun mielestä graduun ladataan nykyään kohtuuttomasti aikaa, vaivaa ja energiaa. Se on kuitenkin vain lopputyö. Mutta minkäs teet, suurimmassa osassa tapauksia ne on laitokset, jotka lähettävät opiskelijoille vääränlaista viestiä. Päin naamaa kannustetaan nopeaan valmistumiseen, mutta arvosanoja annetaan tosi kitsaasti. Monilla laitoksilla laudaturia on liki mahdotonta saada, ja normaalin hyvästä työstä saa hikisen c:n. Musta siinä on jotain täysin väärää, jos erinomaiset opiskelijat liputtaa saadessaan magnan, ja eximiaankin pitää tehdä töitä useita vuosia!

Itse päädyin siihen, että valmistuminen on arvosanaa tärkeämpää, joten tein vain työn järkevässä ajassa, ja tyydyn sitten siihen, mitä saan. Koska en aio tutkijaksi, gradun arvosana on myöhemmin ihan yksi hailee (kunhan ei ole aivan surkea).

Vierailija
9/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ajatellut että kunhan läpi menee niin hyvä on. Minulla ei siis ole sen suurempia tavoitteita gradulle, muuta kun valmistuminen. Jonkinmoisia laatuvaatimuksia kuitenkin itselläkin väistämättä on, en nyt ihan p*skaakaan työtä haluaisi tehdä. Mutta kunnianhimoinen en todellakaan ole.

Kiva että vastaajat olette olleet sitä mieltä että gradun ' kauheutta' hieman lioitellaan. Itselläkin on tuttuja, jotka ovat tehneet gradua vuosikausia, mutta myös paljon muuta siinä ohessa. uos gradua tosiaan tekee tosissaan eikä paljon muuta samaan aikaan niin ei sen nyt luulisi ihan mahdoton homma todellakaan olevan.

Vierailija
10/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

gradu tarkoitus saada valmiiksi kevääseen 2008 mennessä? (ei siis vielä aloitettu). Jos teen gradua muutamana iltana viikossa + ehkä yhden kokonaisen päivän viikossa niin voisiko olla mahdollista saada se tehtyä n. 9 kuukaudessa jos alan nyt jo miettiä aihetta, etsin ohjaajan ja kerään aineistoa? t. gradua vasta aloitteleva kotiäiti

Vierailija
11/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietysti riippuu siitä, minkä verran saat apua lapsen hoitamisessa mieheltäsi ja muilta sukulaisilta ja tuttavilta. Mutta kannattaa tosiaan alkaa jo järkkäilemään asioita siihen malliin, että pääsisit kohtapuolin kirjoittamaan. Aiheen hyväksymisessäkin menee jonkin aikaa, samoin ohjaajien päättämisessä.

Tsemppiä kovasti!

Vierailija
12/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa tuollainen pari tuntia päivässä voi olla hyvä juttu. Silloin voit kerätä aineistoa (vaikka lapsen kanssakin) ja vähän kahlailla aihealuetta läpi ja hahmotella sopivaa kokonaisuutta.

Sen jälkeen tarvitset pidempiä työrupeamia (eli min. 4 tuntia kerrallaan), jolloin luet aineiston, ryhmittelet sen ja teet alustavan sisällysluettelon. Tämän jälkeen keskustelet ohjaajan kanssa perusteellisesti ja kerrot mitä aiot sisällyttää kuhunkin kappaleeseen.

Sitten vain " täytät" sisllysluettelon graduksi. Tavoitteeksi voi laittaa, että joka päivä tulee sivu tekstiä (tai mielummin yksi pieni aihealue käsiteltyä). Tässäkin vaiheessa kannattaa tehdä vähän pidempiä päiviä.

Lopuksi on tekstin editointia, kuvien käsittelyä, viitteiden järjestelyä tms. jota voi tehdä vaikka lapsi pyörisikin jaloissa. Ei vaadi todellista keskittymistä vaan on lähinnä sihteerinä toimimista.

Nimim. gradujen ohjaaja

Vierailija:

gradu tarkoitus saada valmiiksi kevääseen 2008 mennessä? (ei siis vielä aloitettu). Jos teen gradua muutamana iltana viikossa + ehkä yhden kokonaisen päivän viikossa niin voisiko olla mahdollista saada se tehtyä n. 9 kuukaudessa jos alan nyt jo miettiä aihetta, etsin ohjaajan ja kerään aineistoa? t. gradua vasta aloitteleva kotiäiti

Vierailija
13/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seminaari olisi tarkoitus aloittaa syksyllä. Voin kai aloittaa gradun jo sitä ennen? t 13

Vierailija
14/14 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi seminaaria graduun liittyen. Yksi pidettiin gradun tekoa ennen (tai teon alkuvaiheessa), ja toinen gradun valmistuttua. Molemmat siis käsittelivät gradun tekemistä ja graduaihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi