***ENSIKOT VIIKOLLA 3***
Nythän on jo maanantai, siis uuden pinon aika! Tässä viime viikon pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9277243&p=1&tmode=1&smode…
Emmi heräs just päikkäreiltä, joten täytyykin joutaa. Palaan myöhemmin!
-Amy-
Kommentit (65)
Uusia Aksuja löyty täältä http://irc-galleria.net/archive.php?nick=millipilli&album_id=634106
Huhhuh, eka työviikko takana! Neljä tarhapäivää vietettynä siis. Tiistaina aloitettiin työt ja tarha. Kyllähän se jännitti pirusti ennakkoon, mutta oikeastaan se tarhaan tutustuminen oli minulle tosi tärkeä juttu, sen jälkeen alkoi tuntua, että kyllä Matias siellä pärjää. Meillä on siis ryhmis, jossa on todella pätevän ja työstään tykkäävän tuntoisia vanhempia tarhatätejä. Mummoiässä olevia siis. ;) Kuvailivatkin itse, että lapset tulevat heille kuin mummolaan. Matias on tarhan kuopus, lisäksi on kaksi muuta alle kaksi-vuotiasta.
Matias ei ole kotona vielä aloittanut pottailua, eikä taida tarhassakaan sitä tehdä. Ainakaan siitä ei ole puhuttu. Minusta tuntuu, että se olisi helpompaa aloittaa keväämmällä... Vaippapaketti on viety tarhaan, ja vaippoja tätit vaihtelevat. M nukkuu kahdet päikkärit, jotka hän nukkuu myös tarhassa. Ekat muiden ulkoillessa ja toiset sitten iltapäivällä. Me ollaan viety omat rattaat tarhan tätien toivomuksesta, joten M ei ole lainkaan ulkona maassa. Pinniksen aikoivat tuoda Matiakselle tässä myöhemmin, niin voi sitten siirtyä siihen nukkumaan uniaan.
M juo ruokaillessaan ihan lasista kotona, ja näin aikoivat tarhassakin juottamisen hoitaa, mutta tuttipullon olen vienyt lisäksi, jotta voivat antaa maitoa pojalle ennen päikkäreitä. Tarhassa on Tuttelia, joten sitä ei tarvitse itse viedä. Tärkeää on huolehtia, että Matiaksen " arvotavarat" , eli tutti ja riepu ovat aina matkassa, jotta voi niiden avulla rauhoitella poikaa pahan mielen tullessa.
Koska meidän tarhassa on niin vähän pienimpiä, ovat tätit sanoneet, että pienille itkijöille löytyy aina syli. Ja mielellään istui tätien sylissä jo silloin tutustumispäivinä.
Ekat päivät M oli syönyt tarhassa todella huonosti, vain muutamia lusikallisia. Lisäksi oli itkeskellyt, mutta johon osasyynä oli varmasti nälkäkin. Maitoa olivat antaneet pullosta sitten pahimpaan nälkään. Kotona M tankkasikin sitten illalla ihan hillittömiä annoksia ruokaa! :)
Parin päivän jälkeen hoksattiin jutella tarkemmin syömistavoista kotona, ja syömismoottori käynnistyi myös tarhassa Matiaksella. Nyt on syönyt ihan hyviä annoksia, eikä kotiin tullessa ole kuolemannälkäinen.
Näyttäisi vähitellen sopeutuvan uuteen rytmiin ihan hyvin. Meillä isi vie tarhaan, minä haen. Tämä ihan työvuorojen alkamisesta johtuen, minun työt alkavat aikaisemmin yleensä. Mutta tämä oli kyllä parempi muutenkin, kuitenkaan tämän ikäinen ei samalla tavalla itke isän perään kuin äidin. Ja minä olisin varmaan kyynelihtinyt tarhaan jäävän pojan perään. ;)
Nyt en ennätä muuta kertoa, enkä kommentoida enempää. Pahoitteluni. Työpäivien jälkeen olen ollut niin väsynyt, etten ole konetta avannut... M itkeskelee yöllä, enkä saa nukuttua rauhassa. Aamulla herätys klo 6 ja työpäivä päälle. Ilta touhuamista pojan kanssa ja nukkumaan. Jospa tämä tästä. Ainiin, NapNap kysyi, mitä teen, työskentelen palvelualalla esimiehenä. Nyt on alkuun mukavan tasaista työpäivää, mutta tulee olemaan vaihtelevampaa jatkossa. Mm. ensi viikolla kolme työpäivää alkaa jo klo 5... Huhhuh.
Rentouttavaa viikonloppua ja onnittelut Iisalle!
Kissankello ja M
Tulin nyt lukemaan loput viestit, kun eilen jäin sivulle 4..
Yöt on meillä mennyt ihan hulinaksi (tai voishan ne olla pahempiakin..). Esim. viime yönä D heräs 4 kertaa, 2 kerralla näistä kesti tunnin verran ennen kuin nukkui uudestaan. D on keksinyt uuden puuhan pitää itsensä hereillä, kun pidän käsistä kiinni ettei voi heiluttaa niitä niin potkii nyt jaloillaan ja tunkee jalkoja pinnojen väliin ja yrittää päästä sängyssä poikittain :S. Ens yöks otetaankin sit uudet aseet nukutukseen ;). Me ollaan saatu jo ennen D' n syntymää mun tädiltä serkkujen vanha pinnasuoja, mutta serkut on pienenä repinyt siitä ne kiinnitysnarut pois. Tänään VIHDOIN (kun ei kestänyt kuin yli puoli vuotta :O!) sain aikaseksi ommella uudet narut siihen. Lisäks viime viikolla löysin kirppikseltä ihan uuden unipussin. Eli ens yöks poika pussiin ja vielä pinnasuoja lisäks. Luulis jalkojen pysyvän ainakin sängyn sisällä ;). Potkimisesta en kuvittele pääseväni eroon, mut eipä tarvi kiskoa peittoa jatkuvasti takasin päälle.
Mä olen nyt ollut niin huolissani tästä ilmaston lämpenemisestä yms. et taidan siirtya takas päiväkestoiluun ;). (Oon kyllä muutenkin miettinyt sitä.) Meillä päiväkestoiltiin silloin aluks, mutta sit masiksen pahimmassa vaiheessa (onneks tajusin) piti jättää kaikki " ylimääränen" pois. Nyt haluisin taas alottaa, mut melkein kaikki vaipat on jo pieniä. Ens kuunssa pitäis olla onneks enemmän rahaa, jos silloin hankkis uusia..
Mun kaverilla on kans Emmaljungan vaunut, meillä on Haberkornit. Olin luullut, et meidän vaunut on suht kevyet, mut ne Emmaljungat on ihan unelmat! Tuntuu et ei edes työntäis vaunuja vaan ne liikkuis itekseen. Meinaankin aina työntää kaverin pojan seiniä päin ym. jos joudun hänen vaunuja siirteleen :D. Meille tulee kyl Emmaljungat, jos joskus lisää vauvoja saadaan.
Mörötin: Toi Viiperon ajatus synnytyksestä puhumisesta on mustakin hyvä idea. Vaikka neuvolassa jos voisit siitä puhua, et ei sit, jos myöhemmin olet uudestaan raskaana, tule mitään synnytyspelkoa tms.
Päivähoidosta itse oon miettinyt päiväkotia. Itse olen ollut kummassakin. perhepäivähoidossa oli ihan kivaa, mut sit kun hoitaja oli lomalla tai kipeänä niin inhosin niitä varahoitopaikkoja yli kaiken. Pääasia kuitenkin, et saa hoitopaikan sit kun tarvii (kaveri ei saanut lapsilleen hoitopaikkaa, vaikka haki ajoissa eikä sitten päässytkään aloittamaan opiskelua suunnitelman mukaan).
Ope: Jos kaupan valmiit vellit ei sovi Ainolle niin sähän voit tehdä ite velliä Ainon käyttämään maitoon vaikka soseesta. En oo ite testannut että toimiiko, mut tuli vaan mieleen.. Mä ja D' kin voitais tulla Keravan treffeille! (Asutaan K-junan " pysäkillä" .)
Amy: Jos Emmi on iltaisin väsynyt, mutta ylikierroksilla kaikesta uudesta? Meillä ainakin käy välillä niin. Ensin D on ihan älyttömän ilonnen ja nauraa kaikelle ja sit yhtäkkiä iskeekin kamala väsy (ja usein nälkä). Siitä on tosi vaikea rauhottua syömään ja nukkumaan :S.
Niameypä oli päässyt nopeasti mukaan vauvauintiin. Toivottavasti oli kivaa. Mä en ainakaan edes katsonut muiden mammojen mahanahkoja. Ne vauvat vaan vei kaiken huomion ja niistä kovasti juteltiinkin parin äidin kanssa ;).
Q: Meillähän oli toinen iso vauva silloin raskausaikana :). Aina ultrissa edellä ym. Sun kanssa taidettiin sitä silloin jo pohtia. On kyllä hassua, miten samanlaisia meidän pojat on monissa asioissa ;).
Vauvauikkarit me löydettiin Tarjoustalosta, oiskohan ollut 7 euroa. Kivan näköiset tummansiniset, piirretty valaan kuva edessä :). Prismassakin oli vauvauikkareita (en tykännyt) ja Anttilassa oli ainakin uimahousuja. Tosi monet nettikaupat myös myy erilaisa uikkareita vauvoille. Kannattaa kokeilla Googlea..
Kiva kuulla Pikku-millin nukahtamiskoulusta. Meilläkin taitaa olla toivoa vielä joskus ;). Mä alotan (siis jatkan) opiskelut kans ens syksynä, jäljellä 1,5 v. D menee hoitoon tai sit jää daddyn kans kotiin..
Kiva, että Karssulin reissu meni hyvin. Toi jonkun erikoisruokavalion noudattaminen ei varmaan kuulu italialaisten tapoihin ;). Ite oon vege. Silloin Italiassa oli tosi hankalaa saada ihmisiä ymmärtämään, et en syö mitään elävää. Parasta oli meidän kantaravintolassa, kun selitin et haluun ton alkuruuan (sisälsi kaikenlaisia erilaisia pieniä ruokia) ilamn lihaa. Sain sit ruuan ja huomasin, et siinä oli kinkkua vaikka miten monessa ruuassa. Tarjoilija sit ihan pokalla sanoi et ei se oo lihaa se on procuttoa ;) (Odotan innolla miehen kotimaahan menoa, kun saa afrikkalaisille selittää, et en syö lihaa. Varmaan pyörtyvät ;). Oon muutenkin rikkonut kaikki miehen käsitykset eurooppalaisista ;).. )
Kandi: Niin se rytmi vaan muodostuu itekseen huomaamatta.. Hyvä te!
Hienosti Matiaskin oli aloittanut " työt" ! Hyvä, hyvä :)
Nyt onkin kaikki viestit luettu, huh huh.. Taas tuli kilometriviesti, mut oli pakko kommentoida ;)
Jenni
On ollut niin touhukasta menoa, että en ole jaksanut kirjoitella muutamaan päivään. Tytöllä on taas ollut rintaraivoomista oikein kovalla äänellä, joten oon vähän jännittynyt aina päivisin sen takia enkä jaksa keskittyä kirjoittelemaan niinä hetkinä, kun olis aikaa. Yöt menee edelleen oikein hyvin, joten ei meillä mitään hätää ole. :)
Leffassa oli ihan kivaa, mitä nyt typy säikähti ihan hirveesti uutta tilannetta ja huusi silmät kyynelissä. Ei rauhoittunut tissille vaan piti hyssyttää vaunuissa uneen. Otin sitten vaunukopassa leffasalin puolelle ja loppuaika meni ihan hyvin, sain jopa leffaakin seurattua. :D Menen kyllä uudelleenkin, kun kuitenkin loppujen lopuksi meni ihan kohtuu hyvin.
Ilmeisesti tytöllä on tosiaan joku uusi kehitysvaihe, johon kuuluu se, että nukahtaminen on vaikeeta, onnistuu vain rätti silmillä. Samoin syömiseen keskittyminen on lähes mahdotonta muulloin kuin just herättyä. Tänään on pitkästä aikaa onnistunut jotenkuten syöminen ilman itkuraivari-hyssytysnukutus-pikapäikkäri- tissisuuhunhetiherättyä-härdelliä... Ja tänään on suostunut nukahtamaan päikkäreillekin ilman kanniskelua, muutama päivä välissä meni tosiaan niin, että vain vaunuihin tai syliin hyssytellen pystyi nukahtamaan. Olin ihan pulassa, koska tyttö on ollut niin hirveän helppo tähän asti, etten meinannut tajuta, että vauvaa voi oikeesti nukuttaa syliinkin! Ihmettelin vaan, kun ei nukahda sänkyyn normaalisti, vaikka kuinka hyssyttelisin vieressä.
Kissankellolle kovasti voimia töihin! Mä ihailen suuresti kaikkia, jotka jaksaa mennä töihin, mua pelottaa ihan hirveesti jo etukäteen se vaihe, kun pitää tehdä se päätös ja oikeesti mennä taas ansaitsemaan rahaa...
Karssulin reissu kuulosti ihanalta... vai on teidän neiti jo ruvennut kääntyilemään noin nuorena! Melkoinen termiitti taitaa sielläkin kohta olla, kun lähtee liikkeelle.
pikku-milli oli saanut Aksun opetettua unille, mahtava homma! On varmasti tosi suuri helpotus, kun ei tartte itkun kanssa mennä unille, siis helpotus molemmille. Mun veljenpoika on suunnilleen saman ikäinen Aksun kanssa, ja myös herää useemman kerran yössä syömään edelleen. Kuulema imaisee välillä vaan vähän, kuin tarkistaakseen, että äiti on paikalla ja nukahtaa uudelleen. Mutta kun nukkuvat perhepedissä, ei vanhempia haittaa heräily.
Q, tosi vaikeetahan se on muiden puolesta päättää, kannattaako mennä töihin vai ei. kyllä sä itse osaat sen päätöksen parhaiten tehdä. Mä tosiaan vaan itse en osaa ees ajatella, että töihin menen, mutta mieli voi muuttua. Joka tapauksessa joudun menemään vähäks aikaa töihin elo-syyskuussa, kun olen yhden projektin luvannut tehdä loppuun ja raportin kirjoitusvaihe on silloin. Kevään osuuden teen kotona, koska se ei hirveesti vaadi, mutta raportin meen kyllä kirjoittaan ihan toimistolle, koska siellä voi kuitenkin keskittyä huomattavasti paremmin. Mä oon aikoinaan tehnyt töitä puoliksi kotona, ja mulle se ei oikein sopinut, koska koin silloin olevani koko ajan töissä. En osannut pitää säännöllisiä työaikoja vaan saatoin tehdä yölläkin töitä, eikä se pidemmän päälle toimi. Mutta sit taas jollekin toiselle se voi sopia.
Viipero kyseli vaatetuksesta. Me asutaan vanhassa talossa, jossa ikkunoista tuntuu vetävän, joten meillä on aika viileetä etenkin lattialla. Tytöllä on yleensä pitkä- tai lyhythihainen body ja sen päällä usein vielä pitkähihainen paita/takki. Jalassa housut. Välillä sukkien päällä on vielä villasukat ja käsissä hanskat. Pipoakin pidetään, jos on oikein viileää. Tyttö ei kyllä hikoile, pikemminkin on palelevaa sorttia, mutta silti en laita housujen alle sukkahousuja. Aika usein laitan tytölle vielä peittoa päälle, kun ähertää lattialla tai sitterissä.
jenni, mä oon aina ajatellut, että kylmä ei ole, jos niska ja vartalo on lämmin, mutta nyt kun oli vähän kylmempää, niin tyttö nukkui huomattavasti paremmin niillä päikkäreillä, jonne äitini pakkasi hirveesti vaatetta, kuin niillä, jonne minä laitoin tuon niskamittarin mukaan. Eli kun äitini pakkauksella kädet ja jalatkin oli lämpimät ja mun pakkauksella vähän viileät. Joten oon vähän ruvennut pelkäämään, et jos sittenkin laitan liian vähän vaatetta päälle...
kandi, toivottavasti sulle ei iskekään ihan hirveän nopeasti vielä väsymys! Onneks hormonit pitää huolen siitä, että äiti jaksaa pienen heräilyjä. Mulla on nyt ihan selvästi eka väsymyskausi, en meinaa millään jaksaa, vaikka saan sen ~9 tuntia nukuttua parilla syötöllä.
Open Ainokin on jo iso tyttö! Harmi, että kaikki maito ei olekaan sopinut, mutta jospa ne mahanpurut siitä, kun parempi maito löytyi. Munkin pitäis kokeilla nyt uudelleen eri sidontoja liinalla, kun tyttö pitää jo päätään itse ihan kunnolla.
amy oli ollut mammajumpassa, mäkin haluaisin mutten tiedä, missä Treella on sellaisia. Tietääkö joku muu? Tänään kyllä olin salilla itsekseni, oli ihanaa! Mun kroppa ei kestä pitkää aikaa treenaamatta, siis pakko antaa lihaksille töitä tai olen ihan kipeä. Venyttelinkin oikein pitkän kaavan mukaan ja kävin saunassa. Mies oli sillä välin lenkillä ja kaupassa tytön kanssa.
Toi Emmin kiukkuvaihe kuulosti niin tutulta, meillä on tosiaan aika samanlaista ollut nyt. Jotenkin tuntee itsensä tosi heikoksi, kun ei yhtäkkiä tajuakaan muka, mikä omalla vauvalla on, just ku on kuvitellut jotain tajuavansa. (Siis mulla on sellainen olo, ei sulla välttämättä tietenkään!)
napero mukaan treffeille vaan! olitte oikein hyvää seuraa viimeksikin. :)
Niamey pääsikin helposti vauvauintiin! Pitäisköhän munkin vaan ottaa reilusti yhteyttä. Mun serkun vaimo eilen sanoi, että Treella on kuulema monta yksityistäkin vauvauintia, mut en yhtään tiedä et missä. Tietääkös tästä kukaan? eihän sinne kaupungin järjestämään tietenkään kovin moni edes pääse.
Lill_Sis, syökö teidän tyttö tuttia? Meinaan meillä ainakin välillä tytölle pitää olla syönnin jälkeen tuttia tissin tilalle, koska haluaa imeä vielä muttei halua maitoa enää. Kyllä sä varsinaisen raivarin tunnistat siitä äänestä, vauva huutaa naama punaisena tissille. Saattaa syödä vähän, huutaa lisää, syödä taas jne. Todella viehättävää... etenkin julkisella paikalla. :)
Jaahas, pitänee lopetella ettei mene liian pitkäksi. Pitäis varmaan lähtee lepäileen itekin, kun neiti ottaa unta tuolla. Laitoin päähän öljyä karstan irrottamiseksi ja pipon päälle, pitäis kylvettää vielä tänään.
Ai juu, pidin eilen päiväkirjaa tytön toimista lähinnä tarkistaakseni, kuinka paljon nukkuu. Kun jätin yösyöttöjen ajat pois unesta, sitä tuli 14h10min vuorokauden aikana. Jos laskee, että nukkuu syöttöjenkin ajan, niin unta on yhteensä melko lähelle sen 15h, mikä jossain oli mainittu tän ikäisen keskimääräiseksi unentarpeeksi. Olinkin vähän sitä mieltä, että vaikka tyttö nukkuu usein, niin unet jää kestoltaan liian lyhyiksi. Eilen vielä nukkui megapitkät päikkärit, melkein neljä tuntia. Ei siis ihme, että ei meinaa pysyä kovin pitkään hereillä vieläkään, monesti simahtaa jo 45min jälkeen. Mites teillä muilla? Olenko aivan liian hermoheikko tän nukkumisen pituuden suhteen?
Juujuu, nyt lopetan...
-Osse ja typy 10vk
Iso kiitos kaikille jotka vastailivat mun kysymyksiin! Ja muillekin tsempeistä! Heti tulee parempi mieli=) Teidän vastauksista on todella paljon apua, vaikka asiat sitten selviävät kun mennään päiväkotiin harjoittelemaan, niin on kiva tietää asioista etukäteen. Mä vieläpä aina murehdin kaikkia asioita etukäteen ja ajattelen kaikki pahimman kautta... Vielä kerran kiitos!
Pari kysymystä mulle tuli vielä mieleen...
Millaisessa vaatetuksessa lapset päiväkodissa on? Riittääkö esim. body ja sukkahousut?
Pitäisikö olla jotkut sisätossut? Tässä asiassa taitaa olla eri käytäntöjä... Ajattelin käydä ostamassa sellaiset tossut, jotka mulla on itsellänikin ollut silloin sata vuotta sitten tarhassa=)
Meillä tehdään varmaan niin, että minä vien lapsen päiväkotiin ja isä hakee. Paitsi joskus mä haen, mutta lähes poikkeuksetta vien. Mä niin toivon, että kaikki sujuu hienosti... mutta eiköhän melkein jokainen lapsi sopeudu päivähoitoon.
Kiitos kissankellolle kuulumisista, oli tosi kiva lukea teidän tuoreet kokemukset. Ja kovasti tsemppiä ja jaksamista! Mä luulen että munkin palstailut voi hiipua ekoiksi viikoiksi... ellen sitten töistä ehdi laittamaan kuulumisia. Mulla on tod.näk. joka neljäs viikko iltavuoroviikko, sillon varmaan pystyn kirjoittelemaan.
Maanantaihin taas!
Kiva kun satoi pitkästä aikaa lunta oikein kunnolla, oli mukava käydä äsken vaunulenkillä kun oikeasti tuntuikin talvelta. Aleksi jäi ulos vaunuihin nukkumaan. Tässä pari päivää sitten kun oli
¿12 astetta pakkasta, poika nukkui ulkona 5 tuntia! Ja olisi ehkä nukkunut pitempäänkin, mutta äidille tuli huoli että onkohan se jäätynyt sinne kun ei ollenkaan herää :)
Meillä on nyt yöt sujuneet ihan kivasti, pahimmat mahavaivat tuntuu jääneen pois, vaikka kyllähän tuo vieläkin pierua vääntää tosin ilman itkua. Kun vielä saisi nukkumaanmenoa vähän aikaistettua, se on nimittäin melkein aina puoliyö ennen kuin Aleksi rauhoittuu uneen. Nukuttamiseen menee pari tuntia vähintään, ja vaikka yritän laittaa nukkumaan silloin kun väsymyksen merkkejä alkaa tulla, niin poika ei vain saa unen päästä kiinni. Aina kun meinaa vaipua uneen alkaa kädet viuhtoa. Onneksi nyt on alkanut tutti kelvata, siitä on kyllä hyvästi apua. Sitten kun nukahtaa, nukkuu neljä viisi tuntia, herää syömään, nukkuu kolmisen tuntia ja herää toiselle syötölle. Kymmenen maissa herää sitten pirteänä ja aletaan aamutoimille.
Kandi, meilläkin rinnallaoloajat lyheni selvästi tuossa kuukauden iässä. Ja nyt ovat lyhenneet entisestään, enää ei mene kuin 5-10min niin masu on täynnä. Yöllä kestää kauemmin, ehkä, en tiedä ihan varmasti kun tulee aina torkahdettua imetyksen aikana...
Jennin D oli päässyt uimaan ja tykännytkin siitä, hieno juttu! Tyhmä kysymys mutta onkos näillä pienillä siellä uinnissa jotain päällä? Vai alastiko polskivat?
Karssulilla sama juttu kuin meillä, että nukuttamiseen menee aikaa. Toivotaan että tämä on vain ohimenevää ja meidänkin vauvat oppisi vielä nukahtamaan itsekseen (tai edes vähän lyhyemmällä nukuttamisajalla.)
Möröttimelle jaksamista väsymyksen kanssa! Nyt vaan laitat asiat tärkeysjärjestykseen, huolehdit itsestäsi ja Kassusta, muu ei ole niin tärkeää, kotityöt voi odottaa :)
Tikrulle tervetuloa tänne puolelle :)
Kurjalta kuulosti Kissankellon Matiaksen korvatulehduskivut! Toivottavasti tauti on helpottanut, on varmasti kamalaa kun toinen on kipeä eikä voi auttaa :(
Ossen typy on kyllä taitava kun noin hienosti jo kääntyilee! Aleksi on kaksi kertaa kääntynyt mahalta selälleen, mutta oli ilmeisesti vahinkoja, kun ei ole temppuaan enää toistanut.
Laran ja Möröttimen pojat oli saaneet komiat nimet, onnea Nemolle ja Kasperille!
Jaahas, jospa sitä lähtisi pyykinpesuun, että saisi tänään jotain oikeasti aikaiseksikin!
Viipero & Aleksi 2kk 1vko
Emmi nukkuu nyt tässä rintarepussa, joten hetken voi taas naputella. (Välillä siis syötiin, leikittiin ja tehtiin hirmuiset kakat niskaan saakka, joten aikaa meni.)
Jennillä oli ollut ilmeisen hyvä reissu Tukholmaan. Hyvä juttu! Ja vauvauintiinkin olitte päässet. Sinne mekin tahdotaan!
Napero jo miettii hoitokuvioita. Toivottavasti selkiää ajoissa! Hyvältähän nuo sun lenkit kuullostaa. Ja rohkeesti vaan jumppaan, ainahan voi tehdä oman kunnon mukaan.
Ikävää, että Karssulin Ainolle tuli maitoallergia, mutta hyvä kun asia selvisi. Mukavaa Rooman-matkaa!
Mä muuten mietin kans tota nukahtamisasiaa, sillä iltaisin Emmi ei tosiaan nukahda muuten kuin syliin. No, kun se tästä vähän kasvaa (siis sinne puoleen vuoteen ainakin), niin täytyy alkaa opetella sänkyyn nukahtamista vaikka sitten huudon kanssa. Saa sitten nähdä, mitä tulee...
Ja NapNapin töihinlähtö lähestyy. Hui! Mites teillä olikaan hoito järjestetty?
Kandi, meillä ainakin vaihtelee paljonkin tuo syömisaika. Toisinaan Emmi vetää pitkän kaavan kautta molemmat tissit ja toisinaan vaan hetken toisella. Liittyy kai just noihin kasvuspurtteihin ym. Oon luottanut siihen, että kyllä vuva osaa vaatia tarpeeks ruokaa.
Ossella oli ollut tapahtumarikas viikonloppu. Hyvä, että neiti tottuu uusiin paikkoihin jo pienestä pitäen!
Queen, kiitos lohduttavista (tai sitten ei niinkään) sanoista tuosta nukahtamisesta! Toisaalta siis lohduttaa tieto, että toiset vauvat vain on tällaisia, mutta olisihan se kiva jos Emmikin oppis itsekseen nukahtamaan.
Viiperollakin alkaa helpottaa - loistavaa! On se vaan niin, että kyllä ikä näillä vauvoilla tekee tehtävänsä ja rauhoittaa niitä (ainakin monella). Edelleen kuullostaa kovin tutulta tuo kirjoituksesi: Emmi ja Aleksi vaikuttavat kovin samanoloisilta. =)
Nyt tämä pirpana heräs tästä sylistä ja huitoo mahdottomasti päällään. Täytyy lähteä leikkimään hänen kanssaan. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
-Amy ja Emmi, viikon päästä 3kk
Pitäisi kohta lähteä Iitun kanssa lenkille, vaikka ei kyllä yhtään huvittaisi nostaa peppua ylös tästä penkiltä :)
Olin eilen uimassa ja illalla lenttisreeneissä ja olin ihan makarooni illalla. Onneksi Edellisenä yönä sain nukuttua 12 tuntia niin ei juurikaan väsyttänyt. Iitu nukkui la-su välisenä yönä siis klo 22.30-7.30, söi ja jatkoi uniaan klo 11 asti. Minä kyllä jouduin puoli seitsemän alkaa pumppailemaan kun heräsin taas tissin vuotamiseen :)
Tissille nukahtamisesta. Iitu harrasti sitä ensimmäisen kuukauden ja oikeastaan Iitu muutenkin asui sen ensimmäisen kuukauden tissillä. Myöhemmin sitten aterointiaika lyheni. Öisin ollaan kyllä alusta asti syöty nopeasti. Nykyään päivisin Iitu syö tissin tyhjäksi 10-15 minuutissa. Paitsi silloin kun mun pitäisi lähteä johonkin, kuten eilen reeneihin Iitu päätti lutkuttaa puoli tuntia, kun piti vähän höpötellä välillä. Minä tietenkin myöhästyin reeneistä :)
Ja itsestään nukahtamisesta. Iitu tosiaan nukahtaa itsekseen masulleen, mutta uskon että Iitu on vain sellaista " tyyppiä" ! En usko että kaikkia vauvoja pystyy niin vain " opettamaan" nukahtamaan itsekseen :)
Ossen neiti se siellä taitaa vähän vierastaa. Iitulla alkoi vierastaminen juuri 2,5 kuukauden iässä. Yhtenä päivänä vain vierasti myös isukkia, muutoin on kyllä minun lisäksi isin syli kelvannut! Ida rupesi huutamaan vieraiden sylissä ja vieraissa paikoissa. Nyt tuo tuntuu menneen jo ohi, vaikka lauantaina taas mun synttärikahveella Iitu vierasti osaa porukasta! Kyllä Ida vieläkin vieraita vähän aikaa toljottaa ennenkuin uskaltaa hymyillä. Ensin luodaan tarkastuskatse minuun ja sitten voi päästää maireen hymyn :)
Isi on kyllä muutenkin tällä hetkellä POP neidin mielestä. Jos me esim istutaan miehen kanssa sohvalla ja Iitu sitterissä, niin isiähän se Iitu katselee ja naureskelee koko ajan :)
Viiperon poitsu oli kyllä vetäissyt ihanan pitkät päikkärit!! Idakin nukkui eilen pitkästä aikaa 1h45min ulkona inahtamattakaan ja mä kävin koko ajan tarkistamassa, että onko se edes hengissä siellä vai onko itkuhälytin rikki tms. ;)
Kertokaapas tosiaan kaikki vauvauinnissa käyvät, että miten hommat siellä etenee? Käyttekö koko perhe? Onko siellä hoitopöytiä? Mihin laitatte vauvan kun käytte suihkussa/riisutte/puette? Voiko sieltä lähteä kesken kaiken? Tarviiko olla vauvalla uikkarit/uimapantsit? jne... Yritin tänään jo soittaa meitin vauvauintiin, mutta eipä sieltä vastattu...
Nyt sinne lenkille...
MiaMik ja Ida 3,5kk
Nukuttamisesta on ollut paljon keskustelua. Silloin kun imetin, tyttö nukahti aina rinnalle. Aluksi tyttö nukkui meidän sängyssä, joten imetin siinä ja jätin tytön nukkumaan. Noin 3kk ikäisenä laitettiin tyttö nukkumaan omaan pinnasänkyyn omaan huoneeseen, eli ensin imetin sohvalla, annoin hetken tytön nukkua ja nostin sen siitä omaan sänkyyn. Joskus heräsi kun nostettiin sänkyyn, sitten vaan uudestaan syliin.
Nyt nukahtaa vellipulloon. Ja usein herää, kun yrittää laittaa omaan sänkyyn nukkumaan. Tokalla kerralla usein onnistuu=) Oli tossa välissä vaihe (n. 5kk ikäisenä) että tyttö nukahti itekseen sänkyyn, kun sen sinne hereillä vei.
Mä uskon että tyttö vielä oppii nukahtamaan itsekseen. Mun mielestä ei kannata murehtia sitä, että pieni vauva ei osaa nukahtaa itsekseen. Nämä asiat kun yleensä korjaantuvat kun ikää tulee edes muutama kuukausi lisää. Toisilla nopeemmin, toisilla hitaammin. Mulle on toistaiseksi riittänyt, että tyttö ylipäänsä nukahtaa yöunille, ja nukkuu koko yön.
Amy: Mä olen hakenut perhepäivähoitajalle paikkaa, mutta on kuulemma todella täyttä. Seuraavat vaihtoehdot ovat sitten päiväkotiin. Meillä on naapurissa kaksi päiväkotia, jompaan kumpaan niistä. Huomenna odottelen että tulisi puhelu, mihin tyttö on päässyt. Mä aloitan työt kahden viikon päästä, tyttö menee päivähoitoon neljän viikon päästä. Ihan kiva että pääsen aloittamaan työt ihan rauhassa.
taas tulla mukaan kirjoittelemaan teidän kanssa? Taitaa olla kohta neljä kuukautta siitä, kun viimeksi kirjoitin... Jotenkin tämä aika vain on mennyt ja olevinaan ei ehdi koneelle.
Meidän neiti siis syntyi 3.9. ja nimekseen hän sai 4.11. Aava Helmi Olivia. Tyttö on vilkas päivisin ja nukkuu yleensä 15-45 min kerrallaan. Sitten jaksaa olla hereillä 1,5-3h ja taas otetaan pienet tirsat. Mulla ei siis kovin paljon jää päivällä aikaa muuhun kuin Aavan kanssa olemiseen. Mikä tietysti on todella mukavaa. Aavan virkeydestä johtuen ollaankin paljon päivisin kiertämässä kauppoja, nähdään kavereita tms. Tuolloin unta tulee vähän enemmän vaunuissa. Uni kuitenkin yleensä loppuu, kun vaunut pysähtyy...
Teidän juttuja ehdin lukea parin viikon ajalta taaksepäin. Ihan en ole vielä kärryillä, mut kyselen, jos jokin jää mietityttämään...
Oikein ihanaa ja onnekasta tätä vuotta!
Terveisin Sippuliini ja Aava 4,5kk
Enphän oo kirjotellu tänne (tai mihinkään muuallekaan) piiiiiitkään aikaan! Paljon on uusia enskavauvoja syntynyt - onnea siis kaikille perheille!!! :)
Osse: Onks sullakin siis pco tai siis monirakkulamunasarjat? Tai niin ainaki olin lukevinani. Mulla on nimittäin kans ja mulla on kamala vauvakuume. Mietin vaan, että kuinkahan todennäköstä on tulla pian uudestaan raskaaks ilman hoitoja... ja kun viä imettääkin! Mä syön cerazetteja ja mietin että pitäiskö ne jättää jo nyt pois vai vasta 4 liuskan jälkeen niin ku oon alunperin aatellu. Kun en välttämättä ihan just nyt heti haluis raskaaks, vaikka hienoahan se olis jos tärppäis... :) Äh... taidan selittää ihan mitä sattuu... :)
No niimpä niin... en ehdi kirjottelee enempää. Heidippa heräs torkuiltaan. Sen verran meidän kuulumisia, että meillä on 4kk nla + lääkäri torstaina. Saa nähdä kuin neiti on kasvanu. Meille kuuluu ihan hyvää, varsinkin ku saatiin flunssa selätettyä. =)
Uutta kämppää me etitään koko ajan, kun ei oo varaa asua tässä nykysessä, johon just vajaa vuosi sitten muutettiin. :S Toivottavasti löydettäis pian uusi koti.
Nyt meen juttelee Heidipan kaa... Moi moi ja terkut enska-vauvoille. :)
Burde ja Penni <4kk
Taas on yks päivä melkein pulkassa, kauheeta ku menee nopeesti aika. Tänään olin ihan kauhuissani, kun telkkarissa sanottiin, että Saddamin hirtosta on kaks viikkoa. Ei oo mahdollista, ei voi olla ku muutama päivä korkeintaan! Aika ei voi mennä näin sairaan nopeesti... kohta on varmaan elokuu ja mun pitäis mennä töihin vähäks aikaa... äääks! :)
Viipero, mä luulen, että meidän neitikin on oikeesti kääntynyt vähän vahingossa. Tai sit on vaan unohtanut nyt, miten se tehdään, koska ei oo muutamaan päivään suostunut kääntymään. Tai sit on yhtäkkiä ihastunut mahallaan oloon, ei enää rupee itkemään niin kauheesti mahallaan.
Sit noista nukkumaanmenoista, multa neuvolassa viimeks kysyttiin, että onko meidän oma rytmi sellainen, et mennään myöhään nukkumaan ja nukutaan pitkään (ON!). Jos on, niin on ihan ok, että vauvallakin rytmi on sellainen. Ehtii myöhemmin opetella nukahtamaan aiemmin, jos ei tartte kerran aamulla ehtiä mihinkään. Joten jos sua ei haittaa, et Aleksi nukkuu pitkään, niin anna vaan kukkua illalla. Mä oon todennut useesti parhaaks antaa neitin vaan valvoa meidän kanssa olkkarissa, jos ei kerran nukuta. En jaksa käyttää montaa tuntia nukuttamiseen (jossain vaiheessa yritin), kun ei kerran kuitenkaan tehoa. Kokeillaan sitten ehkä 3-4 kk:n iässä uudelleen aikaisempaa nukkumaanmenoaikaa.
amy, mulle on aika moni huokaissut, että mä olen aika menevä tuosta vauvasta huolimatta... mulle ei vaan sovi, et ollaan paikallaan, joten oon aatellut et tytönkin on hyvä siihen heti tottua. Ja onneks ei näytä pahemmin välittävän, vaikka onkin sitten tyytyväinen, kun saa olla rauhassa välillä. Eli ei tohotusta koko ajan, mutta välillä totutellaan menoihin. Toivon, että se sopii neitille jatkossakin!
MiaMik, mä tosiaan toivon, että toi vierastaminen on vaan vaihe, eikä ainakaan isän kohdalla jatku. Eilen vähän aikaa katseli mummoaan epäilevästi, mutta sit jo parin tunnin sisään naureskeli aivan täysillä mummolle.
Mekin haluttais vauvauintiin, mutta vuodenvaihteessa alkaviin ei tajuttu ajoissa hakea. Täytyykin muistaa vilkuilla välillä kaupungin sivuille, et millon seuraava haku on, pitäis olla neljä kertaa vuodessa.
Noita nukutusjuttuja lukiessa oon kyllä todennut olevani tosi onnekas, koska meidän neiti nukahtaa yleensä helposti, jos ei oo liian väsynyt. Tänään ei taas osannut nukkua päikkäreitä ja meni yliväsymykseen, ja sit sainkin kanniskella ja hyssytellä uneen. Eiköhän se siitä, tottakai kaikki vauvat on erilaisia eikä varmasti ole vain tavoista kiinni tuo nukahtaminen. Mun veljenpoika ei esim. nukahda varmasti itsekseen eikä myöskään nuku itsekseen, vaan herää heti, jos viereltä lähdetäään pois. Ja on ihan pienestä asti ollut sellainen, toisin ku meidän tyttö, joka jo teholla ja lastenosastolla ollessaan jäi kiltisti sänkyynsä kun lähdettiin pois.
Kiva kuulla Sippuliinistakin! Teidän tytöllä on kans ihana nimi.
burde, mulla on siis pco-tyyppiset munasarjat ja hoitona on käytetty kaikkia samoja mitä pco-laisillakin. Siksi en tosiaankaan rupee minkään ehkäisyn kanssa pelaileen, olisin vaan onneni huipulla jos alkais menkat itsestään saati sitten jos tulisin vaikka luomuna raskaaksi! Mutta kyllähän se aika hurjaa olis, jos heti tulis toinen perään, vaikka mun täytyy edelleenkin myöntää, et mulla on jo nyt vauvakuume... haluisin niin kovasti toisenkin tollasen, ja nautin nytkin joka hetkestä typyn kanssa. Mut en osaa neuvoa mikä sulle on paras ratkaisu, kyllä sä osaat itse ratkaista! :) Toivottavasti löydätte uuden kämpän pian. Meidänkin pitäis tehdä jossain vaiheessa päätös, mistä ostettais kämppä. Mut jotenkin ei huvita, kun sit taas pitäis ruveta miettimään, et josko menis töihin vai eikö sittenkään...
Mua pelottaa hirveesti, et en tajua laittaa tarpeeks vaatteita tytölle. Täällä on varmaan yli 10 astetta pakkasta, ja tytön naama on aina ihan kylmä ulkona nukkumisen jälkeen, mut niska ja muu kroppa lämmin. Kai sillä sitten on tarpeeks ollut.
Mites, olisko torstain VauvaKinoon saatavissa seuraa? Tampereella Cine Atlakseen pääsis katsomaan joko Silmänkääntäjää tai Marie Antoinettea to 18.1. klo 11. Mä menisin mielelläni ja jos sais seuraa, niin vielä parempi!
-Osse ja typy 2kk+
Väsynyttä, itkuista, räkänokkaista ja kuumeista sellaista.
Eetu sai kuin saikin nyt isältään sen flunssan, ei kiva! Vaikka ei tuota lämpöä noussut kuin 38 asteeseen, mutta ihmeen sitkee sissi tuo silti on. Jaksoi leikkiä koko ajan urheasti, eikä pahemmin kitissyt, mutta oli silti aikaajoin päästävä äiskän syliin, enemmän kuin normisti. Mutta yöt sit muuttuivatkin aika järkyiksi, Eetu kyllä nukkuu mutta kitisee, ja kätisee, ja ähisee ja yskii omassa sängyssään, ja siitä seurauksena meikäläinen ei ole nyt muutamaan yöhön nukkunut kuin n 6h ja senkin ties kuinka monessa pätkässä... Ja sitten kun saa unenpäästä kiinni, niin koirat on vaatimassa pissalle pääsyä... Blääh! Mutta kaippa tää tästä...
Eetu oppi tänään uuden taidon, osaa pitää kahta palapelin (nuppipalapeli) palaa yhdessä kädessä, sitä harjoiteltiin koko päivä, oli se vaan niin suloisen näköistä... Ja sitten kun onnistui niin tottahan toki sitä piti näyttää joka kerta äidille, hih!
Meillä kävi tänään se koirahieroja, otti kympin kun hieroi vain toisen (toisella juoksu, joten sitä ei saa hieroa...) Ja kovasti tuo Tessa tykkäsi siitä... Piti silmiään kiinni ja tuhisi, hih!
Amylle vielä noista lenkeistä, eilen kolasin täällä koko etupihan urhoollisesti yksin!!! Ja hiki lensi, toivottavasti sais tuolla tavalla vähän kilojakin pois... Ja oli Miamikkin käynyt uimassa ja reeneissä, hyvä hyvä.
Napnapille onnee töihin, ja tytylle hoitoon! Toivottavasti saatte loistavan hoitopaikan!
Osse, mäkin aikoinaan lupasin itelle, etten jää vauvan kanssa " vaan kotiin" , mutta mitenpä kävikään! Täällä sitä useesti istutaan ja ihmetellään. Mä en ymmärrä miten pääsisin liikkumaan, mulla siis olis kyllä auto käytössä, mutta jotenkin en halua Eetun rytmiä muuttaa, ihan kuin se siitä muuttuis... Mutta ollaan kyl yritetty saada 1-2 " asiaa" viikossa, että päästäis täältä pois, mut sit joskus huomaan et on joka päivälle suunnitelmat ja sit ei ollakaan kotona...
Burdelle onnea asuntoetsintöihin!
Mutta nyt tuntuu tää mamma olevan niin sekaisin ja väsynyt, että on aika pistää tietsikka kii, ja painua untenmaille.
napero ja Eetu 11kk
OSSE: olipa tosi tuttua tekstiä sun viestissä... :) tarkotan, että moni asia oli ihan ku mä olisin kirjottanu :)
Mulla on kans just noi pco-tyyppiset munasarjat ja meillä hoitona oli clomi + piikki. Ja kyllä mä ite... tai siis ukon kanssa ratkasen tän... mut aattelin just että mitenköhän muilla on ollu... Kun en tullu sillon kysyneeks lääkäriltä, että millaset mahkut luomuraskauteen yleensä on monirakkulaisilla.
Meillä kans neidillä on aina naama kylmänä ulkona nukkumisen jälkeen... mut se on ihan normaalia. Varsinkin kun muuten on lämmin. =)
Me tultais sinne elokuviin, mutta meillä on just sillon neuvola... Hitsi vieköön. Pitää siis seuraavalla kertaa koittaa lähtee kattelee eläviä kuvia. :)
Öitä.
Burde ja Penni <4kk
Heissulivei! Ollaan oltu pikku-quun kanssa vähän evakossa tän käsihommelin takia, niin en ole jaksanut palstailla, kun on pitänyt pakkailla koko ajan edes takaisin tavaroita yms. Voin kertoa, että on *hieman* rasittavaa olla 24/7 jonkun seurassa... Ei ole omaa aikaa ollenkaan!!! Mutta nyt siis taas uudella innolla palstailun pariin, kun lääkärin mukaan mulla on tästä päivästä lähtien " vapaa vauvanhoitomobiliteetti" , jee jee! :)
Olen ihan ulalla, mistä täällä on jutusteltu, mutta tämän päivän pinon lukaisin läpi.
MiaMik oli kysellyt vauvauinnista. Me käydään koko perhe siellä, ja poika on aina vuorotellen jomman kumman kanssa pukuhuoneessa. Tosin meidän uintipaikassa on sellainen takkahuone, jossa vauvat riisutaan ja puetaan, ja josta toinen vanhemmista voi toimia aina " lähettäjänä" tai " vastaanottajana" . Eli toinen menee heti vaihtamaan itselleen uikkarit ja tulee sitten hakemaan quun. Sitten toinen vanhemmista voi mennä vaihtamaan uikkarit samalla, kun quuta suihkutellaan ja sille puetaan uikkarit. Pois lähtiessä sama rumba toisin päin. Meidän vauvauinnista sai siis ostaa sellasia vauvauimareiden painimallisia uikkareita. Sellaiset niiden kuulemma pitää olla, ettei vauva ole niin liukas, ja kun niistä henkseleistä saa otettua vähän kiinni. Saatiin lisäksi joululahjaksi Bumbo, eli sellainen muovinen istumajakkara, johon quun voi laittaa istuskelemaan siksi aikaa, kun itse käy suihkussa. Se on kätevä myös kotisaunassa, kun voidaan nykyään saunoa yhdessä koko perhe. :)
Toivottavasti NapNapin tyttö pääsee mukavaan hoitopaikkaan! Hurjaa, että Kissankello on jo aloittanut työt ja NapNap ja pesukarhukin menee pian perässä! Ja naperon Eetu on kohta 1v. - kääks! :)
Moni ensikko onkin jo haaveillut pikkukakkosesta. Täällä on ihan samat mietteet kuin ossella ja burdella ja naperolla ym. Olis se vaan ihanaa, jos tulisinkin luomusti raskaaksi vaikka ihan pian! Mutta oma kroppa taitaa taas temppuilla entiseen malliin. Taas mulla on jo pari päivää ollut muka menkkakipuja ja sellainen kurja turvottava olo alavatsassa, mutta mitään ei tapahdu. Luulin, että kun ekat menkat synnytyksen jälkeen tuli joulukuussa niin näistä haamusäryistä olis päässyt, mutta eihän se niin tietenkään mennyt. :( Taas mulla alkaa pyöriä nää megapitkät kierrot, joten meillä taitaa tilanne olla raskautumismahdollisuuksien osalta jotakuinkin samanlainen, kun quusta unelmoidessa. No, toivossa on hyvä elää! :) Toivon niiiiiin paljon, että quusta tulee vielä joskus isoveli!!!
Meillä oli tänään 5kk-neuvola. Pikku-quu oli ihan hassu siellä. Se vaan halus seistä mun sylissä ja ketkutteli siinä edes takaisin hymyillen neuvolantädille. :) Sitten se alkoi päristellä ja kiekua ihan hulluna ja veti pöydältä ja hoitopöydältä kaikki lelut, jotka sai näppeihinsä. Neuvolantäti kehui, että on todella jäntevä ja terhakka poika. Huomaa kuulemma, että ollaan luettu paljon quulle, kun hän heti tarttui pöydällä olleeseen neuvolakorttiinsa ja alkoi " lukea" sitä tarkkaavaisena. Ollaan siis luettu yhdessä jotain pehmokirjoja ja leikitty paljon mm. laululeikkejä. Pikku-quu tykkää tosi paljon muskarista, ja oonkin sitten kotona leikkinyt niitä samoja juttuja makuuhuoneen peilioven edessä. Ukko vaan kikattaa, kun pomppii siinä sängyllä sylissä ja tuijottaa itseään peilistä. :)
Mutta saatiin hieman pyyhkeitä quun kasvukäyristä, ne kun menee edelleen vaan hieman alaspäin. Kumma juttu, kun quu syö jo soseita ja puuroakin mun mielestä tosi hyvin. Meillä on siis nyt kolme kiinteää ruokaa päivässä: lounaaksi kasvissosetta, välipalaksi purkillinen hedelmä/marjasosetta ja iltapalaksi puuroa ja hedelmäsosetta. Ja näiden kaikkien aterioiden päälle ja välissä tietty äidinmaitoa. Taitaa olla mulla tosi laihaa maitoa, kun ei poika vaan kasva, vaikka tuntuu syövän tosi paljon! :( No, ei ne mitat nyt kai mitkään katastrofaaliset ollut: pituus 66,2 cm ja paino 7155 g.
Jenni, minkäs kokoinen D oli 5kk neuvolassa? Muistelen, että meidän pojat on ollut suunnilleen samankokoisia hippiäisiä, D kai vain hieman isompi.
Pituutta quulle oli siis nyt tullut vaan 2 cm kuukaudessa, joten neuvolantäti suositteli, että voitais pikkuhiljaa ottaa lihatkin kehiin. Meillä on toi puuro kuitenkin niin uus juttu vielä, että taidetaan kokeilla lihaa vasta ensi viikolla. Lisäksi ajattelin antaa jatkossa yhden tetrallisen Nania kerran vuorokaudessa, kun sekoitan kuitenkin sitä hieman kasvissoseen sekaan ja joudun kuitenkin avaamaan sen tetran. Jospa se olis vähän tuhdimpaa kamaa, kun mun oma maito... Mitenköhän tällainen vaikuttaa omaan maidontuotantoon? Ei kai sen kummemmin, jos kuitenkin imetän muut kerrat, vai?
Jos nyt jotain ihan vertailumielessä kiinnostaa, niin meidän quu on tähän mennessä maistellut/syönyt perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, bataattia ja maissia. Kaikki uppoaa ihan hyvin, jos löystää sosetta Nanilla tai äidinmaidolla. Makeita soseita menee hujauksessa purkillinen, eli makuvaihtoehtoja on tähän mennessä ollut omena, päärynä, persikka, luumu, ruusunmarja ja mango.
Tosi omanapaista kyllä tällä kertaa, mutta lupaan kommentoida taas muiden juttuja paremmin, kunhan pääsen uudestaan jyvälle teidän kuulumisista...
En ole tainnut (?) sitäkään vielä teille " raportoida" , että quu oppi jouluna kierähtämään vatsalleen ja löysi omat varpaansa. Juttelu on nyt lisääntynyt ihan huimasti, ja quu saattaa makoilla pitkät tovit lattialla kiekumassa ja kuuntelemassa ihastuneena omaa ääntään. Hassua, kun quu jo yrittää selvästi matkia meidän puhetta ja toistelee koko ajan vaan " vavavavavavava" ääniä ja maiskuttelee hassusti suutaan. :) Lisäksi päristely on nyt ihan pop! Etenkin syödessä... Tarttis äitikin melkein oman ruokalapun, kun yrittän syöttää poitsua. :) Vitsit, että on vaikeeta pitää pokkaa, kun toinen on niin hassun näköinen siinä bumbossaan naama ja ruokalappu päristelyn jäljiltä yltä päältä soseessa. Mutta ei kyllä sais nauraa, ettei poika vaan keksi, että hei täähän on hauska leikki! :) Annettiin quulle nokkamuki kokeiltavaksi, ja meidän suureksi hämmästykseksi poika otti kaksin käsin mukin korvista kiinni ja vei nokan samantien suuhunsa ja alkoi imeä! Kyllä nämä lapsukaiset vaan on ihmeellisiä, ei voi muuta sanoa!
Mutta nyt pulinat pois ja suunvuoro muillekin! Palaan pian! :)
-Q- ja -q- 5kk
Mulla on mennyt ihan ohi että Kissankello on jo aloittanut työt! Koska aloitit? Mitä hommia teet?
Kiva kun Q tuli taas palstalle, onneksi käsi on kohta kunnossa! Pystytkö nyt ihan itekseen vauvaa hoitamaan? Uskon että on rasittavaa olla koko ajan jonkun seurassa, mä olen itse luonteeltani sellainen, että tarvitsen omaa rauhaa ja viihdyn hyvin itsekseni. Tosin enää ei " saa" olla yksikseen, pikkukaveri on seurana koko ajan. Mutta hyvää seuraa onkin, useimmiten;)
Pikku q:n mitat on tosiaan ehkä vähän pienet, mutta ne käyrät vielä heittelehtii aika paljon tässä iässä, eiköhän ne siitä tasannu. Meidän tyttö oli 5kk ikäisenä 6810g ja 66,5cm, eli aika samoissa lukemissa. Ja painokäyrä oli tosiaan laskusuuntainen. Nyt käyrä ei mene enää alaspäin, mutta on siellä -1 käyrällä. Pituus tuli jossain vaiheessa ryminällä kohtisuoraa alaspäin niillä käyrillä, mutta on tasoittunut sinne vähän keskikäyrän yläpuolelle. Jossain vaiheessa pituus huiteli siellä +1 käyrällä.
Tultiin tytön kanssa talovahdiksi mun venhempien luokse, pääsivät vihdoin sunnuntai-iltana reissuun. Kohta lähetään kauppaan, inhottavaa kun ulkona on liukasta... olkaahan varovaisia lapsienne kanssa tuolla ulkona ettette kaadu!
Mulla ei ole varsinaisesti mitään vauvakuumetta, mutta ollaan vähän miehen kanssa mietitty, että jos sitten häiden jälkeen saisi toinen lapsi tulla. Tosin, jos mulla on samanlainen fiilis kuin nyt, niin enpä tiedä... vauva olisi kyllä kiva ja voisin jopa synnyttää, mutta en haluaisi olla raskaana, en ihan vielä. Täytyy varmaan syksyllä katsoa tilannetta uudelleen, että miltä sitten tuntuu.
Sain tänään puhelun, jossa minulle sanottiin, että vihkosta löytyi tiedot vaunun ostamisesta ja huomenna menemme näyttämään vaunuja :) Runko ilmeisesti vaihdetaan ja niillä onkin siellä sellainen jo odottamassa :)
Kiitos quiero vauvauinti-kokemuksen jakamisesta :) Ajattelinkin että voisi ostaa huomenna sellaisen bumbon vauvatalosta... Me saatiin ristiäislahjaksi sellainen lahkeellinen uimapuku Iitulle, mutta se on kokoa 60 ja ei kyllä mahdu enää neidille (ollaan muutenkin aika lailla siirrytty kokoon 68.).. Saitko jo muuten kipsin pois kädestä?
Naperohan siellä oikein urakalla kuntoilee. Eikös lumitöiden tekeminen olekin enemmän kuluttavaa kuin kävely? Ja useimmiten mukavempaakin, vaikka hiki roiskuukin :D KÄvely on joskus niin tylsää, mutta onneksi sinullakin on koirulit seurana. Minulla taasen mp3-soitin (ja usein Iitu tai sauvat) ;)
NapNapillakin töihin lähtö lähestyy. Joko saitte tietää hoitopaikan?
Täällä myöskin yksi vauvakuumeesta kärsivä :) Mieli kyllä muuttuu monta kertaa päivässä tässäkin asiassa. Välillä on vauvakuume ja välillä masukuume ilman vauvaa :D Ehkäisyähän meillä ei ole, mutta silti jännittää että meneekö taas se 3½ vuotta kunnes raskaaksi tulen, jos edes tulen. Voi olla että menkatkin on alkamassa lähikuukausina, kun Iitulla on yöllä niin pitkät syömisvälit ja aikas lailla jo juilii päivittäin oikeata munasarjaa.. Mutta minä myöskin haaveilen " suurperheestä" . Saisi vain tuo mies vakipaikan, niin pääsisi sitä asuntolainaa ottamaan :)
Ida oppi eilen kaksi uutta asiaa :) Kiljumisen ja päristelyn! Kiljumista harjoitteli koko eilisen päivän ja myös aamun aikaisilla tunneilla (joskus klo 5 aikaan) ja tänä aamuna vain jatkui. Päristely on kivaa varsinkin silloin kun suuhun on laitettu juuri lusikalla d-vitamiini-tipat ja yrittää siinä nyt sitten olla nauramatta :D Onneksi meillä ei vielä soseita syödä :)
Nyt päiväkahveelle, kun Iitukin nukkuu ulkona!
MiaMik ja Ida 3½kk
hienoa, ettet antanut vaunujen kanssa periksi!
Mulla on vähän tylsää, kun tyttö nukkuu, äiti on töissä ja velipoikakin karkasi pankkiin asioille... käytiin jo toisessa mummolassakin näyttäytymässä, mutta olen jotenkin tosi levoton. tekis mieli nukkua, mutten sit kuitenkaan osaa. Tyttö ottaa jo viidensiä (!) päikkäreitä tälle päivälle, ei oo oikein osannut nukkua pitkään ja sit on taas hetken päästä väsynyt. Eilen nukahti jo yhdeksältä yöunille! Tykkään kyllä melkein, et on parempi ku nukahtaa vasta 22-23, koska sitten nukkuu helposti sinne kolmeen asti ennenku herää syömään. Nyt jouduin syöttämään kolmesti ja sitten nousi kuitenkin jo seitsemältä ylös. Ja aamu-uninen äiti on vähän väsynyt...
Tää on ihan karmeeta, kuinka vauvakuume voi oikeesti tulla näin nopeesti. kai tässä on enemmän kyse siitä pelosta, että ei enää tulekaan raskaaksi ja siks asia pyörii taas kovasti mielessä. Toivottavasti se ei valtaa koko ajatusmaailmaa, olis aika tylyä tuolle neitille uhrata ajatuksiaan vaan uuden vauvan toivomiseen.
Taidan vetäytyä nukkumaan tai ainakin yrittämään. Jospa mielikin siitä rauhottuis...
-levoton Osse
Kiitos, kun kertoilitte vauvauintikokemuksia! Meilläkin on vauvauinnin aloitus harkinnassa... Isi on siitä kovasti innoissaan. Siis ei muuta kuin painijamallista uikkaria hommaamaan!
Vauvakuumeesta oli puhetta... Mulla on välillä masukuume, muttei vauvakuumetta. Ehkä järki pitää sen loitolla. Sen hepatogestoosin (raskauden aikaisen maksan toiminnan häiriön) takia uutta raskautta ei suositella kovin nopeasti eikä myöskään kovin montaa lasta. Äidilläni kolmas raskaus oli jo tosi vaikea ja olikin siitä suurimman osan sairaalassa. Meille ei siis ihan vielä ole tulossa toista, vaikka välillä mieli tekisi. Toivottavasti jonain päivänä Aava saa pikkusiskon tai veljen. Mutta siitä raskaudesta pitää ottaa sitten kaikki irti, kun se varmaan on sitten viimeinen.
Miten muuten ehkäisette, jos saa kysyä. Tuon hepatogestoosin takia en saa käyttää hormonaalista ehkäisyä =( Lähinnä kiinnostaisi, onko kenelläkään kokemusta kierukasta. Sellainen kai sopisi, mutta se jännittää kovasti. Toisaalta ei nuo kumitkaan kivoja ole...
MiaMikin Ida oli oppinuy pärisyttämään eilen, niin Aavakin. Tosin Aava on jo sen 4,5kk vanha... Niin ne taidot tulee eri aikaan. Täällä yritetään myös kovasti kääntyillä. Välillä onnistutaan välillä jäädään ikävästi kyljelleen tms. ja sitten kiukuttaa.
Miten muuten se msn yhteisö toimii? Olen vähän blondi ja en ihan ymmärrä. Menin siitä ykkösopen laittamasta linkinstä ja pyysin " jäsenyyttä" . Pitäisikö mun päästä sinne nyt sitten oman messengerin kautta vai?
Mukavaa viikon jatkoa!
Sippu ja Aava
Karssulin matka kuulosti ihanalta! Me ollaan ennen juhannusta kait lähdössä Espanjaan pariks viikoks... sinne mistä Aksu on haettu ;) Eli siis miehen mummulla on asunto tuolla aurinkorannikolla joten sinne on tosi kätevä mennä kun on pesukoneet jne.
Kandi, sairaanhoitajaksi (AMK) opiskelen. Osa luennoista on pakollisia, mutta paljon on sellaisiakin jotka ei ole. Nyt keväällä mulla on ihan muutama yksittäinen luento vapun tienoilla ja sitten pari viikkoa toukokuun lopusta ihan aktiivista opiskelua. Silloin sitten mummut on apuna Aksun kanssa. Nyt oon vasta aloittelemassa tätä kevään urakkaa joten vielä en oo aikaan saanut mitään, mutta pikkuhiljaa ;)
Äsken käytiin koeajamassa Akselin joululahjaksi saama vauvapulkka! Hienosti poika viihtyi kyydissä! Nyt vaan odotellaan maaliskuun lopun Lapin reissua, että päästään kunnon hangille pulkkailemaan.
-pikku-milli & Akseli 8,5kk-