Ratsastuksenopettaja vastailee kysymyksiin.
:). Sairauslomalaisena haluaisin teiltä ratsastajat kysymyksiä mitkä mieltä askarruttaa. Itsellä jo alkaa tämä makaaminen tympiä joten autetaan puolin ja toisin.
Kommentit (24)
Kati oli oma opettajani, ja hän oli ainakin tosi mukava.
siis enne olin jopa hyvä ratsastaja ja omistinin hevosia. nyt kun oon käyny kertaalleen niin en meinaa millään saada sitä laukkaa nostettua.. kun hevoset on koulutettu ihan erilailla kuin ennen. mietinkin jo että pitäisköhän mennä ihan alkeisiin?
hmään kun taidot alkavat palautua.
En ole ratsastuksen opettaja, vaaan harrastaja, joka on asunut Englannissa. Ratsastuskoulut toimivat siellä aika samalla lailla kuin Suomessakin, eli ilman muuta jos kiinnostaa, etsi itsellesi talli. Tietoja saa googlettamalla, sanalla riding school and paikkakunta alkaa tulla osumia.
Sinuna kävisin katsomassa tallia ja sitten soittaisin ja varaisin ensimmäiseksi yksityistunnin, että saat tuntumaa ja samalla kieliasiat ovat helpompia. Ryhmätunnilla opettaja ei ehdi niin hyvin selittää, mitä tarkoittaa, jos joku termi ei ole suoraan tuttu. Ja kannattaa ostaa tai lainata joku peruskirja ratsastuksesta, niin saat sanaston haltuun. Sitten voit etsiä opettajan avulla sopivaa ryhmää itsellesi, kun hän tietää tasosi suunnilleen.
Itse ratsastin parilla tallilla Pohjois-Cheshiressä, siellä tavallisen tunnin hinnat olivat jotain vähän reilun kympin ja yksityistuntien reilun pari kymppiä. Kivoja hevosia ja opetuskin oli ok. Touhu oli kyllä jossain määrin vähemmän hevosta huomioonottavaa kuin Suomessa, välillä tuli olo, että pollet olivat jotain ajopelejä, jotka otettiin boxista ja heti lähdettiin vääntämään alkuverkkaa tms. Mutta muuten ei valittamista.
mutta ei siis tapahdu mitään ja kyllä mä sen sillon 20v sitten noin nostin niin tuneilla kuin omilla hepoillakin.
Onko turvaliiveistä oikeasti hyötyä esim. putoamistilanteessa?Suosittelisitko sellaista 9-vuotiaalle alkeiskurssilaiselle?
Lopetin viitisen vuotta sitten. Muistan, että minua usein hirvitti aloittelevat aikuisratsastajat. Alle vuoden kokemuksella jotkut rynnivät maastoon ja toivoivat lujaa laukkaa siellä jne. Vaikka jo lähdettäessä näki, että tyypillä ei ole mitään jakoa siihen hevoseen, jos jotain tapahtuu. Hikisesti suju kevennys jne.
Nyt on suunnitelmissa alottaa uudelleen. Minusta ratsastuksenopettajat ovat muuttuneet hirveästi 1970/1980-taitteesta , jolloin itse aloitin. Silloin huudettiin. JA tuntuu kuin hevosiakin kohdeltaisiin paremmin. Kummityttö on juuuri aloittanut, ne hevoset vaikuttavat paljon tyynemmiltä kuin silloin lapsena. Boksissa ei tarvitse pelätä niin paljoa jne ...
Itse lopetin ratsastuksen koska se oli mielestäni vaarallista. Näin muutamia läheltä piti-tilanteita ja alkoi pelottamaan. Olin siis uudelleen aloittanut tätiratsastaja.
vittumaisia?? kaikki tähän asti tapaamani ovat olleet. kerran aloitin ratsastus harrastuksen, mutta jäi siihen kun tunnilla en saanut hevosta laukkaamaan niin opettaja alkoi uhkailemaan että kohta saan raipasta ym ym, siihen jäi se harrastus kiitos vaan mulkulle opettajalle.
Onhan kyseessä kuintenkin iso eläin. Kaikista turvallisinta on aloittaa harrastus osaavan opettajan ohjauksella ammattitaitoisten opetushevosten kanssa.
On ikävä kuulla, että olet jättänyt harrastuksen pelkäämisen vuoksi. On kuitenkin hyvää ja tervettä pelätä. Olen tavannut monta aikuisratsastajaa jotka ovat lapsina olleet oikeita huimapäitä ja aikuisena alkaneet jänistämään. Pelosta kannattaa rohkeasti kertoa opettajalle joka osaa ottaa asian huomioon valitessaan harjoituksia ja hevosia sinulle.
Toivottavasti palaat vielä tämän mukavan harrastuksen pariin. :)
Joskus jos tapaa ihmisen joka ei miellytä niin herkästi sitä ajattelee että kaikki esim. saman alan ihmiset ovat v-mäisiä. Pidä kuitenkin mieli avoimena harrastukselle.
Eikä kaikki huuda. En ainakaan minä. Yleensä kyllä pitää huutaa, että kaikki ratsastajat kuulevat, mutta ei siitä syystä että menettäisin hermoni.
ratsastamaan muullin kuin erityisille " lasten tunneille" ? 5- ja 8-vuotiaani haluaisivat ratsastaa, mutta säännöllisiin tunteihin ei ole varaa. Yhdellä paikallisella tallilla on kyllä lapsille omia tunteja kerran viikossa, mutta meille se aika ei käy. Molemmat lapset ovat motorisesti ikäisiään jäljessä ja arvelen, että ratsastus voisi tehdä hyvää.
tapaamani opettajat olivat sieltä ja syvältä. n. 13-15 vuotta sitten KOUVOLAN ALUEELLA!! että paskat terveiset sinne vaan...
koko ajan satula selässä. Siis se satulan kuvio on leikelty karvaan?
Yleensä aloitetaan siten, että lapsi ratsastaa ja tallin työntekijä taluttaa heppaa ja opettaa alkeet. Opetus tapahtuu kuitenkin samassa ryhmässä/maneesissa missä muukin ryhmä ratsastaa.
Ratsastus on erittäin hyvä harrastus kehittämään motoriikkaa ja monia muitakin taitoja.
Ratsastin lapsena melko paljonkin, mutta en ole ollut hevosen selässä 20 vuoteen.
Mitä tulee ottaa huomioon tallia valitessa? Miten usein kannattaa käydä tunneilla? Kannattaako ratsastaa aina (lähes aina) samaa hevosta, vai vaihdella joka tunti niinkuin tein pikkutyttönä?
Asun Englannissa.
Mitä mieltä olet kun ex ravureita koulutetaan ratsuiksi?
Miten opin vaihtamaan kevennyksen oikealle jalalle aina?
Osaan ratsastaa ja harrastanut ratsastusta lapsesta asti,mutta en ymmärrä miksen koskaan ole oppinu nuita kevennyksen vaihtoja jalalta toiselle...
Voitko sinä neuvoa miten se tapahtuu???
Kiitoksia paljon :)
no ei se opettaja ollut ainakaan päästään aikuinen... t: 3. ja 8.
Kiva kuulla, että haluat palata harrastuksen pariin.
Jos mahdollista kannattaa kierrellä eri talleja ja käydä ihan kokeilemassa ratsastustunti joka tallissa. Jos opettaja on kärsivällinen, hevoset rauhallisia, hyväkuntoisia (puhtaita, jaksaa hyvin kantaa ratsastajat yleensä useamman tunnin kovasti hikoilematta), tallialue siistissä kunnossa. Myös maneesi (ainakin täällä Suomessa) on mielestäni minimivaatimus.
On hyvä että vaihtelet hevosia eri tunneilla. Se jos joku opettaa sinua hyväksi ratsastajaksi. Opit tuntemaan eri kikat miten mikäkin heppa toimii. Kaikki hepat kun on omia yksilöitä aivan kuin ihmisetkin.
venyisi, joten selkään nouseminenkin on helppoa. Rauhallinen heppa alle ja menoks. Minulla käy useita naisia ja miehiä jotka ovat aloittaneet harrastuksen aikuisena, monesti lasten innoittamana.