Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuus ennen kuukautisia

Vierailija
27.02.2024 |

Hei, halusin vaan johonkin päästä avautumaan tästä aiheesta ja saamaan ehkä vertaistukea. 

Olen siis tänään ollut valtavan ahdistunut ja itkenyt monesta eri asiasta mutta pelkästään jo kun mies on töissä yömyöhään saa minut itkemään ikävästä. Kuukautisten pitäisi alkaa viikon sisään ja usein minulla onkin näihin aikoihin alakuloisuutta ja ahdistuneisuutta. Nyt vain tuntuu jotenkin tuplasti pahemmalta nämä oireilut, en tiedä johtuuko sitten, että olen kipeänä samaan aikaan. En saa mitään raivareita tai ole mitenkään kiukkuinen, ainoastaan itkuinen ja masentunut. Onko teillä muilla tälläistä aina ennen menkkoja? Oletteko hakeneet apua vai pärjännyt asian kanssa yksinkin? 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään huomannut eroa vointiin jos on aloittanut syömään rauta tabletteja? Onko mennyt pahemmaksi ennen kuin helpottaa vai kohentanut oloa?

Olen syönyt kuukauden verran nyt rautaa ja kuukautiset alkamassa mutta mieleen tuli epäilys, että voiko sen rautakuurin  aloittaminen vaikuttaa pahentuneeseen olotilaan ennen kuukautisia.. 

Onko kukaan, ei ketään.

Vierailija
42/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika "normaalia". Et ole ainoa. Jokin muuttuu kehossa ja mielessä. Ehkä silti vielä tulee positiivisuutta ja rauhaa. Ainakin jos yrittää siihen suuntaan vähän, kuohujen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut todella helpottavaa lukea etten ole yksin, vaikka en varmasti yksin näiden asioiden kanssa olekaan, mutta kun on päällä tuo kamala olotila niin ei oikein järkevästi pysty ajattelemaan. 

Lohdullista saada vertaistukea ja muutenkin keskustella aiheesta asiallisesti muutamia viestejä lukuunottamatta. 

Tsemppiä hurjasti jokaiselle jotka painii näiden tai muiden haastavien asioiden kanssa!

Ap 

(Anteeksi myös kaikki mahdolliset kirjoitusvirheet, en jaksanut niistä välittää kun aivot pelkkää sumua) 

Vierailija
44/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ennen menkkoja ihan samanlaista. Et ole yksin! Minulla pieni annos alkoholia (esim. puoli lasia viiniä) auttaa usein pahimpiin oireisiin, vaikka ei sellaista tietysti voi kenellekään suositella...

Vierailija
45/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut parilta kaverilta tuollaisesta. itsellä pms-oireina vain alavatsakivut ja siivousvimma.

Jos sinä kestät oireesi (ja miehesi sekä mahdollinen muu perheesi), niin anna olla ja hyväksy asia. Jos et ja haluat muutosta asiaan, niin mene lääkäriin. Tuohon on saatavilla lääkitystä. Nuo pari kaveriani, joista alussa kerroin, niin ovat saaneet lääkkeestä avun. En tiedä kuuluuko pms.oireiden hoitaminen tk-lääkärin tietoalueeseen, kaverini olivat käyneet gynekologilla, joka oli perehtynyt pms-oireiden hoitoon.  Toisella kaverillani lääkityksenä n muistaakseni masennuslääke, jota ottaa pms-aikana ja se auttaa hänelle. Toisen lääkitystä en muista, olikohan joku hormonivaikutteinen, yhdellä hormonikierukka toi kaiken avun.

Itte en ole viitsinyt lääkitä omia pms.oireita, koska onhan se kätevää, että tulee kerran kuussa siivousvimma ja otan siitä kaiken irti.

Vierailija
46/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut parilta kaverilta tuollaisesta. itsellä pms-oireina vain alavatsakivut ja siivousvimma.

Jos sinä kestät oireesi (ja miehesi sekä mahdollinen muu perheesi), niin anna olla ja hyväksy asia. Jos et ja haluat muutosta asiaan, niin mene lääkäriin. Tuohon on saatavilla lääkitystä. Nuo pari kaveriani, joista alussa kerroin, niin ovat saaneet lääkkeestä avun. En tiedä kuuluuko pms.oireiden hoitaminen tk-lääkärin tietoalueeseen, kaverini olivat käyneet gynekologilla, joka oli perehtynyt pms-oireiden hoitoon.  Toisella kaverillani lääkityksenä n muistaakseni masennuslääke, jota ottaa pms-aikana ja se auttaa hänelle. Toisen lääkitystä en muista, olikohan joku hormonivaikutteinen, yhdellä hormonikierukka toi kaiken avun.

Itte en ole viitsinyt lääkitä omia pms.oireita, koska onhan se kätevää, että tulee kerran kuussa siivousvimma ja otan siitä kaiken irti.

Helppoa heille joille nuo vaihtoehdot toimivat. Itse en pysty kumpaakaan hoitoon, hormonaalisen tai mt lääkkeisiin eli ssri lääkkeisiin ...

Vierailija
47/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itte en ole viitsinyt lääkitä omia pms.oireita, koska onhan se kätevää, että tulee kerran kuussa siivousvimma ja otan

Olet siis ollut lääkärin vastaanotolla ja lääkäri on sanonut, että mitään ei voi (enää) kokeilla? Vai onko tuo käsityksesi vain omaa mutua?

Eri.

Vierailija
48/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän hyvin - täällä ihan samat oireet, jotka tosin johtuvat hormonaalisen ehkäisyn kanssa säätämisestä (tällä hetkellä ehkäisykapseli+minipillerit käytössä gynen ehdotuksesta...). IHAN HIRVEÄ OLO, koko ajan, aamut alkaa ahdistusitkulla ja illat päättyy samalla tyylillä :) Tuo henkilökohtainen maailmanloppu on hyvä ilmaisu - ehkä jos tätä kestäisi pari päivää, niin voisi vielä ottaa huumorilla, mutta näin useamman viikon jälkeen tekisi mieli hankkiutua lataamoon lepäilemään ja lääkittäväksi. 

Ei muuta kuin tsemppiä kaikille hormoniensa kanssa painiville. On tää naiseus pelkkää keveyttä ja iloa, oikein feminiinistä energiaa uhkutaan täällä!

Vierailija
49/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen juttuun auttaa, kun kuuntelee itseään ja omia tarpeitaan, sekä suhtautuu niihin myötätuntoisesti. Ihan siis sen tiedostaminen, että mulla on nyt tämmöinen hormonitoiminta ja sen mukaan yritän elää. Aina ei onnistu, mutta mitä enemmän pystyn ottamaan huomioon omat tarpeet sen siedettävämpää on elo. Silloinkin jos niitä tarpeita ei pysty ottamaan huomioon käytännössä, niin niiden tiedostaminen ja ymmärrys itseään kohtaan auttaa vähän.

Sama toimii joihinkin muihinkin omiin olotiloihin ja piirteisiin, esim. jos on jotain neuroepätyypillisiä piirteitä ilman diagnoosia. Ilman dg, koska on jo keski-iässä ja aina ns. pärjännyt elämässä, siis selviytynyt jotenkin (ketään ei ole kiinnostanut alisuoriutuminen, kun sehän on vain laiskuutta, ts. oikeasti onkin ehkä ylisuorittanut moneen muuhun nähden, mutta ulospäin se on näyttänyt laiskuudelta, koska on tunnistettu valtava potentiaali, mutta ei haasteita), eikä siksi ole koskaan edes tutkittu. Sori tämä ohis, mutta varmaan monella meistä nämä kytkeytyy yhteen.

Esim. lievä autismi on hyvin alidiagnosoitu naisilla ja voisi kuvitella, että kun normaalistikin on tässä yhteiskunnassa vähän äärirajoilla, niin hormonitoiminta välillä saa kupin nurin. Sama, jos on jotain traumataustaa. Monella on, vaikkei ole edes tajunnut sitä itse.

Elämme hirveässä suoritusyhteiskunnassa, jossa ei ole tilaa millekään muulle kuin kylmälle suorittamiselle. Ongelma ei siis oikeasti ole se menkkakierto (tai edes se lievä autismi), vaan tämä yhteiskunta. Kaikkein tervepäisimmät kärsivät täällä eniten, kunnes pystyvät parantamaan oman elämänsä. Ohjelmoidut robotti-ihmiset menestyvät, mutta jonain päivänä voi heillekin tulla yllättävä romahdus, jos jokin iso vastoinkäyminen tms. saa heidät luopumaan tuosta suoritusohjelmoinnistaan.

Vierailija
50/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas kaikki, kiitos vinkeistä ja neuvoista. Olen yrittänyt pitää niitä mielessä, varsinkin noita mitä pystyy tällä hetkellä toteuttaa ilman lääkintää. Ainakin tällä hetkellä se on todella vaikeaa. Ilta ja yö meni hyvin mutta taas kun jäin yksin niin alko paniikki ja ahdistus oireet. Itku puskee päälle ihan koko ajan ja tuntuu juurikin siltä, että elämä romahtaa. 

Jaksu halit kaikille jotka painii asian kanssa. Ainakin minulla auttaa edes vähän, että pääsen purkamaan ajatuksia. 

Vierailija
51/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumetta. Masennuslääkkeet eivät toimi noin. Vasteaika on pitkä.

Vierailija
52/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut viisi eri ssri lääkettä ja monta eri hormonilääkettä. Ei toimi. 

Vierailija
53/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso

YLE Areena: PMS forever.

Vierailija
54/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneen juttuun auttaa, kun kuuntelee itseään ja omia tarpeitaan, sekä suhtautuu niihin myötätuntoisesti. Ihan siis sen tiedostaminen, että mulla on nyt tämmöinen hormonitoiminta ja sen mukaan yritän elää. Aina ei onnistu, mutta mitä enemmän pystyn ottamaan huomioon omat tarpeet sen siedettävämpää on elo. Silloinkin jos niitä tarpeita ei pysty ottamaan huomioon käytännössä, niin niiden tiedostaminen ja ymmärrys itseään kohtaan auttaa vähän.

Sama toimii joihinkin muihinkin omiin olotiloihin ja piirteisiin, esim. jos on jotain neuroepätyypillisiä piirteitä ilman diagnoosia. Ilman dg, koska on jo keski-iässä ja aina ns. pärjännyt elämässä, siis selviytynyt jotenkin (ketään ei ole kiinnostanut alisuoriutuminen, kun sehän on vain laiskuutta, ts. oikeasti onkin ehkä ylisuorittanut moneen muuhun nähden, mutta ulospäin se on näyttänyt laiskuudelta, koska on tunnistettu valtava potentiaali, mutta ei haasteita), eikä siksi ole koskaan ede

Totta. Mulle taas auttaisi että muut kuuntelisivat minua ja suhtautuisivat myötätuntoisesti, ja tiedostaisivat että en pysty täyttämään kaikkien tarpeita ja odotulsia 24/7. Itse tämän jo ymmärränkin.

Vierailija
55/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itte en ole viitsinyt lääkitä omia pms.oireita, koska onhan se kätevää, että tulee kerran kuussa siivousvimma ja otan

tarkista faktasi ennenkuin alat väittää valheita: terveyskirjastosta tämä:

"Mielialalääkkeitä, ns. SSRI-lääkkeitä eli selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä, voidaan käyttää vaikeissa tilanteissa. Niitä voidaan käyttää joko syklisesti kuukautiskierron jälkipuolella tai jatkuvasti.  "

terkuin eri, jolle vänkäät.

Vierailija
56/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut pari päivää kipeä ennen menkkoja ja mieliala ihan nollissa. Kurkku kipeä, palelee, päätä särkee jne. Tiedän sen johtuvan menkoista ja käyn töissä ihan normaalisti, mutta ärsyttävää silti.

Vierailija
57/57 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ssri lääkkeet eivät toimi jos niitä syö viikon kuusta. Sitä saakin sitten ihmetellä miksi tuollaista missään lukee. Tämän on tietoa, eikä mistään kopioitua tekstiä. Onhan se hyvä jos lume toimii, toki sitä varten ei tarvisi syödä oikeita lääkkeitä, vaan tekopilleri riittäisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän