Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneisuus ennen kuukautisia

Vierailija
27.02.2024 |

Hei, halusin vaan johonkin päästä avautumaan tästä aiheesta ja saamaan ehkä vertaistukea. 

Olen siis tänään ollut valtavan ahdistunut ja itkenyt monesta eri asiasta mutta pelkästään jo kun mies on töissä yömyöhään saa minut itkemään ikävästä. Kuukautisten pitäisi alkaa viikon sisään ja usein minulla onkin näihin aikoihin alakuloisuutta ja ahdistuneisuutta. Nyt vain tuntuu jotenkin tuplasti pahemmalta nämä oireilut, en tiedä johtuuko sitten, että olen kipeänä samaan aikaan. En saa mitään raivareita tai ole mitenkään kiukkuinen, ainoastaan itkuinen ja masentunut. Onko teillä muilla tälläistä aina ennen menkkoja? Oletteko hakeneet apua vai pärjännyt asian kanssa yksinkin? 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia naiseutta. Kierto vaikuttaa niin, se on ihan normaalia. Ei naisen kuulukaan olla tasainen kuten mies.

Vankilat ovat täynnä tasaisia miehiä. Ja kadulla ei voi kulkea huoletta niiden tasaisten miesten takia. Niin ja ei se naisista johdu että ovet pitää lukita.

Vierailija
22/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveys sairaus. Oletko tasapainoton ihminen? Muita terveydellisiä epäkohtia taitaa olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile b6 vitamiinia 100 mg pms ajan. Auttaa ainakin mulla pms-unettomuuteen ja mielialaan.

Vierailija
24/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, todellakin huomaan noin viikkoa ennen menkkoja mielialassa laskua. Ja vaikka muuten viihdyn mainiosti sinkkuna, niin silloin iskee ihan tosi kova halipula ja haluaisi päästä koko ajan toisen kainaloon 😪 Viimeksi aloin vetistelemään bussissa kun eräs "vastoinkäymyminen" tuntui melkein maailmanlopulta. Inhoan olla PMS aikaan sinkku 😅 Ei ollut ennen tällaista.

N32

Vierailija
25/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on sama ongelma välillä tuntuu että pms on muuttunut pmdd. Minulle ei sovi mikään hormonaalinen hoito eikä ssri:t joten rauhottavia menee ja kamomilla teetä.

Onko sinulla tuo juuri ennen kuukausia vai onko sitä silloin tällöin? 

Aina ovulaation jälkeen. Loppuu kun kuukautiset alkavat.

Vierailija
26/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin naiseuden medikalisointia. Miksi ei vain voi hyväksyä, että kierrossa on erilaisia päiviä?

Sanoo joku joka ei henkilökohtaisesti tiedä mistä puhutaan. Kun tuntuu että sisäinen tuska on niin kestämätön että tukehtuu ja haluaa k u o lla ja miettii keinoja siihen niin se on normaalia?

Vierailija
27/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista rauhoittavista en ollut aikaisemmin kuullutkaan että niistä saa näihin apua. Onko teillä alkanut kauhea lääke/lääkäri rumba kun olette hakeneet apua? 

Vierailija
28/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuukaudessa nainen luonnon oikku. Rivo suustaan. Lähden niinä päivinä naapuriin veljen luo viikoksi. 

Vierailija
29/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Viimeistään silloin olen varma että seuraavana päivänä alkaa menkat, kun edellisenä iltana olen yhtäkkiä aivan ihmisraunio. Kaikki itkettää, siis lähes ihan kaikki. En välttämättä ole oikeasti sisimmässäni surullinen edes, mutta juuri ennen menkkoja minusta tulee todella ahdistunut ja itkuinen. Riittää että näen ikkunasta pikkulinnun niin alan vollottamaan. 

Vierailija
30/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin naiseuden medikalisointia. Miksi ei vain voi hyväksyä, että kierrossa on erilaisia päiviä?

No vaatii se ainakin tottumista kun reilun 25 vuotta kiertoa ei ole käytännössä edes huomannut muusta kuin vuotopäivistä ja sitten yhtäkkiä nelikymppisenä alkaakin tuntemaan kiertonsa vaiheet todella voimakkaasti ja nykyään liki jokaiselle päivälle onkin omanlaisensa tuntemus.

Ja mikä mukavinta, tuntemuksia tulee uusia ja kierron pituus vaihtelee joten vaikka näissä rytmi onkin niin sitä ei ihmeemmin voi ennakoida vaan tuollainen mustaan kaivoon syöksymis-vaihe voikin tulla viikkoa aiemmin mitä odotti..

Vierailija
31/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, itsellä oli monta vuotta sama, pahat pms / pmds oireet, lopulta 5mg cipralex auttoi

Syöt siis päivittäin tuota 5mg?

Vierailija
32/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen aina epävakaa ja ties mitä oli sitten kuukautiset tai ei. Kuukautisiin helppo vedota. 

Vierailija
33/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista rauhoittavista en ollut aikaisemmin kuullutkaan että niistä saa näihin apua. Onko teillä alkanut kauhea lääke/lääkäri rumba kun olette hakeneet apua? 

Ne tyrkyttää masennuslääkkeitä tai e-pillerit. Että kyllähän siitä aikamoinen rumba alkaa jos lähtee noihin kokeiluihin. 

Vierailija
34/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi viikkoa ennen mekkoja rinnat kipeät ja kivikovat jalkapallot. Lisäksi itku kurkussa koko ajan. Kaksi viikkoa tunnen oloni normaaliksi. Jee

Vierailija
35/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveys sairaus. Oletko tasapainoton ihminen? Muita terveydellisiä epäkohtia taitaa olla. 

Heittosi ovat pelkkää tuuleen huutelua, ketään ei kiinnosta noin alhaisen ihmisen mitätöinnit

Vierailija
36/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään huomannut eroa vointiin jos on aloittanut syömään rauta tabletteja? Onko mennyt pahemmaksi ennen kuin helpottaa vai kohentanut oloa?

Olen syönyt kuukauden verran nyt rautaa ja kuukautiset alkamassa mutta mieleen tuli epäilys, että voiko sen rautakuurin  aloittaminen vaikuttaa pahentuneeseen olotilaan ennen kuukautisia.. 

Vierailija
37/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli.

En tiedä, paljonko psyykkisestä oireilusta johtui siitä, että olin fyysisesti romuna yhteensä pitkälle toista viikkoa joka kerta.

Nykyään käytän e-pillereitä ja olen enää fyysisesti romuna kaksi päivää taukoviikolla tulevan vuodon alusta. Olen säätänyt vuodon alun lauantaiaamuun, jotta nuo päivät ajoittuvat viikonloppuun. Viikonloppu on pilalla, mutta siihen osaa varautua ja järjestää elämän niin, että tarvitsee tehdä mahdollisimman vähän surkeassa olossa. 

Vierailija
38/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla 1-2 päivää ennen kuukautisten alkua aina henkilökohtainen maailmanloppu. Olen äkkiväärä silloin ja mm. Tehnyt itsestäni lasun, irtisanoutunut yms... Eli ihan kunnon ongelmia itselleni järjestänyt. 

Ihan hirveää. Tuntuu että nyt 40-vuotiaana pahentunut. 

Vierailija
39/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mulla 1-2 päivää ennen kuukautisten alkua aina henkilökohtainen maailmanloppu. Olen äkkiväärä silloin ja mm. Tehnyt itsestäni lasun, irtisanoutunut yms... Eli ihan kunnon ongelmia itselleni järjestänyt. 

Ihan hirveää. Tuntuu että nyt 40-vuotiaana pahentunut. 

Hyvin kuvattu toi henkilökohtainen maailmanloppu. On tää ihan helvettiä. Mulla menee yli viikko joka kuukausi. Mitä ihmeen lääkettä tähän vois muka saada? Mä en e-pillereitä voi käyttää. 

Vierailija
40/57 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia naiseutta. Kierto vaikuttaa niin, se on ihan normaalia. Ei naisen kuulukaan olla tasainen kuten mies.

Äläpä yleistä! En halua tulla leimatuksi tuollaiseksi "epävakaaksi" syyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi