Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työvoimakoulutuksissa ei vahingossakaan opeteta mitään hyödyllistä?

Vierailija
27.02.2024 |

Vilkaisin kaikki haussa olevat työvoimakoulutukset kolmen lähimmän kunnan alueelta. Suurimmassa osassa kurssisisältöjen kuvaus on ihan täyttää liirumlaarumia. Jos näitä joka tapauksessa katsotaan aiheelliseksi järjestää niin miksi tarjolla ei koskaan ole täsmäkoulutuksia mistään hyödyllisistä ohjelmistoista tai vastaavasta?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika näissä koulutuksissa on? Koulutusnumerot  719275, 716052 ja 719581 - kaikki pelkkää puppua ja pupukurssitusta?

Joistakin koulutuksista on oikeasti hyötyäkin, mutta hyvin moni on pelkkää p*skan jauhantaa josta ei hyödy muut kuin kurssin järjestäjät ja vetäjät.

Vierailija
22/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v sitten työkkäri pakotti yhdelle " työnhakukukrssille". Pelattiin trivial pursuitia. Pelattiin kori- ja sulkapalloa ja sählyä, käytiin uimahallissa ja pari kertaa ulkoilualeella paistamassa makkaraa. Enimmäkseen selailtiin nettiä. Taisi olla muutama tunti "ohjeita" työnhakuun. Seuraavan vuonna tuon kurssin järjestäjä palkittiin kunnan vuoden yrittäjänä.

20 vuotta sitten työnhakuvalmennus ei saanut sisältää mitään tuollaista - paitsi ne ohjeet työnhakuun. Keksi joku toinen tarina tai muistele tarkasti, että tuohan oli mielenterveyskuntoutujien päivätoimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta: olin työkkärin kurssilla 1990-luvun alussa. Siihe  sisältyi 4 kuukautta opetusta, joka oli laadukasta. Sitten muutaman kuukauden harjoittelujakso työkkärkkorvauksella, mutta myös viikon ULKOMAANMATKA. Siis tutustumaan aihepiirin asioihin siellä toisessa maassa. No voin paljastaakin sen  Englannissa. 

Lisään vielä, että työkkäri oli ostanut tän kurssin yliopistolta, joten siitä johtui laadukkuus. 

Osallistujina oli useampi teknikkotasoinen, pari opistotasoista ja 4 yliopiston käynyttä, joista 2 oli ulkkareita. Ulkkqreilla meni opetukset aika tavalla sivu suun, kun eivät oikein osanneet suomea. Heidän yliopistokoulutuksensa oli Venäjältä. (Itse olivat kotoisin etelämpää.)

Kaiken huippu, että osalla oli ihan vakityöpaikka. En ymmärrä, miten he pääsi ja itse en meinannut päästä ennen kuin tein valituksen lakimiehen avulla, miksi minä työttömänä ja alan ihmisenä en pääse. 

Vierailija
24/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukset tilataan ulkoisilta toimijoilta. Mitä halvempaa sisältö sitä suurempi voitto. Konsultit ja muut on yleensä työvoimapalveluiden entisiä työntekijöitä.

Harvalla on vaadittavaa pätevyyttä koulutusten järjestämiseen, pätevyys pitää erikseen anoa OPH:lta eikä kovin kepein perustein saa lupaa kouluttaa tulityökurssilla.

Vierailija
25/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin siinä on se että kurssit kilpailutetaan ja valitaan halvin tarjous.

On myös sellaista ajattelutapaa että työttömyys vähenee kun työttömien elämästä tehdään huonompaa kuin se muuten olisi. Tätä on puolustanut mm. Juhana Vartiainen.

Vierailija
26/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perehtynyt siihen mitä noissa opetetaan, mutta tässä olisi hyödyllisiä taitoja:

Vuoden 2024 kymmenen kysytyintä taitoa Forbes-sivuston mukaan:

Generatiivinen tekoäly

Kestävän kehityksen taidot

Projektinhallinta

Viestintätaidot

Kliiniset terveydenhuollon taidot

Taidot käsitellä dataa 

Ihmissuhdetaidot ja verkostoituminen

Pilvipalveluiden käyttötaidot

Koneoppimisen insinööritaidot

Tietoturvataidot

https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2023/11/27/the-10-most-in-dema…

Vierailija
27/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulttifirmat myy näitä koulutuksia valtiolle/kunnalle, kummassakaan päässä ei ole muuta funktiota kuin hyötyä diilistä. Konsultithan olevat mitä tahansa joille ura ei ole mennyt putkeen, sitten aletaan vääntää kaikenlaista. Sitten siellä ostajapuolella valtio/kunta on toinen samanlainen, tää konsultti antaa vähän fyffendaalia ja lopputuloksena työttömiä opetetaan laskemaan helmitaululla. Kurssin nimenä Kirjanpidon perusteet.

Vierailija
28/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran tämmöisessä. Koulutus tuli etäluentona, livenä. Työttömät oli koottu kuitenkin samaan vuokrattuun tilaan. Aiheena oli työelämä ja motivaatio ja semmoinen parikymppinen siellä sitten opasti, että rahan takiahan sitä töissä käydään. 

Näistähän ohjataan 90% matalapalkkatöihin jos sinnekään, joten...

Mä olisin heti kysynyt tuolta, että jos töissä käydään rahan takia, niin silloinhan ei kannata mennä sellaiseen, jossa sitä ei kovin paljon makseta, että mikä ohjeeksi!!??

Vierailija
29/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssit on kursseja ja opinnot opintoja, työkkärin asiakkaathan eivät saa olla opiskelijoita, muutoin eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä ja menettävät kaikki tuet.

Vierailija
30/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämä. Oon kysellyt ja etsinyt vaikka edes parin kolmen päivän koulutusta tietokoneohjelmistoista. Peruskäyttötaidot mulla on, mutta vähän vois laajentaa. Joo, voi tätä opiskella itsekseenkin, mutta jos työvoimakoulutuksia kuitenkin järkätään, niin eikö niissä voisi olla jotain hyödyllistäkin.

Laki estää työkkäreitä hankkimasta tuollaisia irrallisia koulutuksia, jotka eivät tähtää tiettyyn ammattiin. Kursseja on netti täynnä, valitse sieltä maksutta.

Millä logiikalla tässä on laki esteenä kun koulututarjonnasta suurin osa on näitä parin kuukauden hippaleikkikursseja?

Vierailija
31/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikaan ei tajua, ettei täystyöllisyys ole minkään hallituksen tavoitteena. Tarpeeksi iso työttömien joukko toimii 

A. Pelotteena työssäkäyville, ettei joudu samaan paarialuokkaan.

B. Työvoimareservi pitää palkat alempana, kun työpaikousta on pula. 

Niin ja ylemmyyteen taipuvainen hyväosainen voi tuntea itsensä myös paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
32/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa, mistä työvoimakoulutuksista on kyse? Minusta lähihoitajien, hitsaajien tai eläintenhoitajien ammattitutkinnot eivät ole höpöä.

Ei noita koulutuksia ole joka paikassa. 

Vierailija
33/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri tarve olisi järjestää muutaman kuukauden pituisia ohjelmointikursseja halukkaille työttömille. Perustaidot ja mieluiten edes määräaikainen työpaikka tai palkallinen harjoittelupaikka koulutuksen jälkeen. Työpaikassa saisi käytännössä harjoitella opittua ja joko jäädä harjoittelupaikkaan pitemmäksi aikaa tai hakeutua muualle. Näille olisi suuri kysyntä samoin kuin koodareille on kysyntää.

Vierailija
34/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan opettajasta. Itse kävin parikymppisenä yli 10v. sitten pari tietotekniikan kurssia ja ne oli todella korkealaatuisia. Opettajat olivat eteviä ja motivoituneita ja oppilaat myös.

Nyt sitten vähän ennen koronaa sukulaiseni joka joutui jäämään töistä pois terveydellisistä syistä meni vastaavalle kurssiĺle ja se oli ihan pelletouhua. Kurssilla oli kolmasosa jengistä sellaisia jotka ei ymmärtäneet suomea kunnolla, osa ei ollut eläessään käyttänyt tietokonetta muuta kuin viihdemielessä, netti ja pelaaminen, osa oli alan ammattilaisia. Opettaja ei ollut erityisen motivoitunut. Tuli tunnille jos tuli ja huomasi, että hän ei itsekään tiennyt mitä olisi tehnyt. Käytännössä kurssi oli 6h. netin selaamista. Paikalla piti olla ja poistua ei saanut ilman valvojan lupaa.

Vierailija
35/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nuo kurssit yhä edelleen, vielä vuonna 2024 tuollaista skeidaa. Noin 17 vuotta sitten, kun olin työttömänä, istuin useammalla tällaisella kurssilla ja ihmisarvoni aleni, vaikka sen piti TE-toimiston mielestä yletä. Yhdellä kurssilla opeteltiin 2 päivää sanomaan kohteliaasti päivää työnantajalle jos pääsee haastatteluun, toisella kurssilla ryystettiin kahvia ja juteltiin kesäkivaa, aiheena piti TE-toimiston mielestä olla kaupungin työtarjonnan läpikäynti (osaan sen ihan ite), kolmannella kurssilla katseltiin vanhoja kalvoja, jotka osittain olivat niin vanhoja, että useampi yritys oli jo poistunut kaupungista, yhdellä kurssilla istuttiin tutustumassa nettiin (osaan sen ihan ite). Miten helvetti tämä ei ole niistä ajoista yhtään kehittyneet ? ? ?

Vierailija
36/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukset tilataan ulkoisilta toimijoilta. Mitä halvempaa sisältö sitä suurempi voitto. Konsultit ja muut on yleensä työvoimapalveluiden entisiä työntekijöitä.

Näiden koulutuskurssien omistajayhtiöt ovat ilmeisesti poliitikkojen sukulaisten, hyväveli-kerholaisten tai vastaavien. 

Vierailija
37/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konsulttifirmat myy näitä koulutuksia valtiolle/kunnalle, kummassakaan päässä ei ole muuta funktiota kuin hyötyä diilistä. Konsultithan olevat mitä tahansa joille ura ei ole mennyt putkeen, sitten aletaan vääntää kaikenlaista. Sitten siellä ostajapuolella valtio/kunta on toinen samanlainen, tää konsultti antaa vähän fyffendaalia ja lopputuloksena työttömiä opetetaan laskemaan helmitaululla. Kurssin nimenä Kirjanpidon perusteet.

Outoa, tuolla työvoimakoulutuksissa ei ole ainuttakaan konsulttifirman tarjoamaa koulutusta. Miksi ne ei ole julkisessa haussa?

Vierailija
38/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska saavat rahat ilmankin. 

Vierailija
39/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin vuosituhanne alussa metallipuolen valmistavan kurssin. En oppinut hitsaamaan, mutta sorvaamaan kylläkin. Olisin päässyt myös suorittamaan itse tutkintoa, mutta sain töitä niin en sitten jatkanut opiskelua.

Vierailija
40/131 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko koulutuksen taso sitten todella romahtanut noin paljon niistä ajoista kun itse olin työtön. Kävin viikon kestäneen työnhakukurssin vuonna 2003 ja 9kk kestäneen myynnin ammattitutkinto työvoimakoulutuksen vuonna 2004. Molemmat olivat laadukkaita koulutuksia joista opin paljon uutta, ja jopa työllistyin vakituiseen työsuhteeseen siihen kauppaan jossa suoritin myynnin ammattitutkinnon työharjoittelun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi