Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Makeanhimo väistyi - osaako joku selittää tämän?

Vierailija
27.02.2024 |

Olen kärsinyt pitkään - siis vuosia - lähes jatkuvasta makeanhimosta. Olen välillä ollut pitkissä herkkulakoissa, mutta välittömästi sen päätyttyä makeanhimo on alkanut uudelleen ihan jostain mitättömästä asiasta.

Jokin aika sitten aloin syödä laadukkaamman, ravintorikkaammin ja huomattavasti monipuolisemmin aiempaan verraten. Sinänsä aiemminkin syömäni ravinto on ollut ihan perus terveellistä ruokaa, ei mitään jatkuvaa mättöä. Mutta jotain tämä ruoka muutos on tehnyt, koska makeaa ei tee enää entiseen malliin mieli. Kerran viikossa valmistan jonkun jälkiruoan - mutta se riittää. Makeanhimo ei mitenkään aktivoidu tai jää päälle, ja jostain syystä kylläisyyden tunnekin on erilainen.

Kysyisinkin, osaisiko joku selittää minulle, mistä tällainen johtuu? Muutos on totta kai positiivinen, mutta ihmettelen vain, mikä tämän mekanismin oikeastaan on saanut aikaan. Kiitos vastauksista :) 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makeanhimo kertoo nimenomaan ravinnon puutteesta. Keho tarvitsee energiaa -> se tietää saavansa sitä nopeasti makeasta -> tekee mieli makeaa. Kaikki makeanhimo ei toki johdu ravinnon puutteesta, joskus tekee hyvin ravittunakin mieli vain herkutella. Mutta sellainen pakonomainen makeanhimo usein johtuu vain ravinnon puutteesta.

Mulla tasan päinvastoin. Kun aloitan "dieetin" niin himo katoaa. Mässykaudella himottaa jatkuvasti makia.

Vierailija
22/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että sipsinhimo väistyisi jotenkin? Makeanhimoa mulla ei ole, ja pystyn helposti olemaan ilman karkkia yms. herkkuja. Sen sijaan himoitsen suolaisia ja rasvaisia herkkuja kuten sipsejä. Olen nyt vähän yli vuoden ajan rajoittanut niiden syömistä, mutta himo ei ole lähtenyt. Ikään kuin mulla olisi riippuvuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston bakteerikanta on muuttunut. Kannattaa lukea mm. kirja parantavat bakteerit.

Vierailija
24/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeanhimo on tapa ja tottumus. Kun et syö makeisia, niitä ei sitten tee mielikään.

Vierailija
25/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että sipsinhimo väistyisi jotenkin? Makeanhimoa mulla ei ole, ja pystyn helposti olemaan ilman karkkia yms. herkkuja. Sen sijaan himoitsen suolaisia ja rasvaisia herkkuja kuten sipsejä. Olen nyt vähän yli vuoden ajan rajoittanut niiden syömistä, mutta himo ei ole lähtenyt. Ikään kuin mulla olisi riippuvuus.

Hiilariahan (tärkkelystä) noissa pääasiassa on. Ihan kuin sokerikoukku tavallaan. 

Vierailija
26/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap esimerkki mitä ja paljonko syöt päivän aikana!

Mäkin syön ihan terveellisesti, nukun ja liikun, mutta silti se makeanhimo on pysyvä. Ei auta kromi eikä lakot. Ainoa epäterveellinen asia ruokavaliossani on sokeriherkut ja sipsit. En käytä edes päihteitä. Paits sokeria, jonka lasken päihteeksi omalla kohdallani.

Vierailija
27/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä.

Mulla on tehnyt välillä runsaasti mieli myös sipsejä, samoin kuin makeaa. Enää ei tee niitäkään. Siis toki on ihan ok maistella vaikka muutama, mutta siihen se sitten jääkin, ja sellainen pieni sipsipussi (mitähän niissä olisi grammoja) tekee jo ihan ähkyn olon.

Aiemmin siis söin aika lailla samanlaisena toistuvaa ruokalistaa, viikosta toiseen, nyt en.

Ketjussa tulikin hyviä ajatuksia, mistä tämä makeanhimon/rasvan himon sammuminen johtuu.. ehkäpä se on sitten joku niistä.

Vierailija
28/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin syön ihan terveellisesti, nukun ja liikun, mutta silti se makeanhimo on pysyvä. Ei auta kromi eikä lakot. Ainoa epäterveellinen asia ruokavaliossani on sokeriherkut ja sipsit. En käytä edes päihteitä. Paits sokeria, jonka lasken päihteeksi omalla kohdallani.

Ihme itsepetosta. Pysyvä makeanhimo ja olet koukussa sokeriin, mutta silti syöt terveellisesti? Yksinkertaisesti lopetat niiden herkkujen ostelun.

Vierailija
29/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumus. Joulun jälkeen tekee aina vähän aikaa mieli suklaata, kunnes se menee ohi. 

Vierailija
30/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa selittää mistä johtuu, mutta Itsellä kävi vähän samoin. Olin siis ennen 25 kg painavampi, söin rasvaisia ruokia, nimellinen karkki- ja herkkupäivä oli kerran viikossa perjantaisin. Kuitenkin sitä karkkia ostettiin kerralla se vajaan kilon säkki ja niinpä karkkipäivä venyi helposti koko viikonlopulle.

Sitten aloin syödä terveellisemmin ja urheilla. Mulla liikunnan lisääminen toimii aina niin, että tekee luonnostaan mieli hyvää ravintoa, ruuan laatu paranee ja herkut jää pois. Tää on varmaan joku psykologinen juttu. En syö nykyisin juurikaan enää makeaa, siis en osta kotiin mitään herkkuja. Maistan kyllä vähän jos joskus jossain tarjotaan. Makuaisti on myös muuttunut, esim. Hedelmät maistuvat hyvin makealle. Ei tulisi mieleenkään enää vetää kilon karkkipussia. 

Ei se mitään psykologiaa ole, vaan kemiaa.

se on kemiaa että naiset tykkää jännämiehistä, ei liity mitenkään ruokaan.

Vierailija
31/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun syöt "normaalisti" niin verensokerisi ei heittele vaan pysyy tasaisena koko päivän. Et enää kaipaa nopeaa sokeria tuomaan energiaa.

Vierailija
32/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidäthän riittävästä suolansaannista huolta? Suola on elämälle välttämätöntä ja moni vetää sen välttämisen äärimmilleen. Etenkin jos hikoilet päivän aikana niin suolaa kannattaa syödä jossain muodossa.

Vierailija
33/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme itsepetosta. Pysyvä makeanhimo ja olet koukussa sokeriin, mutta silti syöt terveellisesti? Yksinkertaisesti lopetat niiden herkkujen ostelun.

Niin siinähän lukee että ne herkut on se ainoa epäterveellinen asia.

Tänään olen esimerkiksi syönyt tuorepuuroa marjoilla, pähkinöillä ja raejuustolla sekä lounaaksi läjän uunikasviksia, kanaa ja täysjyväriisiä. Illalliseksi teen lehtikaalipinaattikeittoa ja keitettyjä munia. Mutta kahvihuoneessa en voinut vastustaa tarjolla olevaa brownieta.

Vierailija
34/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan verensokerin tasapaino toimii, kun syö säännöllisesti ja terveellistä normaalia ruokaa. Herkkuhimo johtuu monesti siitä, että on nälkä ja elimistö vaatii nopeaa korjausta tilanteelle.

Itsekin olen huomannut, että kun syö tasaisesti pieniä annoksia muutaman tunnin välein, ei tee makeaa mieli. (Ja suolaisia herkkuja en tykkää syödä muutenkaan.) Mutta jos ateriaväli venyy, alkaa heti olla herkkupalaa vailla.

Eihän tuollaisella jatkuvalla syömisellä edes kerkii tulla erikseen makeanhimoa. Tervettähän ei tuollainen silti ole.

Vierailija
35/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makeanhimo kertoo nimenomaan ravinnon puutteesta. Keho tarvitsee energiaa -> se tietää saavansa sitä nopeasti makeasta -> tekee mieli makeaa. Kaikki makeanhimo ei toki johdu ravinnon puutteesta, joskus tekee hyvin ravittunakin mieli vain herkutella. Mutta sellainen pakonomainen makeanhimo usein johtuu vain ravinnon puutteesta.

Mulla tasan päinvastoin. Kun aloitan "dieetin" niin himo katoaa. Mässykaudella himottaa jatkuvasti makia.

Sehän riippuu siitä, mitä syöt (tai jätät syömättä) sillä "dieetillä"

Tosin en oikeestaan ymmärrä tuota, että "aloitan dieetin" Mitä ihmettä sillä tarkoitat?

Vierailija
36/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sipsithän on oikeesti "makeita" Niin paljon niissä on hiilareita. Eikä niiden huono rasva auta mitään.

Vierailija
37/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se "terveellinen" mitä syöt?

Vierailija
38/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siinähän lukee että ne herkut on se ainoa epäterveellinen asia.

Tänään olen esimerkiksi syönyt tuorepuuroa marjoilla, pähkinöillä ja raejuustolla sekä lounaaksi läjän uunikasviksia, kanaa ja täysjyväriisiä. Illalliseksi teen lehtikaalipinaattikeittoa ja keitettyjä munia. Mutta kahvihuoneessa en voinut vastustaa tar

Rasvan puutteelta näyttää.

Vierailija
39/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole laskenut mitään kalorimääriä, mutta esim. tänä aamuna pieni annos puuroa, leipä jossa päällä salaattia, kurkkua ja paprikaa. 

Lounaalla sitruunaista kanapastaa + vettä + hieman maitoa.

Päiväkahvi.

Päivälliseksi ahventa, perunaa, kuuma kasvislisäke ja salaattia.

Iltapalalla tykkään juoda teetä, ehkä otan sen kanssa vielä leivänkin.

Pääasiassa syön ihan perusruokia, mutta omalla kohdalla oon panostanut erilaisiin kasviksiin sekä erityisesti lihan tai kalan laatuun ja variaatioihin ja siihen, että syön useamman kerran päivän aikana pieniä annoksia. Aiemmin saatoin syödä harvakseltaan ja vähän, että toisaalta kun miettii niin eipä ihmekään jos jatkuvasti oli nälkä ja karkin/hiilarin himo.

Kerran viikkoon oon tehnyt jotain itse; esim. kiisseliä tai jotain hedelmistä/marjoista. Ja mieli ei tosiaan tee sitä pientä annospalaa enempää, voi tulla jo makean ähky sen aikanakin.

Aikaisemmin oon miettinyt paljon ruuan hintaa, mutta ihan oikeasti ne limpparit ja karkit ja sipsitkään loppujen lopuksi ei kovin halvaksi tuu.

Aiemmin siis samat ruuat pyöri jatkuvasti lautasella. Tuntui, että mikään ei täyttänyt. 

Joku vinkkasi tuosta bakteerikirjasta, täytynee se lukaista. Kieltämättä tää teoria sopia nyt mun muutokseen.

Ap

Vierailija
40/42 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eineksissä on paljon lisättyä sokeria. Kun olet lopettanut näiden lisäaineita täynnä olevien valmisruokien syömisen olet samalla vaivihkaa päässyt irti myös sokerikoukusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme