Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perukirja ja perintöverot - apua!!

Vierailija
27.02.2024 |

Äitini kuoli viime vuonna ja perukirja yms. tehtiin. Olen saanut äidiltäni ennen hänen kuolemaansa rahallista apua pääasiassa opiskeluun, elämiseen yms. muuhunkin (olen parikymppinen opiskelija). Pieniä summia pääasiassa, joista kertynyt isompi summa. Näistä tehty asianmukaisesti aikanaan lahjaveroilmotus ja maksettu lahjavero, kun luin netistä, että kaikki tommonen kuuluu lahjaveron piiriin :(

No, nyt vasta kun perintöveropäätöskin tuli (jonka mukaan ei ole maksettavaa, alle 20k perintö) luin netistä, että perukirjaan olisi pitänyt merkitä perittävän kolmen vuoden sisällä ennen kuolemaansa antamat lahjat. Enhän mä tollasta ollut tajunnut ollenkaan. Noin 6 000 euroa olen saanut yhteensä äidiltäni, kun kaikki pienetkin summat laskin yhteen. Vaikka tonkin summan lisäisi perintösuuteen, ei mulle pitäis tulla perintöveroa maksettavaksi (ja muutenkin jo maksettu lahjavero kai vähennettäis perintöverosta).

Auttakaa, mitä teen???? Kai verottaja on joka tapauksessa saanut tiedon tosta jo määrätystä lahjaverosta, kun se voisi vaikuttaa perintöveron määräämiseen. Pelottaa kamalasti, että tää on ihan hirveä virhe. Mitään verotuksellista arvoa tässä ei pitäis olla, mutta silti. Ahdistaa kamalasti. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista tähän mennessä. Se ei tosiaan mietitytä, että mikä siihen lahjaveron piiriin kuuluu ja mikä ei, kun se asia siltä osin on hoidettu. 

Ongelma tosiaan se, että emme yhtään tajunneet, että nämä äidiltäni saamat lahjat tulisi merkitä perukirjaan, kun niistä on lahjaverokin jo maksettu. Ja kun kyseessä ei ole yks iso lahja, vaan paljon pieniä (50-200€) summia, joista kertynyt isompi potti. Toki muutamia isompiakin summia esim. takuuvuokraan, tai sitten äiti on kaikille sisaruksille antanut yhtä isot summat vaikka joululahjaksi.

Tilanne tosiaan se, että lahjojen perintöosuuteeni lisäyksenkään jälkeen mulle ei pitäis tulla perintöveroa maksettavaksi, etenkin jos mitään tuplaveroja ei ole, joten en kai ehkä ainakaan mitään veropetosta oo tehnyt. Alun perinkään perinnöstä ei tullut veroja siis maksettavaksi, kun on alle verotettavan rajan.

Joku mulle sanoi, että ne 3v sisällä ennen kuolemaa annetut ja jo lahjaverotetut lahjat tulis automaattisesti verottajalle tietoon, kun tehdään perintöveropäätöksiä. Että joku järjestelmä ne toisi automaatiolla näkyviin siinä tapauksessa. Mulla tätä ei vaan kyllä päätöksessä oltu mitenkään huomioitu. En tiedä yliajattelenko koko tilanteen, kun ahdistaa hemmetisti. Surukin tietysti painaa. Tuntuu, ettei näin nuorena ihmisenä ymmärrä veroasioista oikein mitään. Ap

Vierailija
22/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatukdeen annettu tuki ei kuulu lahjaveron piiriin. Näin sanoi mun äiti, joka oli verotoimistossa töissä 20 vuotta ja tuki mua opiskeluaikana.

(Mut en sit tiedä, kun äitisi on antanut sen tilille, niin sen voi tulkita toisinkin)

En voi kysyä äidiltä sun puolesta, kun on alkava dementia nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatukdeen annettu tuki ei kuulu lahjaveron piiriin. Näin sanoi mun äiti, joka oli verotoimistossa töissä 20 vuotta ja tuki mua opiskeluaikana.

(Mut en sit tiedä, kun äitisi on antanut sen tilille, niin sen voi tulkita toisinkin)

Virallinen linjaus vissiin on, että kaikki mitä tilille maksetaan kuuluu lahjaveron piiriin, kun niitä rahoja voisi käyttää muuhunkin kuin ns. elatukseen, vaikka olis käytetty ihan siihen mihin raha oli annettu :/ Tuntuu ihan hölmöltä kyllä :(

En nyt tiedä, uskallanko antaa asian olla ja luottaa siihen, että kyllä verottaja olisi asiaa lähtenyt selvittämään, jos perintöveroa määrätessään olisi jonkun mittavan virheen huomannut. Kun tosiaan se tieto noista ns. lahjoista heillä pitäis olla. Ap

Vierailija
24/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt jotain väärin jos olet luullut tavallisen elatuksen kuuluvan lahjaveron piiriin.

Toivottavasti tämä on provo, tai sitten ap on harvinaisen hölmö raha-asioissa niin, että kannattaisi hakeutua edunvalvontaan.

Vierailija
25/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista tähän mennessä. Se ei tosiaan mietitytä, että mikä siihen lahjaveron piiriin kuuluu ja mikä ei, kun se asia siltä osin on hoidettu. 

Ongelma tosiaan se, että emme yhtään tajunneet, että nämä äidiltäni saamat lahjat tulisi merkitä perukirjaan, kun niistä on lahjaverokin jo maksettu. Ja kun kyseessä ei ole yks iso lahja, vaan paljon pieniä (50-200€) summia, joista kertynyt isompi potti. Toki muutamia isompiakin summia esim. takuuvuokraan, tai sitten äiti on kaikille sisaruksille antanut yhtä isot summat vaikka joululahjaksi.

Tilanne tosiaan se, että lahjojen perintöosuuteeni lisäyksenkään jälkeen mulle ei pitäis tulla perintöveroa maksettavaksi, etenkin jos mitään tuplaveroja ei ole, joten en kai ehkä ainakaan mitään veropetosta oo tehnyt. Alun perinkään perinnöstä ei tullut veroja siis maksettavaksi, kun on alle verotettavan rajan.

Joku mulle sanoi, että ne 3v sisällä ennen kuolemaa ann

Voi sinua hassua kun et ymmärrä, että vanhempi on opiskelevan lapsensa elatusvelvollinen vielä siihen saakka, kunnes täyttää 20 vuotta. Ei se ole lahja vaan elatusta.

Toivottavasti perukirjan tekijä oli edes osaava juristi, joka osaa pyytää oikaisua tähänkin asiaa. 

Verotusta voidaan oikaista vielä 5 vuotta verotuksen päättymisen jälkeen.

Vierailija
26/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallinen linjaus vissiin on, että kaikki mitä tilille maksetaan kuuluu lahjaveron piiriin, kun niitä rahoja voisi käyttää muuhunkin kuin ns. elatukseen, vaikka olis käytetty ihan siihen mihin raha oli annettu :/ Tuntuu ihan hölmöltä kyllä :(

En nyt tiedä, uskallanko antaa asian olla ja luottaa siihen, että kyllä verottaja olisi asiaa lähtenyt selvittämään, jos perintöveroa määrätessään olisi jonkun mittavan virheen huomannut. Kun tosiaan se tieto noista ns. lahjoista heillä pitäis olla. Ap

Ihan vissiin lapselle annettu elatus ei ole verotettavaa tuloa, vaikka se maksetaan tilille. Ajatelkaa nyt niitä elatusmaksuja, joita etähuoltajat maksavat lapsilleen!

Sinä itse olet tehnyt virheen, kun olet ilmoittanut elatuksen lahjaksi. Voit vielä pyytää verotuksen oikaisua, jos siitä on alle 5 vuotta.

Vierailija
27/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihan rauhassa ap. Verottaja olisi jo kysynyt, jos olisi jotain epäselvää. Unohda koko juttu!

Vierailija
28/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä luulet ap, monestiko unohtuu merkitä perunkirjaa nuo 3 vuoden aikana saadut lahjat , joissa on merkintä, ei ennakkoperintöä. Luuletko ,että verottaja etsii ne?

Vierailija
29/38 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suru painaa, ei kaikkea hahmota. Jos huolestuttaa, soita verottajalle, sieltä saa neuvot ja tiedon. Yleensä hyvää palvelua. 

Otan osaa.

Vierailija
30/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten tässä on vielä se, että mitä jos nuo äitini mulle antamat rahat katsottaisiinkin ennakkoperinnöksi ja olenkin saanut liikaa perintöä sitten nyt? Mistä sen tietää? Mistään ennakkoperinnöistä ei ole ollut puhe, miten olisikaan kun äiti on antanut yleensä kerralla jonkun 100€ talvitakin ostoon tai 200€ yksityisen lääkärikäynnin kustantamiseen - onko nää oikeesti ennakkoperintöä ja joudun vielä kuseen jostain valehtelusta?

Tilanne tuntuu vaikealta, koska just minä oon viime vuosina saanut kiistatta enemmän rahallista tukea kuin sisarukseni. Olen nuorin iltatähti, ja saanut siksi paljon enemmän viime vuosina rahaa kuin oikeasti aikuiset sisarukseni. Ja mulla ei ole mitään hajua, minkä verran äitini on heitä rahallisesti auttanut silloin kun he olivat nuoria ja opiskelivat. 

Kaikista kamalinta, kun en tahallani oo mitään pahaa tehnyt tai ikinä ajatellutkaan, että näistä rahoista voisi tulla joku ongelma perinnönjaossa. Nyt pelottaa että tulee.

Äitini sai korvauksia eräästä vahingosta viime vuosina, ja näistä toki sitten on antanut meille kaikille lapsille yhtä suuret summat aina, eli siinä ei ole ketään suosittu yli toisen. 

Vierailija
31/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden aikana saa antaa tilille verottomana  max. 4999 euroa. Jos menee euronkaan yli, maksetaan koko summasta lahjavero. En oikein käsitä, miten siitä pitäisi maksaa perintöveroa, jos lahjavero on jo maksettu ja se on yleensä suurempi kuin perintövero. 

Jos nyt haluat pilkulleen asian hoitaa, soita verotoimistoon ja kysy. 

Ainoastaan saattaisi vaikuttaa lopulliseen jakoon, mitä kukin sisarus pesästä saa, jos nuo lahjat katsotaan ennakkoperinnöksi.  Itse olen kirjoittanut lahjakirjaan aina, että lahjaa ei tule katsoa ennakkoperinnöksi, eikä ole kokemusta tuollaisesta tilanteesta. 

Vierailija
32/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden aikana saa antaa tilille verottomana  max. 4999 euroa. Jos menee euronkaan yli, maksetaan koko summasta lahjavero. En oikein käsitä, miten siitä pitäisi maksaa perintöveroa, jos lahjavero on jo maksettu ja se on yleensä suurempi kuin perintövero. 

Jos nyt haluat pilkulleen asian hoitaa, soita verotoimistoon ja kysy. 

Ainoastaan saattaisi vaikuttaa lopulliseen jakoon, mitä kukin sisarus pesästä saa, jos nuo lahjat katsotaan ennakkoperinnöksi.  Itse olen kirjoittanut lahjakirjaan aina, että lahjaa ei tule katsoa ennakkoperinnöksi, eikä ole kokemusta tuollaisesta tilanteesta. 

Sepä tässä onkin, että milloin katsotaan ennakkoperinnöksi. Siitä ei äiti mitään puhunut. Eikä mitään lahjakirjoja oo, kuten sanoin niin monet koostuu pienistä summista.

Ehkä ne vähän isommat yksittäiset summat, 500-1000e, voisivat ennakkoperintöä olla, mutta ne äiti on antanut kaikille lapsille yhtä aikaa tasapuolisesti. Ap

Vierailija
33/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten kun vanhempi voi antaa lahjaa (oliko 5 te 3 vuoden ?) aikana ilman veroseuraamusta. Teidänkin olisi kannattanut tehdä noin. Olisitte välttyneet veroilta. Se yksi tonni vaikka niin, että äitisi olisi maksanut vuokran, kodinkoneita, jne.

Vaikuttaa siltä, että olet päinvastoin maksanut liikaa veroja...

Vierailija
34/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten kun vanhempi voi antaa lahjaa (oliko 5 te 3 vuoden ?) aikana ilman veroseuraamusta. Teidänkin olisi kannattanut tehdä noin. Olisitte välttyneet veroilta. Se yksi tonni vaikka niin, että äitisi olisi maksanut vuokran, kodinkoneita, jne.

Vaikuttaa siltä, että olet päinvastoin maksanut liikaa veroja...

Ei me tajuttu sitä sillon ollenkaan. Vasta jälkikäteen luettiin, että se asia on niin. Ja tunnollisena maksoin sitten lahjaverot kaikesta, koska pelotti että on toiminut väärin

Vierailija
35/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olet sitten saanut rahaa ja paljonko olet maksanut lahjaveroa? 

Vierailija
36/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja kysyy, koska haluaa tietää, onko annettu ennakkoperintöä. Mutta ei ole annettu, kun on annettu lahja, josta on vielä maksettu verot.

Eli kaikki on kunnossa.

Ennakkoperintö on tyypillisesti juuri lahja. Joskus lahjanluonteinen kauppa.

Sikäli asia on kunnossa, että perintöverosta vähennettäisiin maksettu lahjavero, vaikka 20 000 ylittyisikin. Silti perukirjassa uusimmat lahjat pitäisi toki mainita. Verottaja ei ehkä pidä perukirjaa luotettavana, kun se näkee lahjoja jätetyn ilmoittamatta.

Vierailija
37/38 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitään pelättävää sinulla ei ole, mutta voi olla oma etusi kysyä neuvoa verottajalta. Jos nuo kolmen vuoden aikana saamasi lahjat katsotaan ennakkoperinnöksi, saat niistä maksamasi lahjaverot takaisin (jos kerran nuo lahjat ja nyt saamasi perintö jäävät yhteensä alle 20 000 euron).

Vierailija
38/38 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hammaslääkäriin ja talvitakin ostoon annettu raha ole lahja vaan elatusta.

Itsestään selvä asia, jos olet ollut silloin alle 20-vuotias opiskelija, mutta ei muutenkaan ole mitään huolta.

Jos olet jo maksanut lahjaveron, niin sitten kannattaa ilmoittaa se ennakkoperinnöksi. Silloin saat veron takaisin, jos koko perinnön arvo jää alle rajan, mikä se nyt onkaan.

Muista se, että 5 vuotta on raja verojen oikaisuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi