Perukirja ja perintöverot - apua!!
Äitini kuoli viime vuonna ja perukirja yms. tehtiin. Olen saanut äidiltäni ennen hänen kuolemaansa rahallista apua pääasiassa opiskeluun, elämiseen yms. muuhunkin (olen parikymppinen opiskelija). Pieniä summia pääasiassa, joista kertynyt isompi summa. Näistä tehty asianmukaisesti aikanaan lahjaveroilmotus ja maksettu lahjavero, kun luin netistä, että kaikki tommonen kuuluu lahjaveron piiriin :(
No, nyt vasta kun perintöveropäätöskin tuli (jonka mukaan ei ole maksettavaa, alle 20k perintö) luin netistä, että perukirjaan olisi pitänyt merkitä perittävän kolmen vuoden sisällä ennen kuolemaansa antamat lahjat. Enhän mä tollasta ollut tajunnut ollenkaan. Noin 6 000 euroa olen saanut yhteensä äidiltäni, kun kaikki pienetkin summat laskin yhteen. Vaikka tonkin summan lisäisi perintösuuteen, ei mulle pitäis tulla perintöveroa maksettavaksi (ja muutenkin jo maksettu lahjavero kai vähennettäis perintöverosta).
Auttakaa, mitä teen???? Kai verottaja on joka tapauksessa saanut tiedon tosta jo määrätystä lahjaverosta, kun se voisi vaikuttaa perintöveron määräämiseen. Pelottaa kamalasti, että tää on ihan hirveä virhe. Mitään verotuksellista arvoa tässä ei pitäis olla, mutta silti. Ahdistaa kamalasti.
Kommentit (38)
Perukirjaa voi täyttää jälkikäteen, kun mitään ei ole vielä jaettu. Sitten vain oikaisuilmoitus verottajalle.
Perintövero voi maksaa kuolinpesästä.
Ei kannata verottajaa pelätä, tavallisia ihmisiä siellä on kuin muutkin töissä. Kannattaa sieltä kysellä tai oikaista sitten päätöstä.
Olet jo maksanut lahjaveron, joten ei siitä enää perintöveroa suoriteta.
Onko äitisi antanut kaiken sinun tilille vai onko hän maksanut sinun laskuja? Jos on maksanut laskuja, niin niistä ei tule mitään veroseuraamuksia.
Tilille on laittanut kaiken, ei me sillon tajuttu että se on tyhmää ja tulkitaan lahjaksi. On vaan halunnut auttaa tämmösissä normielämän jutuissa pääasiassa, ja siitä on tullut nyt jotenki kauheen pelottava sotku mun päässä näiden veroasioiden vuoksi :( Ap
Ei tarvitse ilmoittaa, eikä tehdä mitään. Lahja saatu ja lahjavero maksettu, asia kunnossa.
Kolmen vuoden sisällä ennen kuolemaa annetut lahjat katsotaan aina ennakkoperinnöksi kuten olet tietoinenkin. Eli tekisin korjauksen perukirjaan niiden osalta. Inhottavaa olisi jos tulisi tämän takia sanktioita jotka vaikuttaisi myös muihin pesän osakkaisiin.
Jos olisin ainoa perillinen niin sitten ei olisi niin väliä kun kaikki olisi omalla vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden sisällä ennen kuolemaa annetut lahjat katsotaan aina ennakkoperinnöksi kuten olet tietoinenkin. Eli tekisin korjauksen perukirjaan niiden osalta. Inhottavaa olisi jos tulisi tämän takia sanktioita jotka vaikuttaisi myös muihin pesän osakkaisiin.
Jos olisin ainoa perillinen niin sitten ei olisi niin väliä kun kaikki olisi omalla vastuulla.
Toisaalta luin, että tavanomaiset lahjat eivät ole ennakkoperintöä. Mistä mä tiedän onko nuo? En usko, että äiti on tarkoittanut ennakkoperinnöksi sitä, että on hyvää hyvyyttään halunnut auttaa mua elatuksessa kuten muitakin sisaruksiani.
Mulla ja mun sisaruksilla on iso ikäero, olen huomattavasti nuorempi. Ei varmaan kukaan tarkasti tiedä, minkä verran he ovat saaneet rahallista avustusta äidiltäni aiemmin, mutta äiti ainakin on puhunut, että haluaa kohdella lapsiaan tasapuolisesti. Ap
Otan osaa suruusi.
Sinä pärjäät, ei tarvitse murehtia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta luin, että tavanomaiset lahjat eivät ole ennakkoperintöä. Mistä mä tiedän onko nuo? En usko, että äiti on tarkoittanut ennakkoperinnöksi sitä, että on hyvää hyvyyttään halunnut auttaa mua elatuksessa kuten muitakin sisaruksiani.
Mulla ja mun sisaruksilla on iso ikäero, olen huomattavasti nuorempi. Ei varmaan kukaan tarkasti tiedä, minkä verran he ovat saaneet rahallista avustusta äidiltäni aiemmin, mutta äiti ainakin on puhunut, että haluaa kohdella lapsiaan tasapuolisesti. A
Ei kuulosta tavanomaiselta lahjalta jos on ollut niin iso että siitä on pitänyt maksaa lahjavero. Mutta tee niinkuin parhaaksi katsot.
Lahjaa saa antaa vain tietty summa, 6000 on jo huomattava lahja, joten ongelmia ON tiedossa !
Verottaja on yllättävän ymmärtäväinen ja joustava. Et joudu linnaan :D
Ei kannata pelätä, selvittää vaan asian ja korjaa perukirjan jos tarvis.
Voi s#atana, miten kusinen trolli aloitus, on taas oksennettu palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Lahjaa saa antaa vain tietty summa, 6000 on jo huomattava lahja, joten ongelmia ON tiedossa !
Siitä lahjasta on jo maksettu lahjavero, joten ei ole mitään ongelmaa tulossa. Ne lahjat voitaisiin katsoa ennakkoperinnöksi, jolloin ne pitäisi ottaa huomioon perintöveroa laskettaessa, mutta ei Suomessa sentään tuplaveroja tarvitse maksaa.
Lahjavero on isompi kuin perintövero, joten olet saamapuolella verottajalta noilla tiedoilla.
Tervetuloa kommunistiseen Suomeen.
Jos saamasi raha on käytetty sinun elinkuluihin, esim maksettu vuokriasi taikka vastaavia, et joudu lahjaveron piiriin
"" Laissa asia on muotoiltu siten, että lahjaveroa ei makseta siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin.""
https://www.veronmaksajat.fi/neuvot/henkiloverotus/lapset-ja-nuoret/tal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä lahjasta on jo maksettu lahjavero, joten ei ole mitään ongelmaa tulossa. Ne lahjat voitaisiin katsoa ennakkoperinnöksi, jolloin ne pitäisi ottaa huomioon perintöveroa laskettaessa, mutta ei Suomessa sentään tuplaveroja tarvitse maksaa.
Asia riippuu täysin siitä, missä ajassa lahjat on annettu, joten ongelmia voi lahjaveron maksamisesta huolimatta olla ongelmia tiedossa.
Kannattaa pitää mielessä että verottaja voi korjata veroja myös toiseen suuntaan, eli jos lahja onkin ollut ennakkoperintöä niin verotus menee perintönä eikä lahjaverona. Eli rahaa tulee takaisinpäin.
Verottaja kysyy, koska haluaa tietää, onko annettu ennakkoperintöä. Mutta ei ole annettu, kun on annettu lahja, josta on vielä maksettu verot.
Eli kaikki on kunnossa.