Mitä teen väärin kun ihmiset haluavat liikaa olla kavereitani työpaikalla?
Tämä on nyt toistunut kolmessa työpaikassa, joten jotain teen itse väärin.
Eli ongelma on se, että vaikka mielelläni olen ystävällinen työkavereilleni ja kavereitakin heidän kanssaan jos juttua riittää, niin nyt kolmeen kertaan joku työpaikalla on tarrautunut minuun ihan liikaa. Siis niin, että henkilöllä itsellään on selvästi ollut yksinäisyyttä, masennusta, ongelmia (on puhunut näistä avoimesti) jne. ja yrittää saada minusta ilmaisen terapeutin ja parhaan kaverin.
Olen tietysti empaattinen tiettyyn rajaan asti, mutta itselläkin on oma työni ja kaikki muukin elämän vastuut ja haasteet. En voi, en ehdi enkä jaksa olla täysin vieraalle ihmiselle päivittäinen ilmainen terapeutti.
Kun olen asettanut rajoja, ovat kyseiset henkilöt suuttuneet ja valittaneet ylemmille tahoille, että en ole hyvä tiimityöntekijä. Ylemmät tahot ovat aina todenneet, että en ole tehnyt mitään väärin eikä toiselle työntekijälle kuulu olla terapeutti ja ovat asettaneet toiselle henkilölle rajoja.
Mutta mitä minä teen väärin siinä, että joudun tällaisiin tilanteisiin? Jokaisessa tapauksessa on siis käynyt ilmi, että nämä henkilöt ovat yrittäneet saada samaa ilmaista seuralais/kaveri/terapeuttipalvelua muiltakin työpaikalla mutta ovat joutuneet heti perääntymään. Itse en ole onnistunut tässä.
Mitä minä teen väärin? Mitä signaaleja annan siitä, että olen liian kiltti/hyväksikäytettävä/jne.?
Kommentit (2)
Olet liian kiltti mä olen kärsinyt samasta ja onneksi oppinut kantapään kautta tuosta pois.
Varmaan käyttäydyt hyvin, kuuntelet kohteliaasti keskeyttämättä, omaat muutenkin hyvät tavat, tervehdit jne. Sehän riittääkin näinä outoina aikoina.
On vain ryhdyttävä topakaksi, sanottava heti jokaiselle ripustautumaan pyrkivälle: "Nyt tehdään töitä." " En nyt ennätä kuunnella..." tms. selvää puhetta, ettei jää epäselvyyttä, miksi työpaikalla ollaan. Yhä uudelleen ja uudelleen, ystävällisesti, mutta napakasti. Tämähän on oikeasti esimiesten tehtävä, mutta heitäkin on hyvin monenlaisia. Jotkut suorastaan velvoittavat "huolehtimaan" ja "auttamaan". Leikitään perhettä työpaikalla.
Nykyisin, kun "työllistetään" ihan laidasta laitaan ja pätevyydestä ja koulutuksesta riippumatta, saadaan tulokseksi häiritseviä, raskaita riippuvaisuussuhteita myös työpaikoille, naapuruston ym. lisäksi. Se on sitä kuuluisaa integraatiota, joka näkyy kouluissakin.