Päiväkodista ihmeteltävää :( OV
Poikamme 3v on ollut elokuusta alkaen päivähoidossa,ja kaikki meni hyvin jouluun asti,mutta nyt on päiväkodin suhtautuminen ollut jotenkin tylyä,yhtäkkiä,enkä tiedä miksi. En ole mikään hysteerinen tai vainoharhaisuuteenkaan taipuvainen naisihminen,aistin vain selvästi että jokin mättää.
Kun haen pojan aina välipalan jälkeen,14. 30,ei kukaan sano tai kerro mitään,poika lähetetään yleensä eteiseen jo luokseni kun näkevät ikkunasta että kävelen. Olen yrittänyt pari kertaa käydä kysäisemässä onko kaikki mennyt hyvin mutta kumpikaan hoitaja ei vaivaudu kertomaan mitään. Ja ottaisin kaiken mahdollisen negatiivisenkin vastaan mielelläni,kotona poika sitten kertoilee että on itkenyt tms. mitä murheita tuonikäisellä nyt on jos on.
Perjantaina hain pojan,ja tällä kertaa hänet kyllä tuotiin ihan hoitajan kanssa eteiseen kun tulin,ja hoitaja vaan puuskahti " ei ole sitten nukkunut päiväunia,vaikka tekin niiiin aikaisin tulette aina. Ihan kierroksilla menee mutta ei nuku!" . Minä sain aiheettomasti pahan mielen,en oikein voi mitään jos ei nuku,kun itsellänikin on työpäivä niin en voi lähteä nukuttamaankaan päiväkotiin : /
kotona mittasin kuumeen 38,5 ja pojalla kova ripuli. Ei varmaan ollut raukka nukkunut sen takia.
Tänään soitin kymmenen aikaan päikkyyn että poika on kipeänä,no sielllä jo oltiin ihmetelty missä poika on,ja sanoin että unohdin soittaa aikaisemmin kun olen töissä. Hoitaja kysyi että kukas poikaa sitten hoitaa kun hän on kipeänä (???). No kerroin sitten että lapsen isä hoitaa ja minä,vuorollaan ollaan töistä pois ja tällä kertaa oli isän vuoro. Herranjestas mikä kysymys,mitä ihmettä sillä tarkoitettiin?
En vaan tiedä,pännii tällaiset ja ehkä liikaa mietin..
Kommentit (8)
hoitajien kanssa kasvotusten? tai sitten johtajalle soitto? mä en ainakaan pystyis viedä lastani tollaseen paikkaan, tai ainakaan jos en saisi mihkään mitään vastauksia jos sitä kysyisin.
ettei tosiaan kuulostaisi hysteerikolta ,olen jotenkin liian kiltti " etten vaan vaivaa ketään.."
Yksi juttu tuli vielä mieleen: Päikyssä pukevat usein,siis tänä talvena,sadehousut haalareiden päälle,ymmärrettävästi,kun saavat sitten likaiset kurahousut vaan vedettyä kuivamaan haalarin päältä.
Yksi aamu ajattelin olla auttavainen,ja puin kurikset jo kotona haalareiden päälle ettei heidän tarvitse niitä kiskoa sitten (ennen siis laittoivat sadehousut jos laittoivat,ne roikkuivat omassa henkarissaan haalareista syrjemmällä,käytäntö) vaan pääsevät vähän helpommalla.
Kun hain pojan,oli laittamani kurikset vaivauduttu ottamaan haalareiden päältä pois ja laitettu takaisin naulakkoon,ja haalari roikkui yltä päältä kuraisena omassa naulakossaan. En ymmärrä mikä oli ongelma,halusin vain auttaa,ja oliko tuo joku kosto?
ja tuo päiväkodin johtajalle puhuminen,toinen hoitaja toimii samalla päiväkodin vastaavana (isomman päiväkodin alainen päiväkotis siis) joten hänelle pitäisi puhua joka tapauksessa.
Mutta auttaakaahan ihmiset,miten otan asiat puheeksi ja mitkä asiat?
Ikävää, että ilmapiiri on sellainen, ettei sinua vanhempana huomioida!
Rakentava kritiikki on aina paikallaan. Koita jutella kiihkoilematta ja
mahd. neutraalisti, vaikka se hankalaa olisikin... äidin tunteet kun
jylläävät kovasti pelissä. Been there, done that!
Tsemppiä!
t. lto ja äiti
kun olet ammattilainen niin uskallanko vielä kysyä että mikä voisi olla syynä ilmapiirin yhtäkkiseen kylmenemiseen??Kun emme tee mitään mielestäni " väärin" ,viemme ja haemme aina sovittuna aikana 6.30-14.30,vaatteet ovat aina puhtaat ja ulkoiluvaatteet säänmukaiset. Sairaana jäämme kotiin eikä lasta viedä ikinä vapaapäivinä hoitoon.
henkilökunnan kesken.
Mä varmaan oisin paukauttanut jo, että on kurja tuoda lasta tänne, kun tuntuu meininki niin tylyltä (ja tästä syystä meininki voisi olla vielä tylympää!).
Ehkä opet vielä alkusyksystä jaksoivat ja nyt sitten eivät jaksa. Tai sitten ovat yksinkertaisesti jostain möksähtäneet, mikä ei ole kovin ammattitaitoista, jos asioista ei osata puhua.
Kerro suoraan, miltä susta tuntuu.
Nuo asiat jotka vaivaa, ne vaan rohkeasti esiin. Laita vaikka sähköpostia, niin on aikaa enempi miettiä mitä sanoo ettei töksäytä. Tai pyydä keskusteluhetkeä.
Ehkä hoitajat on stressaantuneita, mutta se on heidän ongelmansa, ei sinun, eikä tarvi sulle purkaa. Et voi mitään, kuten itse sanoit. Eikä sun toisaalta tarvitse ottaa siitä murhettakaan, että jos lapsesi on ollut ei toivotulla tavalla jonain päivinä. Mutta äitinä varmasti tunteet jyllää, jos joku töksäyttelee jotain vaan tarkoittamatta mitään kummempaa sitten lopulta. Kunhan on vaan pitänyt purkautua hoitajankin? Parempi vanhempaan kuin lapseen?
Toiset vanhemmat muuten kuulemma haluavat luikkia lastensa kanssa aina, toiset taas vaativat päivän päätyttyä keskusteluhetkeä hoitajien kanssa joka päivä. Se pitää erikseen mainita henkilökunnalle toiveena, että tietävät varautua aina. Tietty joskus voi olla joku kriisitilanne päällä, että kukaan ei kerkeä juttelemaan, jos ei jaksa odottaakaan tarpeeksi.
vastanneille.. jotenkin helpotti kun sai edes tänne avautua. Pitää nyt miettiä mitä tehdä,oikeastaan ainoa realistinen huoleni on että pitävä lapsesta hyvä huolen.
Ap
Aika tylyltä kuulostaa. En tiedä onko jotain henkilökohtaista vai ovatko kaikille yhtä ankeita. Ja outoa, etteivät huomanneet noinkin selvää kuumetta. Meillä ovat muutaman kerran sanoneet, että ovat mitanneet kuumeen, kun on ollut niin punaposkinen ja kuuma. EI ole ollut (on vaan riehonut ja kuumenee ihan niin kuin äitinsä liikkuessaan), mutta hyvä, että seuraavat.
Normi taitaa olla edelleen, että äiti hoitaa kotona, jos lapsi sairastuu. Ehkä ne eivät edes tajunneet tuon kyselemisen omituisuutta. Meilläkin onneksi isä jää kotiin yhtä usein kuin minäkin noissa tilanteissa.