Mistä ihmeestä opiskelijoilla riittää rahaa bilettämiseen?
"Varaton" yo-opiskelija saattaa käydä pari-kolmekin kertaa viikossa viihteellä, tämän muistan opiskeluajoilta.
Eivät ne siellä räystäsvettä juo.
Millä rahalla?
Kommentit (121)
Eli aloittaja vertaa omia opiskeluaikojaan nykyhetkeen? Kuinka monta kymmentä vuotta niistä on aikaa?
Itselläni on ollut nuoresta asti periaate, että maksan vain yhden juoman itse ja loput maksatan miehillä🙈Toimii vieläkin, vaikka olen 40+.
Vaikea sanoa, mutta sellainen tuntuma on, että nykyopiskelijoilla myös tavallisista perheistä on elintaso aika korkea verrattuna siihen, kun itse aloitin opiskeluni. Opiskelija-asuntolassa ei ollut vain soluja, vaan - meille aikuisille opiskelijoillekin - jaettuja yksiöitä pikkuruisella keittokomerolla, siis joku uusi kämppis samassa huoneessa! Nyt matkustellaan ja on tietysti aivan uusia rahanmenoja kuten älypuhelimet (eivät toki välttämättä kalleimpia malleja). Ei siinä, ajat muuttuvat, mutta ei ihme, että asunnoista pulaa, jos aloittavilla opiskelijoilla pitää olla oma kämppä. OK, vähän off topic menee, mutta näyttää siltä, että odotukset siitä, mikä on OK elintaso, ovat selvästi korkeammalla kuin muutama vuosikymmen sitten, joten ei ole ihme, jos osalla on sitten raha tiukilla sen tavoitellun elintason mukaan eläessä.
Älkää yleistäkö, kun mää aikoinani opiskelin niin ei ollut rahaa edes syödä yliopistolla saatika sitte bilettää. Vanhemmat eivät auttaneet mitenkään. Kermaperceillä näytti olevan rahaa. "Suomessa kaikilla samat mahdollisuudet opiskella", just joo...
Säästin kaikessa tärkeässä. Söin halpaa ja ravinneköyhää ruokaa, näin jopa nälkää. En hankkinut edes kunnollisia vaatteita. Muistan palelleeni polyesterihousuissa -20 asteen pakkasessa.
Siihen aikaan eli 2000-luvun alussa oli ainakin paljon halpoja juomia joissain tietyissä baareissa. Hyvät pohjat ja muutama lasillinen baarissa. Mitään snagariruokia tai takseja ei kuulunut mun baari-iltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapset biletä. Kumpikaan ei ole ikinä käynyt edes baarissa. Toinen opiskelee yliopistossa, toinen lukiossa.
Niinhän sä luulet ;)
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä juhlien jälkeen myös seksiä niiden hauskojen ja komeiden kundien kanssa? 😳
Oli. Ennen miehet myös näytti miehiltä. Eivät olleet mitään Chalamet-muunsukupuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Säästin kaikessa tärkeässä. Söin halpaa ja ravinneköyhää ruokaa, näin jopa nälkää. En hankkinut edes kunnollisia vaatteita. Muistan palelleeni polyesterihousuissa -20 asteen pakkasessa.
Siihen aikaan eli 2000-luvun alussa oli ainakin paljon halpoja juomia joissain tietyissä baareissa. Hyvät pohjat ja muutama lasillinen baarissa. Mitään snagariruokia tai takseja ei kuulunut mun baari-iltoihin.
Jep, ennen kalja oli halpaa. Ainakin muissa kaupungeissa kuin Helsingissä.
Hyvät pohjat jja liftaaminen oli se salaisuus. Ei paljoa illan aikana mennyt rahaa. Ysärin alku kyseessä.
Ainakin bilettäminen on valtion kannalta erittäin hyvä tapa käyttää tuet. Melkein kaikki valuu pikaisesti takaisin valtion kassaan alkoholiveroina ja baarien maksamina veroina ja palkkoina.
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä juhlien jälkeen myös seksiä niiden hauskojen ja komeiden kundien kanssa? 😳
Ei kun pelkästään ilkeiden ja rumien kundien.
Mikäs siinä on bilettäessä, kun ansiotulot on verottomana yli 1 000€/vko ja siihen vielä opintotuki+asumislisä päälle. Tietenkään tämäkään ei kaikilta onnistu...
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapset biletä. Kumpikaan ei ole ikinä käynyt edes baarissa. Toinen opiskelee yliopistossa, toinen lukiossa.
Voi kurja, yliopistolla on niin paljon hauskoja bileitä, eikö tossa tipu ulos kaveriporukoistakin? Mun lapsi käy ehkä kerran viikossa tai kahdessa ja kaverinsa myös. Lukiolaiseni ei käy, koska on vasta17v.
Muistan muutaman kerran keränneeni pulloja että pääsen keskiviikkona porukan kanssa yksille. Hätä keinot keksii!
Meillä oli kaverin kanssa aina sellainen juoni alkuillaksi, että lyöttäydyttiin vanhempien miesten seuraan. Ne usein tarjosi. Sitten paikan vaihto ja vähällä pärjäsi. Edelleen ihmettelen miten niin moni mies tähän lankesi. Kuvitteliko ne oikeasti jotain. Me ei oltu edes puolialasti ja räkäkännissä vaan aloitettiin aina täysin selvinpäin. Ja hävittiin "vessaan" sopivan tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää yleistäkö, kun mää aikoinani opiskelin niin ei ollut rahaa edes syödä yliopistolla saatika sitte bilettää. Vanhemmat eivät auttaneet mitenkään. Kermaperceillä näytti olevan rahaa. "Suomessa kaikilla samat mahdollisuudet opiskella", just joo...
Sama.
itse olin opiskelijana osa-aikatöissä ja elin muuten niukasti, niin rahaa riitti bilettämiseenkin,mutta ei tietenkään jatkuvasti vaan pari kertaa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta sellainen tuntuma on, että nykyopiskelijoilla myös tavallisista perheistä on elintaso aika korkea verrattuna siihen, kun itse aloitin opiskeluni. Opiskelija-asuntolassa ei ollut vain soluja, vaan - meille aikuisille opiskelijoillekin - jaettuja yksiöitä pikkuruisella keittokomerolla, siis joku uusi kämppis samassa huoneessa! Nyt matkustellaan ja on tietysti aivan uusia rahanmenoja kuten älypuhelimet (eivät toki välttämättä kalleimpia malleja). Ei siinä, ajat muuttuvat, mutta ei ihme, että asunnoista pulaa, jos aloittavilla opiskelijoilla pitää olla oma kämppä. OK, vähän off topic menee, mutta näyttää siltä, että odotukset siitä, mikä on OK elintaso, ovat selvästi korkeammalla kuin muutama vuosikymmen sitten, joten ei ole ihme, jos osalla on sitten raha tiukilla sen tavoitellun elintason mukaan eläessä.
Tämä ei koske vaan opiskelijoita. Tuntuu kuin kaikilla pitäisi olla hienot kämpät ja kaikki uudet pelit ja vehkeet, on sitten lapsi, opiskelija, työssäkäyvä, työtön jne.. No ehkä eläkeläiset jää näitten ulkopuolelle, tai ainakin vanhimmat, ei tarvi aina uutta tavaraa.
15-20h viikossa töitä opiskelun ohessa. Siksi
Meilläkin oli opiskelijoiden kantapaikka ihan koulun vieressä. Jos haluaa perustaa kannattavan baarin, ison oppilaitoksen lähelle kannattaa laittaa.