Narsismista pari kysymystä
Miksi narsisti näkee uhrissan vain vikoja rakkauspommityksen jälkeen?
Siis sellaisia asioita tai ominaisuuksia, jotka helposti ymmärrettävissä narsistin omiksi haavoiksi, eli uhri näkee ne suoraan valheiksi tai totuuden vastaisiksi, eli mistä uhria muut ihmiset esimerkiksi kehuneet tai sanoneet positiivisiksi ominaisuuksiksi.
Narsisti ei ymmärrä, että häneltä puuttu itsereflektiokyky, ymmärtääkö narsisti, että muilta sitä ei puutu?
Narsisti ei ymmärrä omaa draamahakuisuuttaan, hän saa riidan aikaiseksi ihan joka asiasta. Oletteko huomanneet, että narsisti tavallaan riitelee itsensä kehittämien/ sanomisensa asioiden kanssa?
Kommentit (292)
Voisiko joku kertoa miten väkivaltainen ja raivokohtauksia saava narsisti saadaan lääkäriin joka tekisi virallisen diagnoosin narsismista? Loppuisi se ulina siitä, että "en ole narsisti, koska ei ole virallista diagnoosia". Narsisti kuitenkin käyttäytyy samalla tavalla oli asiasta diagnoosia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Isältäni olen kyllä saanut turpaani, puolisoltani en koskaan.
Sinulla on selkeästi asiat hyvin. Moni narsistin kumppani saa turpaansa säännöllisesti.
Tätä en epäile lainkaan, mutta ihminen voi myös olla narsisti olematta fyysisesti väkivaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Toisten nimittely narsisteiksi on henkistä väkivaltaa.
Ei faktojen toteaminen voi olla väkivaltaa. Narsisti on narsisti. Ja narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja.
Se ei ole minkään faktan toteamista, että nimittelet kaikkia eri mieltä olevia narsisteiksi. Et vain pysty myöntämään, että itse olet pakkomielteinen henkisen väkivallan käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Isältäni olen kyllä saanut turpaani, puolisoltani en koskaan.
Sinulla on selkeästi asiat hyvin. Moni narsistin kumppani saa turpaansa säännöllisesti.
Tätä en epäile lainkaan, mutta ihminen voi myös olla narsisti olematta fyysisesti väkivaltainen.
Jokainen narsisti on väkivaltainen. Kuuluu ns. taudin kuvaan. Jokainen on sitä psyykkisesti ja monet myös fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei faktojen toteaminen voi olla väkivaltaa. Narsisti on narsisti. Ja narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja.
Se ei ole minkään faktan toteamista, että nimittelet kaikkia eri mieltä olevia narsisteiksi.
En kaikkia. Vain niitä joiden käytös sopii narsistien käytösmalleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla myös väkivaltainen ja ilkeä olematta narsisti. Maailmassa on muitakin asioita kuin narsismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla myös väkivaltainen ja ilkeä olematta narsisti. Maailmassa on muitakin asioita kuin narsismi.
Ja jokainen narsisti on väkivaltainen ja ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että jonkun soittajan vainoaminen ja mustamaalaaminen yli 20 vuoden ajan ei ole?
No sinähän sen tiedät kun olet roikkunut jonkun rumpalin vainoajan perässä 20 vuotta ja nimitellyt sitä narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti totta tämäkin, mutta itse puhuin viestissäni narsistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että jonkun soittajan vainoaminen ja mustamaalaaminen yli 20 vuoden ajan ei ole?
No sinähän sen tiedät kun olet roikkunut jonkun rumpalin vainoajan perässä 20 vuotta ja nimitellyt sitä narsistiksi.
Psyykkisesti terve ihminen ei vainoa ja mustamaalaa toisia yli 20 vuoden ajan, mutta narsisti kyllä jaksaa vainota ja mustamaalata.
Vierailija kirjoitti:
Autistien tukisivu. Autisminkirjon oireesiin voi kuulua pakkomielteinen jankkaus vaikkapa narsismista.
Jospa ei nyt aseteta mitään diagnoosia kenellekään. Pointtini oli juurikin se, että maallikoiden ei pidä sortua tällaiseen. Mikäli tarvetta on, niin lääkäri asettaa sen. Ei ole yeisen edun mukaista, että kuka tahansa voi tehdä sen. Muutoin esim. joku hyvinvointivalmentaja saattaa operoida tulevaisuudessa murtumavammat ortopedin sijaan. Hieman karrikoitua, mutta silti. En itsekään ole asiantuntija narsismin suhteen, jos minulla on ollut urani aikana kokonaiset 2 kpl. narsismidiagnoosila olevaa omapotilasta. psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistien tukisivu. Autisminkirjon oireesiin voi kuulua pakkomielteinen jankkaus vaikkapa narsismista.
Jospa ei nyt aseteta mitään diagnoosia kenellekään. Pointtini oli juurikin se, että maallikoiden ei pidä sortua tällaiseen.
Narsistien läheiset tietää asioista usein paljon enemmän kuin lääkärit ja psykiatrit, joille narsisti ei koskaan riehu väkivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisesti terve ihminen ei vainoa ja mustamaalaa toisia yli 20 vuoden ajan, mutta narsisti kyllä jaksaa vainota ja mustamaalata.
Niinpä. Ja tuohon tarkoittaa sitä, että palstan narsistihullu on itse narsisti.
Katkerana on ulvonut palstalla vuosikausia miten koko perhe ja sukulaiset on narskuja. Ja sitten tosiaan hiippaillut tuon rumpalin vainoajan perässä jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Katkerana on ulvonut palstalla vuosikausia miten koko perhe ja sukulaiset on narskuja. Ja sitten tosiaan hiippaillut tuon rumpalin vainoajan perässä jo 20 vuotta.
Ja sinä olet siis sen rumpalin vainoaja?
Vierailija kirjoitti:Katkerana on ulvonut palstalla vuosikausia miten koko perhe ja sukulaiset on narskuja.
En tiedä kenen juttuihin minun sotket vai vääristeletkö tietoisesti asioita, mutta oma isäni oli väkivaltainen ja päihdeongelmainen narsisti joka pahoinpiteli kaikkia läheisiään fyysisesti ja psyykkisesti. Koko perheeni ei ollut narsisteja, eikä sukulaisetkaan.
Kauhea ketju mutta aihe mielenkiintoinen eli vastaan. Yritän selittää miten koin tämän.
en olisi aiemmin ymmärtänyt tätä kovaa toisen pään sisään pääsyn pohdintaa kunnes itse sain sukuuni piilonarsistin. Se miten vaikeaa tämän ihmisen kanssa oli ja miten väärin minua ymmärrettiin ja millaisia juttuja minusta kerrottiin järkytti minua niin pahasti että aloin itsekin etsiä vastauksia. Nimenomaan kysymyksiin, ymmärtääkö tuo ihminen että minä en pelaa samanlaisia pelejä kuin hän, enkä ole valehdellut kuten hän valehtelee minulle ja minusta. Tulee sellainen niin väärinymmärretty avuton olo että ei kai hän oikeasti KERRO KAIKILLE näitä perättömiä valheitaan minusta. Ja miten hän voi syyttää minusta asioista jotka eivät pidä paikkaansa, eikä ota vastaan selityksiäni. Miten joku voi olla niin loputtoman defensiivinen ettei mitkään rauhassa aloitetut keskusteluyritykset mene läpi. Aikaa meni ennen kuin tajusin että ei hän käytä mitään logiikkaa. Kaikkeen on vastalause joka tulee välittömästi (menet ihan hämilleen ja mietit että muistatko itse väärin).
riidat alkavat jostain kivasta tapahtumasta, ihminen haluaa viettää aikaa kanssasi vedoten ettei sinulla ole koskaan aikaa hänelle ja esimerkiksi käytte sitten syömässä. Olit kysynyt mihin haluaa mennä ja vinkannut mielestäsi hyvän paikan ja kaikki oli mennyt ihan hyvin. Yhtäkkiä kuulet että sinusta on itketty miten huonosti kohtelitkin häntä kun päätit paikan josta hän ei pitänyt.
Et ollut maksanut hänen ruokiaan (?), olit mököttänyt ja tiuskinut, ja jättänyt hänet lopulta yksin ja lähtenyt sanomatta sanaakaan (kävit vessassa tm). Sinulle itsellesi ei ilmaissut tyytymättömyyttään lainkaan. Olet hämmentynyt mistä hän puhuu. Jopa loukkaantunut. Kun otat asian puheeksi tulee uhriutuvaa hysteeristä itkua kuinka hän on aina sinun hyväksesi kaikki asiat ja sinua ei kiinnosta lainkaan huomioida häntä takaisin. Hän huutaa puheesi päälle eikä kuuntele yhtään kun yrität puhua. Yrität selittää, yrität pysyä rauhallisena ja seurata että mihin tämän ihmisen hysteria on menossa mutta hän ei hiljene kuuntelemaan vaan toistaa vain samaa, ei muista mitä juuri selitit, puhuu itsensä pussiin, sanoo vaikka vielä että ei edes halunnut mennä syömään koska on allerginen mutta sinä pakotit hänet. Mietit vaan ettet käsitä yhtään.
kun tällaista jatkui tarpeeksi kauan olin niin vihainen ja loukkaantunut etten halunnut enää nähdä. Nyt sinua syytetään kahta kauheammin miten paha ihminen olet. Kiltille ihmiselle oli kova pala oppia hyväksymään tämä että tuota ihmistä ei vain voi miellyttää. Ulkopuoliset eivät ymmärrä, vaan sanovat asioita kuten riitaan tarvitaan kaksi, ehkä hän odotti jotain yllätystä koska oli merkkipäivä lähellä jne. Mutta tiedät sydämmessäsi että et ole toiminut väärin vaan nimenomaan kohdellut yhtä reilusti kun aina toimit. Joku tämän ihmisen kanssa ei vain silti onnistu.
se outo loukkaantunut olo mikä tästä jää on varmaan vaikea muiden ymmärtää. Mutta tällaisen ihmisen kanssa toimiminen jättää jäljet. Mietit loputtomasti mitä teit väärin. Mietit miksi hän tekee näin.
Isäni on julkinarsisti, tiedän sen maailman hyvin. Se on helpompaa. Erilaista. Siinä kyseessä on ihan puhdas kusipää joka kehuu itseään, puhuu lujaa, pukeutuu näyttävästi, suuttuessaan raivoaa ja nimittelee muita päin naamaa, sitten leppyy ja naureskelee omalle toiminnalleen ja on karismaattinen siitä että no hei kyllähän sä tiiät, nää on näitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta rumpujen soitto. Mutta sun kannattais hakea apua noihin psykooseihisi.
Lista narsistijankkaajan käytösmalleista
- Tekee päivittäin aloituksia narsismista
- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös
- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen
- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan
- Erittäin pakkomielteinen
- Huomionhakuinen
- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään
- Nimittelee kaikkia narskuiksi
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsistijankkaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta rumpujen soitto.
Yritähän sitten jatkossa muistaa tuo asia.