Todella halpoja ruokia ja eineksiä. Kerro salainen köyhä ruokasi.
Nyt on vain syötävä mitä saa. Todella halpaa mutta ihan paskaan en koske, olen meinaan aidosti sitten mielummin syömättä.
Ostin esimerkiksi kerran k-menun nakkeja. Maksoivat 0,98€ mutta aivan kamalia. Onneksi heiltä saatava sika-nauta jauheliha 1,80€ 300g on ihan ok kun maustaa hyvin.
Pakko vain syödä todella edullisia ja epäterveellistäkin ruokaa.
Ruskeaa kastiketta, jauhelihaa, perunaa, pastaa, tomaattimurskaa, ranskalaisia, leipää jne.
Budjetti on suunnilleen 20€-30€/vko.
Kommentit (212)
Keitettyä makaronia ja sienikastike itse keräämistäni, pakastetuista sienistä. Ihan gourmet-ruokaa suht. edullisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra pyttipannu 1,29 kilo. Siihen 55snt ruokakermapurkki ja mieleiset mausteet.
Onko lidlillä halvat ja hyvät pyttärit?
Päätin, että käyn nyt vain Lidlissä. Kerran viikossa, latasin tuon plussakortinkin. Toivottavasti löydän sieltä mieluisia edullisia löytöjä hyvin.
Extrat S-ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Paistettua pannulla sipulia paljon ja keitettyä riisiä.
Paista se riisikin. Halpis ruokakerma purkki perään.
Kaupan halvin osasto on vihannesosasto. Kaikki kasvikset on halpoja. Pussi porkkanoita alle euron, samoin perunat ja sipulit. Sitten vaan keittoa tekemään.
Syön usein kasvisruokaa. Linsseistä ja soijarouheesta saa hyvää, kun laittaa paljon mieleisiä mausteita. Tomaattipyre on hyvä tai tomaattimurska. Samankaltaisista aineksista saa erimakuisia ruokia - kokeile eri pakastekasviksia, eri mausteita, yms. Voi tekee ruoasta myös hyvää. Teen usein pannulla ruoan pakastekasviksista, kasvisproteiinista ja joskus lisään keitettyä kananmunaakin joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei nää nyt mitään salaisia ole
Hernekeitto: kuivattuja herneitä, sipulia, suolaa, halutessa (niin kuin minä teen) mausteeksi mustapippuria ja nokare voita.
Perunamunakas: kananmunia, perunoita, sipulia ja voita.
Kaurapuuro voisilmällä.
Edellä mainitut ovat hyviä ja ravitsevia, a voi on edullista ja lisää köyhän ateriaan makua ja energiaa. Sipuli on halpaa ja antaa makua ja terveellisyyttä.
Sipuli ja herneet yhdessä voivat aiheuttaa aika massiivisia ilmavaivoja... Lisäksi se voi aiheuttaa muutenkin vatsavaivoja, enemmän ja pahempia kuin vaikka kaali, vaikka nimenomaan kaalia pidetään pahana. Mutta jos se sopii, niin sehän on hyvä.
Onhan niitä vissiin pyramidejakin rakennettu leivän ja sipulin voimin.
(itse käytän valkosipulia, koska sitä vatsani kestää paremmin, hernekeittoon en ole kokeillut laittaa)
Vierailija kirjoitti:
En syö ollenkaan lihaa, en ole syönyt yli 30 vuoteen joten se ei ole yhtään vaikeaa. Pääsee huomattavasti halvemmalla sekä pystyy syömään terveellisesti jos vaihtaa lihan esim papuihin, linsseihin ja vaikka soijarouheeseen. Ymmärrän ettei kaikki tykkää mutta sitten ei pidä valittaa ettei voi syödä hyvin.
Pavut ja erityisesti linssit ovat kalliita ja niissä on paljon hiilihydraatteja. Soijarouhe ei loppujen lopuksi ole kovinkaan kallista, mutta sitä pitää maustaa aivan saatanasti, että sen oma paska maku peittyy. Suolisto ei kiitä.
Leipä on yllättävän kallista. En osta leipää vaan teen sen itse, säästää paljon rahaa. K-menu vehnäjauhot, Pirkka kuivahiiva ja vesi (plus nokare voita/öljyä ja suolaa), niillä ei paljoa leipien hinnaksi tule. Yhdestä vehnäjauhopaketista leipoo todella monet leivät. Säästyy rahaa muuhun ruokaan.
Kuivat perunat
2-3 perunaa
2 kananmunaa
suolaa
voita
Perunat/kananmunat keitetään valmiiksi sen jälkeen kuoritaan perunat/kananmunat ja pienitään lautaselle sekaan lisätään voi ja suola
ja jos on esim. sillipurkin lientä jäljellä se myös sopii lisukkeeksi
Vierailija kirjoitti:
Leipä on yllättävän kallista. En osta leipää vaan teen sen itse, säästää paljon rahaa. K-menu vehnäjauhot, Pirkka kuivahiiva ja vesi (plus nokare voita/öljyä ja suolaa), niillä ei paljoa leipien hinnaksi tule. Yhdestä vehnäjauhopaketista leipoo todella monet leivät. Säästyy rahaa muuhun ruokaan.
No ei tuo 12 kpl Ruispalapussi 1,79 nyt niin kovin kallis ole.
Kukkapurkissa kasvatettu sipuli nippu ja tonnikalaa. Paistettuna riittää sipuli tai keittona. Monet tekee sienipurkista keiton.Paustettu sipuli leivän päällä nam nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo 12 kpl Ruispalapussi 1,79 nyt niin kovin kallis ole.
Ei, mutta 12 kpl itse leivottua sämpylää maksaa alle 50 senttiä, sähkö mukaanlukien. Jos ruokaan on rahaa vain 20 euroa viikossa, niin tuo säästö on ihan hyvä, sillä saa viikossa esim monta appelsiinia, monta pakettia halpispastaa jne. Joskus eurollakin on väliä.
Laihduttajan mössö ananaspurkki mikäli jotain kaipaa niin riisiä. 2€ Ranskan peruna pussillinen uunissa.
myllyn paras makaroni 30senttiä pussi +ketsuppia.
Lihotuskuuri ; herkkusienet isot koverra jalka ulos, silppua se, lisää raakaa sipuli silppua siihen.Koskenlaskija sulatejuusto klönttiä jokaisen sienen sisään ja sipuli sienen jalka silppua.Kiedo ympärille pekonin viipale ja pataan tai vuokaan uuniin.Kunnes pekoni ruskistuu hiukan.Tämä on lihotus kuurilaisille.
Pillillä saatua ahventa pannulla ja kotikaljaa.
Hernekeitto (ilman lihaa) on varmaan halvin mahdollinen ruoka, Prismoista saa ulkomaisia kuivaherneitä 0,49€/500g. Yksinkertaisimmillaan herneitä, suolaa ja meiramia/oreganoa. Jos onnistuu löytämään alennettua jauhelihaa tai muuta (palvi)lihaa, niin hinta nousee, mutta maku ja täyttävyys paranee - mun mielestä. Itse en pidä porkkanasta tai sipulista hernekeitossa, parempi ilman.
Kananmunat - etenkin jos löytyy punalaputettuna. Perunamunakas, maustaa sen sipulilla tai valkosipulilla. Yksi mun lempiruokia (voi tehdä raaoista tai keitetyistä perunoista, keitetyistä niin on nopeampi).
Kasvissosekeitot, joissa on palkokasveja proteiinina, niiden kanssa jotain leipää. Helpoimmillaan ja halvimmillaan - ja varmaan se alkuperäisin versio leivästä on lättänä leipä kuvalla pannulla paistettuna: jauhoja, vettä, suolaa - jos on mausteita, niin aina parempi.
Paputahnat itsetehtyinä on edullisia ja proteiinipitoisia: hummus tai refried beans. Purkillinen kikherneitä, valkosipulia, ruokaöljyä, mausteita, itseasiassa sama resepti toimii minkä tahansa palkokasvin kanssa. Leivänpäällisinä tai riisin/perunan kanssa. (raakojen) vihannesten kanssa.
Pavun-- ja linssinidut (vain vihreä linssi, ei punainen!). Yksi mun lempiaamupaloista on paahdettua leipää, siihen päälle hummusta ja ituja.
Bolognesetyyppinen tomaattikastike ja spagettia (halvin pastalaatu tällä hetkellä). Tomaattimurskaa, valkosipulia, juureksia raastettuna, soijarouhetta, mausteita: ensin kuullotetaan valkosipuli ja kuiva soijarouhe öljyssä mausteiden kanssa, siihen juuresraaste hetkeksi paistumaan, sitten tomaattimurska (se halvin 0,37€/purkki), huuhdellaan vielä se purkki tilkalla vettä (sekin pannulle), ruuttaus ketsuppia tai "tyhjän" ketsuppipullon huuhdevesi, halvin lihaliemikuutio. Maistetaan, tarvittaessa liraus sitruunamehua tai hieman sokeria - tai vaikka omenahilloa tms "neutraalia" makeaa.
Perunamuusi ja paistetut (itsekerätyt!) sienet.
Halvinta makaronia, sekaan vähän voita, suolaa ja murskattu valkosipulinkynsi. Ison lautasellisen hinnaksi tulee noin 30 senttiä. Vie se nälän useammaksi tunniksi eikä ole pahaa.
Vierailija kirjoitti:
myllyn paras makaroni 30senttiä pussi +ketsuppia.
Kun saisikin tuohon hintaan!!!
Halvimmillaan on tällä hetkellä 39 senttiä pussi, useimmissa kaupoissa 4-45 senttiä. Spagetti on halvempaa, 0,79€/kg.
Paistettua pannulla sipulia paljon ja keitettyä riisiä.