Todella halpoja ruokia ja eineksiä. Kerro salainen köyhä ruokasi.
Nyt on vain syötävä mitä saa. Todella halpaa mutta ihan paskaan en koske, olen meinaan aidosti sitten mielummin syömättä.
Ostin esimerkiksi kerran k-menun nakkeja. Maksoivat 0,98€ mutta aivan kamalia. Onneksi heiltä saatava sika-nauta jauheliha 1,80€ 300g on ihan ok kun maustaa hyvin.
Pakko vain syödä todella edullisia ja epäterveellistäkin ruokaa.
Ruskeaa kastiketta, jauhelihaa, perunaa, pastaa, tomaattimurskaa, ranskalaisia, leipää jne.
Budjetti on suunnilleen 20€-30€/vko.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Pyttipannu aina hyvää ja halpaa. Potut, joku halpa lenkki ja sipuli. Herkkua tulee aina.
Ja vielä kanamuna kruunuksi. Halvan lenkin tilalla vaihteluna 0,99 lihapullia. Joo iik lisäaineita joku kiljuu. Mutta menee mättönä. Toisena päivänä terveellistä kasviskeittoa...
Herneet 0,89 eur -> riittää kahdeksi ateriaksi
Perunat 1,09 eur -> riittää 10 ateriaa
1 ateria = 0,55 €
Vaihtamalla perunat ohrasuurimoihin päästään 0,54 euroon.
Rahapäivinä teen hedelmistä ja marjoista smoothieta ja pakastan pieniin 2,5dl pulloihin. Samaten pakastan hyvää täysmehua loppukuuksi noihin pikkupulloihin. Makaronia, näkkileipää ja jotain nötköttiä voi ostaa varastoon, mutta hedelmiä ei, ellei osta kalliita tölkkihedelmiä.
Sienestän myös. Myyn ja syön itse niitä. Sienissä on hyvät ravintoarvot.
Itsellä ei mitään erityistä budjettia ole, mutta aika monet tekemäni ruuat on edullisia.
Monesti mainittu hernekeitto on oikeasti hyvää ja no. itse tehty. En voi sietää kaupan valmiita. Eihän tuossa itse tehdyssä tarvitse mitään muuta kuin aikaa. Itsekseen herneet likoavat yön yli ja itsekseen kiehuu hellalla.
Linssikeitto on oikeasti herkkuani. Nyt tosin tehnyt sitä viimeisen kahden vuoden aikana sen verran usein, että on tauolla. Kookoskerma mukaan. Enkä koskaan soseuta. Tykkään, kun on koostumusta.
Pannukakku. Munakkaat. Pyttipannu.
Nyt suunnitelmissa makaronilaatikko. Mutta sitä ennen teen pakasteesta pois seitipalat. En vielä tiedä paneroinko. Niiden kanssa valkokastike ja perunat.
No esim,iän säästö tulee mun et käy k kaupoissa. Kallis kauppa.
Ensimmäinen säästö tulee, kun et käy K kaupoissa.
Uuniperuna
Lohkoperunat ja halvimmat lihapullat
Vierailija kirjoitti:
No esim,iän säästö tulee mun et käy k kaupoissa. Kallis kauppa.
Ei kyllä hirveämmin eroa s-ryhmän hinnoista, jos tekee ostokset kotiinkuljetuksella pidemmäksi ajaksi kerrallaan. Lidlkään ei ole enää samallalailla halpa kauppa, mitä oli ennen.
Usein keitän perunat ja juurekset, sitten pilkon uunilenkkiä sekaan. Makaronilaatikko k-menu jauhelihalla.
Einesosastolla on aterioita, missä kilohinta on alle 10 euroa. Silloin on melko edullista. Kalapuikkoja muusin kanssa ja muita 300g annoksia.
800g lihaa ja voita päälle per päivä. Alle kympin menee päiväkulut. Jos haluaa siihen lisätä munia niin voi. Ei paljon maksa nekään.
Prisman hinnoilla kuukausikuluiksi 8.25e/pkt x 30 + voi 3.99e/pkt 8 = 279.42e.
Eli kolmella sataa pärjää yksi 80kg aikuinen kuussa. Luonto ja keho kiittää myös. Kasvikset ovat hätäruokaa jos lihaa ei ole saatavilla ja yllättävän kauan niillä selviää mutta niitä syömällä tulee nämä länsimaiset elintasosairaudet.
joulun tienoilla possun etuselkä ja lapa tarjouksessa alle 4 e kilo. Sitä pakkaseen loppuvuodeksi
Monet ns vanhanajan ruoat ovat edullisia, esim:
Jauhemaksapihvit, keitinperunat
Kesäkeitto
Uunijuurekset kermaviilikastikkeella
Sosekeitto raejuustolla
Iso 4 viljan puurohiutalepakkaus on hyvin halpa. Ja puuro on terveellistä. Puuroon voi lisätä vaikkapa banaaniviipaleita. Myös banaanit ovat halpoja.
Vierailija kirjoitti:
joulun tienoilla possun etuselkä ja lapa tarjouksessa alle 4 e kilo. Sitä pakkaseen loppuvuodeksi
Mammat ei osaa käyttää noita ruuaksi. Heittävät jopa niissä olevan ravitsevan rasvan roskiin.
Puuroa ne syövät :D:D
Kaalilaatikko on halpaa ja hyvää, mutta kannattaa tehdä suosiolla riittävän pieni määrä, jos tietää, ettei tykkää syödä pitkään samaa. Tärkeintä omasta mielestäni on pitää laatikko riittävän kuivana (monesti aivan liian vetistä), paahtaa kaali niin että siihen tulee vähän voimainen maku ja valita hyvänmakuinen jauheliha/kypsentää soijarouhe oikein. Itse käytän öljynä hieman kalliimpaa maapähkinä- tai seesamiöljyä, parantaa makumaailmaa selvästi. Valitettavasti kaalilaatikosta, kuten muistakin ruoista, saa myös tolkuttoman pahaa. Luulin inhoavani kaalia, kunnes opin aikuisiällä käyttämään sitä oikein
Lorautat vaan rasvasta kermaa tai creme fraichea halvasta elintarvikkeista tehtyyn niin siitä tulee ruokaisaa ja se maistuu paremmalta. Ei se kerma paljon maksa. Joskus saa punalappunakin.
Höpöhöpö, luennot tulee tallenteena ja niitä voi kuunnella vaikka siellä jonossa seisoessa. Puhun nyt yliopistosta, ammattikoulusta ei ole kokemusta, muuta kuin että uutisissa ollut juttua kuinka säästetään opetuksessa ja pidetään etäpäiviä.