Mistä sen voi edes tietää, jos vauvat menneet sekaisin synnytyslaitoksella?
Siis jos vaihtuukin jonkun toisen vauvaan etkä saa omaasi sieltä mukaan, vaan toisen vauvan? Näyttävät kaikki ihan samalta, entä jos on jotenkin väärin merkitty siellä? Kätilöllä vaikka unenpuutetta ja sen takia tullut sekaannus?
Miten voi varmistua, ettei vauvat mene sekaisin synnytyslaitoksella?
Kommentit (56)
Opetelkaa hyvänen aika tunnistamaan oma lapsenne heti syntymän jälkeen. "Mistä tiedän, että saan oikean lapsen päiväkodista, kun ne kaikki näyttävät samalta?" Vastasyntyneet eivät näytä kaikki samalta, vaan ovat jokainen eri näköisiä. Opettele tunnistamaan oma lapsesi heti!
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se vaihtuisi kun olen ollut vauvan kanssa koko ajan. Suihkun ajan oli miehen sylissä.
Tässä taas joku tollo vastaa ikäänkuin hänen kokemuksensa olisi kaikkien muidenkin kokemus. Jos sinun miehesi oli vierelläsi 24/7, se ei tarkoita, että muillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa se vaihtuisi kun olen ollut vauvan kanssa koko ajan. Suihkun ajan oli miehen sylissä.
Tässä taas joku tollo vastaa ikäänkuin hänen kokemuksensa olisi kaikkien muidenkin kokemus. Jos sinun miehesi oli vierelläsi 24/7, se ei tarkoita, että muillakin on.
Kysyttiin mistä tietää onko vauva vaihtunut. Minä tiedän ettei ole.
Itse en ollut vauvasta erossa muulloin kuin silloin, kun kävin suihkussa. Silloin oli lapsen isä paikalla. Että täysin olematon mahdollisuus vauvan vaihtumiselle. Toki joku seko yöhoitaja olisi voinut käydä vaihtelemassa vauvoja yöllä, mutta... äh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni oli salissa 2h, minä 3vrk sairaalassa vauvan kanssa. Hoidin itse vauvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska niitä ei enää viedä mihinkään yleispätevään vauvahuoneeseen vaan on samassa huoneessa vanhemman/vanhempien kanssa :D Oot tainnut katsoa liikaa Kauniita ja Rohkeita.
Ja vanhemmat eivät koskaan nuku? Kukaan ei ole koskaan yh-äiti, jonka vierellä ei ole pävystystä? Kukaan ei ole koskaan synnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa, ettei pysty seuraamaan, mitä ympärillä tapahtuu, tai kenenkään lasta ei viedä synnytyksestä suoraan tehohoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni oli salissa 2h, minä 3vrk sairaalassa vauvan kanssa. Hoidin itse vauvaa koko ajan.
Hienosti valvoit koko ajan. Otapa kruunu päähäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sen isän tarttee olla 24/7 paikalla! 😄 Puhuttiin vaan suihkussa käynnistä, ei siitä, että isä on koko ajan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti valvoit koko ajan. Otapa kruunu päähäsi.
Itseasiassa valvoin. En osaa nukkua sairaalassa. Kotona sitten nukuinkin hyvin. Revi siitä
Synnytin kaikki lapseni polikliinisesti. Lähdin 6h ikäisen vauvan kanssa kotiin. Ei siinä ajassa ehdi muuta kuin vauvaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska niitä ei enää viedä mihinkään yleispätevään vauvahuoneeseen vaan on samassa huoneessa vanhemman/vanhempien kanssa :D Oot tainnut katsoa liikaa Kauniita ja Rohkeita.
Ja vanhemmat eivät koskaan nuku? Kukaan ei ole koskaan yh-äiti, jonka vierellä ei ole pävystystä? Kukaan ei ole koskaan synnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa, ettei pysty seuraamaan, mitä ympärillä tapahtuu, tai kenenkään lasta ei viedä synnytyksestä suoraan tehohoitoon?
Edelleenkin sille vauvalle laitetaan heti ranneke, mistä selviää kuka tämän vauvan äiti on. Vaikka se vauva joutuisi heti tehohoitoon, laitetaan sille ranneke. Jotta lapsi tunnistetaan. Tuossa tilanteessa vauva myös laitetaan yleensä tehohoitokaappiin, ja voisin kuvitella että myös kaapin ulkopuolelle laitetaan jotain mistä heti tunnistetaan kenen vauva kyseessä. Mistä tahansa syystä jos joudut sairaalaan, sinulle laitetaan aika nopeasti tunnistusranneke. Ei niiden potilaiden anneta sairaalassa olla ilman sitä. Koska jos olet tajuton tai muusta syystä et pysty kertomaan kuka olet. Siitä rannekkeesta hoitohenkilökunta näkee heti kuka olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se isä enää ekan lapsen jälkeen yleensä saa sairaalaan jäädä. Isä menee kotiin hoitamaan muita lapsia ja ihan jää äiti itse hoitamaan lastaan vaikka ei olisi yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin sille vauvalle laitetaan heti ranneke, mistä selviää kuka tämän vauvan äiti on. Vaikka se vauva joutuisi heti tehohoitoon, laitetaan sille ranneke. Jotta lapsi tunnistetaan. Tuossa tilanteessa vauva myös laitetaan yleensä tehohoitokaappiin, ja voisin kuvitella että myös kaapin ulkopuolelle laitetaan jotain mistä heti tunnistetaan kenen
Jos en ihan väärin muista niin jo ambulanssissa taisi itselle ranneke tulla.
Näyttää joku muukin menneen sekaisin synnytyslaitoksella
Nykypäivänä on varmasti aika pitkälle viety kaikki varotoimet ettei vaihtoja pääse tapahtumaan. Ranneke laitetaan vauvalle heti, vauvaa ei viedä mihinkään erilliseen vauvojen huoneeseen vaan pysyvät koko ajan äidin luona jne. Ennen vanhaan oli varmasti helpompi ihan vahingossa vauvojen vaihtua kun ei oltu niin tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva syntyi kiirellisellä sektiolla eikä mies ehtinyt leikkaukseen mukaan. Sain nähdä vauvan vilaukselta ja se vietiin kätilöjen hoiviin siksi aikaa kun minut ommeltiin ja vietiin pois leikkaussalista. Ajantajua ei tuolloin ollut, mutta oli vauva varmaan toista tuntia "jossain"? Kyllä siinä lääkityshöyryissä tuli mietittyä juuri tällaisia vauvan vaihtumisia, ken tietää..
Mulla vähän sama. Vauvan vaihtumista ei meidän tapauksessamme tarvinnut miettiä, sillä lapsi syntyi Italiassa ja meidän lapsi oli isoin ja valkoisin, selvästi vähän erinäköinen ja -kokoinen kuin kaikki muut vauvat siellä. Osa äideistä oli paikallisia, osa oli Senegalista ja osa Bangladeshista, joten meidän lapsi tosiaan erottui värillään joukosta. :D
Hauska juttu! Luin muuten joskus, että suomalaisvauvoilla on Euroopan isoimmat päät.
Rannekkeesta sen näkee. Ja muutenkin ainakin perhehuoneessa täysin mahdoton ajatus.
Vauvallani oli syntyessään oranssi niskatukka eli mullet. Hauskasti sopi vaavi tamperelaisille Tappara-faneille. :)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on sekaisin syntymästä lähtien. Ei sille oikein voi mitään.
Mä kualen 😁
Jos äiti saa ja pystyy synnytyksen jälkeen normaalisti viettämään ensihetket vauvan kanssa, ei se sen jälkeen voi kenenkään toiseen sekoittua. Vauvat eivät todellakaan näytä samalta. Yhtä suuri riski on ottaa vieras taapero päiväkodista.
Nämä vaihtumiset ovat olleet mahdollisia silloin, kun äidin ei ole annettu tutustua vauvaan, imettää heti ja hoitaa omaa lastaan.
Nykyään vauva viedään heti isän hoitoon, jos äiti ei ole kykenevä.