Vieläkö virkamiehillä ja kunnan työntekijöillä on oikeus *pitkiin* lomiin eli lähestulkoon 2 kk vuodessa?
Eikös se saa kun on ollut 15 vuotta töissä?
Osa lomista täytyy pitää lomakauden ulkopuolella. Eräs tuttu vaihtoi vielä lomarahatkin vapaiksi niin oli lomalla välillä toosii pitkään.
Eikö nämä ansaitsemattomat etuudet tulisi poistaa!
Kommentit (46)
Pitkät lomat on aikoinaan annettu kompensaationa huonommasta palkkatasosta. Lomien leikkaaminen pakottaisi kompensoimaan asian rahana.
Olen valtiolla töissä ja meillä työtahti on kova. Päteviä (tai edes sinne päin) hakijoita ei vaan löydy. Siinä mielessä etenkin korkeakoulutettujen palkat on joissain virastoissa julkisella huonot, mutta ei läheskään kaikissa. Lisäksi ylitöitä ei virastoissa makseta, käytössä on liukumat. Joskus harvoin voi tulla ylimääräys. Ja vaikka itse olenkin valtiolla niin mielestäni julkisen sektorin lomia tulisi karsia tuosta 38 päivästä. 30 päivää tai vaikka 34 säästäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, eikä tarvi olla missään virassa eikä kunnalla. Ihan valtion asiantuntijoilla on myös. Kuten esim. itselläni. Ja 7h15m työaika. Ja tietysti lomarahat tulee kans lomapäivien mukaan.
Palkka on ihan ok. Yksityiseltä sais enemmän, mutta toisaalta valtiolla työtahti on aikamoista sluibailua.
Mä en ymmärrä kenellä on työt valiolla slubailua. Mulla kaksi työkaveria siirtyi yksityiseltä valtiolle ja niillä ainakin on kädet ihan täynnä töitä.
Paperien pyörittelyä eli toisesta pinosta toiseen ja alaiselle.
Vierailija kirjoitti:
38 vrk taitaa olla se maksimi ja lauantait ei vie lomapäivää, niin tuleehan tuosta ihan ok lomat. Toisaalta se on ihan fakta, että ei ne palkat jotain harvoja päällikkötason pestejä lukuunottamatta ole hyviä. Mun palkka toimistotyöstä kuntasektorilla oli 2200 euroa. Jos käyt kattomassa KV-TESin palkkoja, niin näet kyllä, että ne ei päätä huimaa.
Nykyään kyllä virkamiehille (ylemmillä työntekijöillä) on hyvä palkat. Eli ihan kilpailukelpoiset yksityiseen sektoriin verrattuna.
Yksityisellä on KOKO AJAN pelko potkuista joten ei se korkeampi palkka välttämättä kompensoi niitä työttömyyskausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, eikä tarvi olla missään virassa eikä kunnalla. Ihan valtion asiantuntijoilla on myös. Kuten esim. itselläni. Ja 7h15m työaika. Ja tietysti lomarahat tulee kans lomapäivien mukaan.
Palkka on ihan ok. Yksityiseltä sais enemmän, mutta toisaalta valtiolla työtahti on aikamoista sluibailua.
Mä en ymmärrä kenellä on työt valiolla slubailua. Mulla kaksi työkaveria siirtyi yksityiseltä valtiolle ja niillä ainakin on kädet ihan täynnä töitä.
Paperien pyörittelyä eli toisesta pinosta toiseen ja alaiselle.
Tuttu siirtyi yksityiseltä kaupungille ja meni alussa ihmetellessä että mitä pitää tehdä? Vai pitääkö mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat aina lomalla kun tarvitaan ja tuuraaja ei tiedä mistään mitään.
Ööö tuota..se on pomon ja työnantajan asia, infota ja hankkia tuuraajat. Pelin henki, kun ei ole se, että ihminen vain raataa ja raataa ja raataa kunnes kuolo korjaa vaan hänellä on myös kertyneitä ja ansaittuja lomapäiviä.
Ööö, ei joka paikassa ole. Meillä jos haluat loman tai vapaapäivän, sovit itse sijaisen kanssa asian. Sitten vasta voi sen lomapyynnön laittaa kun on liittää siihen sijaisen nimi.
Sosiaalitantoilla joka ikinen vuosi palkankorotus. Yksityisellä puolella monet saa korotuksen ainoastaan vaihtamalla työnantajaa mikä ei ole helppoa nykyään ja siitä tulee tietynlainen huono maine kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
38 vrk taitaa olla se maksimi ja lauantait ei vie lomapäivää, niin tuleehan tuosta ihan ok lomat. Toisaalta se on ihan fakta, että ei ne palkat jotain harvoja päällikkötason pestejä lukuunottamatta ole hyviä. Mun palkka toimistotyöstä kuntasektorilla oli 2200 euroa. Jos käyt kattomassa KV-TESin palkkoja, niin näet kyllä, että ne ei päätä huimaa.
Ihan hyvä palkka 9€/päivä töihin verrattuna. T. Vajaakuntoinen väliinputoaja joka ei pääse eläkkeelle, muttei myöskään palkata töihin vaivojen vuoksi
En ikinä vaihtaisi julkiselle puolelle. En nimittäin halua maksaa hyvästä kahvista ja iPhonesta, kyllä ne kuuluu työetuihin
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä on KOKO AJAN pelko potkuista joten ei se korkeampi palkka välttämättä kompensoi niitä työttömyyskausi.
Helpottaako kuulla että sama pelko on tällä hetkellä tuhansilla valtion vakituisilla työntekijöillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kyllä virkamiehille (ylemmillä työntekijöillä) on hyvä palkat. Eli ihan kilpailukelpoiset yksityiseen sektoriin verrattuna.
Lisätietoa kaikkien ylempien virkamiesten kilpailukykyisistä palkoista?
Vierailija kirjoitti:
Sama on valtiolla.. Ei ole yksityisen puolen ongelma pelkästään.
Kaikkien eläköityvien virkamiesten tilalle ei palkita uusia, mutta ei ketään pihalle potkita.
38 päivää vuosilomaa, kun on 15 v työkokemusta. Melkein 2 kk, kun viikossa menee 5 päivää (lauantaita ei lasketa). Palkka lisineen 4400 € kiinteistönhoidon esimiehenä. Ei voi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Leikkuriin ylipitkät lomat, sitten riittää henkilökuntaakin kun ei olla 2kk/vuodesta lomalla. Eikö pienemmät palkat kompensoidu jo sillä löysällä työtahdilla mikä kunnalla on.
Tervetuloa "löysäilemään" vaikka kunnan kotihoitoon. Varaudu pidättämään pissahätääsi suht pitkään ja syömään kunnon aamupala, ehkä syöt vasta kotona seuraavan kerran. Ehkä pärjäät pari päivää siinä hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin omalla alalla yksityisellä tienaa edelleen enemmän. Myös muut edut yksityisellä paremmat paitsi tuo loma.
Olen yksityisellä puolella töissä ja minulla on 42 vuosilomapäivää vuodessa. Ei se riipu työnantajasta, vaan alalla olo vuosista.
Toisaalta en ole vielä koskaan pystynyt koko tuota määrää pitämään ja osa siirtyy aina eteenpäin. Sitten kun niitä siirtyy vuosia eteenpäin, niin työnantajan pitää korvata ne rahallisesti. Näin ainakin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen virassa oli oli leipä pitkä mutta kapea.
Nykyään on pitkä ja leveä.
Edut ja palkkiot paremmat kuin muualla.
Onko esimerkkejä? Yleensä yksityisellä tienaa paremmin
No esimerkiksi papit.
Heillä lomat määräytyvät samoin ja palkka sekä muut edut ovat tähtitieteelliset erityisesti suhteutettuna vähäiseen työn määrään sekä olemattomaan vastuuseen työstään.
Pappis-sääty edustaa todellista eliittien eliittiä.
Onko esimerkkejä? Yleensä yksityisellä tienaa paremmin