Vinkkejä Ummetukseen? + Miksi pellavansiemeni ei saisi syödä raskaana ollessa?
Kärsin ilkeästä ummetuksesta alun erittäin sekaisin olleen mahan jälkeen. Luumusta ei tehoa ja apteekkiin meinaan suunnata kun tämä kuopus tervwhtyy, että pääsen liikkeelle.
Kertokaapa ihmeessä vinkkejä hoitoon, kotikonsteja sekä mitä olette käyttäneet?
Lisäksi, olen syönyt pitkään pellavansiemeniä ja niillä maha toimi aikaisemmin todella hyvin, kuitenkin mulle saanottiin jokin aika sitten, että raskaana ei tulisi syödä niitä, mutta kukaan ei kertonut miksi. . .
Kommentit (22)
Ostin apteekista emgesan-nimistä magnesiumia ja olen ottanut sitä puolikkaan iltaisin. Se helpottaa suonenvetoihin ja aamulla vatsa toimii. Tuo puolikas on minimiannos eli sitä saa ottaa 2 tabua/vrk, mutta mulla on kokonainenkin aiheuttanut vilkasta vatsan toimintaa, niin että päädyin tohon pieneen annokseen.
Neuvolan listan mukaan pellavansiemenet on vältettäviä ruoka-aineita, koska niissä on korkea kadmium- ja syaanivetypitoisuus. (ks. http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…)
A.A. rv 27+4
ton kadmiumin yms. lisäks pellava lisää supistelu riskiä. ittelläni huomasin esikoista odottaeesani sen vallan hyvin... ystäväni häissä söin leipää joka oli aivan törkeän hyvää. oli tuolloin about 5kuulla raskaana. loppuruokailusta ihmettelin kun alko ala vatsaa ilkeästi nippailemaan ja huomasin että kohtu se siellä supisteli. samassa tajusin että olin vetänyt isot kasat pellavansiemen leipää napaani. tuota tapausta ennen ei ollut supistellut kertaakaan eikä tuon jälkeen ennen synnytystä.
Rantapall0 -
Kiitos, mulla onkin jo nyt ihmeellistä suonenvetoa vaivana, en ole varma johtuuko raskaudesta kun on näin alussa, mutta jos tuo vaikka auttaisi siihenkin!
A.A.Mats -
Kiitos, ihan uutta tietoa oli, hyödyllistä!
--freya-- -
Kiitos kun jaksoit kertoa tuosta kokemuksesta, sitä näemmä oppii joka päivä jotain uutta!
Terkuin,
PippuriMamma
luumu, päärynä, omena ovat kuitupitoisia
täysjyvä viljat myös kannattaa pitää suosiossa
vedenjuonnista kannattaa pitää huoli eli reilusti vettä!
Mulla ainakin täysjyväviljat saa aikaan vain pahempaa ummetusta. Yksikin pala ruisleipää ja taas on vatsa ummella.. Eli kaikille kaikki konstit eivät sovi. Tärkeintä on kokeilla eri juttuja ja löytää niistä itselleen sopivin!
JA MOVICOL. Ovat sallittuja koska pehmentävät suolensisältöä.
Colonic-hoito, jos hoitaja suostuu antamaan.
Ed raskaudessa täällä keskusteltiin samasta aiheesta. Silloin risiiniöljy ja mikä muu tämmöinen tehotippa olivat pannassa.
Jos tuntuu, että vatsa ei siedä tuoretta leipää oli se sitten täysjyvää tai ruista, niin kannattaa paahtaa se. Itse lisään vielä viilin ja puuron joukkoon kaura-ja ruisleseitä ja aina kannattaa juoda lasi vettä.
Apteekista saa ilman reseptiä myös Vi-Siblin rakeita joita voi käyttää myös raskaana. Auttavat löysään ja kovaan mahaan.
Puuron, jugurtin ja viilin joukkoon voi laittaa leseitä,
esim. kauraleseitä. Leipänä aina täysjyväruisleipä
(kuitumäärät selviävät paketista).
Kannattaa myös muistaa juoda paljon nestettä, lähinnä
vettä! Jos elimistö kuivuu, niin se myös ummettaa.
Vesipullo aina käden ulottuvilla on hyvä tapa.
Rantapall0:
Mulla ainakin täysjyväviljat saa aikaan vain pahempaa ummetusta. Yksikin pala ruisleipää ja taas on vatsa ummella.. Eli kaikille kaikki konstit eivät sovi. Tärkeintä on kokeilla eri juttuja ja löytää niistä itselleen sopivin!
Ruisleivästä--- Se tosiaankin ummettaa mua lisää, en tosin ole paahdettuna kokeillut joten sitä voisi koettaa.
Kuitupitoiset--- Olen allerginen tuorehedelmille joten se vähän vaikeuttaa
Luumu--- Jostain kumman syystä ei mulla tehoa vaikka söisin kuinka, tuoreena nyt en edes pysty :(
Vettä tarpeeksi--- Saatan kyllä juoda liian vähän. . . Hyvä kun joku otti esille!!
tukisukkis:
JA MOVICOL. Ovat sallittuja koska pehmentävät suolensisältöä.Colonic-hoito, jos hoitaja suostuu antamaan.
Ed raskaudessa täällä keskusteltiin samasta aiheesta. Silloin risiiniöljy ja mikä muu tämmöinen tehotippa olivat pannassa.
Mikä on tuo Colonic-hoito? ? En ikinä kuullunna. . .
Kielletty myös siksi, koska elimistössä muodostavat aina pienen määrän syanidia. Aikuiselle ei vaarallista, mutta sikiölle voi olla.
Jos tuoreet luumut tai kuivatut (liotettuina) ei tunnu hyvältä .Kokeile vauvojen luumusoseita tai luumunektaria (myydään joissain kaupoissa 1L tetroissa ja löytyy yleensä mehuhyllyltä)
Waimo72
kupillinen tyhjään vatsaan. Todella tehokas konsti. Itse käytin 3 päivää apteekin ummetuslääkettä ilman mitään tehoa, mutta tuo kuuma vesi toimi heti!
kivaa että jollain muullakin on sama vaikutus kuiduilla vatsaan! siis että ummettavat pahemmin!on aina ärsyttänyt kun jos sanoo jollekkin että on ummetusta niin aina kaikki kehottavat syömään kuituja ja kun sanon että pahentaa mulla vaav ni saan kuulla ah niin tutun ihmettely jupinan että ei se niin voi olla.
mull on just se ongelma etten osaa juoda nestettä riittävästi ja sen takia kuidut tukkii pahemmin. joskus yritin oikein juomalla juoda niin sain päivän aikana nipin napin sen pari litraa juotua ja koko päivän oli öllö olo liiasta juomisesta.
Eli tosiaankin kuitupitoiset pahentavat vain mulla ummetusta, se VOI johtua liian vähästä veden saannista nyt kun oikein pohdiskelen, mutta jotenkin en uskalla yrittää tunkea kuituja nassuuni. Kokeilen sitten kun saan tämän ummetuspattitilanteen raukeamaan ja tasoittumaan.
Nyt koin jotain positiivista tässä. Söin eilen tulista ruokaa jota en vuosiin ole kestänyt. Tuli ihan ihme himo ja siinä sitten väänsin salsadippiä ja sweet chili-dippiä minkä ehdin ja kas, tänään on vatsassa jotain minimaalista toiminnanpoikasta! Yleensä jo pelkästään mausteinen ruoka saa mulla kovat vatsakivut ja ilmaa enenmmän kuin ilmapallokauppiaan myyntisatsissa, mutta eilen todellakin oli PAKKO saada tulista ruokaa eikä mitään moista ilmennynnä.
Mulla aina ollut taipumusta ummetukseen, vaikka juonkin tosi runsaasti ja kuitupitoista tulee syötyä ja muutenkin tosi terveellisesti. Nyt olen huomannut, kun juokseminen (rv 24) ei enää tunnu hyvältä, kävelyllä en millään saa ummetusta liikkeelle:=). Tuo juokseminen helpotti joskus.
ja olen myös niin sitkeä sissi, että aikaisemminkaan apteekin ummetuslääkkeet eivät ole tuoneen apua - hih, sama joskus taannoin unilääkkeiden kanssa, ei mitään vaikutusta;=)
Joskus lasillinen cokista tuo avun (juon kahviakin), mutta mitään täsmäkonstia en ole löytänyt. Pitää kokeilla tuo kupillista kuumaa vettä tyhjään vatsaan!
tsemppiä:=)
-mooli
Meidän neuvolassa viime viikolla KEHOITETTIIN LIOTTAMAAN KOURALLINEN PELLAVAN SIEMENIÄ YÖN YLIM JA LISÄÄMÄÄN SE AAMUPUUROON,koska ne ehkäisee ummetusta joka minulla on todella pahana kipulääkityksen seurauksena.
Että enpähän usko niiden olevan vaaraksi siis.
Nuo listat joita neuvolat jakaa kielletyistä,vältettävistä ja suositelluista ruoka-aineista yms. vaihtelee todella suuresti neuvoloittain... olenkin ehdottanut useassa paikassa et niistä tehtäisiin joku valtakunnallinen ohjeistus esim. sosiaali- ja terveysministeriön puoelsta, jota kaikki neuvolat sitten jakaisivat odottaville äideille. Tää kirjavuus infoss aon todella hämmentävää. Samahan on tietty monessa muussakin asiassa ja odotusajankin puitteissa esimerkkejä löytyy monia. Jo pelkästään neuvolakäytännöt tutkittavista asioista,käyntikerroista ja yleisistä ohjeista ei ole tasapuoliset ja saman arvoiset eri kaupunkien ja jopa kaupunginosien välillä ja sitten yleinen ongelma neuvolan hoitaja,kätilö,lääkäri nro1, lääkärinro2 ovat kaikki eri mieltä asioista ja neuvovat eri tavoin... Ei tunnu järkevältä eikä uskottavalta.
Menipäs purnaukseksi..hehee!
Masu-mamma 31+2
Kuopus pyörii tuossa höpöttämässä ja menee senat koko ajan sakaisin. . .