Nyt kun on paljon puhuttu siitä että keskiluokalla ja pienituloisilla ei ole enää varaa lapsiin.
Niin paljonko saat palkkaa kuukaudessa keskimäärin bruttona, onko sinulla henkilöautoa ja kuinka monta lasta sinulla on?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Just eilen täällä kirjoitettiin, että köyhin alaluokka vain tekee Suomessa lapsia. Yrittäkää nyt päättää!
Uskotko kaiken, jonka luet palstalta? Ei kannattaisi. Syntyvyys kasvaa tulojen lisääntyessä, ei toisin päin.
Omat lapset syntyneet nollarilla ja yhden ihmisen palkalla ja kotihoidontuella+kuntalisällä selvittiin. Yht noista tuli nettona ehkä 2600. Toki sain myös äitiyspäivärahaa 2x.
Nyt mulla on enää yksi alaikäinen onneksi, kun kaikki on kallista ja olen yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke 1000 € + tuet, 5 lasta.
On myös auto kun ei täällä maalla muuten pärjää.
Ei kai tuossa iässä lapset enää asu kotonaan eli et elätä heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka n. 2500, puolisolla 3000. Ei lapsia. Katson että meidän tuloilla se tarkoittaisi sitä että elettäis jatkossa täysin kädestä suuhun. En halua että koko elämä olisi pelkkää sinnittelemistä.
Häh?? Miten niin? Teidän yhteenlaskettu netto lienee 3800 e. Hyvin on varaa.
Siten niin että koska olen milleniaali, ainoa näköpiirissä oleva mahdollisuus minkäänlaisiin eläkevuosiin ikinä on se että säästää. Vanhuuseläkkeen raja on melkein se tasan 70 ja on epäselvää, onko sieltä senkään jälkeen mitään rahaa oikeasti tulossa. Lisäksi tietysti on olemassa jonkinasteinen työttömyysriskikin, ainakin minun alallani, ja ajan henkihän on nykyään se, että työttömällä ei ole oikeutta edes lapsiin. Pyrin saamaan säästöön jotain jokaisesta palkasta enkä voisi hyväksyä sitä ajatusta että toisin tähän maailmaan uuden ihmisen, jolle en pystyisi tarjoamaan mitään, vaan minimibudjetilla vedettäisiin kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt meidän pitää siis yhteisen hyvän nimissä valjastaa esim Herlinien nuoremmat sukupolvet puhtaasti vain siitoshommiin. Ei mitään kokoustamista, vaan sopivat tropit sisään ja perus 40h/viikko pelkkää paneskelua.
Niin kyllä varakkaiden tulisi nyt tuntea velvollisuutensa ja hankkia niitä lapsia muidenkin edestä. Muuten on tosi vastuutonta puhua työvoimapulasta.
Nettona n. 2200/kk, haalarityöläinen, ei autoa, koska en tarvitse.
Olishan sitä kait periaatteessa töissä käyvän naisen kanssa mahdollista vaikka yksi lapsi kasvattaa, mutta autismi tuppaa karkottamaan naiset kun saavat tietää. Joten taitaa minun henkilökohtainen sukupuun oksa kuihtua tähän. No jaa, säästyypähän omaan eläkkeeseen, koska en usko, että me kolmenkympin paikkeilla pyörijät saadaan mitään eläkettä kun sen aika joskus 70v koittaa.
Ihme mussutusta. Joku aika sitten olin lomautettuna, vaimo äitiyslomalla, yht nettotulot silloin n. 2500€, 3 lasta ja selvittiin. Ok-talossa asutaan ja lainaakin on. Nyt toki helpompaa kun minulla jatkui työt.
Nettotulot yht 3000€/kk, kolme lasta. Ei ongelmaa. Omakotitalossa asustellaan ja kaksi autoa. Muita lainoja ei ole kuin asuntolaina. Itseäni surettaisi, jos rahan takia jättäisin lapset tekemättä. Myöhemmin voisi tulla mieleen, että olisiko sitä kuitenkin voinut pärjätä vähemmällä jos tilalle olisi saanut jotain mitä ei voi rahalla korvata
Bruttotulot 2800-2900 kuukaudessa, riippuen lisistä. Vähän vaihtelee onko paljon viikonloppua tai iltavuoroa just siinä kuussa. Ei autoa, koska sen pitäminen on kaupungissa kallista. Lapsia ei ole, koska ei löydy kumppania ja yksin ei ole varaa, eikä jaksamista. Lisäksi vuorotyö olisi perkeleen hankala yhdistää perhe-elämään. Näillä mennään. Yritän vähän laittaa rahaa sivuun, kun eläkeikä tällä hetkellä 70 vee, mutta se on jo noussut kolmesti sinä aikana kun oon ollut työelämässä. Luultavasti en milleniaalina pääse ikinä eläkkeellekään.
Kaikki vaan kurjistuu jatkuvasti. Ei tänne kyllä lapsia mieli tekis tehdä, vaikka tulot olis tuplat tämän hetkisestä. Tulevaisuus liian epävarma ja pelottava.
Asuminen on liian kallista suomessa, olit sitten vuokralla tai omistat. Sähköt vedet ja verot, kaikki kallista. Ja siihen päälle pätkätyöhelvetti. Ei mikään ihme ettei nuoret perusta perheitä. Turha syyttää asenteita ja ilmastoahdistusta kun tosiasia on ettei rahat yksinkertaisesti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Bruttona 2200 ja mies 3700,4 lasta ja 4 autoa.
Ja miehen salarakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttona 2200 ja mies 3700,4 lasta ja 4 autoa.
Ja miehen salarakas.
No eihän se nyt kalliiksi tule, vähän bensaa kerran kuussa. Eikä hälle lapsiakaan hankita.
Vierailija kirjoitti:
Nälkävuosina oli vähäinen syntyvyys. Valistuneet tietää nälkävuosien taas tulevan ja ovat jo. Se on sitten leipä hinnoissaan ja on jo. Eikä töitä ole kuin syöttöporsailla, verorahoilla.
Jos Suomessa on Euroopan kolmanneksi lihavimmat ihmiset, niin eipä tämä nälkävuosilta näytä.
Lopetetaan kaikki verorahoilla maksetut työt, vai kuinka? Mitä siitä seuraa?
Tulot 4200/kk netto, kokonaisvarallisuus 500 000 plus asunto. Yksi lapsi. Olisi toinenkin otettu, jos olisi saatu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt bruttopalkkaa, sillä nettopalkallahan ne lapset elätetään.
Nettopalkalla omat ja bruttopalkan veroilla niiden lapset, joiden vanhemmat eivät veroja maksa.
Brutto 2700, kaksi lasta, taloudessa yksi auto, josta ei juurikaan kuluja minulle.
Ei ole lapsia vielä mutta toiveissa on. Mies on palkkatöiden lisäksi pienyrittäjä jolla tulot vaihtelee netto yleensä, 2500-3200 välillä. Mulla vaivaiset 1800 mutta toisaalta kulutkin on pienet.
Nettotulot yhteensä 3200e, 1 lapsi, asuntovelkaa + vastiketta per kk saman verran kuin olisi vuokra vastaavasta. Auto pakollinen työmatkan takia. Ei varaa 2. lapseen
Olisi ihanaa saada kustantava auto. Minun autostani on pelkkiä kuluja.