Nyt kun on paljon puhuttu siitä että keskiluokalla ja pienituloisilla ei ole enää varaa lapsiin.
Niin paljonko saat palkkaa kuukaudessa keskimäärin bruttona, onko sinulla henkilöautoa ja kuinka monta lasta sinulla on?
Kommentit (86)
Netto yhteensä meillä 7500e paitsi nyt kun olen vauvan kanssa kotona noin noin 5000e.
2 autoa ja 2 lasta. Helsinki. Ei ongelmia mutta ei jää säästöönkään.
Just eilen täällä kirjoitettiin, että köyhin alaluokka vain tekee Suomessa lapsia. Yrittäkää nyt päättää!
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän ostovoima on nyt alle puolet 2000 vuoden tasosta, sitä ei ole sidottu indeksiin lainkaan kuten esim eläkkeet on joilla tullut valtavia nousuja sen vuoksi. Kertoo missä on yhteiskunnan tärkeimmät prioriteetit.
Lisäksi verotetaan kaikkea kulutusta ja liikkumista, lapsiperhe ei juuri voi tinkiä menoista, sinkku voi ajaa kulut äärimmäisen alas tarvittaessa. Esim koulussa ja päiväkodeissa henkilökunnalla on lakisääteinen velvollisuus seurata onko lapsi ruokittu ja puettu hyvin. Eli yhteiskunnan lapsiperheille asettama vaatimustaso on moninkertainen vanhaan verrattuna.
Kun lisätään armoton kilpailu vähenevistä työpaikoista(Elannon tarjoavista, ei osapäivä, pakkoyrittäjyys ja nollatuntisopimuksista) ja väki lisääntyy suomessa koko ajan ja oikeat työpaikat vähenee, viime vuonna suomen väkiluku lisääntyi 32 000.
Suomessa lastenteko-oikeus on vain todella köyhillä joille sossu maksaa ja sitä enemmän mitä enemmän l
Lapsilisä on ihan yks hailee syntyvyyteen ja ylipäätänsä tuet. Kyllä ihminen haluaa saada sellaista palkkaa sieltä töistä millä pystyy elättämään itsensä ja jälkikasvunsa. Palkat on suomessa liian pieniä.
Jaa, no miksi somaleilla on niin paljon lapsia? Tienaavat varmaan yli 10 000 €/kk. En keksi muuta selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no miksi somaleilla on niin paljon lapsia? Tienaavat varmaan yli 10 000 €/kk. En keksi muuta selitystä.
Siksi koska yhteiskunta maksaa heidän elämisen ja he tulevat erilaisesta kulttuurista.
Heidän lapset sitten taas tekevät jo vähemmän lapsia ja ajan kanssa heidän lapsiluku tulee samalle tasolle kuin kantasuomalaisten.
"Suomessa syntyi ennakkotilaston mukaan 43320 lasta vuoden 2023 aikana. Viimeksi näin vähän lapsia syntyi 187 vuotta sitten vuonna 1836, jolloin maamme väkiluku oli noin 1,4 miljoonaa. Ennakkotilaston mukaan v. 2023 kokonaishedelmällisyysluku oli 1,26."
1,26!!
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa syntyi ennakkotilaston mukaan 43320 lasta vuoden 2023 aikana. Viimeksi näin vähän lapsia syntyi 187 vuotta sitten vuonna 1836, jolloin maamme väkiluku oli noin 1,4 miljoonaa. Ennakkotilaston mukaan v. 2023 kokonaishedelmällisyysluku oli 1,26."
1,26!!
Kiitos Sanna Marinin hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Netto yhteensä meillä 7500e paitsi nyt kun olen vauvan kanssa kotona noin noin 5000e.
2 autoa ja 2 lasta. Helsinki. Ei ongelmia mutta ei jää säästöönkään.
Te ootte rikkaita, toivottavasti lahjoitatte hyväntekeväisyyteen!
Minulla on auto ja on omistusasunto. Minulla olisi kyllä varaa lapsiin mutta kun en halua.
En nyt katso velvollisuudekseni selitellä mitään kenellekään, mutta kun eläisin sen lapsen/lasten kanssa yksin ja kaikki vastuu jäisi vain minulle, se ei houkuttele. Toiseksi en tunne tarvetta hankkia lasta/lapsia.
Elämäni on paljon onelllisempaa ilman.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 3200e/kk, puolisolla 4100e/kk. Kaksi lasta, yksi vanha ja velaton auto. Esikoinen kun syntyi vuonna 2008 olimme opiskelijoita ja toisen lapsen syntyessä (2010) puoliso oli työtön ja minä osa-aikatöissä. Vielä vuonna 2019 mun bruttotulot oli 2200e/kk ja puolison 1700e/kk, joten aika pienellä rahalla on eletty kyllä, nyt kun on isommat tulot niin sen vasta kunnolla tajuaa.
"Vielä vuonna 2019 mun bruttotulot oli 2200e/kk ja puolison 1700e/kk, joten aika pienellä rahalla on eletty kyllä, nyt kun on isommat tulot niin sen vasta kunnolla tajuaa."
Siinä vähän faktaa niille, jotka väittävät ettei keskituloisen elämä ja tilanne eroa mitenkään pienituloisesta tai edes köyhästä.
Meillä on 5 lasta. Minun ja puolisoni bruttotulot 6500e/kk yhteensä. Lisäksi lapsilisät 700e/kk. Kaksi vanhaa henkilöautoa ja omakotitalo josta velkaa noin 140 000e. Pärjäämme mutta tarkkaan täytyy laskea tulot ja menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ongelmaa on myös se, että ei ole rahaa tehdä niitä lapsia niin monta kuin haluaa. Eli se toinen, kolmas tai neljäs jää tekemättä.
Jatkokysymyksiä voisi olla, että olisitko tehnyt enemmän lapsia, jos rahatilanteesi ei rajoittaisi sinua?
Samaan ongelmaan liittyy myös se, että moni jää lapsettomaksi, kun venyttää lasten saantia heikon tulotason takia. Nuorena lapsia uskaltavat tehdä ne, jotka tietävät menestyvänsä ja joilla on asiat hyvin, löytäneet kumppanin jne.
Itse olisin tehnyt jo opiskeluaikana lapset, jos olisi ollut tiedossa hyvät tulot. En ymmärrä yhtään, miksei joillakin lääkäreillä ole 4-5 lasta.
Koska rankka työ vie jaksamisen ja mielenterveyden. T. Lääkäri
Perheen bruttotulot n. 6000 euroa kuussa. Autoja on yksi velkainen, lapsia kaksi.
Asuntolainaa on paljon ja korot tekevät kipeää. Me pärjätään, mutta jos tästä vielä kovenee, täytyy alkaa katsoa halvempaa elämäntyyliä.
Nyt meidän pitää siis yhteisen hyvän nimissä valjastaa esim Herlinien nuoremmat sukupolvet puhtaasti vain siitoshommiin. Ei mitään kokoustamista, vaan sopivat tropit sisään ja perus 40h/viikko pelkkää paneskelua.
Vierailija kirjoitti:
15.000€/kk noin, 3 lasta
Tisin sillon kun heidät sain, palkka oli joku 30% tuosta
Tuollainen ihminen joka ei osaa kirjoittaakaan.
Bruttona 2200 ja mies 3700,4 lasta ja 4 autoa.
Minulla ja puolisolla tulot yhteensä n.5000 e kuukausi sekä perintöjä.Emme vain ole halunneet lapsia tällaiseen maailmaan.
2 työssäkäyvää vanhempaa, nettotulot alle 3000e. 1 lapsi, ei varaa toiseen. Asuntokin liian pieni
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka n. 2500, puolisolla 3000. Ei lapsia. Katson että meidän tuloilla se tarkoittaisi sitä että elettäis jatkossa täysin kädestä suuhun. En halua että koko elämä olisi pelkkää sinnittelemistä.
Häh?? Miten niin? Teidän yhteenlaskettu netto lienee 3800 e. Hyvin on varaa.
Lapsilisän ostovoima on nyt alle puolet 2000 vuoden tasosta, sitä ei ole sidottu indeksiin lainkaan kuten esim eläkkeet on joilla tullut valtavia nousuja sen vuoksi. Kertoo missä on yhteiskunnan tärkeimmät prioriteetit.
Lisäksi verotetaan kaikkea kulutusta ja liikkumista, lapsiperhe ei juuri voi tinkiä menoista, sinkku voi ajaa kulut äärimmäisen alas tarvittaessa. Esim koulussa ja päiväkodeissa henkilökunnalla on lakisääteinen velvollisuus seurata onko lapsi ruokittu ja puettu hyvin. Eli yhteiskunnan lapsiperheille asettama vaatimustaso on moninkertainen vanhaan verrattuna.
Kun lisätään armoton kilpailu vähenevistä työpaikoista(Elannon tarjoavista, ei osapäivä, pakkoyrittäjyys ja nollatuntisopimuksista) ja väki lisääntyy suomessa koko ajan ja oikeat työpaikat vähenee, viime vuonna suomen väkiluku lisääntyi 32 000.
Suomessa lastenteko-oikeus on vain todella köyhillä joille sossu maksaa ja sitä enemmän mitä enemmän lapsia, ja sitten rikkaille.