Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykypäivänä monet eivät kykene tunnistamaan eri yhteiskuntaluokkia?

Vierailija
26.02.2024 |

Elääkö ihmiset niin kuplissa, että ei tavata lainkaan sen toisen yhteiskuntaluokan edustajia? Eikö keskiluokkainen esim. koskaan edes teetä remonttia kodissaan, että tapaisi duunarin? Tai huomaa sitä kaupan kassaa ihmisenä?

Kommentit (207)

Vierailija
21/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama missä luokassa kukakin elää. Teennäisyyttä ja tekopyhyyttä en siedä.

Vierailija
22/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulotaso kertoo enemmän kuin tutkinto. Moni kassa on vaikka mitä akateemista tutkintoa plakkarissa mutta taidot ei riitä niin ei riitä.

Moni duunari eli amis tienaa nykyään paljon enemmän kuin akateeminen, johtuu siitä että kun osaava työväki loppuu, ei maailma selviä millään merkonomin tutkinnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä jouda mitään luokkia miettimään, kun pitää opetella adcbnäpsypipoawdgtlgbdce.

Vierailija
24/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin yhteiskuntaluokkaan minä kuulun? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja tällä hetkellä teen keikkatyötä. Mieheni on käynyt lukion ja tekee myös keikkatyötä. Vanhemmistani toinen on erään tieteenalan tohtori joka tekee tutkimustyötä ja opettaa, toinen lukiopudokas joka on yrittäjä. Miehen vanhemmista toisella on korkeakoulututkinto ja tekee niitä töitä, toinen on käynyt vain peruskoulun ja on tehnyt monenlaista työtä.

Ylempää keskiluokkaa. Mieti nyt itse, tohtorin ja yrittäjän lapsi, jolla on itselläänkin pari akateemista loppututkintoa. Ellet sitten puhu jostain amk:sta, jolla määrityt alempaan keskiluokkaan. 

Eli keikkatyöläinen on ylempää keskiluokkaa, kunhan on tutkintoja. Entä jos keikkatyöläisen tulot ei riitä omistusasuntoon eikä saa vakityötä vaikka haluaisi? Jos tulotaso on heikko? Opintolainat painaa päälle.

- ohis

Vierailija
25/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin yhteiskuntaluokkaan minä kuulun? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja tällä hetkellä teen keikkatyötä. Mieheni on käynyt lukion ja tekee myös keikkatyötä. Vanhemmistani toinen on erään tieteenalan tohtori joka tekee tutkimustyötä ja opettaa, toinen lukiopudokas joka on yrittäjä. Miehen vanhemmista toisella on korkeakoulututkinto ja tekee niitä töitä, toinen on käynyt vain peruskoulun ja on tehnyt monenlaista työtä.

Ylempää keskiluokkaa. Mieti nyt itse, tohtorin ja yrittäjän lapsi, jolla on itselläänkin pari akateemista loppututkintoa. Ellet sitten puhu jostain amk:sta, jolla määrityt alempaan keskiluokkaan. 

Mä en pidä koulutusta nykyään sellasena asiana, että se määrittäisi ihmisen "luokan". Mulla on työkavereina maistereita, jotka on sekä sivistykseltään että käytökseltään ihan jotain muuta kuin uskoisi ja toivoisi korkeakoulutetun ihmisen olevan (nämä tyypit on yleensä tietojenkäsittelytiedettä opiskelleet), mutta sitten taas toisaalta amiksia, jotka on huomattavasti fiksumpia ja sivistyneempiä. Tulotasoltaan kaikki meillä (niin maisterit, amk:t, amikset kuin nekin joilla on koulut jääneet kesken) on joko keskituloisia tai hyvätuloisia.

Vierailija
26/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ei enää samalla tavalla saa ostettua kunnioitusta sillä, et jokin titteli tai koulutus. Jos olet kusipää, sinua kohdellaan sellaisena. Ehdottomasti hyvä kehitys.

Vierailija
27/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulotaso kertoo enemmän kuin tutkinto. Moni kassa on vaikka mitä akateemista tutkintoa plakkarissa mutta taidot ei riitä niin ei riitä.

Moni duunari eli amis tienaa nykyään paljon enemmän kuin akateeminen, johtuu siitä että kun osaava työväki loppuu, ei maailma selviä millään merkonomin tutkinnolla.

Todella harva akatteminen on kassalla. Tämä on lähinnä urbaanimyytti. Kuka tahansa voi googlata palkkatilastot ja todeta, että pääsäntöisesti koulutus vaikuttaa palkkaukseen. Toki poikkeuksia aina löytyy ja kun vertaa paperimiestä kirjastonhoitajaan, niin joo, paperimies tienaa enemmän. Mutta entäpä jos vertaat kiinteistönhoitjaaa rahoitusalan asiantuntijaan, teollisuuden t&k kemistiin tai ihan vaikkapa aineen opettajaan. Niinpä. 

Ihan vain tiedoksi, merkonomi on amistutkinto. Eli viestisi on sisäisesti ristiriidassa. Siitä kuitnekin olen samaa mieltä, ettei merkonomin tutkinnolla tee mitään. 

Vierailija
28/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen tutkinnoista on alempi korkeakoulututkinto ja toinen ylempi korkeakoulututkinto.

Tällä hetkellä teen keikkatyötä varhaiskasvatuksessa lastenhoitajana.

Vierailija
29/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on pankissa töissä akateemisella tutkinnolla, palkka ei juurikaan hyvä, moni opettaja, rehtori ymv tienaa alle 50 000€/v eli siis paljon vähemmän kuin "duunari". Akateeminen tilaa sen sähkärin tekemään hommia kotiinsa mitä itse ei osaa tai putkimiehen, heidän tuntipalkka on parempi kuin akateemisen. Palkka määrittää monta asiaa, ja nykyään kun taidot ja tiedot on harvassa monella, niin käsityöammatit alkaa olla harvinaisia. Kaupan kassalla on erilaista sakkia, on niitä joilla ei ole koulutusta ja samaan syssyyn aika korkeastikoulutettuja kun ei oman alan töitä ole. Koulutus on eriasia se mitä teet työksesi ja miten tienaat sanelee aika paljon.

Vierailija
30/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tutkinnoista on alempi korkeakoulututkinto ja toinen ylempi korkeakoulututkinto.

Minullakin on ystävä, joka on tohtori koulutukseltaan ja kaataa kaljaa kaljakuppilassa tarjoilijana.Työ on ammattikoululaisen työtä, mutta tausta nostaa alempaan keskiluokkaan hintsusti. Kaveri on vasemmistolainen, todennäköisesti sinäkin. 

Vierailija
31/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt vanhempana huomannut, että vasemmalle kallellaan olevat ihmiset ovat kaikista hanakapia luokkaerojen ylläpitäjiä. 

Vierailija
32/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusta ei pysty lainaamaan joten vastaan ilman sitä: kyllä, olen teettänyt remontteja mutta ei ole tullut mieleenikään ajatella että siinäpä on nyt duunari kodissani. Näin ihmisen. Sama kaupan kassan yms kohdalla.

Vierailija
33/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ajattelen asian niin että tulot määrittää suomessa yhteiskuntaluokan, suomi on luokkayhteiskunta mutta ei niin selkeät erot täällä ole. 

Suomessa köyhät ja keskiluokka on ahtaalla eli ne joiden tulot on alle 3500e/kk koska autoilu ja asuminen on kallista täällä. 

Suomessa esim syntyvyys on laskenut juuri siksi kun keskiluokka ja siitä alemmanluokan ihmiset ei tee enää lapsia yhtälailla kuin ennen koska heillä ei ole varaa.

Vierailija
34/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ystävä, joka on tohtori koulutukseltaan ja kaataa kaljaa kaljakuppilassa tarjoilijana.Työ on ammattikoululaisen työtä, mutta tausta nostaa alempaan keskiluokkaan hintsusti. Kaveri on vasemmistolainen, todennäköisesti sinäkin. 

Miksi se taista vaikuttaa asiaan?

Eihän kukaan vanhempiensa koulutuksille tai ammateille mitään voi.

Vierailija
35/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulotaso ja yhteiskuntaluokka ovat kaksi eri asiaa. Yhteiskuntaluokassa painavat paljon myös arvot, kulttuuriset tavat ja kiinnostuksen kohteet.

Se duunari ei useimmiten istu oopperassa vaikka tienaisi miten paljon vain. Se pienipalkkainen mutta akateemisesti koulutettu kirjastonhoitaja taas voi hyvinkin istua.

Vierailija
36/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keikkatyöläinen on ylempää keskiluokkaa, kunhan on tutkintoja. Entä jos keikkatyöläisen tulot ei riitä omistusasuntoon eikä saa vakityötä vaikka haluaisi? Jos tulotaso

Kulttuurinen luokka ja tuloluokka ovat eri asioita. Ihminen voi kuulua henksesti ylempään keskiluokkaan vaikka tulotaso olisi pienempikin ja miljonäärikin voi olla duunariluokkaa ajatusmaailmaltaan ja kiinnostuksiltaan (esim. Vesa Keskinen tai Toivo Sukari).

Vierailija
37/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se taista vaikuttaa asiaan?

Eihän kukaan vanhempiensa koulutuksille tai ammateille mitään voi.

Lapsuudenkodista opitaan elämäntapa, arvot, maku. Ei niitä enää aikuisiällä opi, vaikka ulkoiset puitteet muuttuisivatkin. Tästä syystä "nousukkaat" aina erottuvat uudessa yhteiskuntaluokassaan. 

Vierailija
38/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miljonäärikin voi olla duunariluokkaa ajatusmaailmaltaan ja kiinnostuksiltaan (esim. Vesa Keskinen tai Toivo Sukari)."

Kyllä. Molemmat noita ovat toki rikkaita mutta he eivät ole yläluokkaa sanan perinteisessä merkityksessä. 

Vierailija
39/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ainoastaan tuloista, ja se ärsyttää pienituloisia akateemisia jonka takia he kiistävät asian.

Otetaan skenaario, jossa akateemisia työpaikkoja ei vain saa mistään ja nekin vähät mitä on, tehtäisiin intialaisten tohtoreiden toimesta.

Tukia ei olisi, ja se akateeminen suomalainen asuisi sillan alla ja kävisi ruokajonossa.

Millä logiikalla hänen yhteiskuntaluokkansa olisi korkeampi kuin jollain putkimiehellä tai ahtaajalla joka asuu pk-seudulla 200 neliön talossa?

Ei nykyaikana koulutus takaa yhtään mitään. Vain tulotaso määrittää sitä millaista elämää tässä yhteiskunnassa saa elää.

Vierailija
40/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyse on ainoastaan tuloista, ja se ärsyttää pienituloisia akateemisia jonka takia he kiistävät asian."

Tuloluokka ja yhteiskuntaluokka ovat kyllä edelleen kaksi eri asiaa.