Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki on nykyään niin kallista?

Vierailija
26.02.2024 |

kaikki maksaa tosi paljon eikä palkat nouse

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on meidän kansalaisten kannalta hyvin ikävä tilanne kun kaksi valtavaa ruokamafiaa hallitsee markkinoita aivan sieltä tuotantoportaan toisesta päästä aina vähittäismyyntiin asti. Lidlin taas ei kannata enää laskea hintojaan (vaikka pystyisi) koska on jo halvin näiden mafioiden takia. 

Vierailija
22/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska meitä huijataan. Tuossa viikonloppuna kuuntelin kansanradiota kun joku mies ihmetteli miksi ruotsissa on kaikki 30% halvempaa. "

No tuossa juuri on se huijaus. Jotkut ihmiset on saatu uskomaan että muualla kaikki on paljon meitä halvempaa vaikka se ei ole totta. Monissa Euroopan maissa inflaatio on ollut vielä paljon Suomea korkeampaa.

Oma lapseni on parhaillaan opiskelemassa Etelä-Euroopassa ja kun meni sinne niin hänelläkin oli oletus että siellä ruoka on paljon halvempaa kuin meillä. No ei sitte ollut. Toki jotkut tuotteet kuten alkoholi on mutta ei mitenkään laajasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska meitä huijataan. Tuossa viikonloppuna kuuntelin kansanradiota kun joku mies ihmetteli miksi ruotsissa on kaikki 30% halvempaa. Niinpä niin. Meillä on todellakin köyhdyttämisagenda menossa ja nyt ne haluaa ihmiset ilmaiseksi töihinkin. Kaupat tekee useiden kymmenin prosenttien voittoja ja manipuloi inflaation. Kauppiaat pitäisi saada vastuuseen tuosta. Moni ongelma ratkeaisi kun hinnat palautettaisiin niiden oikealle tasolle. 

Mistä päättelet kauppojen tekevän kymmenien prosenttien voittoja?

Kesko ja S-ryhmä tekee jatkuvasti törkeää voittoa vuodesta toiseen. Lisäksi ihan tilastojen mukaan Suomessa on koko euroopan korkeimmat katteet päivittäistavaroissa, jopa halpakauppa LIDL tekee poikkeuksellisen korkeaa voittoa Suomessa vaikka sitä ei tee missään muualla.

Vierailija
24/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Katso ja pidä huoli, että asumiskulusi ovat korkeintaan kolmasosan nettotuloistasi. Jos ovat yli sen TEE ASIALLE JOTAIN

2) Katso mitä ostat, kilohintoja jne. Tee ruoat itse. Älä osta eineksiä, ovat epäterveellisiä ja kalliita. Kerää KAIKKI kauppakuittisi kuukauden ajan, niin saat käsityksen kauppamenoistasi ja sen jälkeen voit TEHDÄ ASIALLE JOTAIN.

3) Tekeekö mieli vaihtaa uusi puhelin, uusi auto, uusi tietokone, uusi kodin turha pintaremppaus, uudet vaatteet koska on uutta muotia, uusi sitä ja tätä? MIETI tarvitsetko sitä OIKEASTI, onko se elämisesi kannalta TARPEELLINEN asia, vai onko se vain asia tyyliin "mä haluuuuun"

Tämä kaikki on vain sitä normaalia ennakointia ja taloudenhoitoa, joka tuntuu olevan nykyään vähän kadoksissa, eli elämistä varojesi mukaan ja tilanteisiin sopeutumista! Nykyään tuntuu, että helposti vain valitetaan kaikesta ja halutaan kaikki heti, eikä suostuta edes ottamaan kuuleviin korviin sitä

Mitä jos ei halua köyhäillä vaan elää ihan normaalia elämää?

Vierailija
25/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Katso ja pidä huoli, että asumiskulusi ovat korkeintaan kolmasosan nettotuloistasi. Jos ovat yli sen TEE ASIALLE JOTAIN

2) Katso mitä ostat, kilohintoja jne. Tee ruoat itse. Älä osta eineksiä, ovat epäterveellisiä ja kalliita. Kerää KAIKKI kauppakuittisi kuukauden ajan, niin saat käsityksen kauppamenoistasi ja sen jälkeen voit TEHDÄ ASIALLE JOTAIN.

3) Tekeekö mieli vaihtaa uusi puhelin, uusi auto, uusi tietokone, uusi kodin turha pintaremppaus, uudet vaatteet koska on uutta muotia, uusi sitä ja tätä? MIETI tarvitsetko sitä OIKEASTI, onko se elämisesi kannalta TARPEELLINEN asia, vai onko se vain asia tyyliin "mä haluuuuun"

Tämä kaikki on vain sitä normaalia ennakointia ja taloudenhoitoa, joka tuntuu olevan nykyään vähän kadoksissa, eli elämistä varojesi mukaan ja tilanteisiin sopeutumista! Nykyään tuntuu, että helposti vain valitetaan kaikesta ja halutaan kaikki heti, eikä suostuta edes ottamaan kuuleviin korviin sitä

Joo, kyllä sinulla on tässä pointtisi, mutta nuo oli ennen neuvot työttömille. Me työssä käyvät raadamme selkänahat irti 40h viikossa vähintään ja sitten sen jälkeen lasketaan niillä hiluilla onko nyt varaa ostaa tässä kuussa paita vai ei. Onko tämä systeemi ihan oikein sinusta? 

Vierailija
26/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se hintojennousu tähän lopu. Ja lisäksi asiaa autetaan toisin päin, eli ostovoimaa heikennetään entisestään palkkojen, etuuksien ja eläkkeiden jäädessä jälkeen.

Joskus tulee mieleen, että onko ihme ettei tällaiseen maahan haluta hirveästi lapsia tehdä, tai tällaiseen maailmaan

Vierailija
27/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Euroopassa on sota. On aivan käsittämätöntä, että ihmiset eivät tajua sen merkitystä muulle Euroopalle ja esimerkiksi Suomen hyvinvointiyhteiskunnan taantumalle.

Vierailija
28/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä sinulla on tässä pointtisi, mutta nuo oli ennen neuvot työttömille. Me työssä käyvät raadamme selkänahat irti 40h viikossa vähintään ja sitten sen jälkeen lasketaan niillä hiluilla onko nyt varaa ostaa tässä kuussa paita vai ei. Onko tämä systeemi ihan oikein sinusta?

Niin, sehän se minun pointtini tässä oli, että jos esim teet 40h viikossa töitä eli täyspäivätyötä ja saat siitä palkan, niin mihin se kaikki raha menee, jos joudut laskemaan hiluja että onko varaa ostaa paita vai ei? Se on nimenomaan se asia, mitä olisi syytä tarkastella, mihin se raha menee.

Vierailija
29/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat ei ole nousseet 2000 luvun tasosta mihinkään. Inflaatioleikannut kaikki palkat puolella.

Vierailija
30/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienyrittäjä, ja toivon totisesti, että suomalaisten palkkoja nostettaisiin selvästi. Nykyisellään ei enää pitkäaikaisella asiakkaillanikaan ole varaa käyttää yritykseni palveluja, koska minun on ollut pakko nostaa hintoja vuokranantajan nostettua roimasti liikehuoneistoni vuokraa ja palvelussa käyttämäni tuotteiden tukkuhintojen noustua pilviin. Ennen oli keskituloisella varaa käyttää palveluani säännöllisesti, nyt ei. Palkat laahaa jossain vuosikymmenten takana heillä. En ollut uskoa korviani, kun kuulin että asiantuntijat yöstä palkka alle 4000€ kuussa yksityisellä, monella jopa hitusen alle 3000€! Eihän sillä saa mitään muuta kuin välttämättömyydet. Ihan kuin keskiluokka olisi muuttumassa köyhemmäksi kovaa vauhtia. Samalla kuitenkin johtoportaan palkat nousee jäätävästi vuosittain. Minulla on sympatiat palkansaajien puolella. Ennen meni keskiluokalla hyvin, nyt laskevat senttejä ruokakaupassa ja kulkevat kulahtaneissa vaatteissa.

Vierailija
31/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sehän se minun pointtini tässä oli, että jos esim teet 40h viikossa töitä eli täyspäivätyötä ja saat siitä palkan, niin mihin se kaikki raha menee, jos joudut laskemaan hiluja että onko varaa ostaa paita vai ei? Se on nimenomaan se asia, mitä olisi syytä tarkastella, mihin se raha menee.

No siihen elämään joka on kallistunut joka tämän ketjun aihe alunperin oli. Jos et ole huomannut niin KAIKEN hinta on noussut. Ruoka on usein jopa 50% kalliimpaa kuin ennen. Sähkö, asuminen, netti, puhelinliittymät, vakuutukset, ihan kaikki on kallistunut. Ja tässä ketjussa puhuttiin myös siitä että palkat ei nouse tai nousu ei pysy perässä. Joten jos se nyt vielä on epäselvää kiin ihan siihen kaikkeen tavalliseen elämään menee rahat ja ne ei riitä! 

Vierailija
32/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on meidän kansalaisten kannalta hyvin ikävä tilanne kun kaksi valtavaa ruokamafiaa hallitsee markkinoita aivan sieltä tuotantoportaan toisesta päästä aina vähittäismyyntiin asti. Lidlin taas ei kannata enää laskea hintojaan (vaikka pystyisi) koska on jo halvin näiden mafioiden takia. 

Lidl joutuu nostamaan hintoja, jotta se voi rahoittaa bonus sovelluksen ja siihen liittyvän hallinnoinnin kulut.

Vierailija
33/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat ovat nousseet trendinomaisesti koska raha on menettänyt arvonsa. Raha on menettänyt arvonsa koska rahaa on painettu lisää koko ajan vuodesta 2008 saakka oli sitten nousukausi tai laskukausi ja on kulutettu koko ajan enemmän mutta tuotanto ei ole lisääntynyt yhtään. Suomen BKT oli itse asiassa korkeimmillaan vuonna 2008 eli tuotanto on pienentynyt. Taloudenpito on ollut Sipilän hallitusta lukuunottamatta täysin edesvastuutonta valtiolla ja Marinin hallitus teki ennätyksen vastuuttomuudessaan jonka johdosta tämä valtava inflaatio pääsi todenteolla vauhtiin.

Vierailija
34/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaikki on vain sitä normaalia ennakointia ja taloudenhoitoa, joka tuntuu olevan nykyään vähän kadoksissa, eli elämistä varojesi mukaan ja tilanteisiin sopeutumista! Nykyään tuntuu, että helposti vain valitetaan kaikesta ja halutaan kaikki heti,

Minulle hyvätuloiselle tuo on ihan normaalia elämää. En minä osta mitään kapineita tai vaatteita joita en tarvitse ja teen ruokani itse, en osta eineksiä enkä wolttaa. Toisaalta kulutan kulttuuriin ja kirjoihin ja elämyksiin ihan sumeilematta ja käyn ulkona syömässä pai kertaa viikossa.

Vierailija
35/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marinin löysä rahanjako kannusti ylikulutukseen.

Nyt on laskun maksun aika.

Vierailija
36/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaikki on vain sitä normaalia ennakointia ja taloudenhoitoa, joka tuntuu olevan nykyään vähän kadoksissa, eli elämistä varojesi mukaan ja tilanteisiin sopeutumista! Nykyään tuntuu, että helposti vain valitetaan kaikesta ja halutaan kaikki heti,

On tämä nyt prrrrkele, jos rankasta työstä käteen jää vain känsät. Ennen riitti palkka hyvään elämään. Tosin palkkaa ei ole tarkistettu 8 vuoteen...

Vierailija
37/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Euroopassa on sota. On aivan käsittämätöntä, että ihmiset eivät tajua sen merkitystä muulle Euroopalle ja esimerkiksi Suomen hyvinvointiyhteiskunnan taantumalle.

Onko ollut sota viimeiset 20 vuotta? No ei ole. On käsittämätöntä että ihmiset syyttävät jotain yksittäistä tapahtumaa todella pitkän ajan trendinomaisesti jatkuneen ilmiön tunnistamisen sijaan.

Vierailija
38/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri syitä on kaksi: Talouspakotteet ja Yhdysvaltojen presidentin päätös lopettaa öljyputket. Ne nostaa enegian hintaa joka vaikuttaa kaikkeen muuhun dominoefektillä. 

Vierailija
39/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukrainasta tuodaan Suomeenkin myyntiin mm. elintarvikkeita: jauhoja, säilykkeitä, karkkeja jne. Ukrainan sota ei ole aiheuttanut missään vaiheessa mitään fataalia raaka-aine- tai energiapulaa, vaan sitä on käytetty tekosyynä hintojen nostamiselle.

Vierailija
40/61 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri syitä on kaksi: Talouspakotteet ja Yhdysvaltojen presidentin päätös lopettaa öljyputket. Ne nostaa enegian hintaa joka vaikuttaa kaikkeen muuhun dominoefektillä. 

Ime Putlerin makkaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi