IL : Vanhemmat tuomittiin poikansa puolustamisesta
Naisen mukaan tekijät, kaksi poikaa, levittivät tapahtuneesta videoita. Poliisit eivät voineet estää videoiden levitystä.
Videolla pahoinpidelty 14-vuotias poika pakotettiin riisuuntumaan alusvaatteisilleen. Puolialaston uhri pakotettiin puhumaan kameralle nöyryyttäviä asioita ja tekemään punnerrusliikkeitä. Syyttäjän mukaan pojat pakottivat uhrin ottamaan suuhunsa likaisen hammasharjan ja anastivat tämän collegepaidan.
Alaikäiset tekijät tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa useista rikoksista nuorina henkilöinä ehdollisiin vankeusrangaistuksiin.
Kolmikymppinen nainen kertoi miesystävälleen, että tekijät ovat vantaalaisessa ostoskeskuksessa. Pariskunta suuntasi sinne yhdessä.
Valvontakameroihin tallentui tilanne, jossa kolmikymppinen mies retuutti teini-ikäisiä poikia ja löi heidän päänsä yhteen. Pariskunta pakotti kolme nuorta luovuttamaan puhelimensa tunnuskoodeineen. Äiti toimitti seuraavana päivänä poliisille.
Miesystävälle tuomittiin 120 päiväsakkoa, joka teki hänen tuloillaan 2160 euroa. Äidille tuomittiin 100 päiväsakkoa, joka teki hänen tuloillaan 3400 euroa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e16a4ce4-5f18-4c43-ae1e-4d38765c6dbf
Kommentit (161)
Omankädenoikeus ei ole missään tapauksessa suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo Cato vanhempi asiasta aikoinaan totesi:
"Muutoin olen sitä mieltä, että kiusaajat on hävitettävä!"
Ei todennut.
Niin kauan kuin tällaisia tapauksia ei saada virallisia teitä selvitettyä, oikeus otetaan omiin käsiin. Ymmärrän vanhempien tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saa kirjaimellisesti pidettyä oman päänsä oman käden oikeudella, toiset luovuttavat sen poikaystävilleen. Tai 4v lapsensa
Olisin tehnyt samoin. Nuo pahoinpitelijäthän ovat jo nuorella iällä atareita, jotka eivät ymmärrä muuta kuin väkivallan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän maan "oikeuslaitos" on sitä luokkaa, että alkaa omankädenoikeus olla ainoa vaihtoehto, jos haluaa jotakin oikeutta saada. Rikollisia täällä kyllä hyysätään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1508809 mummo pelasti lapsensa ja lapsenlapsensa. Viranomaisteitse ukko olisi istunut jonkin aikaa vankilassa (jos perhe olisi selvinnyt hengissä viranomaiskäsittelyyn asti), vapautunut ja varmasti alkanut piinaamaan uudestaan perhettään, jopa tappanut.
Vierailija kirjoitti:
On se, jos "rangaistuksena" on päänsilittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon ainakin ihan suoraan, mulle on ihan sama onko tekijä 15 vuotias vai 60 vuotias. Jos se epäkunnioittaa mua tai tulee mun yksityiseen tilaan, mul on oikeus tehä sille ihan mitä vaan. Mä myös teen sen mielelläni vaikka lähtisin vankilaan. Itse oon yli 30
Hyvä, juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmet käyttävät väkivaltaa ja nöyryyttämistä niin he eivät ole lopulta sen parempia kuin nämä alkuperäiset tekijät.
Tietysti pitää ryöstäjien päätä vain silitellä ja sanoa rauhallisella äänellä "olkaapas tästedes kiltimpiä ja lopettakaa tuollaiset hupsutukset"..
Entä jos poliisi ja oikeus hoitaisi rangaistukset? Miksi uhrin omaisille pitäisi sallia rikosten tekeminen? Kostamisen ei kuulu länsimaalaiseen oikeusvaltioon.
Mutta kun poliisi ja oikeuslaitos eivät hoida sitä rangaistuspuolta käytännössä ollenkaan. Joo joo, lakeja pitäisi muuttaa tehokkaampaan suuntaan, mutta sellaista ei tapahdu tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmet käyttävät väkivaltaa ja nöyryyttämistä niin he eivät ole lopulta sen parempia kuin nämä alkuperäiset tekijät.
Tietysti pitää ryöstäjien päätä vain silitellä ja sanoa rauhallisella äänellä "olkaapas tästedes kiltimpiä ja lopettakaa tuollaiset hupsutukset"..
En minä sanonut mitään pään silittelystä vaan normaaleista laillisista keinoista. Vai kerrotko minulle mikä oikeus vanhemmilla on käyttää väkivaltaa jos samalla sanovat että nuorten tekemänä se on väärin?
Nuoret oppivat oman väkivaltaisuutensa juuri kaltaisiltasi ihmisiltä joiden mielestä väkivaltaa voi käyttää ratkaisukeinona jos oma pää ei enää keksi normaaleja keinoja.
Nuoret, varsinkin 14-15v. kokeilevat missä menee raja. Silloin kun niitä ei ole, on lopputulos tämä tai vielä kauheampi joten läksytys oli aivan oikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Poliisille ja oikeuslaitokselle pitäisi lähettää joko hamekangas tai pellen puku.
Ehkä ei hamekangasta, kun tässäkin tapauksessa se aktiivinen toimija oli nainen eli perheen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Muista tää parin vuoden päästä ;)
t.Ruotsi
Ne kakarat ei olisi elossa jos minun poikaa olisi kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Olisin tehnyt samoin. Nuo pahoinpitelijäthän ovat jo nuorella iällä atareita, jotka eivät ymmärrä muuta kuin väkivallan kieltä.
atari? eivät segoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sanonut mitään pään silittelystä vaan normaaleista laillisista keinoista. Vai kerrotko minulle mikä oikeus vanhemmilla on käyttää väkivaltaa jos samalla sanovat että nuorten tekemänä se on väärin?
Nuoret oppivat oman väkivaltaisuutensa juuri kaltaisiltasi ihmisiltä joiden mielestä väkivaltaa voi käyttää ratkaisukeinona jos oma pää ei enää keksi normaaleja keinoja.
Nuoret, varsinkin 14-15v. kokeilevat missä menee raja. Si
jo 12v ikäiset ovat jengeissä aktiivisesti mukana joten tuskin oli mitään kokeilua.
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä. Kyllä tuollaisia k*rvänimijöitä pitääkin nöyryyttää ja piestä.
Vierailija kirjoitti:
On se monessakin tapauksessa. Vain todellinen aivoton apina on tuota mieltä kuin sinä.
Tuomiossa mielestäni huomioitiin mistä vanhempien käytös johtui, ja se mainittiinkin alkuoeräisessä uutisessa. He eivät joutuneet maksamaan ns.uhreille mitään korvauksia, ainoastaan sakkoja valtion kassaan.
Kuten jo Cato vanhempi asiasta aikoinaan totesi:
"Muutoin olen sitä mieltä, että kiusaajat on hävitettävä!"