IL : Vanhemmat tuomittiin poikansa puolustamisesta
Naisen mukaan tekijät, kaksi poikaa, levittivät tapahtuneesta videoita. Poliisit eivät voineet estää videoiden levitystä.
Videolla pahoinpidelty 14-vuotias poika pakotettiin riisuuntumaan alusvaatteisilleen. Puolialaston uhri pakotettiin puhumaan kameralle nöyryyttäviä asioita ja tekemään punnerrusliikkeitä. Syyttäjän mukaan pojat pakottivat uhrin ottamaan suuhunsa likaisen hammasharjan ja anastivat tämän collegepaidan.
Alaikäiset tekijät tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa useista rikoksista nuorina henkilöinä ehdollisiin vankeusrangaistuksiin.
Kolmikymppinen nainen kertoi miesystävälleen, että tekijät ovat vantaalaisessa ostoskeskuksessa. Pariskunta suuntasi sinne yhdessä.
Valvontakameroihin tallentui tilanne, jossa kolmikymppinen mies retuutti teini-ikäisiä poikia ja löi heidän päänsä yhteen. Pariskunta pakotti kolme nuorta luovuttamaan puhelimensa tunnuskoodeineen. Äiti toimitti seuraavana päivänä poliisille.
Miesystävälle tuomittiin 120 päiväsakkoa, joka teki hänen tuloillaan 2160 euroa. Äidille tuomittiin 100 päiväsakkoa, joka teki hänen tuloillaan 3400 euroa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e16a4ce4-5f18-4c43-ae1e-4d38765c6dbf
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ollut puolustamista vaan kostamista.
Kosto on suloista.
Kiusaaja-lapset sai vankeutta ja vanhemmat selvisi sakoilla. Eihän tuossa huonosti käynyt. Jos tuollaisella rahasummalla saa lapseensa kohdistuvan kiusaamisen loppumaan niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmet käyttävät väkivaltaa ja nöyryyttämistä niin he eivät ole lopulta sen parempia kuin nämä alkuperäiset tekijät.
Tietysti pitää ryöstäjien päätä vain silitellä ja sanoa rauhallisella äänellä "olkaapas tästedes kiltimpiä ja lopettakaa tuollaiset hupsutukset"..
En minä sanonut mitään pään silittelystä vaan normaaleista laillisista keinoista. Vai kerrotko minulle mikä oikeus vanhemmilla on käyttää väkivaltaa jos samalla sanovat että nuorten tekemänä se on väärin?
Nuoret oppivat oman väkivaltaisuutensa juuri kaltaisiltasi ihmisiltä joiden mielestä väkivaltaa voi käyttää ratkaisukeinona jos oma pää ei enää keksi normaaleja keinoja.
Hyppää nyt järveen
Sinun ratkaisukeinosi vaikuttavat varsin alkeellisilta.
"Hammurabin laki eli silmä silmästä, korva korvasta on kaikkien lakien isä ja toimivin periaate."
Onhan tuo toki käytössä joissain hyvin uskonollisissa maissa esim. Lähi-Idässä. Mutta aika harva niitä muuten meillä fanittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja-lapset sai vankeutta ja vanhemmat selvisi sakoilla. Eihän tuossa huonosti käynyt. Jos tuollaisella rahasummalla saa lapseensa kohdistuvan kiusaamisen loppumaan niin hyvä.
Periaatteessa samaa mieltä. Kyllä minäkin maksaisin 10000e siitä, että lapseni kiusaajat lopettavat. Toki itse olen hyvätuloinen, ja kaikilla ei välttämättä ole takataskussa tuollaista summaa. Kyllä poliisin pitäisi saada nuo rikollisnilkit kuriin ihan verovaroin. Ei siis pitäisi olla tuollaista prosessia, jossa vanhemmat joutuvat pulittamaan 10000e asian hoitamisesta. Mutta näköjään tällä hetkellä tuo on ainoa tapa saada poliisi toimimaan.
"Typerys, näitä kyldyyrinrikastajia ei kiinnosta Suomen lait pskan vertaa. "
Eihän sinuakaan vaan haluat päinvastoin juuri heidän kulttuurin tyyppistä kunniaväkivaltaa tännekin.
On aika ristiriitaista vastustaa jonkun muun kulttuurin tapoja mutta kuitenkin käytännössä haluta niitä itsekin tänne.
Meidän systeemimme on hieno juuri siksi että se ei hyväksy samanlaisia barbaarisia käytäntöjä kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
"Kostaminen juuri onkin hyvä keino.Loppuu se uhittelu ja koulukiusaaminen."
Missä se on loppunut? Kun itse olin hyvin kauan sitten koulussa niin kaikenlaiset tappelut (=väkivalta) olivat hyvin yleisiä lasten keskuudessa. Ja opettajat saattoivat nostaa niskasta luokasta pihalle ja antaa karttakepistä (vaikka se ei enää ihan sallitua ollutkaan). Silti oli paljon kiusaamista ja kaikenlaista epäoikeudenmukaisuutta. Ei se loppunut siitä että joku antoi takaisin tai opettaja rankaisi. Totuttiin siihen että aina oli joku vääryys kostamatta ja sitten sillä perusteltiin seuraava tappelu.
Silloin ei ollut mitenkään erikoista että oli taas jollain nenä auki koulun pihalla tai kotimatkalla. Nykyään on iltapäivälehden lööpissä jos niin tapahtuu. Onneksi väkivaltaa ei enää pidetä yleisesti ratkaisuna kuten joskus ennen.
Loppui se ainakin omalla kohdallani, sai rauhassa olla. Kiusaajat nyt etsivät helppoja uhreja ja kunnolla vastaan laittava ei ole enää helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa samaa mieltä. Kyllä minäkin maksaisin 10000e siitä, että lapseni kiusaajat lopettavat. Toki itse olen hyvätuloinen, ja kaikilla ei välttämättä ole takataskussa tuollaista summaa. Kyllä poliisin pitäisi saada nuo rikollisnilkit kuriin ihan verovaroin. Ei siis pitäisi olla tuollaista prosessia, jossa vanhemmat joutuvat pulittamaan 10000e asian hoitamisesta. Mutta näköjään tällä hetkellä tuo on ainoa tapa saada poliisi toimimaan.
Oliko siis sinulla jotain todisteita että asia loppuu lopullisesti näillä kyseenalaisialla toimilla vain vaan joku naivi usko siitä että kyllä ne pojat nyt oppivat olemaan?
"Loppui se ainakin omalla kohdallani, sai rauhassa olla. Kiusaajat nyt etsivät helppoja uhreja ja kunnolla vastaan laittava ei ole enää helppo."
Niin eli ei se kiusaaminen lopu väkivallalla, se vain siirtyy jonnekin muualle. Ja juuri siksi väkivalta ei ole koskaan mikään lopullinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
"Loppui se ainakin omalla kohdallani, sai rauhassa olla. Kiusaajat nyt etsivät helppoja uhreja ja kunnolla vastaan laittava ei ole enää helppo."
Niin eli ei se kiusaaminen lopu väkivallalla, se vain siirtyy jonnekin muualle. Ja juuri siksi väkivalta ei ole koskaan mikään lopullinen ratkaisu.
Yksilötasolla oikein toimiva.
Vierailija kirjoitti:
"Hammurabin laki eli silmä silmästä, korva korvasta on kaikkien lakien isä ja toimivin periaate."
Onhan tuo toki käytössä joissain hyvin uskonollisissa maissa esim. Lähi-Idässä. Mutta aika harva niitä muuten meillä fanittaa.
Lähi-idässä ne on vetänyt vähän vielä yli. Varkaalta katkotaan käsi. Sinällään toimiva keino koska se ei sillä kädellä enää toista kertaa varasta, mutta aika julma rangaistus. Mutta ei sekään ole varastelua lopettanut, mutta näkee heti jos vastaan tulee yksi kätinen, että mikä mies tämä on. Tietäisi kattoa vähän perään kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko siis sinulla jotain todisteita että asia loppuu lopullisesti näillä kyseenalaisialla toimilla vain vaan joku naivi usko siitä että kyllä ne pojat nyt oppivat olemaan?
Ei tietenkään ole. Mutta luulisi, että ehdollisen vankeusrangaistuksen aikana ainakin yrittäisivät vähän käyttäytyä, ja jos eivät, niin varmasti herkemmin tuomitaan, kun jo suorittavat ehdollista.
Vierailija kirjoitti:
" Heti kun heille osoitetaan, että hetkinen, jos käyt lyömässä tai huutelemassa tälle kaverille, laitat oman turvallisuuden tunteesi likoon, alkaa soimaan eri ääni kellossa."
Niinhän sitä luulisi mutta käytännössä se ei toimi niin. Väkivalta ei ole missään vähentynyt sillä että sallitaan joku toinen väkivalta olkoonkin miten oikeutettu tahansa. Kaikki nähty ja koettu väkivalta väkivaltaistaa yksilöitä eikä päinvastoin kuten monet ajattelevat.
Et ole tainnut olla peruskoulussa/toisella asteella/missään muualla elämässä tilanteessa ratkaisemassa ja lopettamassa itseesi tai kaveriisi kohdistunutta kiusaamista teoilla tai verbaalisesti. Hyvä ystäväni oli koko peruskouluajan kiusattu, mutta aina yhdestä uudesta huutelijasta pääsi eroon sivaltamalla sanan säilällä niin että kiusaajalle meinasi tulla itku. Yksi pienikokoinen nörttipoika luokallamme oli myös kiusattu hetken aikaa, mutta hänkin oppi nolaamaan huutelijat niin hyvin että olikin lukiossa ihan suosittu. Ala-asteella kaksi poikaa (A ja B) luokallamme kiusasi kaikkia (huonot kotiolot). Poika A erotettiin jo ekaluokalla muista, en tiedä tarkalleen miten hänen koulutuksensa järjestettiin. Tuli kerran kaveriani vastaan kotimatkalla roikottaen kaninraatoa ja uhaten tekevänsä kaverini koiralle samoin. Minä sain kunnian istua usein poika B:n vieressä luokallamme, kun järjestettiin tyttö-poika pulpettiparit. Koska en pelännyt häntä vaan sanoin takaisin nälvintään ja kun hän vaikka vei penaalin niin upotin kynnet hänen käteensä kunnes antoi penaalin takaisin. Opettaja ei puuttunut väleihimme mitenkään vaan antoi asioiden edetä luontaisesti. Olin muuten kympin tyttö joka ei kiusannut muita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se on loppunut? Kun itse olin hyvin kauan sitten koulussa niin kaikenlaiset tappelut (=väkivalta) olivat hyvin yleisiä lasten keskuudessa. Ja opettajat saattoivat nostaa niskasta luokasta pihalle ja antaa karttakepistä (vaikka se ei enää ihan sallitua ollutkaan). Silti oli paljon kiusaamista ja kaikenlaista epäoikeudenmukaisuutta. Ei se loppunut siitä että joku antoi takaisin tai opettaja rankaisi. Totuttiin siihen että aina oli joku vääryys kostamatta ja sitten sillä perusteltiin seuraava tappelu.
Silloin ei ollut mitenkään erikoista että oli taas jollain nenä auki koulun pihalla tai kotimatkalla. Nykyään on iltapäivälehden lööpissä jos niin tapahtuu. Onneksi väkivaltaa ei enää pidetä yleisesti ratkaisuna kuten joskus ennen.
Loppui se ainakin omalla kohdallani, sai rauhassa oll
No minä nousin kerran sitä suurinta kiusaajaani vastaan fyysisesti. Sen kerran selvisin mutta tuli seuraavana päivänä kahden kaverin kanssa ja sain pahasti turpaani. Ei ollut vakivalta ratkaisu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Saivat ehdollista vankeutta mikä on sama kuin ei mitään. Kohtuullinen tuomio olisi ollut ehdotonta vankeutta ja kovat vahingonkorvaukset mitä saisivat maksella sitten vielä vähän vanhempanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opimme tästä: Suomessa ei itseä, perhettä tai muita saa puolustaa. Surullista.
Kostaminen ja suhteettomat toimet eivät ole puolustamista.
Mutta eihän tuossa ollut mitään suhteetonta. Ja aika varmaan seuraavalla kerralla jättävät sen videoinnin tekemättä ja levittelemättä. Oikeutettu väkivalta ei ole väkivaltaa vaan muistutus että ihan kaikkea ei kannata tehdä.
"Ei tietenkään ole. Mutta luulisi, että ehdollisen vankeusrangaistuksen aikana ainakin yrittäisivät vähän käyttäytyä, ja jos eivät, niin varmasti herkemmin tuomitaan, kun jo suorittavat ehdollist"
No tuossahan onkin sitten juuri ne normaalit lailliset keinot käytössä, ei mikään koston kautta annettu "opetus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen seuraavan yksilön joka joutui sinun sijaasi kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen seuraavan yksilön joka joutui sinun sijaasi kiusatuksi.
Toimii se silläkin jos ratkaisee asian tarpeeksi napakasti.