Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos uskoo kaikkien uskontojen jumaliin yhtä aikaa?

Vierailija
25.02.2024 |

Olen tutkinut uskontoja ja minulle ei ole selvinnyt, mikä Jumala on oikea. Itselläni on kuitenkin vahva kokemus Jumalan läsnäolosta. Olen muuten järki-ihminen eikä minulla ole mitään muita yliluonnollisia kokemuksia. Jumala ei ole mitenkään ilmaissut itseään ja nimeään minulle. Voiko uskoa Jumalaan ilman että sille on mitään muuta nimeä? Jos uskon varmuuden vuoksi niihin kaikkiin, niin sittenhän se oikea Jumala on niiden joukossa ja olemattomilla jumalilla ei ole väliä? 

Kiinnostaa kuulla, että miten olette valinneet oman uskontonne? Jos uskoo esimerkiksi kristinuskoon, niin siinäkin on valtavasti erilaisia suuntauksia. Mistä sait varmuuden että se omasi on oikea? 

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun jos uskot samaan aikaan että 1+2=3, 1+3=3, 1+4=3, 1+5=3.

Vain yksi noista on totta, vaikka uskot että kaikki. Jos viitsit yhtään miettiä, huomaat mikä niistä on totta.

Vierailija
42/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Tämä on ensimmäinen kymmenestä käskystä. Eli jos uskot kristinuskon Jumalaan, et voi rehellisesti ympätä uskoosi kaikkia muita maailman jumalia. Sinun täytyy tehdä valinta. 

Tämä ei nyt kovin hyvin selkiyttänyt sitä, että miten se valinta tehdään. Jos Kristinuskon Jumala on oikea ja muut vääriä, niin miten ihmisellä voi edes olla muita jumalia, jos niitä ei ole edes olemassa? 

Miksei voi olla epäjumalia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Tämä on ensimmäinen kymmenestä käskystä. Eli jos uskot kristinuskon Jumalaan, et voi rehellisesti ympätä uskoosi kaikkia muita maailman jumalia. Sinun täytyy tehdä valinta. 

Tämä ei nyt kovin hyvin selkiyttänyt sitä, että miten se valinta tehdään. Jos Kristinuskon Jumala on oikea ja muut vääriä, niin miten ihmisellä voi edes olla muita jumalia, jos niitä ei ole edes olemassa? 

Ihminen voi uskotella itselleen että joku puuveistos vaikka on jumala, ja hän palvoo tätä. Jumala sanoo että älä tee niin.

Vierailija
44/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Hare-Krisnoishta ja animista oltaisiin voitu luoda universaali uskonto, niin olisi säästynyt eläimet ja ympäristö. 2.maailmansodan jälkeen olisi oikeasti ottaa parhaat käytänteet kommunismismista, vapaasta kapitalismista ja pohj. maisesta sosiaalidemokrariasta ja sopia oikeasti aseistariisunnasta ja antimilitarismista.  Uskonnon vapaus ja aseettomuus ja solidaarisuus yhteydessä kaupankäyntiin ja vapaisiin suhteisiin ja tasa-arvoon - siis feminismi, niin avot. Siinä se ois - köyhyys ja maailmanrauha.  Tekemättä valmis. Kuka äänestää minua ensi vaaleissa?

Vierailija
45/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on mielenkiintoinen näkökulma. Raamatussa on monia jakeita, joiden mukaan kristinuskon käsitys Jumalasta on panteistinen, vaikka sitä ei kristityt pidä yleisesti totuutena. 

no anna monta tai yksi jae.

Vierailija
46/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa kuulla, että miten olette valinneet oman uskontonne? Jos uskoo esimerkiksi kristinuskoon, niin siinäkin on valtavasti erilaisia suuntauksia. 

Raamattu-uskon omistavat ei ole valtavasti eri suuntauksia.

Ainoastaan yksi tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

Vierailija
47/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi uskotella itselleen että joku puuveistos vaikka on jumala, ja hän palvoo tätä. Jumala sanoo että älä tee niin.

Mutta jos se puuveistos on sanonut sille ihmisille, että hän on Jumala.

Vierailija
48/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi olla epäjumalia? 

Koska Raamattu sanoo, että on vain yksi Jumala. Sehän sulkee kokonaan pois mahdollisuuden muiden jumalien olemassaoloon. Silloin taas jos ne muut Jumalat olisivat olemassa niin mikä tekisi epäaidomman kuin kristinuskon Jumala? 

Vierailija
49/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten on vahva kokemus jumalan läsnäolosta, jos jumala ei ole mitenkään ilmaissut itseään?"

Otetaan katekismus ,jossa on tiivistettynä kristinoppi.

Yksi Jumala on kaiken luonnut ,ilmaisee itsensä kansojen vaiheissa, yksilöihmisten elämässä, luonossa ja Raamatun ilmoituksessa ,jonka hän on antanut ihmiskunnalle.

Vierailija
50/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa kuulla, että miten olette valinneet oman uskontonne? Jos uskoo esimerkiksi kristinuskoon, niin siinäkin on valtavasti erilaisia suuntauksia. 

"When the student is ready, the teacher will appear."

Vierailija
51/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"When the student is ready, the teacher will appear."

Eli vaikka kuinka yrittäisin parhaani olla valmis, niin Jumala on kuitenkin se joka päättää ilmestyykö minulle, ja päätös helvettiin joutumisesta on Jumalan, ei minun? 

Vierailija
52/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain yksi noista on totta, vaikka uskot että kaikki. Jos viitsit yhtään miettiä, huomaat mikä niistä on totta.

Väitätkö että kaikki paitsi yhden maailman eri uskontokuntien edustajat uskovat omaan uskontoonsa vain koska eivät ole viitsineet yhtään miettiä? Uskon että monet ovat miettineet paljonkin. Itse Buddha mietiskeli viikkokausia luostarissa. Mä olen miettinyt uskonasioita noin 30 vuotta saamatta vastausta. 

Vierailija
53/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos uskoo, että osa Raamatusta on totta, mutta osa ei ja että kaikissa uskonnoissa on jotain oikeaa, mutta myös jotain väärää. 

Uskon, että alkuperäinen viesti on sama uskonnosta riippumatta, mutta se vääristyy jo hieman siinä, kun ihminen koittaa älynsä avulla sitä selittää. Myös kulttuuri ja ihmiskunnan kulloinenkin agenda on varmasti vaikuttanut siihen millainen uskonto on syntynyt. Mutta jos on tarkkana ja avoimin sydämin, sen totuuden voi kaivaa esiin kaikista uskonnoista. 

Vierailija
54/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö että kaikki paitsi yhden maailman eri uskontokuntien edustajat uskovat omaan uskontoonsa vain koska eivät ole viitsineet yhtään miettiä? Uskon että monet ovat miettineet paljonkin. Itse Buddha mietiskeli viikkokausia luostarissa. Mä olen miettinyt uskonasioita noin 30 vuotta saamatta vastausta. 

Jos laittaa silmät kiinni ja menee johonkin luostariin meditoimaan, yrittää sisältään löytää jotain valaistusta, saa odottaa koko ikänsä. Mene ulos, katso tähtitaivasta, katso eläimiä ja luontoa. Mieti mistä tämä kaikki tuli, miksi tyhjässä kuolleita kiviä täynnä olevassa avaruudessa on tällainen elämää täynnä oleva planeetta, ja voit ymmärtää että on Jumala. Puhu kaiken luojalle. Löydät paljon enemmän kuin istumalla lotus-asennossa silmät kiinni hymisemässä.

Vierailija
55/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laittaa silmät kiinni ja menee johonkin luostariin meditoimaan, yrittää sisältään löytää jotain valaistusta, saa odottaa koko ikänsä. Mene ulos, katso tähtitaivasta, katso eläimiä ja luontoa. Mieti mistä tämä kaikki tuli, miksi tyhjässä kuolleita kiviä täynnä olevassa avaruudessa on t

En ole sanonut että Jumalaa ei olisi, luepa aloitus. Uskon Jumalaan, mutta en tiedä minkä uskonnon Jumala hän on. 

Vierailija
56/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se puuveistos on sanonut sille ihmisille, että hän on Jumala.   Jumala sanoo Jesajassa:

4:9 Jumalankuvien tekijät ovat turhia kaikki tyynni, eivätkä nuo heidän rakkaansa mitään auta; niiden todistajat eivät näe eivätkä tiedä mitään, ja niin he joutuvat häpeään.

44:10 Kuka hyvänsä muovatkoon jumalan ja valakoon kuvan, ei se mitään auta.

44:11 Katso, kaikki sen seuraajat joutuvat häpeään, ja sen sepittäjät ovat vain ihmisiä. Tulkoot kokoon kaikki ja astukoot esiin: vaviskoot ja hävetkööt!

44:12 Rautaseppä ottaa työaseen ja työskentelee hiilten hehkussa, muodostelee kuvaa vasaralla ja takoo sitä käsivartensa väellä; hänen tulee nälkä, ja voima menee, hän ei saa vettä juodaksensa, ja hän nääntyy. 

44:13 Puuseppä jännittää mittanuoran, kaavailee piirtimellä, vuolee kovertimilla, mittailee harpilla ja tekee miehen kuvan, inhimillisen kauneuden mukaan, huoneeseen asumaan.

44:14 Hän hakkaa itselleen setripuita, hän ottaa rautatammen ja tammen ja kasvattaa ne itselleen vahvoiksi metsän puitten seassa, istuttaa lehtikuusen, ja sade kasvattaa sen suureksi.

44:15 Se on ihmisillä polttopuuna; hän ottaa sitä lämmitelläkseen, sytyttää uunin ja paistaa leipää, vieläpä veistää siitä jumalan ja kumartaa sitä, tekee siitä jumalankuvan ja lankeaa maahan sen eteen.

44:16 Osan siitä hän polttaa tulessa, toisen osan ääressä hän syö lihaa, paistaa paistin ja tulee ravituksi; hän myöskin lämmittelee itseänsä ja sanoo: "Hyvä, minun on lämmin, minä näen valkean".

44:17 Ja lopusta hän tekee jumalan, jumalankuvan, jonka eteen hän lankeaa maahan, jota hän kumartaa ja rukoilee sanoen: "Pelasta minut, sillä sinä olet minun Jumalani".

44:18 Eivät he tajua, eivät ymmärrä mitään, sillä suljetut ovat heidän silmänsä, niin etteivät he näe, ja heidän sydämensä, niin etteivät he käsitä.

44:19 Ei tule heidän mieleensä, ei ole heillä järkeä eikä ymmärrystä, että sanoisivat: "Osan siitä olen polttanut tulessa, olen paistanut sen hiilillä leipää, paistanut lihaa ja syönyt; tekisinkö tähteestä kauhistuksen, lankeaisinko maahan puupölkyn eteen!"

Vierailija
57/90 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näistäkin vain yksi totta? Yksi plus kaksi on yhtä kuin kolme. One plus two equals three. Vai onko ne ehkäpä vain ihmisten sopimia määritelmiä kommunikoinnissa, että näitä käytetään? Jos aikoinaan 2 olisi merkitty vaikkapa Å:lla, käyttäisimme 1+Å=3 ja sinä olisit tuota väittänyt todeksi. Onko ø sinusta kirjain, vaikkei sitä suomalaisissa aakkosissa esiinnykään?

Jos henkilö syntyessään oli äitinsä sukunimellä Korhonen, kasteeseen ilmoitettiin isän nimellä Virtanen, vaihtoi täysi-ikäiseksi tultuaan mummonsa tyttönimen Helminkäinen, naimisiin mentyään hän otti yhdistelmäsukunimen Helminkäinen-Aalto, niin onko se valhetta väittää että nuo kaikki sukunimet ovat olleet hänen sukunimiään, vai vain yksi on totta?

Missä menee ymmärryksesi rajat? Onko yksi sopimus kommunikoinnissa käypä todistamaan että täysin eri asia on totta, mutta toinen sopimus kommunikoinnissa ei päde todistamaan että se täysin eri asia ei pidä paikkaansa? Jos alan julistamaan, että Jeesus ilmestyi minulle ja ilmoitti että suomalaisten on korvattava isäänsä koskevat viittaukset Raamatussa Keke -nimellä, samoin aina muissakin yhteyksissä pitäisi käyttää vain tuota Kekeä, muuten joutuu helvettiin ja palvoo epäjumalaa, niin sinä alat yhtään miettimättä höpistä Kekestä? Vai pitääkö julistajan olla joku pappi, piispa, ehkäpä paavi, että miettimättä muuttaisit tapaasi puhua?

Vierailija
58/90 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja suuressa rakkaudessaan kristinuskon jumala heittää sinut helvettiin kärsimään ikuisesti jos valitset väärin. Reilu meininki.

Vierailija
59/90 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan niiden olemassaoloon yhtäaikaa uskoa. Uskoohan paholainenkin Jumalaan koska on Hän luonaan asunut. Mutta paholainen ei kunnoita eikä seuraa Luojansa tietä aan kapinoi sitä vastaan.

Mutta opetuslapseus ja jonkun Jumalan (jumalan) seuraaminen menee jo sille tasolle että toisen seuraaminen sulkee muita pois. Ei voi kulkea oikealle ja vasemalle. Ei voi kumartaa toista koska samalla pyllistää toiselle. Onko joku muu Jumala kuin Jeesus väittänyt että hän on tie, totuus ja elämä. Kova väite ja iso osa ihmiskuntaa uskoo että Jeesus ei valehdellut ja seuraa häntä.

Vierailija
60/90 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään muuta Jumalaa kuin Jumala.

Kaikki muut jumalat ovat epäjumalia.

Jos uskomme kristillisten jumalaa niin on muitakin jumalia. Yksi käsky oikein kieltää palvomasta niitä. Nuohan ovat kuin tämän päivän poliitikot. Kaikki ovat sitä mieltä että muita ei saa kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan