Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan teinit nukkumaan kun koulu alkaa?

Vierailija
30.07.2023 |

Ovat nauttineet täysillä kesästä, nukkuneet kun nukuttaa ja valvoneet öitä. Ovat itse sitä mieltä, että 1.8 alkaa uusi rytmi. En edes puhunut siitä heille vaan itse totesivat. Mutta mitä jos eivät rauhoitu? Otanko puhelimet pois ja tietokoneen piuhan pois? Ideoita?
Nuoret ovat fiksuja, ajattelevia ja humaaneja nuoria.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan huolehtinut kolmen nuoreni nukkumisesta ja hyvin se on lähtenyt koulu aina käyntiin. Nukkukoon vaikka iltapäivään minun puolestani siis, kyllä sitä ehtii sitten 10.8. alkaen heräämään ajoissa. Älä ole siis suotta hysteerinen asiasta.

Vierailija
2/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien kaveri oli nukkunut myös klo14 asti. Illalla pelaavat yhdessä.

Taidan olla vähän hysteerinen. Eksä hivuttaa, että en hoida teinejä kun annan valvoa. Mutta olen ajatellut että antaa eksän kyykyttää, minä annan teineille mukavan kesän.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinit itse haluavat muuttaa etukäteen rytmiä, niin vaikka 20min joka ilta/yö aikaisemmin nukkumaan. Se on jo 2h kuudessa päivässä ja 3h yhdeksässä päivässä. Ei kuitenkaan tunnu niin pahalta, kun ei kerta rysäyksellä vaihdu ryhmi.

Vierailija
4/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole annettu mennä unirytmi ihan poskelleen edes kesäisin. Jos ei herää yhteentoista mennessä niin sitten herätetään. Teinit eivät ole tästä kiukutelleet koska heidän kanssa on puhuttu tästä asiasta lukuisia kertoja ja he ovat niin fiksuja että itsekin ymmärtävät mikä on järkevää ja mikä ei. Kauhulla kuuntelen lasteni juttuja kavereistaan jotka heräävät neljältä iltapäivällä. Minusta vanhemmilla on vastuu myös teini-ikäisten hyvinvoinnista niin kauan kun he asuvat kotona. Ei teinit ole vielä kykeneväisiä tekemään järkeviä päätöksiä omaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyen. Siihen tarvitaan vielä vanhempia.

Vierailija
5/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla vähän hysteerinen. Eksä hivuttaa, että en hoida teinejä kun annan valvoa. Mutta olen ajatellut että antaa eksän kyykyttää, minä annan teineille mukavan kesän.

Ap

Eksäsi on oikeassa. Teet teineillesi karhunpalveluksen. Patista teinit ensikesänä kesätöihin niin rytmi pysyy paremmin.

Vierailija
6/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä koulupäivänä väsyttää. Sitten tulee uni illalla ja seuraavana aamuna rytmi on palautunut. Noin.

Vierailija
7/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eksäsi on oikeassa. Teet teineillesi karhunpalveluksen. Patista teinit ensikesänä kesätöihin niin rytmi pysyy paremmin.

Siellä joku nillittäjä. Teinit vielä niin nuoria, ettei työhön ole oikeutta. Kotisiivouksia ja nurmen leikkuuta ovat hoitaneet moitteetta. Ensi kesänä teinit voivatkin mennä töihin pieneksi ajaksi. Jolle tärkein työmaa on koulu, että minä kyllä maksan nuorten kulut mieluusti, kun koulu sujuu.

Ap

Vierailija
8/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siellä joku nillittäjä. Teinit vielä niin nuoria, ettei työhön ole oikeutta. Kotisiivouksia ja nurmen leikkuuta ovat hoitaneet moitteetta. Ensi kesänä teinit voivatkin mennä töihin pieneksi ajaksi. Jolle tärkein työmaa on koulu, että minä kyllä maksan nuorten kulut mieluusti, kun koulu sujuu.

Ap

Ah, ei ole mitään pahempaa kuin se että joku sanoo eksän olevan oikeassa!

Vierailija
9/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa muuttaa rytmiä on alkaa heräämään aikaisemmin silloin uni tulee myös aikaisemmin. Herätyskellon vaan soimaan joka päivä puolituntia aikaisemmin.

Vierailija
10/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kynnät, mitä kylvät. Turha tänne siitä on nyt ruikuttaa.

Vierailija
11/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä asettuu, ekoina päivinä väsyttää.

Vierailija
12/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt peruskoulun päättänyt ja eka kesä kun ei olla puututtu lomarytmiin. Kyllä se äkkiä kääntyy kun alkuun repii itsensä ylös kouluaamuina. Tietää itse mitä tuleman pitää kun ei halua etukäteen kääntää. Johan se on parinvuoden päästä täysi-ikäinen joten saa alkaa opetella.

Vierailija
13/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mennyt koko loman nukkumaan siinä 03-04 ja ensimmäinen työpäivä (joka onneksi on veso) menee noccon voimalla, mutta unirytmi korjaantuu nopeasti kunhan ei ota päikkäreitä. Turha stressata.

t. lehtori

Vierailija
14/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse aamu-uninen teini. Ihan hyvin pääsi rytmiin, vaikka eka yö meni vähemmillä unilla. Kyllä siitä pääsi sitten rytmiin kiinni. Samaa noudatan edelleen aamy-unisena aikuisena loman loputtua. Ei mitän harjoitteluita vaan suoraan ns. hyppy syvään päätyyn. Toimii.

Vierailija
15/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lomalla antanut teinien olla vapaasti ilman herättelyjä. Ovat valvoneet yölöä ja nukkuneet iltapäivään.

Kuuluu nuoruuteen.

Omakin rytmini on aivan sekaisin. On ollut ihana mennä nukkumaan kun on nukuttanut ja herätä kun ei enää ole nukuttanut.

Kyllä kellon kanssa saa elää taas monta kuukautta. Kukaan ei mene kuukaudessa kahdessa pilalle ihmisenä vaikka rytmi heittää häränpyllyä.

Kouluun/töihin on vaan herättävä. Ensimmäinen viikko on vaikea ja väsyttää. Mutta siitä se sitten taas lähtee.

Ja muuten, myös mun ex on antanut mulle asiasta palautetta.

Ja tämä onkin eka kesä kun on saatu kaikki vapaasti nukkua ja herätä kun huvittaa. Ex aina aiemmin on kaikkien muiden elämää kontrolloinut.

Vierailija
16/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen unirytmin siirtäminen on vanhemman vastuulla, ei lapsen. Ja pliis tehkää se etukäteen. On ihan kamalaa seurata istualleen nukahtelevia teinejä ensimmäisellä kouluviikolla.

Vierailija
17/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun pidä tehdä muuta kun pakottaa teinit kouluun vaikka väsyttäisi. Kyllä ne sitten kun on väsyneitä tajuaa mennä aikaisemmin nukkumaan

Vierailija
18/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista kun teini-iässä tulee helposti valvottua mutta myöhemmällä iällä taas ei jaksa.

miksiköhän luonto on asian niin tehnyt?🤔

Vierailija
19/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne teinit itse tajua koska pitää nukkua? Ei mun vanhemmat ikinä puuttuneet nukkumiseen, tajusin itse.

Vierailija
20/40 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä pilata loppulomaa väkisin nukuttamisella kun kyllä se rytmi kääntyy ku kerran joutuu heräämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi