Mitä jos uskoo kaikkien uskontojen jumaliin yhtä aikaa?
Olen tutkinut uskontoja ja minulle ei ole selvinnyt, mikä Jumala on oikea. Itselläni on kuitenkin vahva kokemus Jumalan läsnäolosta. Olen muuten järki-ihminen eikä minulla ole mitään muita yliluonnollisia kokemuksia. Jumala ei ole mitenkään ilmaissut itseään ja nimeään minulle. Voiko uskoa Jumalaan ilman että sille on mitään muuta nimeä? Jos uskon varmuuden vuoksi niihin kaikkiin, niin sittenhän se oikea Jumala on niiden joukossa ja olemattomilla jumalilla ei ole väliä?
Kiinnostaa kuulla, että miten olette valinneet oman uskontonne? Jos uskoo esimerkiksi kristinuskoon, niin siinäkin on valtavasti erilaisia suuntauksia. Mistä sait varmuuden että se omasi on oikea?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi väärältä, että vaikka olen sydän avoinna oikealle Jumalalle, mutta jos hän ei ilmaise itseään minulle ja valitsen siksi väärin, minua kidutetaankin helvetissä tai saan huonoa karmaa. Miten pystyy valitsemaan oikein kun vaihtoehtoja on niin paljon ja selkeitä todisteita niin vähän? Onko se lopulta Jumalan valinta olla esittäytymättä minulle?
Pyydä nimenomaisesti Jeesusta elämääsi. Pyydä häntä näyttämään, että hän on Herramme. Jos olet oikeasti avoimin mielin, valmistaudu yliluonnollisiin kokemuksiin.
Miksi pyytää nimenomaan Jeesusta? Miksei vaikka Zeusta tai Ganeshaa?
Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Ei ole muuta nimeä ihmisille annettu, jossa heidän tulisi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on vain yksi jumaluus, mutta se voi ilmetä eri ihmisille eri tavalla riippuen esim. heidän kulttuuristaan. Esim. hindu saattaa tuntea syvää yhteyttä Shivaan ja kristitty kokee saavansa apua Jeesukselta, vaikka molemmat ovat loppujen lopuksi samaa energiaa. Kukaan ei voi oikein varmuudella tietää mitä Jumala on todellisuudessa on, voimme vain arvailla.
Shiva on tohon jumala, jonka uskotaan tuhoavan maailman ja ihmiskunnan. En ehkä ottaisi häntä henkilökohtaiseksi jumalakseni.
Ottais kyllä päähän, kun olis ottanu Shivan ja sitten vasta kuulis tän!
Paikalliset jumalat, henget, näkymätön kansa, millä nyt haluaakaan nimetä, ovat olleet mitä olen lapsesta asti kunnioittanut. Ahdasmielistä ja tuomitsevaa on sanoa heitä kaikkia puhtaasti pahoiksi, kun suurin osa on ihan yhtä hyviä tai pahoja kuin ihmisetkin. Toisaalta tuollaiset tuomitsijat ovat yleensä myös sitä mieltä, että vastasyntyneet vauvatkin ovat syntisiä ja pahoja, joten jättäkäämme heidänlaiset kilvoittelemaan pahuudellan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi väärältä, että vaikka olen sydän avoinna oikealle Jumalalle, mutta jos hän ei ilmaise itseään minulle ja valitsen siksi väärin, minua kidutetaankin helvetissä tai saan huonoa karmaa. Miten pystyy valitsemaan oikein kun vaihtoehtoja on niin paljon ja selkeitä todisteita niin vähän? Onko se lopulta Jumalan valinta olla esittäytymättä minulle?
Kuka oikeasti voi uskoa johonkin henkiolentoon, joka on olevinaan kaikkivoipa, itse rakkaus, ja silti kiduttaa helvetissä jokaista joka arvasi väärin?
PANTEISTI on sana mitä etsit, ap.......
Se on hyvä, että varmistaa asiat joka kantilta.
Se lienee vain kaikkiin uskoen melko vaikeaa kun kaikki toiset ja muut ovat vääräuskoisia katsoipa minkä uskonnon kannalta hyvänsä.
Toisaalta, vain valhe vaatii uskomista, tosi on totta uskomattakin.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Ei ole muuta nimeä ihmisille annettu, jossa heidän tulisi pelastua.
Saisiko tähän jotain perusteluja että miksi? Olet siinä väärässä että kyllä on muitakin nimiä annettu (Jumala, Jehova, Muhammed, Buddha, hindujumalat, Allah). Miten sulle selvisi että Jeesus on oikea? Vastaukseksi ei käy että Jeesus on totuus. Miten tiesit sydämessäsi että Jeesus on totuus eikä vaikka Buddha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on vain yksi jumaluus, mutta se voi ilmetä eri ihmisille eri tavalla riippuen esim. heidän kulttuuristaan. Esim. hindu saattaa tuntea syvää yhteyttä Shivaan ja kristitty kokee saavansa apua Jeesukselta, vaikka molemmat ovat loppujen lopuksi samaa energiaa. Kukaan ei voi oikein varmuudella tietää mitä Jumala on todellisuudessa on, voimme vain arvailla.
Shiva on tohon jumala, jonka uskotaan tuhoavan maailman ja ihmiskunnan. En ehkä ottaisi häntä henkilökohtaiseksi jumalakseni.
Ei, väite ei pidä paikkaansa sellaisenaan. Shiva ei ole jumala, jonka uskotaan tuhoavan maailman ja ihmiskunnan. Shiva on hindulaisuudessa yksi kolmesta pääjumalasta, Trimurtin osana, ja hänet liitetään useisiin eri rooleihin, kuten luojana, ylläpitäjänä ja tuhoajana.
Shiva ei kuitenkaan ole pelkästään tuhoaja, vaan hän edustaa myös uudelleensyntymistä ja muutosta. Hänen tuhoava aspektinsa liittyy vanhan järjestyksen purkamiseen mahdollistaakseen uuden luomisen. Tämä symboliikka heijastaa hindulaista käsitystä jatkuvasta syklistä elämän, kuoleman ja uudelleensyntymisen.
Shiva tunnetaan myös meditaation ja tiedon jumalana. Hän istuu usein meditatiivisessa asennossa, joka edustaa keskittymistä ja henkistä syventymistä. Shivan Nataraja-muoto kuvaa tanssia, joka symboloi maailman jatkuvaa liikettä ja energiaa. Tämä edustaa elämän syklistä luonnetta ja kaiken kukoistavaa harmoniaa.
Shiva liitetään myös Parvati-nimiseen jumalattareen, ja he muodostavat yhden tärkeimmistä jumalallisista pariskunnista hindulaisessa mytologiassa. Heidän yhteenliittymisensä symboloi miehen ja naisen välistä tasapainoa sekä voimakasta perheen ja rakkauden energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on mielenkiintoinen näkökulma. Raamatussa on monia jakeita, joiden mukaan kristinuskon käsitys Jumalasta on panteistinen, vaikka sitä ei kristityt pidä yleisesti totuutena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä, että varmistaa asiat joka kantilta.
Se lienee vain kaikkiin uskoen melko vaikeaa kun kaikki toiset ja muut ovat vääräuskoisia katsoipa minkä uskonnon kannalta hyvänsä.
Toisaalta, vain valhe vaatii uskomista, tosi on totta uskomattakin.
Hyvin sanottu. Mä ajattelenkin näin, että pohjimmiltaan Jumala on Totuus. Mihinkään epätoteen en halua uskoa.
Se on mahdollista. Mutta onko aikaa ja järkeä palvoa kaikkia jumalia tai ala-astraalin jumalia on toinen kysymys. Kaikkia voi kunnioittaa ja antaa tilaa. Entä jos osa jumalista onkin tietokoneohjelmisto ja botti, joka takertuu suhun. Tai keksitty uskonto että usko tähän sammalkiveen, se on Hiidenjumala varmasti ja lue ohjekirja jossa on 9000 sivua - näin pelastut! Muista silti maksaa lahkolle kolehti. Mitä jos joku vampyyri tulee aluksella ja imee voimat ihmisestä, joku tietty alienlaji. Pitää olla aina varovainen. Ja tähdätä korkeampaan itseen vaikka maadoittaa ja korkeat jumaluudet, kipinät.
Persian alueella on kehittynyt "uskonto", jossa kaikki jumalat ovat saman arvoisia ja rauha tärkeintä. En muista sen nimeä, mutta näitä on Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on mielenkiintoinen näkökulma. Raamatussa on monia jakeita, joiden mukaan kristinuskon käsitys Jumalasta on panteistinen, vaikka sitä ei kristityt pidä yleisesti totuutena.
Ap
Oho, ymmärsit mun pointtini heti kerrasta! :o Juuri tuohon viittasin. :) Itsellä tutkimuksen kohteena nyt Isis ja Osiris (siis ei se terroristijärjestö Isis!!)
O Isis und Osiris....
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Tämä on ensimmäinen kymmenestä käskystä. Eli jos uskot kristinuskon Jumalaan, et voi rehellisesti ympätä uskoosi kaikkia muita maailman jumalia. Sinun täytyy tehdä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Se on mahdollista. Mutta onko aikaa ja järkeä palvoa kaikkia jumalia tai ala-astraalin jumalia on toinen kysymys. Kaikkia voi kunnioittaa ja antaa tilaa. Entä jos osa jumalista onkin tietokoneohjelmisto ja botti, joka takertuu suhun. Tai keksitty uskonto että usko tähän sammalkiveen, se on Hiidenjumala varmasti ja lue ohjekirja jossa on 9000 sivua - näin pelastut! Muista silti maksaa lahkolle kolehti. Mitä jos joku vampyyri tulee aluksella ja imee voimat ihmisestä, joku tietty alienlaji. Pitää olla aina varovainen. Ja tähdätä korkeampaan itseen vaikka maadoittaa ja korkeat jumaluudet, kipinät.
Uskon, että jos elät elämäsi tehden hyviä asioita, oma energiasi on niin kirkas, että se karkoittaa automaattisesti kaikki alemman tason olennot.
Et voi uskoa kaikkiin jumaliin. Muuten monelta niistä palaa pinna ja ne tulevat ulisemaan: "Sinulla ei pidä oleman muita jumalia!"
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Tämä on ensimmäinen kymmenestä käskystä. Eli jos uskot kristinuskon Jumalaan, et voi rehellisesti ympätä uskoosi kaikkia muita maailman jumalia. Sinun täytyy tehdä valinta.
Tämä ei nyt kovin hyvin selkiyttänyt sitä, että miten se valinta tehdään. Jos Kristinuskon Jumala on oikea ja muut vääriä, niin miten ihmisellä voi edes olla muita jumalia, jos niitä ei ole edes olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos uskoo, että osa Raamatusta on totta, mutta osa ei ja että kaikissa uskonnoissa on jotain oikeaa, mutta myös jotain väärää.
Mitä yliluonnollista sinulle tapahtui?