Mitä jos uskoo kaikkien uskontojen jumaliin yhtä aikaa?
Olen tutkinut uskontoja ja minulle ei ole selvinnyt, mikä Jumala on oikea. Itselläni on kuitenkin vahva kokemus Jumalan läsnäolosta. Olen muuten järki-ihminen eikä minulla ole mitään muita yliluonnollisia kokemuksia. Jumala ei ole mitenkään ilmaissut itseään ja nimeään minulle. Voiko uskoa Jumalaan ilman että sille on mitään muuta nimeä? Jos uskon varmuuden vuoksi niihin kaikkiin, niin sittenhän se oikea Jumala on niiden joukossa ja olemattomilla jumalilla ei ole väliä?
Kiinnostaa kuulla, että miten olette valinneet oman uskontonne? Jos uskoo esimerkiksi kristinuskoon, niin siinäkin on valtavasti erilaisia suuntauksia. Mistä sait varmuuden että se omasi on oikea?
Kommentit (90)
Miten on vahva kokemus jumalan läsnäolosta, jos jumala ei ole mitenkään ilmaissut itseään?
Vierailija kirjoitti:
Miten on vahva kokemus jumalan läsnäolosta, jos jumala ei ole mitenkään ilmaissut itseään?
Näitä uskon asioita on tosi vaikea sanallisesti selittää, mutta minä vain tunnen että Jumala on, mutta ei hän ole minulle mitenkään konkreettisesti ilmestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä uskon asioita on tosi vaikea sanallisesti selittää, mutta minä vain tunnen että Jumala on, mutta ei hän ole minulle mitenkään konkreettisesti ilmestynyt.
Det tycks vara rätt allmänt. En massa klubbar kräver att man tror på någon högre kraft. Varför det? Är det lättare att manipulera troende eller vilken är idén?
Jumala on jumala. Jumalolennot ovat itsensä jumaliksi nostaneita pahoja entiteettejä.
Toivoisin avointa keskustelua hengellisestä etsinnästä, enkä tuomitsemista kenenkään uskosta tai uskonnottomuudesta, kiitos!
Mä olen itse avoin ja suvaitsevainen ja näen monissa uskonnoissa, ja myös agnostismissa ja ateismissakin hyviä asioita, eikä mistään tule sellainen olo että tämä on ehdottomasti väärin ja pahaa. Siksi on vaikea sanoa että joku olisi ehdottomasti ainoa oikea.
Ap
Ei ole mitään muuta Jumalaa kuin Jumala.
Kaikki muut jumalat ovat epäjumalia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi väärältä, että vaikka olen sydän avoinna oikealle Jumalalle, mutta jos hän ei ilmaise itseään minulle ja valitsen siksi väärin, minua kidutetaankin helvetissä tai saan huonoa karmaa. Miten pystyy valitsemaan oikein kun vaihtoehtoja on niin paljon ja selkeitä todisteita niin vähän? Onko se lopulta Jumalan valinta olla esittäytymättä minulle?
Pyydä nimenomaisesti Jeesusta elämääsi. Pyydä häntä näyttämään, että hän on Herramme. Jos olet oikeasti avoimin mielin, valmistaudu yliluonnollisiin kokemuksiin.
kuljemme yhdessä
näemme valoa
vain yksi Jumala
on meissä kaikissa
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka hän on? Kristinuskon (minkä niistä suuntauksista?), islamin, hindulaisuuden vai jonkun muun Jumala? Vai onko Jumala sittenkin sama kuin buddhalaisten valaistuminen?
Jos jaat expasi kaikille jumalille, et ehkä saa riittävästi healausta elämän kamppailuissa.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin avointa keskustelua hengellisestä etsinnästä, enkä tuomitsemista kenenkään uskosta tai uskonnottomuudesta, kiitos!
Mä olen itse avoin ja suvaitsevainen ja näen monissa uskonnoissa, ja myös agnostismissa ja ateismissakin hyviä asioita, eikä mistään tule sellainen olo että tämä on ehdottomasti väärin ja pahaa. Siksi on vaikea sanoa että joku olisi ehdottomasti ainoa oikea.
Ap
Siinä tapauksessa kristinusko ei ole sinua varten. Me uskomme hyvään ja pahaan. En sano että joku muu uskonto itsessään tai sitä harjoittavat ihmiset ovat pahoja. Ei missään nimessä. Vaan hengellisessä maailmassa uskomme olevan hyvää ja pahaa. Korkeammat entiteetit ovat joko tai.
Siitä vaan kuule. Ihan oma asiasi mihin uskot ja kenen nimiin vannot. Kukaan ei välitä paskaakaan sinun uskonnostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi väärältä, että vaikka olen sydän avoinna oikealle Jumalalle, mutta jos hän ei ilmaise itseään minulle ja valitsen siksi väärin, minua kidutetaankin helvetissä tai saan huonoa karmaa. Miten pystyy valitsemaan oikein kun vaihtoehtoja on niin paljon ja selkeitä todisteita niin vähän? Onko se lopulta Jumalan valinta olla esittäytymättä minulle?
Pyydä nimenomaisesti Jeesusta elämääsi. Pyydä häntä näyttämään, että hän on Herramme. Jos olet oikeasti avoimin mielin, valmistaudu yliluonnollisiin kokemuksiin.
Eli jos pyydän Jeesusta näytille ja hän ei ilmaannu, niin silloin kristinuskon Jumala on väärä? Pitääkö sen jälkeen kutsua yksi kerrallaan kaikki muut uskontojen Jumalat, vai miten se menee? Mitä jos kukaan ei näyttäydy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka hän on? Kristinuskon (minkä niistä suuntauksista?), islamin, hindulaisuuden vai jonkun muun Jumala? Vai onko Jumala sittenkin sama kuin buddhalaisten valaistuminen?
Jokaisella on oma polku kuljettavana. Ehkä löydät perille, ehkä et. Oletko yhtään hengellinen vai mietitkö näitä asioita vain loogisella tasolla?
Uskon, että on vain yksi jumaluus, mutta se voi ilmetä eri ihmisille eri tavalla riippuen esim. heidän kulttuuristaan. Esim. hindu saattaa tuntea syvää yhteyttä Shivaan ja kristitty kokee saavansa apua Jeesukselta, vaikka molemmat ovat loppujen lopuksi samaa energiaa. Kukaan ei voi oikein varmuudella tietää mitä Jumala on todellisuudessa on, voimme vain arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos pyydän Jeesusta näytille ja hän ei ilmaannu, niin silloin kristinuskon Jumala on väärä? Pitääkö sen jälkeen kutsua yksi kerrallaan kaikki muut uskontojen Jumalat, vai miten se menee? Mitä jos kukaan ei näyttäydy?
Et ole valmis. Vain avoimin mielin ja nöyränä pääset Häntä lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiinä tapauksessa kristinusko ei ole sinua varten. Me uskomme hyvään ja pahaan. En sano että joku muu uskonto itsessään tai sitä harjoittavat ihmiset ovat pahoja. Ei missään nimessä. Vaan hengellisessä maailmassa uskomme olevan hyvää ja pahaa. Korkeammat entiteetit ovat joko tai.
Uskon minäkin hyvään ja pahaan, mutta juuri kuten sinäkin, en ajattele että joku uskonto tai sen ihmiset olisi pahoja. Mutta hyvä ja paha on ihan selvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on vain yksi jumaluus, mutta se voi ilmetä eri ihmisille eri tavalla riippuen esim. heidän kulttuuristaan. Esim. hindu saattaa tuntea syvää yhteyttä Shivaan ja kristitty kokee saavansa apua Jeesukselta, vaikka molemmat ovat loppujen lopuksi samaa energiaa. Kukaan ei voi oikein varmuudella tietää mitä Jumala on todellisuudessa on, voimme vain arvailla.
Shiva on tohon jumala, jonka uskotaan tuhoavan maailman ja ihmiskunnan. En ehkä ottaisi häntä henkilökohtaiseksi jumalakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shiva on tohon jumala, jonka uskotaan tuhoavan maailman ja ihmiskunnan. En ehkä ottaisi häntä henkilökohtaiseksi jumalakseni.
*Tuhon