Oletko joskus jättänyt jotain ostamatta sen vuoksi, että sinua varattomammat eivät loukkaantuisi?
Itse kaupassa ostan helposti satasella ruokaa ja aina parasta eli yksittäispakatut avokadot, lihat ja kalat palvelutiskiltä miltei päivittäin, parhaimmat mehut hyvillä hedelmälihoilla jne. Ei mitään kaupan omia halpamerkkejä koskaan. En pysty samaistumaan niihin. Kyykkyviinit eivät maistu. Jne
Sitten kun menee ravintolaan minua vähävaraisten kanssa, saan pöyristyneitä ilmeitä, kun tilaan 60 eurolla pihvin ja juoman, kun muut pihistelevät jollain kanapalalla puolella hinnalla. Tasokkaan jälkiruoan otan aina ja naukun päälle, kun moni ottaa ehkä jäätelöpallon tai muuta mielestäni mautonta halpista. Ottaa päähän nämä hetket.
Olen kuitenkin empaattinen ihminen ja koskaan en ole kerskannut rahoillani. En tarjoa kierroksia tms. En kuitenkaan myöskään halua tyytyä huonompaan kuin minulla on varaa. Oletko sinä tekeytynyt köyhemmäksi kuin olet, jotta et herättäisi kateutta?
Hyvätuloinen nainen (45+)
Kommentit (46)
Miksi ihmeessä edes hengailet ja vietät aikaisaasi itseäsi alempi arvoisten ja köyhien seurassa?
Luulisi sinun paremmin viihtyvät arvoisesi seurassa ja jakavan samat arvot, jolloin ravintolassa käyminen antaisi enemmän iloa ja mielihyvää, kun et joudu katselemaan muiden kanapaloja.
Minusta hyvien ystävien seura, kuitenkin menee ruuan edelle, kun lähdetään viettämään yhteistä aikaa. Miksi tyydyt ap. huonoon seuraan?
En kertoilee edes vauvapalstalla ostoksistani. Sen voin sanoa, että käyn usein Lidlissä. Joskus cittarissa. Rahalla pröystäily on mautonta.
En ole jättänyt mitään ostamatta, sillä liikun aina itseni tai hiukan ylempi tasoisten ihmisten seurassa. Olisihan se vähän noloa, jos muut näkisivät millainen olisi ystäväpiirini.
Jo vanhakansa tiesi. Kerro ystäväsi, minä kerron millainen olet. Eli ap. tapauksessa muut samaistavat myös ap. köyhiin. Nyt ap. seurapiiri vaihtoon.
En ole varakas, mutta vastaan silti, koska minulla on köyhiä kavereita. Joo, heidän kanssaan en kehtaa törsätä samaan malliin kuin itsekseni. Ja enkä edes normaalisti törsää, vaan alennan tasoani hieman. Jätän ne hedelmälihaiset mehut ostamatta, enkä osta sitä 30 euron punaviiniä, mitä normaalisti juon.
joku kommentoi yllä aloitusta pöyhkeäksi. En ymmärrä. Ei tässä ole mitään pöyhkeää. Ap vain antoi esimerkkejä, mitä tarkoittaa.
Ajan vanhalla autolla ja jätin ostamassa isomman ja parempi tasoisen mökin kuin nykyinen. Ja nämä pääosin ettei kenenkään tarvitse kadehtia. Mökissä oli vielä se että se houkuttaisi todennäköisesti enemmän loisia kuin nykyinen.
Jaa.
Musta kaupan maksalaatikko on hyvää. Rusinoilla.
Eihän hinta vielä kerro, mitä kellekin on mieliruokaa ja saa makunystyrät koville.
Itse en koskaan tilaa ravintolassa pihviä, vaikka se maksaisi vaikka 100€ tai euron, sillä saan paljon enemmän iloa ja mielihyvää esim. ahvenfileestä tai kanasta. Ja jäätelö on herkullisempaa, kuin moni jälkiruoka. Ruoka jos mikä, on makuasioita.
En haluaisi olla ap:n kaveri, ja onneksi en olekaan. Minulla on varaa ostaa mitä haluan ravintolassa mutta todella törkeää ja ylimielistä arvostella toisten jäätelöpalloja.
Olen toisinaan syönyt halpoja annoksia koska niitä teki sillä hetkellä mieli, toisinaan tilaan sen listan kalleimman pihvin koska sitä teki sitten mieli. Ja mennessäni syömään esim vähävaraisemman kanssa, kyllä, sopeutan toimintaani silloin niin että hän saa yleensä valita paikan, joka tällöin ei tule olemaan se kaupungin kallein fine dine paikka ja se on mulle aivan ok.
Vierailija kirjoitti:
Ajan vanhalla autolla ja jätin ostamassa isomman ja parempi tasoisen mökin kuin nykyinen. Ja nämä pääosin ettei kenenkään tarvitse kadehtia. Mökissä oli vielä se että se houkuttaisi todennäköisesti enemmän loisia kuin nykyinen.
Olen aina ihmetellyt tätä kateuskorttia. Miten se muiden kateus ilmenee?
Itse en koskaan ole tiedostanut tai tuntenut muiden kateutta, eikä mökille koskaan ole kukaan tullut kutsumatta loisimaan. Eikä rahasta tai varallisuudesta edes puhuta.
Olisiko omalla ystävävien ja seurapiirin valinnalla jotakin yhteyttä?
Aloitus on provo, kuten jokainen huomaa.
Siitä huolimatta vastaan, koska näin typeriä ihmisiä tosissaan on olemassa.
En ole jättänyt mitään ostamatta ettei minua varattomampi loukkaantuisi. En edes ole sellaista älynnyt ajatelle ennenkuin nyt.
Minäkin olen nainen, hyvätuloinen, yksinasuva. En koe tarvetta suurieleisesti esitellä kaupassa ostoksiani jotta kaikki näkisivät mitä ostan. Vaikka minulla on varaa maksaa se mitä haluan ostaa, olen kuitenkin taloudellinen ja katson ja vertailen hintoja. En maksa turhaan merkistä, maksan sisällöstä ja jos se on yhtä hyvä halvemmassa tuotteessa toki otan sen halvemman.
En osta mitään turhaa. Mehuja yms. en käytä ollenkaan koska ne ovat turhia. Janojuomana raikas vesi.
Puhdistusaineissa satsaan ekologiseen ja vegaaniseen. Esim. kodin yleispuhdistus, pyykinpesu yms. Samoin kasvovoiteet ja muut voiteet. Ne maksavat heiman enemmän ja sen olen valmis maksamaan. Meikkejä en käytä ollenkaan. Teen näin koska se tuo minulle mielenrauhaa, säästän luontoa omalta pieneltä osaltani.
Ravintoloissa en käy vähävaraisten sen enempää kuin varakkaampienkaan kanssa kuin aniharvoin.
Kun käyn, en tunne tarvetta suurieleisesti tilata kalleinta pihviä, ensinnäkin koska en lihaa syö, ja toiseksi en näe mitään järkeä maksaa siitä kymppejä. Ruoka on ruokaa, ja todella hyvää ruokaa saa paljon edullisemminkin.
Vaatteet ostan kyllä aina hyvää laatua ja kunnollisia. Ne kestvätkin sitten kuosissaan ja väreissään pitkään. Samoin kengät, en halua ostaa halpaa ja huonoa. Käyttötavarassa panostan laatuun ja maksan enemmän, se on pitemmän ajan säästöä.
Mitään turhaa en osta ja hanki, koska - se on turhaa -. Ei ole tarvetta todistella ympärilleni yhtään mitään.
Tuo alun provo olisi kyllä malliesimerkki isosta moukasta, itsetunnottomasta ihmisestä jonka pitää yrittää todistella jotakin leveilemällä ja tekemällä itsensä siten naurettavaksi.
Provohan tämä on. Mutta oikeasti on olemassa ihmisiä joille kallis hinta menee edelle. Mulla oli tällainen työkaveri. Yksi esimerkki:
Hän pähkäili joulun aatonaattona, että mädit on varmaan kaupoista loppu. No, minäkin menin töistä vielä viimeisille joulun ruokaostoksille lähimpään markettiin x.
Siellä oli vaikka mitä mätejä. Laitoin hänelle viestin, että täältä ainakin saa. Hän oli aivan tuohtunut vastatessaan, että kamalaa, minä menen Stockkan herkkuun (se oli vielä olemassa) enkä asioi marketissa x (joka oli kaiken lisäksi tosiaan lähinnä).
Varmaan ne lohet ja siiat panee parasta tietäessään mätivänsä Stockkan tiskille.
Ja tämä oli vain yksi esimerkki.
Miksi ajattelette tämän olevan provo? En ole ap, mutta kyllä minäkin pyrin huomioimaan vähävaraisen ystäväni, kun hänen kanssaan liikun. Tiedän, että hän ostaa vain punalaputettua ja keräilee pulloja, enkä halua mitenkään provosoida tilannetta omalla käytökselläni.
Meitä on muutaman naisen porukka, jossa olen taloudellisesti parhaimmassa asemassa. Huomaan lähteväni mukaan siihen "ei ole rahaa, kaikki on niin kallista" -päivittelyyn heidän seurassaan, vaikka tarvetta ei olisi. Itselleni harkitseva kulutus on ekologinen valinta, mutta se on hyvä naamioida tuohon "ei ole rahaa". Silloin kun olen aikeissa ostaa jotain harrastukseeni liittyvää, ja vaikka tiedän, että porukassa on kiinnostusta samaan asiaan, menen yksin tai otan mieheni seurakseni. Haluan etsiä ja ostaa tarvitsemani ilman että muut huokailee mukana, kun ei ole yhtään rahaa.
Jos mulla olisi rahaa mennä ravintolaan ja mulla olisi enempi rahaa kuin muulla seurueella niin tottakai maksaisin heidän tarjoilut.
Eipä ole tarve. Jos mennään porukalla, valitaan paikka joka sopii kaikkien kukkarolle.
En siksi, että loukkaantuisivat, vaan jotta kokosivat yhdenvertaisuutta.
Olen mennyt kahvilaan tai ravintolaan ja tilannut edullisesti, jonka jälkeen taloushuolistaan kertonut on tilannut enemmän ja kalliimpaa. Jätin mahdollisuuden tilata samantasoista ja -hintaista kuin minä, mutta eivät ole siirtyneet säästölinjalle. Jatkan silti samalla tavalla eli annan heidän ökyillä silmieni edessä. Kuluttakoot vaikka viimeiset roposensa harkitsemattomasti! Kaikilla ei ole itsehillintää!
Kokeilin erään perheen kanssa myös viedä ruokakasseja, mutta, huomasin, että ostivat sitten niilläkin rahoilla jotka ruoassa säätivät muuta, mielestäni turhaa. Lapseni on saanut tästä silti hyvää oppia. Osa köyhistä on köyhiä ihan omasta syystään. Lapseni saa oppia elämään kohtuudella.
Miesystävän kanssa kaupassa käydessä vähän mietin kehtaanko ostaa kovin paljoa punalapputuotteita esim. tai muutenkaan kassikaupalla. Hän joskus puhuu tyyliin "hyvähän se rikkailla on", vaikka suurinpiirtein saman tai enemmän hän saa työttömyyspäivärahalla ja sossusta +diakonilta kuin minä minimieläkkeellä. Sossu on maksanut pyykkikoneet hänelle, sähkölaskusta osan, lääkkeet ja lääkärit saa jne.
Itse maksan asuntolainaa (+vakuutukset, jätehuollot, kiinteistöverot jne) ja sähkölämmitys on, mutta jotenkin olen pärjännyt, niin tämän asenne on joku että hyvä mulla kun olen niin rikas.
Käyn harvoin kaupassa, (nyt meni 2 kk väliä) ja ostokset tietysti isot että pärjään. Hän ei jotenkin ymmärrä että tietysti on paljon ostettavaa että pärjää, hän syö vähän ja pääsee leipäjonoonkin, joten syö paljon paremminkin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on. Mutta oikeasti on olemassa ihmisiä joille kallis hinta menee edelle. Mulla oli tällainen työkaveri. Yksi esimerkki:
Hän pähkäili joulun aatonaattona, että mädit on varmaan kaupoista loppu. No, minäkin menin töistä vielä viimeisille joulun ruokaostoksille lähimpään markettiin x.
Siellä oli vaikka mitä mätejä. Laitoin hänelle viestin, että täältä ainakin saa. Hän oli aivan tuohtunut vastatessaan, että kamalaa, minä menen Stockkan herkkuun (se oli vielä olemassa) enkä asioi marketissa x (joka oli kaiken lisäksi tosiaan lähinnä).
Varmaan ne lohet ja siiat panee parasta tietäessään mätivänsä Stockkan tiskille.
Ja tämä oli vain yksi esimerkki.
Anopintekele oli ostanut miehelle (ja ehkä sitten minullekin) sokos herkusta naapurikaupungista joululahjaksi (vai mikä se nykyään se herkku on) rosollit, sienisalaatit (pahaakin oli), rosollin kastikkeen ja luumurahkaa. Ihan kauheat hinnat enkä ymmärrä miksi keittiöalan ihminen menee tuollaisia ostamaan. Mutta muutenkin kallis näyttää olevan maku heillä.
Mielestäni naurettava kysymyksen asettelu. Ei kenenkään tarvitse ajatellä ketään omissa ostopäätökissään, varsinkaan vieraiden ihmisten.
Jos on ongelma asian kanssa ei ehkä kannata mennä sitten hyvin eritavalla kuluttavien kanssa jonnekin, vaikka syömään.
Sitäpaitsi miksi jonkun pitäisi loukkaantua, jos joku tilaa kalliimpaa kun itse? Olen ollut seurassa, jossa parempituloiset on tilannut halvempia ruokia kun itse, mutta ei mielestäni siitä tarvitse syyllisyyttä tuntea herran jestas. Eikä edes vaikka olisi huonompituloinen. Jokainen käyttää rahansa mihin haluaa. Ei tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, jos joku ei raaski käyttää vaikka ulkonasyömiseen.
Ehkä tiedän, että hän käyttää johonkin muuhun enemmän mitä itse. Ainahan ei ole tilanne se, että joku ei käyttäisi rahaa johonkin, koska ei ole varaa.
Monet eivät käytä johonkin periaatteellisista syistä tai ovat vaan luonteeltaan pihejä, varsinkin joidenkin tiettyjen asioiden suhteen tai säästeliäitä. Ei kai sitä tarvitse tuntea syyllisyyttä, jos itse ei ole.
Joo et kyllä empaattiselta kuulosta.