Oletko joskus jättänyt jotain ostamatta sen vuoksi, että sinua varattomammat eivät loukkaantuisi?
Itse kaupassa ostan helposti satasella ruokaa ja aina parasta eli yksittäispakatut avokadot, lihat ja kalat palvelutiskiltä miltei päivittäin, parhaimmat mehut hyvillä hedelmälihoilla jne. Ei mitään kaupan omia halpamerkkejä koskaan. En pysty samaistumaan niihin. Kyykkyviinit eivät maistu. Jne
Sitten kun menee ravintolaan minua vähävaraisten kanssa, saan pöyristyneitä ilmeitä, kun tilaan 60 eurolla pihvin ja juoman, kun muut pihistelevät jollain kanapalalla puolella hinnalla. Tasokkaan jälkiruoan otan aina ja naukun päälle, kun moni ottaa ehkä jäätelöpallon tai muuta mielestäni mautonta halpista. Ottaa päähän nämä hetket.
Olen kuitenkin empaattinen ihminen ja koskaan en ole kerskannut rahoillani. En tarjoa kierroksia tms. En kuitenkaan myöskään halua tyytyä huonompaan kuin minulla on varaa. Oletko sinä tekeytynyt köyhemmäksi kuin olet, jotta et herättäisi kateutta?
Hyvätuloinen nainen (45+)
Kommentit (46)
Voisin ostaa kalliimman auton, mutta en osta, kun ei ole tarvetta tehdä ketään kateelliseksi ja halvemmallakin pääsee.
Parhaat mehut hyvillä hedelmälihoilla :D Ai että, oot ihana.
Ja vielä tasokas jälkiruokakin ravintolassa, on kyllä messevää menoa.
Mutta ei sun tarvi näistä luopua, voin lohduttaa. En usko että ketään toista ihmistä kiinnostaa minkä mehupurkin poimit kaupan hyllystä, tai otatko ravintolassa jälkkäriksi kakun vai jäätelön.
Vähän erikoinen aloitus tämä. Itse kyllä teen niin että jos ollaan porukalla ravintolassa tilaan suunnilleen saman tasoisesti kuin muutkin. Jos haluan ostaa jotain kalliimpaa ruokakaupasta, ostan silloin kun asioin yksin.
Koskaan en sitäpaitsi voi tietää, vaikka köyhältä vaikuttavalla työkaverilla olisikin miljoonaomaisuus sijoituksissa.
Kyllä mulla on varallisuuden karttuessa vaihtuneet halpikset kaliimpiin, esim. hammastahna Pepsodent -> Oral B -> Yotuel ja olen kyllä aina tuotteita käyttäessäni kiitollinen siitä että on mahdollisuus parempaan.
Minun mielestäni on luonnollista ystävien kanssa ravintolassa aterioidessa yhteistuumin pohdiskella, mitä otetaan. Jos tietää, että muille on kyseessä merkittävä taloudellinen satsaus, ei ole fiksua valita erilaista, tuplahintaista vain itselle. Voihan sitä kalliimpaa syödä toisella kerralla, kun tällaisia ei tarvitse miettiä. Moni kuitenkin haluaa syödä kevyemmin tai todella pitää ruuasta, joka sattuu olemaan listan edullisemmasta päästä. Ehkä tämä on vain itse kokemasi ongelma.
Olen joskus jättänyt jotain ostamatta ihan vain näyttääkseni yli varojensa eläville ja ainaista rahapulaansa valitteleville, että sitä ilmankin voi elää mitä ei ole oikeasti varaa hankkia.
Mennään ihan perushintaiseen ravintolaan. Ei järkeä mennä noin kalliiseen, koska tuskin sieltä mitään edullista löytyy sitten kaverilla muuta kuin alkupaloissa. Hinnat o kuitenkin tietyssä tasossa aina.
En ole. Yleensä, jos jätän jotain kallista ostamatta syynä on se, että omassa arvomaailmassani hinta ja laatu ei kohtaa tai sitten siihen ei ole tarvetta tai varaa. Ei mua kiinnosta mitä kukakin ostaa tai mitä mieltä joku muu on mun ostoksista. Joku varakas nuukailee, joku elää varojensa mukaan ja joku köyhempi elää velkarahalla korkeampaa elintasoa.
Olen keskituloinen, enkä pidä jatkuvaa hintojen päivittelyä kovin tyylikkäänä käytöksenä. Jätän muiden kulutusvalinnat kommentoimatta.
Tilaan ravintolassa mitä haluan riippumatta siitä, mitä muut tilaavat. Kuvittelen heidänkin tilavan haluamaansa minun tilauksesta ja sen hinnasta riippumatta. Tuskinpa taivastelevat minun tilausta tai jos niiin tekevät olen siitä autuaan tietämätön, joten se ei herätä minussa tunteita puoleen tai toiseen.
En ymmärrä miksi hengailet sinua köyhempien ihmisten kanssa? Jos se on noin vaikeaa...
Minua kyllä huvittaa kuvittelu siitä että kalliimpi olisi automaattisesti parempaa. Ihan samanlaisia avokadoja ne irtonaisetkin on, samaa lihaa sieltä hyllyiltö löytyy, jne. Rahan turha tuhlaaminen sen vuoksi että kuvittelee ostavansa parempaa on hölmöä, sijoittaisit nekin rahat ja ehkäpä voisit jäädä eläkkeelle aikaisemmin tai ainakin saada taloudellista vapautta myöhemmin.
Itse aiheeseen: minua ei kiinnosta eikä liikuta mitä muut ostaa tai mitä muut ajattelee minun ostoksistani.
Olisin halunnut BMW:n, mutta ostin Skodan, ettei naapurit tule kateellisiksi.
Ostan aiboastaan sen mistä on hyöötyä. Varsi-imuri voiisi olla hyvä ja rikkaimuri.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat mehut hyvillä hedelmälihoilla :D Ai että, oot ihana.
Ja vielä tasokas jälkiruokakin ravintolassa, on kyllä messevää menoa.
Mutta ei sun tarvi näistä luopua, voin lohduttaa. En usko että ketään toista ihmistä kiinnostaa minkä mehupurkin poimit kaupan hyllystä, tai otatko ravintolassa jälkkäriksi kakun vai jäätelön.
AP:n asenne kuulostaa tympeältä. Tapa kuinka hän puhuu muiden tekemistä tilauksista. Jotkut tilaavat "mauttomia jäätelöpalloja", kertoo Ap. Miten ylimielistä!
Yksi kaveri on pienempituloinen, mutta tarjoan joskus hänelle ruoat ravintolassa. Hän on taas kutsunut kotiinsa syömään. Hän tekee edullista kasvisruokaa, mutta todella hyvää.
Jos olisit ap empaattinen, et korottaisi itseäsi ja lyttäisi muita kuten aloituksessasi teet. Luuletko että vain raha ratkaisee ravintolassa tilaukset? Syöt siis kallista vaikket tykkäisi tai voisi syödä. Mutta kun se raha.
Tiedän kyllä miljonäärin, joka elää varsin 'nuukasti', tosin työssä käymisen lopetti. Eli jokainen tyylillään. Itse olen julkisella puolella töissä ja vältän hankkimasta mitään kovin kallista, koska minusta se on epäsopivaa. Tämä siis siitä huolimatta että töitä teen kyllä palkkani eteen kovasti.