Ystävälläni oli kirppispöytä josta hän sai lähes 200 euroa voittoa. Hän nostaa samaan aikaa toimeentulotukea valtiolta
Mihin ilmiannan ystäväni? Itse käyn normaalisti palkkatöissä ja maksan tuloistani rehellisesti veroja. Olen muutaman kerran maksanut tälle ystävälleni kahvin kahvilassa ja nyt harmittaa tämä naiiviuteni.
Kommentit (151)
Ei mut oikeesti, sillä toimeentulotuella eläjällä olisi velvollisuus ilmoittaa tuo tulonsa :D Kela katsoisi, että 50 euroa saa saada lahjana tai tienata, mut kaikki mikä menee ton yli niin se vähennetään pois seuraavan kuun toimeentulotuessa. Eli aloittajan ystävältä vähennettäisiin 150 euroa seuraavan kuun toimeentulotuesta.
Aivan järjetön systeemi, joka ei kannusta yhtään mihinkään muuhun kuin siihen että parempi olla tekemättä mitään rahan eteen. No ne selviää systeemissä paremmin jotka tajuaa olla ilmoittamatta tälläsiä asioita Kelalle, mutta suomalaiset ovat yltiö rehellisiä niin monet rassukat ilmoittaa, vaikka ei Kela mistään saa tietää että antoiko sukulaistäti satasen käteisenä lahjaksi tai tienasiko kipparille jotain.
Köyhät kyttää toisiaan kateellisina ja vetää mattoa jalkojen alta, kun rikkaat syytää rahoja veroparatiisiin ja nauraa mennessään.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kahvintarjoamisesta kehtaa ap valittaa. Tarjoan naapurilleni harva se päivä kaffeet, hän kantaa minulle puita liiteristä terassille harva se päivä. Joskus annan naapurille jopa selvää rahaa huvikseni muutaman kympin kun auttelee joskus tunnin tai kaksi sisälläkin kun en voi nousta tikkaille huimauksen vuoksi.
Tarjosin ne kahvit kahvilassa n.2 euroa/kpl. Ei siis mistään kotikahvitteluista ole kysymys
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten? Opiskelen uutta alaa ja saan työttömyysetuutta. Olen Tori.fi:ssä myynyt jo lähes 3000 eurolla vaatetta ja tavaraa, enkä ole niistä ilmoittanut mihinkään.
Jos olet aikoinaan ostanut uusina kaikki myymäsi vaatteet ja tavarat, niin olet niistä jo kerran verot maksanut. Ja enemmän olet niistä itse maksanut, kuin mitä niistä olet myydessä saanut, joten turhaa olisi ilmoitella.
Ei kirppiksellä tule voittoa...
Tavarat on ostettu paljon kalliimmalla hinnalla kuin millä ne myydään + paikkamaksut ja yleensä kirppis ottaa jonkun määrätyn provision
En sinuna kadehtisi ihmistä joka joutuu hakemaan toimeentulotukea, vähän ymmärrystä kehiin, voit itse joskus olla siinä tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Ystävästä ei ajatella tuolla tavalla. Vai että tehnyt voittoa.. Myynyt tavaraa kirppishinnalla ja maksanut kirpparipöydän vuokraamisesta.
Mutta kun tämä hullu ap nyt takertuu yksin siihen 200 euroon, eikä älyä ottaa huomioon sitä, kuinka hänen kateuden kohde namper van on nähnyt vaivaa ja maksellut pöytävuokria saadakseen sen 200 euroa.
ilmoita poliisille. varastettua tavaraa se myy niin kuin muutkin sossunpummit
Aika paljon pitää myydä jos 200€ saa voittoa. Yleisesti ottaen jos myy omia käytettyjä tavaroitaan niin niistä harvemmin saa puoltakaan siitä mitä niistä on maksanut joten myynti on käytännössä aina tappiollista. Ainoa tapa saada kirppismyynnillä on haalia myytävää tavaraa joiltain muilta ihmisiltä alle kirpputori hintojen ja siltikin pitäisi myynnin olla riittävän kovaa,koska kirpputorin myyntipaikkakulut,kuljetus ym kulut syövät osan tuloista. Tuntipalkka jää joka tapauksessa melkoisen olemattomaksi. Tarjoa vain edelleenkin kahvit köyhälle kaverillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kahvintarjoamisesta kehtaa ap valittaa. Tarjoan naapurilleni harva se päivä kaffeet, hän kantaa minulle puita liiteristä terassille harva se päivä. Joskus annan naapurille jopa selvää rahaa huvikseni muutaman kympin kun auttelee joskus tunnin tai kaksi sisälläkin kun en voi nousta tikkaille huimauksen vuoksi.
Tarjosin ne kahvit kahvilassa n.2 euroa/kpl. Ei siis mistään kotikahvitteluista ole kysymys
ap
Onko 2€ vähän vai paljon ?
Vierailija kirjoitti:
Nämä tukipotilaat ostattavat kaiken valtion rahoilla itselleen eli kaikki mitä kirpparilla myyvät ovat valtiolle kuuluvia varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletpa antelias🤣
Eikö huonossa rahatilanteessa nimenomaan yleensä suositella myytävän tavaroitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tukipotilaat ostattavat kaiken valtion rahoilla itselleen eli kaikki mitä kirpparilla myyvät ovat valtiolle kuuluvia varoja.
Terveisiä P-Koreasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Huikeeta taidat olla tosi Kroisos.
Lapsellisia aloituksia. Täällä on harvinaisen typerää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai että voittoa? Kannattaisi ensin selvittää itselleen miten voitto määritellään ennen pehmeiden puhumista.
Aivan, moni myy siellä uutena kaupasta aikoinaan hankkimia tavaroita ja on maksanut niistä paljon enemmän, että en puhuisi voitosta.
Ystävälläsi on harrastus, eli kirppismyynti. Tuskinpa hänellä on työttömänä varaa jatkuvasti ostella uusia vaatteita ja myydä niitä sitten hetken päästä pois kirpparilla, joten tuo 200 e myyntituotto voi olla ihan yksittäistapaus. Vai ajattelitko tosiaan, että häneltä pitäisi ottaa työttömyysetuus pois ja hän elelisi sitten noilla kirppisrahoillaan pitkäänkin?
Kelalle kannattaa ilmoittaa, jos pariskunta asuu vakituisesti yhdessä, mutta pitää huijaamistarkoituksessa kahta osoitetta. Tai jos joku tekee jatkuvasti pimeänä töitä ja nostaa samaan aikaan työttömyysetuutta. Kirppispöydän pitäminen on harrastus, josta voi saada hieman taskurahaa samaan tapaan kuin pulloja keräämällä.
tuntuu olevan tällä palstalla toi toimeentulotuki yleinen tulon lähde.