adhd-lapsi/nuori ja lääkkeen lopetus
Hei,
Meillä ajankohtaista olisi concerta-lääkkeen lopetuskokeilu.
Kokemuksia kaipalisin, miten on mennyt ilman lääkettä ja mitä tukitoimia olette saaneet avuksi. Meillä oli viime kesänä lääkkeetön jakso 2 kk ja se meni päin prinkkalaa, joten vinkkejä arjen pyöritykseen kaivataan!
Kommentit (6)
ja itse koen tarvitsevani lääkitystä. Voin toki olla ilmankin, mutta turha toivo että kotityöt tai yhtään mikään sujuisi. On olo kuin aivot olisivat jumissa... Jonkinlainen kuntoutus varmaan voisi auttaa.
Itse en ilman lääkitystä haluaisi ollakaan, jos yhtä hyvää apua ei olisi saatavilla sen sijasta.
on kanssa lopetuskokeilu menossa ja luulen, että menee päin prinkkalaa koko juttu.
Poika on nyt 10,5 v ja evy-luokalla. Ritalin lääkitys oli ensin ekalla ja tokalla luokalla, kolmannella aloitettiin Conserta kun Ritalinin vaikutusaika ei riittänyt. Viime syksynä aloitettiin kokeilu jossa poika sai molempia, Concertan annostusta kun ei voitu nostaa. Ja nyt on mennyt niin hyvin että päätettiin kokeilla ilman lääkitystä. Aloitetiin tosin ensin Ritalinin pois jättämisellä. Ensi viikko pitäisi pärjätä ilman lääkkeitä (pelottaa). Voi olla että koulusta tulee sanomista. Kotona kun pärjätään ihan hyvin.
Poika ei tosin ole koskaan syönyt lääkkeitä kuin koulupäivinä ja joskus kesälomalla jos on ollut jotain häppeningiä.
Jos kokeilu ei onnistu niin saadaan uusi lääkitys uudella lääkkeellä (Equasym-niminen).
Niin, ja mehän ei saada Kelan hoitotukea enää, se evättiin ekan vuoden jälkeen :( Siitä on tosin valitus menossa, uudellankaan en ole jaksanut sitä hakea.Eikä sopeutumisvalmennuskursseillakaan olla käyty.
-tiitu
Olen soitellut ja selvitellyt asiaa, koskien lääkettäolo kokeilua ja vaadin hoitavalta taholta selvitystä, miksi lääke halutaan lopettaa ja mitä tukitoimia saamme tilalle.
Soittelen adhd-centeriin, suosittelen aiantuntevaa väkeä, joka ymmärtää perheiden tilanteen ja osaa auttaa!
Hoitavalta taholta tuli vastaus: " jos kokeilu ei onnistu niin ei sitten kokeilla" ja taas itsetunto kärsii.. : (
Soitin perheneuvolaan ja pyysin apua. He lupasivat maksusitoumuksen adhd-Coachingiin. Valmentaja (coach) neuvoo meitä, opettajaa ym ja laadimme uusia selviytymiskeinoja arkeen.
Saimme myös uuden ajan, jossa tarkistetaan lääkkeen annostus.
kelale on valitus vetämässä ja jos saamme tuen niin tottakai menemme sopeutumisvalmennukseen.
Lisäksi ilmottauduin vertaisrymään, jossa samassa tilanteessa olevia vanhempia, joilla suht samanikäisiä lapsia..
kaipa se tästä. Hyvää kevättä ja jaksamisia omienne kanssa.
Sori toi äskeinen moka!!!Olen melko uusi täälä =0)
Meillä 5 lasta,joista 2:lla on vaikea AD/HD.
Poika,pian 13vee.Lääke: Concerta 54mg (tarvittaessa vielä +18mg)
Poika,8½vee.Lääke: Concerta 36mg (tarvittaessa vielä +18mg)
Oma mielipiteeni tästä lääkkettömästä kokeiluajasta on seuraava:
Okei,se toimii " paperilla" .
Käytäntö on jo sit jotain ihan muuta.....
Meillä kun on jäänyt jokunen kerta lääke vahingossa ottamatta,niin menee vartti ja opettaja soittaa koulusta...
Samaten,kun ollaan ajateltu jättää lääke pois viikonlopuksi tai lomaksi.EI,EI,EI!!!Siitä ei tule yhtään mitään.Heti alkaa se mieletön juokseminen,tappelu,pomppiminen,huuto,jatkuva äänten päästäminen ja lapsesta itsestään (saatikka meistä muista perheenjäsenistä) tuntuu,että koko elämä on kaaosta!!!
Mielestäni vanhempi poika sanoi niin hyvin,kun kysyin 3:n päivän päästä siitä kun lääke oli aloitettu,Miltä sinusta nyt tuntuu?
Vastaus:ÄITI,MUN PÄÄS EI MEE ENÄÄ NIIIIIN LUJAA!
Meillä lääke siis koko ajan käytössä,viikonloput,lomat jne...
Ihmettelen SUURESTI sellaista asiaa,että jos lapsella on todettu/diagnosoitu AD/HD,niin miksi hänelle ei suoda mahdollisuutta olla " normaali" lapsi lääkkeiden avulla.Saahan diabetes-lapsikin insuliiniä!!!Eikä kukaan kyseenalaista sitä!!!
Luulenpa,että ME vanhemmat tiedämme mikä on omalle lapsellemme parasta!!!
Toki olisihan se hienoa,ettei lapsen tarvitsisi syödä lääkkeitä,MUTTA...
Käviköhän mun mutsi koskaan lukemassa tätä foorumia? Mulla oli tällöin lääkitys ja puhuin koko ajan että viimeistään 18-vuotiaana lopetan. Haluan itse päättää kuinka miten elämäni pilaan tai itseni parannan. En halua muiden vaikuttavan mielialaani millään tavalla.
Omalla nuorella ei ole voitu lääkettä edes kokeilla epilepsiariskin vuoksi, joten nämä ideat arvailuja. Onko teillä lääkitys myös viikonloppuisin? Jos on, se antaa jo paljon suuntaa miten menisi ilman lääkitystä. Voisiko annostusta pienentää / puolittaa ja katsoa sitten miten menee? Kaikenkaikkiaan suosittelen kokeilun jättämistä loma-aikaan kun mahdolliset sekoilut eivät häiritse koulua.
Meillä arkipäivää helpottaa mm:
- TV:n / DVD:n ja tietokoneen kanssa touhuamisen rajoittamista, esim viikonloppuisin kun on tietokoneella pitkään, on loppuillat pinna tosi lyhyt.
- Tarvittaessa käytössä toiminnanohjauskortit, joiden mukaan toimimalla oma toiminta organisoituu paremmin. Toimii kun en jaksa / voi olla joka toimintaa erikseen ohjaamassa.
- Tosi tiukat rajat ja tarvittaessa sanktiot, elämä on kovaa mutta isomman kanssa käy kun jaksaa olla tiukka vanhempi
- Aikainen nukkumaan meno ja pitkä yöuni
Tässä joitain vinkkejä, kysy lisää. Olettehan olleet sopeutumisvalmennuskurssilla?