Miten nuo äitiysraha ym. jutut nyt nykyään menee?
Ku eikös siihen tullut se uudistus, viime vuonna?
ELi mulla on tilanne tämä, kotona olen ollut nyt kesäkuusta 04, jolloin jäin työstä äitiyslomalle, irtisanouduin työstäni n. vuosi sitten.
Ja nyt on ilmeisesti tilanne se, että joulukuussa uusi pienokainen tulossa.
Miten nuo äitiyspvärahat nyt määräytyy?
Sen 04 tulojen mukaisestiko?
Kommentit (3)
jos jään äitiyslomalle ollessani hoitovapaalla niin saanko myös sen 3kk palkan minkä sain ensimmäisestäkin vai pitääkö mun sumplia että hoitovapaa loppuu ja jään sitten äitiyslomalle suoraa vai pitääkö mennä välillä töihin että saa sen 3kk palkan?
Eli jos olet ilmoittanut olevasi hoitovapaalla pitempään kuin milloin uusi äitiysloma alkaa (Kelaan nähden eli alat saada äitiyspäivärahaa), olet työnantajaan nähden silti hoitovapaalla, jos työnantaja ei suostu vapaaehtoisesti sitä muuttamaan. Eli sinulle ei tarvitse maksaa 3 kk:n palkkaa, eikä sinulle kerry lomaa. Eli kannattaa yrittää sumplia hoitovapaa päättymään samaan aikaan. 3 kk:n palkan maksun edellytys vaihtelee TES:n tai paikallisen sopimuksen mukaan eli joissain paikoissa pitää olla töissä välillä jokin tietty aika, jotta sen saa. Mutta toisissa paikoissa riittää, että hoitovapaa päättyy edellisenä päivänä. Eli se pitää selvittää omalta palkanlaskijalta.
Esikoisesi ei ole vielä 3, kun on seuraavan LA, jolloin saat toisestakin päivärahan samojen työtulojen perusteella kuin sait ensimmäisestäkin.