Kreikan kulttuurimisteriltä paloi käpy netflixin uutuussarjaan jossa Aleksanteri Suuri esitetään homoseksuaalina
Kreikkalaiset ovat arvostelleet sarjaa laajasti ja todenneet sen olevan täynnä historiallisia epätarkkuuksia. Sarjassa Aleksanteri Suurella on mm homoseksuaalinen suhde ystävänsä Hespaitionin kanssa. Viimeksi Netflix teki kohua herättäneen mustan Kleopatran.
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2024/feb/20/alexander-the-grea…
Kommentit (72)
Eikö nää woketuksen vastustajat ole samoja ihmisiä joille sananvapaus on aina niin tärkeää? Tässähän sarjan ohjaaja vain harjoittaa hänen taiteellista vapauttaan.
Mitä h vettiä? Eihän Kreikassa äijät käyttänyt naisia kuin lisääntymiseen. Panohommat hoidettiin miesten (ja poikien) kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa minä tiedän, että antiikin Kreikassa miesten väliset seksuaalisuhteet olivat yleisiä. Ja monessa muussa islamin maissa harrastettiin/harrastetaan poikaseksiä ennen naimisiinmenoa, koska uskonto=> naisten vartiointi.
Kreikkalaiset haluavat kirjoittaa historiansa uusiksi?
Ovatko nuo miehet oikeasti homoja?
Määrittele oikeasti homo.
Miesten tai lähinnä vallakkaiden miesten ja poikien väliset seksisuhteet olivat normi, mutta eivät ne estäneet samaisia miehiä menemästä naimisiin naisten kanssa.
Määrittele itse jos et tiedä.
Jos nämä antiikin Kreikan seksitavat tulee jolle kulle yllätyksenä, siitä löytyy kyllä paljon tietoa kaikille kiinnostuneille nopella haulla. Ei tarvitse kenenkään jäädä ennakkoluulojensa uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nää woketuksen vastustajat ole samoja ihmisiä joille sananvapaus on aina niin tärkeää? Tässähän sarjan ohjaaja vain harjoittaa hänen taiteellista vapauttaan.
Ei kukaan ole kieltämässä tätä sarjaa. Sitä paheksutaan ja tuodaan esille sananvapauden puitteissa että kyse on propagandasta ja historian vääristelystä. Kreikkalaisten luulisi tietävän oman historiansa paremmin kuin jonkun ulkomaisen agendalla varustetun tuotantoyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa minä tiedän, että antiikin Kreikassa miesten väliset seksuaalisuhteet olivat yleisiä. Ja monessa muussa islamin maissa harrastettiin/harrastetaan poikaseksiä ennen naimisiinmenoa, koska uskonto=> naisten vartiointi.
Miesten tai lähinnä vallakkaiden miesten ja poikien väliset seksisuhteet olivat normi, mutta eivät ne estäneet samaisia miehiä menemästä naimisiin naisten kanssa.
Se, joka käytti termiä "oikeasti homo", on kyllä se, jolle määrittelyn velvollisuus lankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka käytti termiä "oikeasti homo", on kyllä se, jolle määrittelyn velvollisuus lankeaa.
Se joka ei kykene keskustelemaan asioista alkaa vänkäämään määrittelyjä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole kieltämässä tätä sarjaa. Sitä paheksutaan ja tuodaan esille sananvapauden puitteissa että kyse on propagandasta ja historian vääristelystä. Kreikkalaisten luulisi tietävän oman historiansa paremmin kuin jonkun ulkomaisen agendalla varustetun tuotantoyhtiön.
En minä väittänytkään, että kukaan olisi tuota sarjaa kieltämässä. Miksi se on propagandaa, ja mistä sinä voit tietää oliko Aleksanteri oikeasti homo vai ei (viittaan tuohon "vääristelyn" sanan käyttöön).
kui te tiedätte näin paljon kun ei historioitsijatkaan tiedä :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt asian niin, että muinaisessa antiikin kulttuurissa homoseksuaalisuus ei ollut samanlaista häpeää kuin keskiajalla? Miksi ihmeessä siitä nyt NYKY ihmisten pitäisi suuttua; ellei taustalla ole itse muuttujien homofobia? Ellei sitten latentti homoseksuaalisuus jolloin fobia kohdistuu pääasiassa omaan pelkoon omasta homoseksuaalisuudestaan
Kyllä sillä oli oma leimansa. Platokin kirjoitti että häntä kuvotti joidenkin homoilu. Kreikka ja Rooma eivät olleet vain yksi kulttuuri joissa jokainen toimi juuri tietyllä tavalla ja irstaili päivästä toiseen. Muinaisesta israelilaisten kulttuurista puhumattakaan, jossa homoilusta seurasi rangaistuksena joko koko yhteisöstä karkoittaminen tai kuolemantuomio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä väittänytkään, että kukaan olisi tuota sarjaa kieltämässä. Miksi se on propagandaa, ja mistä sinä voit tietää oliko Aleksanteri oikeasti homo vai ei (viittaan tuohon "vääristelyn" sanan käyttöön).
Kyllä vihjasit. En jaksa kaltaisiasi venkoilijoita sekuntiakaan joten tämä "keskustelu" kuivui kasaan samantien.
Vierailija kirjoitti:
kui te tiedätte näin paljon kun ei historioitsijatkaan tiedä :D
Olen lukenut historiankirjasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vihjasit. En jaksa kaltaisiasi venkoilijoita sekuntiakaan joten t
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tietenkään puhtaasti vain homoja.Naimisiin mentyään täysiä heteroita, poikaseksi ei ole ns. oma valinta vaan uskonnon aiheuttama. Oma valinta on tietysti pidättäytyä kokonaan tai hoitaa asiat omin käsin - en tiedä kieltääkö uskonto tumputtamisen. Himot kun hyrräävät, mutta naisiin niitä ei voi kohdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös samansukupuolisten suhteet olleet melko yleisiä antiikin Kreikassa? Miehet olivat sotimassa vuosikausia ja muodostivat homosuhteita olosuhteiden pakosta, kun naisia ei ollut saatavilla. Sitten he menivät takaisin kotiin ja tekivät lapsia vaimojen kanssa, ei se että harrastaa seksiä miesten kanssa sota-aikaan kenestäkään homoa tee;-)
Suhtautuminen homosuhteisiin ja muihinkin asioihin on muuttunut aikojen kuluessa, naurettavaa että entisajan ihmisiä arvostellaan nykyajan mittapuulla.
Kummasti eivät muodosta nykyään eivätkä muodostaneet temppeliritarit eivätkä viikingit. Eikä kukaan meidän komppaniasta homoillut vaikka palvelus kesti vuoden. Tai no en tiedä tietenkään mitä lomillaan tekivät, mutta eiköhän taipumus sellaiseen olisi tullut esille metsäleireillä viimeistään, kun oltiin kolmekin viikkoa sissiteltassa.
Sehän on historiallisisra lähteistä selvää, että homoseksuaalisuus oli antiikin Kreikassa kulttuurinen käytäntö. Jos laitat tuota tv sarjaan, ei se silloin mitään wokettamista ole.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuriministerin mielipiteellä nyt ei ole mitään väliä. Olen taiteilija ja en edes tiedä kuka on Suomen kulttuuriministeri.
Siinä tapauksessa tuskin tiedät Kreikankaan kulttuuriministeriä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa sarjaa mustan Kleopatran kanssa (joka oli valkoinen kreikkalaista syntyperää olevasta suvusta oleva aatelisnainen oikeasti). Tuli mieleen YLE:n uraauurtava työ mustan Mannerheimin saralla. Tässä on sama agenda jonka vuoksi Googlen Gemini Ai ei suostunut näyttämään valkoihoisten kuvia lainkaan.
Oletteko muuten miettineet koskaan, että miksi ylipäänsä mainoksissa on yli 50% mustia nykyään, ja aina niin että musta mies on valkoisen naisen kanssa niissä?
No, eihän tämä ole sama asia! Aleksanterilla oli miesrakastajia, joten tuolta osin ei kirjoiteta historiaa uudestaan!
Niin se kulttuuri muuttuu, eikä aina hyvään suuntaan. Antiikin aikana ihmisiä ei luokiteltu homo-hetero akselilla, ja se mitä nykyään kutsutaan homoseksuaalisuudeksi ei ollut mikään ihmeellinen tai paheksuttu asia.
On sillä. Nuoret katsovat näitä ja ne muuttavat heidän mielikuviaan asioista. Esim. USA:ssa nuorilta tehdyn kyselyn perusteella nuoret luulevat että 25% väestöstä on homoseksuaaleja vaikka todellinen lukun on 3-4% maasta riippuen. Ihmisten olisi hyvä elää todellisuuteen ja faktoihin perustuvassa maailmassa noin yleistasolla eikä hollywoodin mielikuvitusmaailmassa. Mielipiteenmuokkausta on tehty muun muassa nykyään Venäjällä ja puhutaan että Putin-nuoriso on osin yhtä fanaattista kuin aikoinaan Hitler-nuoriso Saksassa. Kyse ei ole tietenkään samasta asiasta mutta tuo on vain ääriesimerkki siitä että valheellisen maailmankuvan luomisesta voi seurata tosielämässä erinäisiä asioita.