Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että liian kiltiksi tekeytyminen on pohjimmiltaan manipuloivaa käytöstä?

Vierailija
24.02.2024 |

Aloituksen ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan tiedostava jos joku kärsii liiasta kiltteydestä. 

Sitä ei itse ymmärrä vaan on vain oppinut toimimaan niin sosiaalisissa suhteissa ja ajatellut niin olevan rakkauden tai hyväksynnän arvoinen. Tällainen ihminen tuskin pohjimmiltaan pahaa kenellekään tahtoo mutta ei myöskään ole todellisuudessa niin kiltti kuin antaa ymmärtää, hän ei ole aito, eikä todellisuudessa yhteydessä kehenkään. 

Manipuloivaksi kiltteys tekee siten, että ihmiset joutuvat hyväksymään tuon persoonan ja alistumaan hetkessä sen mukaiseen tilaan. He joutuvat kohtaamaan liian kiltin (jonka arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä) ja niin ollen myös osoittamaan oman epäaitoudensa, ehkä myös tekeytymään itsekin liian kiltiksi kilttiä kohtaan. Se on aika ahdistavaa. Joutuu varomaan kiltin herkkyyttä, joka tavallaan on oikeastaan heikkoa itsetuntoa ja kyvyttömyyttä kritiikille. Se on suojautumista. 

No, eihän tuo ole mikään paha asia sinällään (paljon ikävämpääkin suojautumiskeinoa maailmassa löytyy) mutta kiltille etenkin erittäin raskasta. Jos et voi olla aito kenenkään seurassa ja uskoa, että sinua rakastetaan juuri sellaisenaan kuin olet, ilman suojakuortasi sekä niinä vähemmän positiivisine piirteineen, niin et saa sitä mitä ajat takaa. 

Luovu liiasta kiltteydestä. Ole oma rakas itsesi kaikkine puolinesi, niin saat sen mitä olet aina ajanut takaa. 

Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää ja luulla, että on väärin puolustaa itseään ja seistä rajojensa takana. 

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näillä ylikilteillä on ikäänkuin kaksi persoonallisuutta. Sellainen ihminen ei ole aito.

Se on totta. Näistä tulee helposti niitä persoonallisuushäiriöisiä. Heissä on kaksi eri maailmaa yhdessä tavallaan ja siinä on hemmetisti myös sitä hyvää ja potentiaalia. Heitä tulee käsitellä oikein.

Persoonallisuushäiriö kehittyy jo lapsuudessa/nuoruudessa eikä vasta aikuisena. Ottaisit edes perusasioista selvää. 

Et ymmärtänyt lukemaasi. Vasta sairastuminen aiheuttaa persoonallisuushäiriön joka voi oirehtia jo teini-iässä. Teini-ikäinen voi olla siis jo persoonallisuushäiriöinen. Otapas perusasioista selvää ja kerro sama myös sinne kouluille. 

Vierailija
162/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, koko ketju täynnä vakavasti mielenterveysongelmaisen gurun yksinpuhelua.

Palstahullu taas vauhdissa, kovasti rakastaa yksinpuhelua.

Teitä on useampia, ei vain yhtä. Lisäksi on joukko kieltäjiä sekä syyllistäjiä joita on ilmeisesti useampia myöskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, koko ketju täynnä vakavasti mielenterveysongelmaisen gurun yksinpuhelua.

Yksinpuhelua harrastavat jotkut tosiaan. Mutta kritiikin sietokyky pakkasen puolella. 

Suurin osa on heikkoa porukkaa joka ei kestä minkäänlaista sanomista mistään asiasta. Näitä heikkoja on koko maa pullollansa.

Vierailija
164/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näillä ylikilteillä on ikäänkuin kaksi persoonallisuutta. Sellainen ihminen ei ole aito.

Jokaisella ihmisellä on monta puolta. Omituinen ajatus, että jokainen olisi aina samanlainen tilanteessa kuin tilanteessa? Kiltti, empaattinen, muita huomioivakin voi käyttäytyä jossain tilanteessa tai elämänvaiheessa päinvastaisesti. Esimerkiksi jos häntä on kohdeltu väärin, silloin on täysin normaalia ja toivottavaakin loukkaantua tai jopa suuttua. Mikäli on sitä mieltä, että kiltin kuuluisi silloin pysyä kilttinä ja hyväksyä hiljaa kaikki, taitaa olla itsellään persoonallisuudessa jotakin häikkää. 

Et ymmärtänyt mitä tarkoitin, tarkoitin kaksi eri maailmaa. Hyvä sekä paha tavallaan. Olen kanssasi samaa mieltä muuten. Ilmaisemme eri asioita eri tavoin ja kohtaamme myös näitä väärinymmärryksiä useasti tästäkin syystä johtuen. Mitä kenellekin sitten tarkoittaa ihmisten eri puolet, se on asia erikseen. Älkää tehkö suotta aina näin voimakkaita tulkintoja vaan keskittykää lukemaane ettette suotta loukkaisi ihmisiä. 

Vierailija
165/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko joskus myös sitä, että kun kiltin yli kävellään riittävän monta kertaa, niin kilttikin lopulta saa tarpeekseen ja antaa asiasta palautetta?

Itse välttelen ihmissuhteita nykyään juuri siksi, kun koko ajan pitäisi olla varmistamassa, ettei tule hyväksikäytetyksi kiltteytensä takia, oli kuinka läheinen suhde tahansa.

Välttelet aikasi koska olet oletettavasti satutettu? Se on täysin luonnollinen reaktio. Sinulla on jotakin prosessoitavaa. Älä kuitenkaan ajattele että se olisi loppuelämäsi tarkoitus. Sinun täytyy opetella suojelemaan itseäsi paremmin sekä mahdollisesti puolustautumaan ja ehkä hyväksymäänkin asioita.

Niin niin. Prosessoi itsesi kuntoon, jotta pääset kipinkapin taas hyväksikäytettäväksi? 

Juu ei kiitos.

Vierailija
166/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on täyttä roskaa. Oikeasti kiltti on terveellä tavalla itsetuntoinen ja pitää oikeuksistaan huolen kuitenkaan muita polkematta. Kiltteys ei ole alistustuvuutta niinkuin usein pidetään. Tämä psykohuttu, mitä tässä ketjussa on, on hölynpölyä. 

Myös muutkin voi olla aidosti kilttejä kuin herkät. Kunhan on oikea suhde omaan itseen ja sen myötä muihin.

Vierailija
167/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joutuvat hyväksymään persoonan ja alistumaan...? Olen itse kilttiä esittävä, eikä kukaan ole mulle sen takia ystävällinen. Päinvastoin, sehän ärsyttää monia. Kyllä pomo huutaa ihan samoin olin kiltti tai ei. En myöskään kuvittele olevani hyvä. Ajattelen erittäin rumasti muista.

Vierailija
168/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko joskus myös sitä, että kun kiltin yli kävellään riittävän monta kertaa, niin kilttikin lopulta saa tarpeekseen ja antaa asiasta palautetta?

Itse välttelen ihmissuhteita nykyään juuri siksi, kun koko ajan pitäisi olla varmistamassa, ettei tule hyväksikäytetyksi kiltteytensä takia, oli kuinka läheinen suhde tahansa.

Välttelet aikasi koska olet oletettavasti satutettu? Se on täysin luonnollinen reaktio. Sinulla on jotakin prosessoitavaa. Älä kuitenkaan ajattele että se olisi loppuelämäsi tarkoitus. Sinun täytyy opetella suojelemaan itseäsi paremmin sekä mahdollisesti puolustautumaan ja ehkä hyväksymäänkin asioita.

Ei vaan sinun täytyy joka tapauksessa prosessoida itsesi kuntoon ja se tapahtuu kuitenkin ajallaan, olit itse sitten mitä mieltä hyvänsä. Valitse kuitenkin ottaa opiksi ja muuttaa suuntasi. Ei kannata palata vanhaan opiskelemaan samoja asioita uudestaan vaan mennä eteenpäin lähinnä itsensä vuoksi. Omituisia näkökulmia teillä, aivan kuin monet haluaisivatkin pysyä sairaina tai velloa itsesäälissä sun muuta.

Vierailija
169/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiltteys on aliarvostettua! Moni asia tässä maailmassa toimii vain kiltteyden ansiosta. Kiltteys voi olla myös supervoima!

Tottakai mutta sen pitää olla silti aina aitoa. Puhuisin mielummin hyvyydestä.

Voisikohan sen "aidon hyvyyden" tehokkaasti tuhota katkeraksi kiltteydeksi se, että kiltti itse ajattelee muita ja haluaa kaikilla olevan asiat hyvin, mutta tulee kohdelluksi ovimattona, jonka etua ei mieti edes kukaan läheinen, vaan irti revitään kaikki mikä vaan lähtee?

Kun itsekkyydellä tuhottu kyyniseksi, niin voidaankin todeta, että "Joo ei se ollutkaan aitoa hyvyyttä".

Vierailija
170/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista projisointia.

Narsisti arvioi ilmeisesti kiltin kohteensa helposti manipuloitavaksi, sai nenilleen, ja valittaa nyt täällä, että kohde "tekeytyi ylikiltiksi". Jos kohtelee toista ihmistä väärin, kilttikin ihminen puolustautuu. Kilttikin voi olla vahva sisäisesti, etenkin jos törmännyt manipuloiviin ja narsistisiin ihmisiin aiemminkin.

Tämä viesti oli mielestäni kokonaan todella hyvä kuvaus. Teiltä on oppinut paljon näistä asioista tällä palstalla, saan paljon hyötyä omaankin arkeeni läheisteni kanssa. Siitä kiitän nyt tässä viestissä. Käytös on monilla hyvin hämmentävää. 

Vierailija
171/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ulkoisesti kiltin mielikuvan antava hyvä kuuntelija ja myötäilijä. Ilmeisesti näistä spekseistä tapailumies keksi, että olisin myös alistuvaa sorttia myös sängyssä. Siis asiaa kysymättä oletti tällaista. Huonopa oli ihmistuntemuksensa ja metsäänpä meni.

Vierailija
172/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että kiltteys ei ole sama kuin passiivisagressiivinen käytös. Tunnen naisen, joka harrastaa jälkimmäistä. Mielinkielin kaikille, mutta selän takana hän on ajattelultaan yksinkertainen. *Jos minä en osaa, ei hänkään osaa ja kerron sen kaikille ja hankin todisteet".

Luulotellaan tämä todeksi ja kerrotaan eteenpäin. 

Vierailija
173/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttelet aikasi koska olet oletettavasti satutettu? Se on täysin luonnollinen reaktio. Sinulla on jotakin prosessoitavaa. Älä kuitenkaan ajattele että se olisi loppuelämäsi tarkoitus. Sinun täytyy opetella suojelemaan itseäsi paremmin sekä mahdollisesti puolustautumaan ja

Ei vaan sinun täytyy joka tapauksessa prosessoida itsesi kuntoon ja se tapahtuu kuitenkin ajallaan, olit itse sitten mitä mieltä hyvänsä. Valitse kuitenkin ottaa opiksi ja muuttaa suuntasi. Ei kannata palata vanhaan opiskelemaan samoja asioita uudestaan vaan mennä eteenpäin lähinnä itsensä vuoksi. Omituisia näkökulmia teillä, aivan kuin monet haluaisivatkin pysyä sairaina tai velloa itsesäälissä sun muuta.

Itselleni riittää mainiosti se, etten erehdy enää ikinä läheisiin ihmissuhteisiin yhtään kenenkään kanssa. Sen verran saanut jo nähdä, mitä ne ihanat ihmissuhteet ovat, kun heti tulee hyväksikäytetyksi jopa niiden omien läheisten toimesta, jos ei jatkuvasti ole tappelemassa vastaan. 

Jos ei huvita lukea "vellomista" niin herranjumala älä lue. Painat vaan sivun kiinni ja menet lukemaan jotain toista ketjua, jossa puhutaan kuinka ihanaa hattaraa elämä on.

Vierailija
174/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttinä ja herkkänä ihmisenä olen huomannut herättäväni ympärilläni usein jopa liiaksikin sympatiaa. Tuntuu että jotkut ihmiset ikään kuin pelkäisivät että menen rikki ja käytös on sitten sen mukaista, joskus mielestäni ylikilttiä. Joo, saatan särkyä helposti, mutta ei se ole heidän ongelmansa vaan minun. Varsinkin deittaillessa miehillä on todella vaikeaa sanoa, mikäli eivät ole kiinnostuneita, ja sitten saan kaikenlaista selittelyä kuinka ihana ihminen olen ja vika ei ole minussa, ja että jatketaan ystävinä. Koska näen taustalla on vain pelkoa siitä että minuun sattuu eikä aitoa halua ystävyyteen, teen sitten itse sen päätöksen että ei jatketa.

Vierailija
175/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kiltti välttelee omaa vastuutaan. Eli kyllä, manipuloi. Vastuuton voi olla ns. hyvässä ja pahassa.

Vierailija
176/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinpuhelua harrastavat jotkut tosiaan. Mutta kritiikin sietokyky pakkasen puolella. 

Suurin osa on heikkoa porukkaa joka ei kestä minkäänlaista sanomista mistään asiasta. Näitä heikkoja on koko maa pullollansa.

Anteeksi, mutta miksi pitäisi kestää mitään "sanomista" keneltäkään? Nämä "heikot" ovat niitä henkisesti terveitä, jotka eivät kuuntele mussutusta.

Vierailija
177/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ainakin, ehkä nykyäänkin on suotavaa olla kiltti lapsi. Kiltti lapsi on helpompi käsitellä ja ympäristölleen. Voidaan ajatella että kiltteydellä pääsee myös helpommalla jos on vaativat ja ankarat vanhemmat. Ihan rangaistuksen pelossa. Väittäisin että on luontaista kiltteyttä ja myös opeteltua kiltteyttä ja ehkä jotakin sieltä väliltä. Asia ei ole niin mustavalkoinen.

Yhtä tuttua on kiusattu paljon kun se on kiltti. Mutta se on enemmän sellaista joustavuutta. Moni haluaisi käyttää hyväkseen. Lisäksi tuo tuttu on aidosti sellainen ettei niin haluaisi loukata ketään tai huomautella mistään. Maailma pyörii ilman hirveää nipottamistakin. Oikeasti henkilö on hirmu vahva ja jos kauan ärsytetään niin puolustaa kyllä oikeuksiaan. Ei vaan jaksa tehdä kärpäsistä härkäsiä. Onko oikeasti sitten niin kiltti kun antaa ymmärtää? Kyllä on, mutta on myös oma tahto eikä nenille loputtomasti hypitä.

Vierailija
178/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kiltin vastuulla, jos jollakulla tulee hankala olo kiltteydestä. 

Vierailija
179/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kirjoitti kiltteyden voivan olla myös supervoima. Olen kiltti, tahdon ihmisille mieluummin hyvää kuin pahaa, haluan auttaa ja ymmärtää. Mielestäni elämä on mukavampaa näin. Olen oikeasti sitä mieltä, että ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Monesti kuitenkin tuotan ihmisille pettymyksen, kun en olekaan hyväksikäytettävä kynnysmatto. Osaan pitää puoleni. Miksi ihmiset olettavat kiltteyden tarkoittavan alistumista muiden tahtoon?

Vierailija
180/188 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta miksi pitäisi kestää mitään "sanomista" keneltäkään? Nämä "heikot" ovat niitä henkisesti terveitä, jotka eivät kuuntele mussutusta.

Asioista täytyy pystyä sanomaan ja kuuntelemaan. Kun hyväksyy tämän niin on vähän vahvempi kuin heikko mutta saa helposti pahan ihmisen leiman, ei nimittäin vahvakaan kuuntele aina sitä mussutusta tai kaikkien tunnetiloja sekä niiden vyöryttämää paskaa. Helposti aletaan vain pitämään tukipilarina. Rajansa kaikella hyvyydellä eli kiltteydellä. Omalla kohdallani sitä ei varsinaisesti voi käyttää hyväksi koska en salli eli sanon kun tulee mittari täyteen. Tällä tavalla vältän uhriutumisen ja pysyy tunteet puhtaampina eikä tarvitse katkeroitua. Ei ole siis ilkeyttä myöskään sanoa asioista. Jotkut eivät pidä siitä että sanoo koskaan mistään vaan loukkaantuvat heti ja juoruilevat muille kuinka paha sekä ilkeä ihminen on. Tulisi siis vain kuunnella kaikkien mussutusta väkipakolla. Ei se toimi minun kohdallani ainakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän