Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?

Vierailija
24.02.2024 |

Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?

Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle". 

Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin. 

Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?

Mä annan esimerkin:

Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku. 

Tää on se ongelma. 

Kommentit (367)

Vierailija
281/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin masennuslääkettä jaksaakseni käydä töissä. Ilman lääkettä en olisi jaksanut lähteä joka työaamu työpaikalle.

Töissä kävin, koska niin kuuluu tietyssä iässä tehdä ja piti tienata rahaa.

Huono argumentti. Mä selitän miksi

Sehän niiden pillerien tarkoitus onkin ja se huono "apu" mitä sä saat ulkoisilta tahoilta, sen tarkoitus on pitää sut kiinni siinä oravanpyörässä mitä sä teet. Siitähän se masennus on todnäk alkanutkin. Eli taas tullaan siihen että se pilleri ei paranna, vaan se pitää sut kiinni siinä vanhassa. 

Se ajattelumalli pitäs muuttaa enemmän sellaseks että masennus koittaa kertoa sulle että sun on aika tehdä muutoksia, eikä pysyä siinä samassa mistä se masennus alkoikin. 

Mä ymmärrän ton rahan ja siinä olevan pointin, mutta toi ite argumentti oli todella huono. 

Vierailija
282/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen karsinut kaiken turhan pois herkuttelenkin vain viikonloppuisin jos silloinkaan.En juo myöskään alkomahoolia, on auttanut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä söin masennuslääkettä jaksaakseni käydä töissä. Ilman lääkettä en olisi jaksanut lähteä joka työaamu työpaikalle.

Sehän niiden pillerien tarkoitus onkin ja se huono "apu" mitä sä saat ulkoisilta tahoilta, sen tarkoitus on pitää sut kiinni siinä oravanpyörässä mitä sä teet. Siitähän se masennus on todnäk alkanutkin. Eli taas tullaan siihen että se pilleri ei paranna, vaan se pitää sut kiinni siinä vanhassa. 

Se ajattelumalli pitäs muuttaa enemmän sellaseks että masennus koittaa kertoa sulle että sun on aika tehdä muutoksia, eikä pysyä siinä samassa mistä se masennus alkoikin. 

Mä ymmärrän ton rahan ja siinä olevan pointin, mutta toi ite argumentti oli todella huono. 

Hyvin sanottu. Masennus on tosiaan alitajuntasi keinoa kertoa sinulle, että nyt olisi aika tehdä suuria elämässäsi. 

Vierailija
284/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä masennus esimerkiksi ja se yksinäisyys mihin se useasti johtaa on oiva tilaisuus esim treenata "salaa" muilta tai muutenvaan kehittää itseään, oli aihealue mikä tahansa. 

Vierailija
285/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän ton rahan ja siinä olevan pointin, mutta toi ite ar

Hyvin sanottu. Masennus on tosiaan alitajuntasi keinoa kertoa sinulle, että nyt olisi aika tehdä suuria elämässäsi. 

Suuria muutoksia siis.

Vierailija
286/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän ton rahan ja siinä olevan pointin, mutta toi ite ar

Niinpä niin. Sama pätee muihinkin juttuihin. Koulumaailma on muuttunut todella levottomaksi ja ennalta arvaamattomaksi ja väitän, että moni nykyinen nepsy tms. olisi ihan hyvin pärjännyt 80-luvun koulumaailmassa, jossa ei tarvinnut koko ajan reagoida joka tuutista tuleviin yllätyksiin. Mikä on ratkaisu?  Lääkitään nämä lapset, koska kouluahan ei voi muuttaa! Kuvottavaa.

Vierailija
287/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, että ihmiset yleisesti eivät olisi valmiita keskustelemaan omasta vastuusta. Toki niitäkin ihmisiä epäilemättä on. 

Yleensä ihmiset eivät tieten tahtoen yritä voida huonosti tai olla parantumatta. Joku siinä estää voimasta paremmin tai tekemästä asioita jotka voisivat edesauttaa toipumista, vaikka sivustakatsojasta saattaakin näyttää siltä ettei ihminen "tee asialle mitään". 

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että on olemassa "masennusta" (eli jonkin sortin omaan elämäänsä kyllästymistä ja sellaista mielekkyyden puuttumista omasta arjesta) ja sitten masennusta, jossa on kysymys aivojen toiminnan häiriöstä. En niin hirveästi lähtisi arvioimaan toisen ihmisen psyykkistä tilaa kun siihen itselläni ei ole osaamista. Ei kannattaisi muidenkaan maallikkojen, vaikka olisikin ns. "kokemusasiantuntija". Omat masennus ei kuitenkaan ole identtinen toisen ihmisen masennuksen kanssa. 

Vierailija
288/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvin sanottu. Masennus on tosiaan alitajuntasi keinoa kertoa sinulle, että nyt olisi aika tehdä suuria elämässäsi. "

Hyvä yritys, maanis-depressiivinen häiriö... :D

Vierailija
289/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse söin myös masennuslääkettä jaksaakseni esim. käydä töissä. Ilman lääkettä en minäkään olisi pystynyt lähtemään töihin. Kuitenkin, itselleni työpaikka oli ollut mieluisa ennen masentumistani, ja sitten kun lääke ja terapia ajan myötä auttoivat, niin huomasin edelleen pitäväni työstäni ja työpaikastani paljon.

Vierailija
290/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masentuneellakaan ole velvollisuutta selitellä muille tekemisiään ja tekemättä jättämisiään, kuten ei muillakaan. Mutta ei kannata myöskään kuunnella kenenkään valitusta ellei itse halua. 

Vierailija
291/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olo on riittävän paha ja sitä jatkuu pitkään, se vie aloitekyvyn ja uskon omiin mahdollisuuksiin. Ihminen ei enää jaksa katsoa päivää pidemmälle, joskus aikahorisontti kutistuu tuntiin tai lyhyempäänkin ajanjaksoon. Hän yrittää selvitä sen pienen hetken kerrallaan. Suuret elämäntapamuutokset, jotka saattaisivat auttaa, ovat tällaisessa tilanteessa tavoittamattomissa. Ihminen ei jaksa lähteä lenkille tai soittaa ystävälle, ei jaksa välittää siitä, onko ruoka terveellistä. Kun joku yrittää neuvoa hyvää tarkoittaen, se kuulostaa naurettavalta, koska vaikkapa lenkille lähtö on täysin utopistinen ajatus, kun ei jaksa välttämättä nousta sängystä ja vaihtaa päivävaatteisiin. 

Tällaisessa tilanteessa voi tuntua siltä, että ainoa helpotus, jolla saa edes hetken ajan kokea olonsa vähemmän pahaksi on juoda alkoholia tai syödä sipsejä. Masentunut yleensä tietää, että se ei todellisuudessa auta, vaan pahentaa tilannetta pitkällä aikavälillä, mutta sillä ei ole väliä. Vain nykyhetkellä on. 

Sen takia masentunut ei pysty nostamaan itseään ylös ja ottamaan hyvinvointiaan omiin käsiinsä. Jotkut pystyvät puristamaan itsestään riittävästi voimia siihen, ja se on hienoa, mutta kaikki eivät pysty. 

Vierailija
292/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaamisessa ja terveellisissä elämäntavoissa on se hyvä puoli että 80% ihmisistä ei harjoita niitä ollenkaan, joten jos sä tykkäät tehdä näitä 2 asiaa, sä olet automaattisesti muita edellä. 

Se myös kasvattaa itseluottamusta mikä lopulta auttaa masennukseen myös, oikeat valinnat. Tieto siitä että tekee oikein, kun kaikki muut tekevät kaiken väärin. 

Vierailija
293/367 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenaamisessa ja terveellisissä elämäntavoissa on se hyvä puoli että 80% ihmisistä ei harjoita niitä ollenkaan, joten jos sä tykkäät tehdä näitä 2 asiaa, sä olet automaattisesti muita edellä. 

Se myös kasvattaa itseluottamusta mikä lopulta auttaa masennukseen myös, oikeat valinnat. Tieto siitä että tekee oikein, kun kaikki muut tekevät kaiken väärin. 

Juu varsinki nyt ku trendi on kallellaan sinne toisee suuntaa xD

Vierailija
294/367 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta

Vierailija
295/367 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä masennus esimerkiksi ja se yksinäisyys mihin se useasti johtaa on oiva tilaisuus esim treenata "salaa" muilta tai muutenvaan kehittää itseään, oli aihealue mikä tahansa. 

Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi

Vierailija
296/367 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi kumoaa mielialalääkkeiden vaikutusta, vaikka sitä joisikin ns sivistyneesti ruoan kanssa. Jos olet lääkityksellä niin älä koske viinaan.

Myöskin ne jotka kärsii paniikkihäiriöstä ja ahdistuksesta: Kahvi ja rööki pois. Kummatkin edesauttaa paniikkia ja pahentaa oireita. Et tule koskaan koskaan pääsemään noista eroon jos käytät kofeiiniakin.

Tätä mä just tarkotan. Ei olla valmiita itse panostamaan ollenkaan, oletetaan että se "lääke" tekee kaiken. Tämä on todella iso ongelma monessa suomalaisessa. Aiuiset ihmiset käyttäytyy kuin 5 vuotiaat lapset ketä pitää kokoajan hoivaa ja tehdä puolesta kaikki. Ne ottaa erilaiset auktoriteetit ja järjestöt omiksi vanhemmikseen mitä ne kuuntelee  ja kumartaa ja olettaa että ne tekee kaiken puolesta

Vierailija
297/367 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun tuli aika paljon vihapuhetta ja suoraa hyökkäämistä vastaan pelkästään siitä että joku mainitsi vastuu sanan ja että sitä pitäisi ottaa. 

Se tiivistää hyvin tämän ongelman. Nää ihmiset on niin pelkureita että ne käy samantien kiinni jo pelkästään siitä että joku mainitsee ton vastuu sanan. 

Ne alkaa puolustuslinjalle samantien "sinä et ymmärrä mitä masennus on" "sinä et ymmärrä mitä läheisen menettäminen on" "päläpäläpäläpälä" 

Ihminen joka ei osaa ottaa vastuuta, käyttäytyy nimenomaan näin. Ei osaa edes argumentoida mitään asiaa, vaa syyttää ja osottelee sormiaan. 

Ne tekee tätä samaa kun joku kyseenalaistaa näitä "virallisia" järjestöjä ja autoriteetteja, puolustelee niitä. 

Vierailija
298/367 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu

Vierailija
299/367 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan kaikkia kokeilemaan edes jonkinlaista aktiviteettia, eihän sen aina tarvitse mikään joukkuelaji olla tai joku salilla käyminen. Yksin voi myös tehdä vaikka mitä

Siinä on hyvä ottaa aikaa itselleen ja kuunnella. Hiljentyä. Ihminen ei koskaan parannu jos hän vain sylkee kokoajan omaa huonoa oloonsa muihin. 

Vierailija
300/367 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa luin yhden artikkelin migreenistä kuinka joku nainen sairasti tätä ja se oli muuttunut halvaukseksi. Tämä nainen oli selkeästi huonossa kunnossa omien elämäntapojensa takia. Minun migreeni katosi kokonaan kun otin ryhtiliikkeen omasta elämästä, aloin liikkumaan, syömään terveellisesti, jätin tupakoinnin ja alkoholin ja kaiken turhan. Ihmisten olisi hyvä ymmärtää tämä, moni on syyllinen itse omiin vaivoihinsa. Lääkekkään ei auta näihin, jos itse jatkaa oman tuskansa aiheuttamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi