Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät ole valmiita edes keskustelemaan omasta vastuusta omaan hyvinvointiinsa ja esim masennukseen?

Vierailija
24.02.2024 |

Omavastuu, itsensä kantaminen. Miksi tämä on niin vaikea asia suomalaiselle ihmiselle? Siitä ei voida edes keskustella?

Masennuksessa tämä on nimenomaan ihan elintärkeää. On osattava itsekin panostaa omaan parantumiseen, eikä vain ulkoistaa sitä jollekkin muulle taholle tai "Lääkkeelle". 

Sama koskee oikeastaan ihan kaikkea mikä littyy hyvinvointiin. 

Miksi ihmisille on niin vaikeaa keskustella tästä? tai ottaa vastuuta itsestään? aikuisilla ihmisillä?

Mä annan esimerkin:

Mun oma sisar syö masennuslääkkeitä, se on tehny sitä vuosia. Tiiättekö mitä se ei oo tehny ollenkaan? Se ei oo muuttanu itessään mitään. Se ryypiskelee, elää epäterveellisesti eikä liiku. 

Tää on se ongelma. 

Kommentit (367)

Vierailija
321/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa syyttelemään kaikkia muita kaikesta mahdollisesta, sillä tavoin saa terveen itsetunnon ja mielenterveyden, niinkuin täälläkin näkee. Kun vaan keskittyy muiden ongelmiin ja muiden haukkumiseen niin elämä on upeeta!

Vierailija
322/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus sun muut johtuu järjettömistä ja loputtomista vaatimuksista mitä yhteiskunnan suunnasta meihin isketään. Siihen päälle vielä kaikki mahdolliset pelot ja kauhuskenaariot kuten et riitä, et saa töitä, saat potkut, et kelpaa sun muut. Ei ihme että ihmisten hyvinvointi on nolla.

Mä luulen että aika monen hyvinvointi paranisi 1000% jos voittaisi lotossa eikä enää tarttis kiinnostua työpaikasta, pelätä menettävänsä kaiken jos ei jaksa, ei tarvi esittää eikä hyppiä kuperkeikkaa selvitäkseen. Yhtäkkiä sitä voisi vaan elää, ihan vapaasti, nukkua jos väsyttää, mennä lenkille, ei kukaan huutaisi 50% hereilläoloajasta miksi et ole saavuttanut tavoitteita sun muuta.

Ei lottovoitto oo ratkasu mihinkään. Mutta oon samaa mieltä tosta yhteiskunnan paineesta. 

Kaikki tulee sisältä, raha ei tee ihmisestä onnellista jos sisällä on tyhjää. Jokain

Tää on ihan totta. Mutta sekin on totta, että rikkaana on helpompi olla onnetonkin, kuin rahattomana. Raha ei tuo onnea, mutta kyllä se helpottaa elämistä. Ja sillä pystyy mahdollistamaan niitä asioita, jotka tuo onnea elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on näkynyt kommentointia kuinka on väärin odottaa avun löytyvän itsensä ulkopuolelta, mutta vähemmän siitä, että miten usein se huono kierre alkaa/vahvistuu nimenomaan ulkoisen paineen seurauksena.

Jostain syystä me eletään ajassa, jossa kaikki pitää ottaa huomioon jne, mutta samaan aikaan joka tuutti huutaa miten jokaisen tulee suorittaa koko ajan enemmän ja enemmän. Henkinen hyvinvointi on ehdottoman tärkeää, mutta samaan aikaan sen hoitaminen/vaaliminen ei saa vaikuttaa ihmisen välinearvoon millään tavalla, vaan jokaisen tulisi saavuttaa maksimaalinen urakehitys ja suurperhe. Pitää arvostaa vihreitä arvoja, mutta kuluttaa myös mahdollisimman paljon.

Jatkuvasti toistellaan miten elämä on liian lyhyt, mutta käytännössähän se tarkoittaa vain sitä, että jos sä laitat itsesi etusijalle, niin se on liian lyhyt aika jonka sä voit olla muille hyödyksi.

Yhdenkään ihmisen elämä ei ole niin lyhyt, että häneltä jäisi onnellisuus saavuttamatta elämässään siksi, että jäi urakehitys maksimoimatta, kun parikymppisenä otti vuoden tai kaksi enemmän aikaa itselleen.

Enkä mä tarkoita sitä, että ei tekisi mitään, vaan että oikeasti istuisi alas ja kuuntelisi tuntojaan yms, jos alkaa näyttämään synkältä. Ehkä siinä valmistuminen myöhästyy puoli vuotta, ehkä vuoden, mutta pitkässä juoksussa se on yhteiskunnallekin kannatavampaa, että ei imetä ihmisiä kuiviin heti alkumetreillä. 

Vierailija
324/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tohon ylempään pitkään litaniaan. (ei anna lainata)

Hyviä pointteja, siinä pitääkin osata karsia sitä ulkopuolista hälinää poies, sekin on vastuun ottamista itsestään. Sillä ei ole väliä kuka siellä huutelee, onko se oma äiti, sisar tai ihan kuka vaan, se on suljettava pois jos se ei palvele mitenkään henkilöä itseään. 

Itseasias masennus on kaikkein paras aika oivaltaa nämä asiat, koska masennuksessa ihminen sulkee melkein automaattisesti kaiken hälinän ulkopuolelleen ja alkaa suorittamaan vaan omia päiviään. Se on oiva tapa kehittyä, mutta se oikeasti vaatii sen että ihminen keskittyy itseensä ja omiin ajatuksiinsa, ei puhelimeen taikka tietokoneeseen taikka mihinkään muuhunkaan turhaan missä huomio on vedettynä muualle. 

Tätä mä myös yritän korostaa masentuneille paljon, on osattava olla itsensä kanssa. Se tapahtuu niin että on just esim siellä ulkona kävelyllä itsekseen, ei puhelimen kanssa soitellen muille. 

Noi "ura" jutut yms on ihan täyttä skeidaa, niitä ei pitäisi huomioida ollenkaan taikka kiinnittää huomiota, ellei ITSE oikeasti ole kiinnostunut sellaisesta ja ITSE haluaa jotain tiettyä polkua elämälleen "uran" muodossa. 

Ikinä ei pitäisi tehdä asioita vain sen takia että itse näyttää hyvältä muille, vaan että itse näyttää hyvältä itselleen. 

Mä puhun näitä asioita siks yleensä suoraan, koska mä olen itse käynyt läpi asiat mistä mä puhun, mä tiedän mistä mä puhun. Mä olen saavuttanut isomman ymmärryksen omaan olooni. Se ei ole tapahtunut pillerillä, vaan keskittymällä oikeasti itseeni. 

Vierailija
325/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tohon mun ylempään vielä, mä en tarkoita että työnteko on "skeidaa" vaan lähinnä tarkoitin sitä kauheaa painetta minkä ulkomaailma puskee että pitää olla joku "ura". Työnteko on hyväksi. 

Vierailija
326/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samuli Perälä puhuu paljon henkisistä asioista, traumoista yms. Niitä kannattaa myös kuunnella

Vierailija
327/367 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samuli Perälä puhuu paljon henkisistä asioista, traumoista yms. Niitä kannattaa myös kuunnella

Mie tykkään myös, heillähän on se joku jutska meneillään kanssa oiskohan ollut kotiinpaluu?

Vierailija
328/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen on tunnettava ylpeyttä jostain. Jos on masentunut ihminen ja vaan kotona, ylpeyttä voi tuntea vaikka mistä pienistä asioista, esim siitä että siivoaa oman asunnon. Tai käy just vaikka kävelyllä. Suorittaa jotain rutiineja päivän mitaan, kerää pieniä voittoja. 

Se ylpeyden tunne kasvattaa itseluottamusta ja arvokkuuden tunnetta, mikä hyvin usein puuttuu kokonaan masentuneelta ihmiseltä. 

Vierailija
329/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitkö koskaan, että kaverisi olisi vain tarvinnut jonkun kuuntelemaan eikä tuputtamaan elämänohjeitaan. Olet todella huono ystävä. Häpeä.

Vierailija
330/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kaikki masennuksiin, mielenterveyksiin, huumeisiin ja muihin päihdeongelmaisiin käytetyt rahat vanhusten hoitoon/palveluihin.

Vierailija
331/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomessa masentuu, kannattaa vierailla Intialaisella kaatopaikalla, niin tajuaa miten tyhmä on.

Vierailija
332/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla olevat ihmiset koittaa kovasti sensuroida kaikkea positiivista, ja juuri nimenomaan tätä sanomaa että kaikki lähtee itsestä. 

Pelkästään tämä kertoo sen että suurinosa ei halua kehittyä. Miksi muuten positiivinen sanoma miellettäisiin pahaksi 

Vierailija
333/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja terveellinen ruoka ei ole mun masennusta parantaneet. Alkoa tai tupakkaa en käytä.

Vierailija
334/367 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja terveellinen ruoka ei ole mun masennusta parantaneet. Alkoa tai tupakkaa en käytä.

Ei kukaan ole puhunut siitä että mikään 1 tietty toimenpide tai asia parantaisi automaattisesti mitään. Puhe on ollut kokoajan siitä työstä minkä ihminen voi suorittaa itse ja täten edesauttaa omaa parantumistaan. 

Liikunta ja ruokavalio on todella suuressa osassa ihmisen hyvinvointia, liikkuessa ihminen myös tekee jotain konkreettista mistä ihminen saa onnistumisen tunteita ja täten itseluottamus kasvaa. Puhumattakaan että liikunta vapauttaa myös tiettyjä aineita aivoihin mitkä tuottavat mielihyvää ja ehkäisee esim ahdistusta ja masennusta. 

Kaikki nämä asiat mistä puhutaan, on apukeinoja millä voi vaikuttaa. 

Vierailija
335/367 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko antaa myös energiaa ihmiset, käyttäkää se hyödyksi nyt !!!!

Vierailija
336/367 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkikää hyvään, hyviin tekoihin ihan extemporee

Itsekäs siinä mielessä että kaikki on sisällä

Mutta myös energia mitä antaa ulkomaailmalle on tärkeää. 

Vierailija
337/367 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auktoriteettiuskovaisuus on aika monen ongelma Suomessa. Ei oikein mitään uskalleta kokeilla itse. "joku muu hoitaa" 

Vierailija
338/367 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus sun muut johtuu järjettömistä ja loputtomista vaatimuksista mitä yhteiskunnan suunnasta meihin isketään. Siihen päälle vielä kaikki mahdolliset pelot ja kauhuskenaariot kuten et riitä, et saa töitä, saat potkut, et kelpaa sun muut. Ei ihme että ihmisten hyvinvointi on nolla.

Mä luulen että aika monen hyvinvointi paranisi 1000% jos voittaisi lotossa eikä enää tarttis kiinnostua työpaikasta, pelätä menettävänsä kaiken jos ei jaksa, ei tarvi esittää eikä hyppiä kuperkeikkaa selvitäkseen. Yhtäkkiä sitä voisi vaan elää, ihan vapaasti, nukkua jos väsyttää, mennä lenkille, ei kukaan huutaisi 50% hereilläoloajasta miksi et ole saavuttanut tavoitteita sun muuta.

Ei lottovoitto oo ratkasu mihinkään. Mutta oon samaa mieltä tosta yhteiskunnan paineesta. 

Kaikki tulee sisältä, raha ei tee ihm

Lainaukset ei taas toimi.

Mutta kyllä se raha vaan voi tuoda helpotusta, myös masennukseen. Ei tarvitse edes olla lottovoitto. Minulle riitti takuuvuokra, kun pääsin isompaan ja viihtyisämpään asuntoon. Se itsessään ei parantanut masennusta vaan antoi avaimet paranemiseen, koska ympäristö tuki hyvinvointia.

Jos olisin asunut edellisessä paikassa niin en olisi pystynyt paranemaan. 

Vierailija
339/367 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon saanu käsityksen että masennuslääkkeissä on haittavaikutuksiakin paljon, esim lihominen ja apaattisuus. Eikai se voi olla ratkaisu että tulee uusi ongelma? Vai sitäkö oikein halutaan? että ihminen kuluttaa niitä pilsuja enemmän kokoajan?

Mulle tuli bruksismi ja käsien kouristeleminen. Välillä aamulla kun herää niin huomaa että kynnet ovat taas yön aikana kaivautuneet kämmenien sisälle kun puristuksissa. Myös seksuaalisuus kärsi, tuntoa ei ole alhaalla kuten ennen.

Viisi vuotta lääkkeiden lopetuksesta. Olen aina ollut kova jännittämään ja vaikka parannuin masennuksesta niin esimerkiksi esillä olo jännittää niin paljon että asioita peruuntuu. Olen tästä jutellut terveydenhuollon kanssa ja ainoa lääkitys mitä tarjotaan on nämä mielialalääkkeet.

Niihin myrkkyihin en enää koske koska pilasivat elämäni sivuvaikutuksilla, joten pääosin työttömänä tämän vuoksi koska en saa muita vaihtoehtoja. Yritän nyt siedättää itseäni asioissa ja hieman edistystä tapahtunut.

Vierailija
340/367 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ap:lle ymmärrystä muiden elämäntilanteita kohtaan. Typerää alkaa tarjoamaan helppoja ratkaisuja ongelmaan, josta ei tiedä omakohtaisesti mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän