Lähialueen ravintolat ja lounaspaikat menevät konkurssiin yksi toisensa jälkeen
Eikö ihmisillä ole varaa 15e lounaaseen. Ei minusta ole paha. Ärsyttää että kohta pakko syödä aina vaan kotona tai ajaa tosi kauas syömään
Kommentit (94)
jaa. olen raavas 189cm mies ja saan tuolla 15 eurolla proteiinipitoiset ruuat noin kolmeksi päiväksi.
ei ole vaikea valinta jättää se väliin ja ottaa töihin omatekemä iso voileipä.
sähköt, bensat ja lämmitys pakko maksaa. kaikki ylimääräinen menee nyt pakollisiin joista ei voi säästää enää mitenkään, joten olen leikannut ulkona syömisen nollaan kertaan per vuosi
Tämä tulee vain lisääntymään, ei ole varaa käydä ravintoloissa kun hallituksen toimet johtaa siihen että rahaa on enää asumiseen.
Kansan köyhdyttäminen rupeaa kantamaan hedelmää. Tätä poliitikot halusi, tätä he saivat. Konkurssit synnyttää työttömyyttä, työttömyys rahattomuutta, rahattomat ei käytä palveluita, yritykset lopettavat toimintansa kannattamattomana, tulee lisää työttömiä jne jne. Oy Suomi Ab on menossa konkurssiin. Miksi tätä haluttiin, sitä en tiedä.
Mikäänhän ei estä ravintoloita myymästä annoksia vähän halvemmalla, tai esim. lisäämällä buffaan jotain ekstraa (jotta asiakas kokee saavansa vielä enemmän vastinetta rahalleen). Jostain syystä eivät ole tähän ruvenneet, mutta ruokalistaa on kyllä köyhdytetty monessakin paikassa.
Ihan puhdasta ahneutta nuo nykyhinnat ovat. Itsellä kodin viereinen paikka korotti annosten hintoja 9,50 -> 14,40. Paikka ammottaa tyhjyyttään nykyään 24/7 ja omistaja voi syyttää pelkästään itseään.
Korotus tapahtui yhden vuoden aikana! 2022-2023. Inflaatio ei lähelläkään liki viittäkymmentä prosenttia, palkat samoja kuin ennen, pääraaka-aineet kana ja jauheliha ihan saman hintaisia kuin vuosi sitten.
Nämä paskapäät käyttävät "sotaa" yleisenä verukkeena nostaa hintoja. Äänestäkää jaloilla.
5 euroa on oikea hinta lounaalle..
Puupää. Älä katso vain sitä 15 hintalappua. Katso sitä että jos tuo on ravinnonlähteesi lounaalla säännöllisesti, se maksaa sinulle 4 TONNIA vuodessa.
Minun kohdallani siis kaksi verojen jälkeistä täyttä kuukausipalkkaa. Sama kuin saisin palkkaa vain kymmeneltä kuukaudelta vuodessa jos söisin arkena tuollaisessa.
Ihmisiltä on kadonnut rahan arvon taju ja elämän realiteetit.
Teen ison kasan ravitsevaa ruokaa sunnuntaina jotka laitan eväspurkkeihin ja syön arkilounaina töissä. Annoshinnaksi tulee noin 60 senttiä.
Ei tuommoista summaa ole mitään järkeä maksaa yhestä lounaasta oli sitten köyhä taikka rikas.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee vain lisääntymään, ei ole varaa käydä ravintoloissa kun hallituksen toimet johtaa siihen että rahaa on enää asumiseen.
Ja hallitus korotti kiinteistöveron alarajaa joten asumiseen menee entistäkin enemmän ja muuhunnsitten riittää vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpa. Palkat ovat samaa tasoa kuin kymmenen vuotta sitten mutta lounaatkin nousseet tuplasti. Jos ei saa jotain hyvitystä työpaikalta vaan maksaa itse, tuo on täyttä ryöstöä yhdestä lounasannoksesta.
Kuukauden joka arkipäivänä jos syö, menee pelkästään noihin 330 euroa. Puhumattakaan päivän muista ruuista.
Itse olen keskituloinen ja koko kuun ruokabudjettini (sis. aamiaiset, lounaat, päivälliset, iltapalat) on 200-250e.
15 e on älytön hinta lounaasta, mutta mitä iloa sinulla siitä keskituloisuudesta on, kun ruokaan käytät tasoa kehitysmaa? Älytön ruokabudjetti, mutta kukin kärsii tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä ravintoloita myymästä annoksia vähän halvemmalla, tai esim. lisäämällä buffaan jotain ekstraa (jotta asiakas kokee saavansa vielä enemmän vastinetta rahalleen). Jostain syystä eivät ole tähän ruvenneet, mutta ruokalistaa on kyllä köyhdytetty monessakin paikassa.
Mikään ei estä, paitsi ehkä kannattavuus. Ruoan hinta on noussut ravintoloitsijalle samalla tavalla kuin normiostelijallekin. Lisäksi ravintoloitsija maksaa ruoan valmistajalle ja sen tarjoilevalle henkilökunnalle palkkaa.
Olemme menossa kohti sitä kerrottua nwo ( et omista .mtään , sama palkkio hikityöstä kuin mustissa maissa , kuppi riisiä , litra vettä ja ilmainen herätys klo 05)
Vierailija kirjoitti:
5 euroa on oikea hinta lounaalle..
Tässä on se todellinen annoksen arvo lisäarvoineen omistajalle, raaka-aineineen jne.
Mistäkö tiedän, siitä että Ranskassa on kovemmat elinkustannukset kuin täällä, suunnilleen samat palkat, mutta lounasta saa joka nurkalta Bordeaux:n alueella hintaan 5-6 euroa juomineen. Pariisissa jopa 4 eurolla.
Suomilampaat vihdoin uskaltavat protestoida lompakoillaan kun täällä yritetään hivuttaa pariin kymppiin tusinalounaan hinta. Täällä on kohta Norjaa kalliimpi syödä ulkona.
Olis varaa, muttei ole käytetyn rahan tai ajan arvoista. Ne palvelut pärjää joilla on kysyntää, osta ap enemmän lähilounastamostasi, niin se jatkaa.
Petteri sanoo joka ikinen kerta saadessaan mikrofonin nokan eteen: "emme voi jatkaa tuhlaamista, on säästettävä". Kansa säästää missä pystyy, ei tavallinen kansalainen voi valtion velkaa kuitata. Jospa joku päivä pienet yrittäjät huomaa, että heidän toimeentulo on siitä kiinni onko karvahattukansalla rahaa vai ei. Nyt säästetään, pieni ihminen ja pieni yritys kärsii.
Niin eikös se mene jotenkin niin että jos kuluttajalla ei ole varaa niin vähän päästä ei ravintolallakaan ole varaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kotona tehty on aina halvempaa ja saa juuri sellaisen annoksen kuin haluaa ja juuri oikein valmistettuna.
2028 , lautasella 4 heinäsirkkaa ja 7 riisin jyvää , omat vedet kotoa....22e kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista summaa ole mitään järkeä maksaa yhestä lounaasta oli sitten köyhä taikka rikas.
Mä käyn joka arkipäivä lounaalla koska haluan kannattaa yksityistä yrittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpa. Palkat ovat samaa tasoa kuin kymmenen vuotta sitten mutta lounaatkin nousseet tuplasti. Jos ei saa jotain hyvitystä työpaikalta vaan maksaa itse, tuo on täyttä ryöstöä yhdestä lounasannoksesta.
Kuukauden joka arkipäivänä jos syö, menee pelkästään noihin 330 euroa. Puhumattakaan päivän muista ruuista.
Itse olen keskituloinen ja koko kuun ruokabudjettini (sis. aamiaiset, lounaat, päivälliset, iltapalat) on 200-250e.
15 e on älytön hinta lounaasta, mutta mitä iloa sinulla siitä keskituloisuudesta on, kun ruokaan käytät tasoa kehitysmaa? Älytön ruokabudjetti, mutta kukin kärsii tavallaan.
Jos ei ryyppää, polta tupakkaa tai osta turhuuksia kuten sipsejä, tuolla saa jokaikiselle päivälle 300-500g lihaa, kaikkia kasviksia ja hedelmiä mitä mieli tekee, puuroa, lohta, avokadoa, täysjyväpastaa.
Mitä kaviaaria sinulle pitää lappaa suuhun että olet tyytyväinen?