Lähialueen ravintolat ja lounaspaikat menevät konkurssiin yksi toisensa jälkeen
Eikö ihmisillä ole varaa 15e lounaaseen. Ei minusta ole paha. Ärsyttää että kohta pakko syödä aina vaan kotona tai ajaa tosi kauas syömään
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä ravintoloita myymästä annoksia vähän halvemmalla, tai esim. lisäämällä buffaan jotain ekstraa (jotta asiakas kokee saavansa vielä enemmän vastinetta rahalleen). Jostain syystä eivät ole tähän ruvenneet, mutta ruokalistaa on kyllä köyhdytetty monessakin paikassa.
Mikään ei estä, paitsi ehkä kannattavuus. Ruoan hinta on noussut ravintoloitsijalle samalla tavalla kuin normiostelijallekin. Lisäksi ravintoloitsija maksaa ruoan valmistajalle ja sen tarjoilevalle henkilökunnalle palkkaa.
Muissa EU-maissa ravintolanpitäjä on ihan ok sen kanssa että paikka tuo hänelle tuloja kulujen ja verojen jälkeen vaikka 25-30 tonnia.
Täällä jos yrittäjä ei saa sataa tonnia käteen, sanotaan että "yrittäjyys ei kannata" ja lyödään mielummin lappu luukulle kuin lasketaan hintoja takaisin sille tasolle että asiakkaita riittäisi.
Kyseessä on vanha kunnon ahneus, ei mitään muuta. Tämä maa on täynnä tuottavaa liiketoimintaa joka on ajettu alas siksi koska katkera yrittäjä haluaisi vieläkin enemmän, eikä se hinnankorotuksilla onnistu -> pillit pussiin.
Ei mitään järkeä syödä ulkona 15 e lounasta. Sillä tekee jo perheelle itse kunnon aterian!
Kasvaa liian suureksi ero kaupan eineslaatikon ja lounaan välillä. Itsekin yhä useammin haen kaupan eineksen töihin. Ruokakauppa ja lounasravintola työpaikan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpa. Palkat ovat samaa tasoa kuin kymmenen vuotta sitten mutta lounaatkin nousseet tuplasti.
Onneksi kohta pääsette kaikki sopimaan paikallisesti omat palkkanne. Pyydätte vaan reippaasti tuplasti enemmän.
Terveisin, Petteri
Viikolla käyn joka päivä. Tosi hyvät ruuat, 3 vaihtoehtoa + runsaat salaatit + jälkkäri+kahvi. Maksaa 13.80€ tosi halpa mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpa. Palkat ovat samaa tasoa kuin kymmenen vuotta sitten mutta lounaatkin nousseet tuplasti. Jos ei saa jotain hyvitystä työpaikalta vaan maksaa itse, tuo on täyttä ryöstöä yhdestä lounasannoksesta.
Kuukauden joka arkipäivänä jos syö, menee pelkästään noihin 330 euroa. Puhumattakaan päivän muista ruuista.
Itse olen keskituloinen ja koko kuun ruokabudjettini (sis. aamiaiset, lounaat, päivälliset, iltapalat) on 200-250e.
15 e on älytön hinta lounaasta, mutta mitä iloa sinulla siitä keskituloisuudesta on, kun ruokaan käytät tasoa kehitysmaa? Älytön ruokabudjetti, mutta kukin kärsii tavallaan.
Jos ei ryyppää, polta tupakkaa tai osta turhuuksia kuten sipsejä, tuolla saa jokaikiselle päivälle 300-500g lihaa, kaikkia kasviksia ja hedelmiä mitä mieli tekee, puuroa, loh
Tuo määrä lihaa pitäisi syödä viikossa. Minulle riittää lounaaksi kaupan tai omatekemä keitto tai salaatti. Sillon tällöin vaihtelun vuoksi voi käydä jossain buffetissa mutta ei todellakaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Olemme menossa kohti sitä kerrottua nwo ( et omista .mtään , sama palkkio hikityöstä kuin mustissa maissa , kuppi riisiä , litra vettä ja ilmainen herätys klo 05)
Tiedä vaikka perustulo ajettaisiin piankin. Sitten voikin oikeuttaa ihmistyön vähentämishankkeen koneiden tieltä. "Ettehän te nälkään kuole":
15 eurolla voin syödä kyseisessä paikassa kerran viikossa tai pari kertaa kuussa lounaan. Palkkani on 3200 ennen veroja.
Joku hyvin laskikin edellisellä sivulla, että yhtään sen säännöllisemmin tuolla syödessä lahjoittaisin vähintään kokonaisen kuukausipalkkani ravintolalle vuosittain. Ei kiitos 👍
Merkkipäivinä tai juhlapäivänä voi sitten käyttää sen satasen plus juomat kunnon ravintolassa, kun se ei ole toistuvaiskustannus vaan elämys.
15 wueon lounas joka päivä on 300 euroa kuussa. Saan sillä koko kuukauden ruuat jos teen itse.
Suomalaiset on hel..... pihejä. Fuengirolassakin mennään baariin joka myy lasin viiniä 1€. Joka on täyttä kuraa.
Teen aina itse ruokani ja otan töihin sitä evääksi. Miksi kävisin missään syömässä? Ei ole koskaan kiinnostanut mitkään ravintolat yms. Mulle on ihan sama, pysyykö ne puljut pystyssä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kansan köyhdyttäminen rupeaa kantamaan hedelmää. Tätä poliitikot halusi, tätä he saivat. Konkurssit synnyttää työttömyyttä, työttömyys rahattomuutta, rahattomat ei käytä palveluita, yritykset lopettavat toimintansa kannattamattomana, tulee lisää työttömiä jne jne. Oy Suomi Ab on menossa konkurssiin. Miksi tätä haluttiin, sitä en tiedä.
Wef politiikka, et omista mitään ja olet onnellinen, lue onneton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista summaa ole mitään järkeä maksaa yhestä lounaasta oli sitten köyhä taikka rikas.
Mä käyn joka arkipäivä lounaalla koska haluan kannattaa yksityistä yrittäjää.
Mä haen ruokani k-kaupasta koska haluan tukea yksityisiä kotimaisia yrittäjiä ja yrityksiä: kauppiasta, tuottajia ja elintarvikealaa. Lounastamoiden broileri on parhaassa tapauksessa brasiliasta, mä valitsen mieluummin kotimaisen vaikka sitten joudun paistamaan sen itse.
Olin lapsen kanssa kahvilassa. Lapsi otti kaakaon ja muffinsin, itse otin PIENEN laten ja muffinsin. Tämä maksoi 19e. Olin aivan järkyttynyt ja muistin, miksei me käydä ulkona kahviloissa ...
Olen lopettanut lounasravintolassa syömisen. Lainanhoitokulut ovat 306 euroa kuussa eli syynä ei ole korkojen nousu. Kaikki muut maksut ja hinnat ovat nousseet niin ettei viitsi laittaa enää rahaa mihinkään palveluihin. Mielummin kaikki asiat halvemmalla eli itsepalveluna. Tilaan kaikki netistä enkä käy kivijalassa. En käy ravintolassa enkä baarissa.
Olen käytännössä lopettanut työllistämisen niin pitkälle kuin se vain on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 euroa on oikea hinta lounaalle..
Tässä on se todellinen annoksen arvo lisäarvoineen omistajalle, raaka-aineineen jne.
Mistäkö tiedän, siitä että Ranskassa on kovemmat elinkustannukset kuin täällä, suunnilleen samat palkat, mutta lounasta saa joka nurkalta Bordeaux:n alueella hintaan 5-6 euroa juomineen. Pariisissa jopa 4 eurolla.
Suomilampaat vihdoin uskaltavat protestoida lompakoillaan kun täällä yritetään hivuttaa pariin kymppiin tusinalounaan hinta. Täällä on kohta Norjaa kalliimpi syödä ulkona.
Ranskassa varmaan on erilainen verotus yrityksille, ehkä eri alv, ja erilaiset maksut työntekijöiden palkkaamisen suhteen. Eli suomeksi sanottuna pienemmät kulut, jolloin tuotteen hinta voi olla alhaisempi kuin täällä.
15,- on jo aika yläkanttiin lounaasta. Mun käyttämässä lounaspaikassa hinta on 12,90. Ja käyn kyllä liki päivittäin siellä syömässä. Onhan se iso raha, mutta toisaalta mä en kauheesti välitä ruuanlaitosta ja teinille pitää kumminkin olla joka päivä vähintään yksi lämmin ruoka kouluruuan lisäksi, välillä kaksikin. Urheilijapoikaan uppoaa käsittämätön määrä ruokaa, siinä saa ruuanlaitosta ihan tarpeekseen.
Toisaalta myös se, etten ikinä itse viitsisi tehdä niin monipuolista ruokaa mitä lounasravintolassa on. 3 pääruokaa, salaatit ja jälkiruoka. Varsinkin salaattipöytä on tosi hyvä. Täällä oli ketju, syötkö 20 (vai oliko vain 10) vihannesta, juuresta tai hedelmää viikossa. Kun muistelen eilistä lounasta, niin ne tuli jo päivässä salaattipöydästä. Salaatti, rucola, kurkku, tomaatti, keltainen ja punainen paprika, musta ja vihreä oliivi, kaali, punakaali, lanttu, jotain ituja, porkkana, appelsiini, valkosipuli, pellavansiemen, kurpitsansiemen, auringonkukansiemen, punasipuli, selleri, hunajameloni, ananas, ainakin, ja lisäksi leipää, jossa oli ainakin punajuuriraastetta ja seesaminsiemeniä.
590 euron työttömyyskorvauksella ei paljoa käydä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 euroa on oikea hinta lounaalle..
Tässä on se todellinen annoksen arvo lisäarvoineen omistajalle, raaka-aineineen jne.
Mistäkö tiedän, siitä että Ranskassa on kovemmat elinkustannukset kuin täällä, suunnilleen samat palkat, mutta lounasta saa joka nurkalta Bordeaux:n alueella hintaan 5-6 euroa juomineen. Pariisissa jopa 4 eurolla.
Suomilampaat vihdoin uskaltavat protestoida lompakoillaan kun täällä yritetään hivuttaa pariin kymppiin tusinalounaan hinta. Täällä on kohta Norjaa kalliimpi syödä ulkona.
Ranskassa varmaan on erilainen verotus yrityksille, ehkä eri alv, ja erilaiset maksut työntekijöiden palkkaamisen suhteen. Eli suomeksi sanottuna pienemmät kulut, jolloin tuotteen hinta voi olla alhaisempi kuin täällä.
Ainakin Espanjassa lakiin on kirjattu että lounaan hinnan pitää olla edullinen. Siellä ei ole samanlaista työpaikkaruokalakulttuuria kuten meillä.
15 e on todella kallis hinta yhdestä ruuvasta. Mulla ei ainakaan ole varaa eikä näköjään monella muullakaan. Syö sinä sitte kotona tai ajele kauemmas josson kerta varaa pitää autoakin. Ihme nillittäjä!