Lähialueen ravintolat ja lounaspaikat menevät konkurssiin yksi toisensa jälkeen
Eikö ihmisillä ole varaa 15e lounaaseen. Ei minusta ole paha. Ärsyttää että kohta pakko syödä aina vaan kotona tai ajaa tosi kauas syömään
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Kasvaa liian suureksi ero kaupan eineslaatikon ja lounaan välillä. Itsekin yhä useammin haen kaupan eineksen töihin. Ruokakauppa ja lounasravintola työpaikan lähellä.
Olet todellinen juntti/uusavuton- vai ostat oikein kaupan eineksia. Ne ovat aika ryöstöhintaisia ja säilitysaineita täynnä, ylikuumennettua höttöä ylihintaan). Kunnon kansalainen tekee itse laadukkaista tuoreista ruoka- aineista ruoat ja annokset töihin, vaikka sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio on tämän aiheuttanut.
Silti yrittelijät äänestää oikeistopuolueita vaikka kusevat samalla omille kintuilleen. No, tyhmästä päästä jne.
Ei ole olemassa puoluetta joka olisi toiminut toisin. Juuri syy hinnan nousuille on talouspakotteet.
Itse olen keskimääräistä hyvätuloisempi mutta olen myös sitä mieltä, että 15 euroa lounaasta on ihan liikaa. Ja samalla kun on hintaa hilattu ylöspäin niin laatua on hilattu alaspäin. Sama ilmiö on myös iltaravintoloissa.
Ei käydä enää missään mieheni kanssa kun ei viitsitä pettyä joka kerta. Osaan tehdä hyvää ruokaa itse niin mieluummin teen kotona ruuan. Ja säästyy rahaakin samalla seuraavaa ulkomaanmatkaa varten käytettäväksi. Suomessa ravintoloitsijat ampuvat itseään jalkaan näillä hinnan nostoilla ja se alkaa näkyä pikkuhiljaa.
Ymmärrän tosi hyvin monien taloudellisen tilanteen, mutta lounasravintolan pitoa läheltä seuranneena ei ole hääppöistä hommaa sekään. Tässä ketjussa tuntuu mielikuvan olevan, että yrittäjät ovat rahanahneita hirviöitä, jotka tahallaan pitävät korkeita hintoja, vaikka "voisivat myydä halvemmalla" ja että "lounaalle sopiva hinta on 5 euroa".
Olisi hyvä muistaa, että tuosta 13-15 euron lounaasta maksetaan verot, raaka-aineet, palkat ja niiden sivukulut, tilavuokrat, sähköt, vedet, kassa- ja korttikoneet, jätehuolto, siivous- ja muut ylläpitokulut ja paljon muuta. Jotain muuta kuin pelkkä ylähuuli pitäisi jäädä myös yrittäjän leivän päälle. Jos itse teet lounaan muutaman euron hintaan, voidaan miettiä, että onko se sitten noin monipuolinen, kuin mitä lounasravintolassa saa? Usein kolme ruokalajia, salaattipöytä, jälkkäri ja kahvi.
Korostan vielä, että ymmärrän hyvin että pienistä puroista muodostuu suuri virta ja että lounasrahoilla valmistaa tietysti paljon ruokaa itsekin. Yritän kuitenkin tukea pieniä yrittäjävetoisia lounasravintoloita aina silloin tällöin ulkona lounaan syömällä. Jos edelleen tuntuu kohtuuttomalta lounaan hinta, niin ei muuta kun yrittämään ja 5 euron lounaita myymään, asiakkaita varmasti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti yrittelijät äänestää oikeistopuolueita vaikka kusevat samalla omille kintuilleen. No, tyhmästä päästä jne.
Ei ole olemassa puoluetta joka olisi toiminut toisin. Juuri syy hinnan nousuille on talouspakotteet.
Miten luulet että kauppa käy jatkossa, kun ihmisiltä viedään ostovoima? Varmasti mielestäsi lisääntyy. Talouspakotteilla ei ole mitään tekemistä palkkojen kanssa, mutta saatpa pian lyödä lapun luukulle ja nauttia oikeistohallituksen leikatuista tuista sinäkin.
"lounaalle sopiva hinta on 5 euroa".
Se on todellakin liian vähän kahvilassa. Jo valmisruoka kaupassa maksaa vitosen. Kyllä kympin pintaan pitäisi jonkinlainen annos saada.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tosi hyvin monien taloudellisen tilanteen, mutta lounasravintolan pitoa läheltä seuranneena ei ole hääppöistä hommaa sekään. Tässä ketjussa tuntuu mielikuvan olevan, että yrittäjät ovat rahanahneita hirviöitä, jotka tahallaan pitävät korkeita hintoja, vaikka "voisivat myydä halvemmalla" ja että "lounaalle sopiva hinta on 5 euroa".
Olisi hyvä muistaa, että tuosta 13-15 euron lounaasta maksetaan verot, raaka-aineet, palkat ja niiden sivukulut, tilavuokrat, sähköt, vedet, kassa- ja korttikoneet, jätehuolto, siivous- ja muut ylläpitokulut ja paljon muuta. Jotain muuta kuin pelkkä ylähuuli pitäisi jäädä myös yrittäjän leivän päälle. Jos itse teet lounaan muutaman euron hintaan, voidaan miettiä, että onko se sitten noin monipuolinen, kuin mitä lounasravintolassa saa? Usein kolme ruokalajia, salaattipöytä, jälkkäri ja kahvi.
Korostan vielä, että ymmärrän hyvin että pienistä puroista muodostuu suuri virta ja et
Ravintolan pitäjän pitäisi alkaa miettimään miten hinta saadaan kohtuulliseksi koska lapun joutuu laittamaan luukulle mikäli asiakkaita ei ole. Hintojen korotusten tie on loppuun kävelty, ihmisillä ei ole enää varaa maksaa jokapuolella nousseita hintoja. Pitäisikö karsia vaihtoehtoja saadakseen hintaa alas? Yksi hyvin tehty ruokalaji + salaattipöytä ja hinta huomattavasti halvempi kuin muilla alueen paikoilla toisi varmasti asiakkaita kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet että kauppa käy jatkossa, kun ihmisiltä viedään ostovoima? Varmasti mielestäsi lisääntyy. Talouspakotteilla ei ole mitään tekemistä palkkojen kanssa, mutta saatpa pian lyödä lapun luukulle ja nauttia oikeistohallituksen leikatuista tuista sinäkin.
Sinä nyt et näe metsää puilta. Minä en kannata en oikeistohallitusta enkä tukien leikkauksia, mutta se ei ole hintojen nousujen perimmäinen syy mistä tässä keskustelussa oli kysymys. Pysytään asiassa. Tottakai ostovoiman leikkaukset tulee entisestään tekemään tilanteessa vieläkin vaikeamman ja minä en ole yrittäjä.
Työkaverin vaimolla oli lounasravintola. (Ei me siellä työmaalta käyty, mutta hän kertoi mulle siitä)
Oikeasti vaimon lounaspaikka ei tienannut lainkaan lounaista. Plus miinus nolla. Tulot tuli kaikenlaisesta lisämyynnistä: jälkiruuat, kahvit jne.
Lounas oli vain sisäänheittotuote. Sen hinta pidettiin kohtuullisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä nyt et näe metsää puilta. Minä en kannata en oikeistohallitusta enkä tukien leikkauksia, mutta se ei ole hintojen nousujen perimmäinen syy mistä t
Näen oikein hyvin. Hintoja nostetaan pelkkää ahneutta sodan varjolla, ihmisiltä viedään ostovoima. Huono homma yrittäjille, mutta jos tuloksesta ei tingitä, se on puljun loppu.
Tiedätkö oikeasti, että ne ovat menneet konkurssiin, eivätkä vain lopettaneet toimintaansa? Erikoista, että samalla alueella kovin moni yrittäjä hakkaisi päätään seinään konkurssiin asti. Aloitus lieneekin paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä ravintoloita myymästä annoksia vähän halvemmalla, tai esim. lisäämällä buffaan jotain ekstraa (jotta asiakas kokee saavansa vielä enemmän vastinetta rahalleen). Jostain syystä eivät ole tähän ruvenneet, mutta ruokalistaa on kyllä köyhdytetty monessakin paikassa.
Ennen koronaa lounas tuotti noin prosentin voittoa, ei ravintoloilla ole varaa laskea hintoja, sannulin polttoaine nostot siirtyivät hintoihin.
Tulihan se sieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä ravintoloita myymästä annoksia vähän halvemmalla, tai esim. lisäämällä buffaan jotain ekstraa (jotta asiakas kokee saavansa vielä enemmän vastinetta rahalleen). Jostain syystä eivät ole tähän ruvenneet, mutta ruokalistaa on kyllä köyhdytetty monessakin paikassa.
Mikään ei estä, paitsi ehkä kannattavuus. Ruoan hinta on noussut ravintoloitsijalle samalla tavalla kuin normiostelijallekin. Lisäksi ravintoloitsija maksaa ruoan valmistajalle ja sen tarjoilevalle henkilökunnalle palkkaa.
Muissa EU-maissa ravintolanpitäjä on ihan ok sen kanssa että paikka tuo hänelle tuloja kulujen ja verojen jälkeen vaikka 25-30 tonnia.
Täällä jos yrittäjä ei saa sataa tonnia käteen, sanotaan että "yrittäjyys ei kannata" ja lyödään m
Kaikkea paskaa sitä jonkun suu suoltaa.
Ei "yrittäjien puolue" nyt oikein yritysten asiaa aja...
Ei taida ravintolat pelkkien hyvätuloisten käynneillä pystyssä pysyä.
Vierailija kirjoitti:
sannulin nostipolttoaineen verotusta, joka lähti siirtymään hintoihin
Vuokrat alas. Jäisi rahaa muuhunkin kuin asumiseen.
Sukulaiseni on vuokralla yksityishenkilöllä, yksiön vuokra ei ole noussut viiteen vuoteen. Itse asun vakuutusyhtiön asunnossa, vuokra nousee joka vuosi. Luulisi kuitenkin että suuryhtiöllä olisi massia pitää maltillisempaa vuokraa kuin yksityisellä. Vaikuttaa huijaukselta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä nyt et näe metsää puilta. Minä en kannata en oikeistohallitusta enkä tukien leikkauksia, mutta s
Samaan aikaan ihmiset kitisee että kaikki on noussut hirveesti ja palkka ei ole noussut samassa suhteessa, mutta ajattelukyky ei sitten riitä ymmärtämään että myös ravintoloitsijoille nämä kaikki ovat nousseet ja siihen päälle vielä palkat.
Hintojen noususta kärsivät kaikki. Kaikki. Ravintoloitsijat ja muut yrittäjät, vuokranantajat, yksityishenkilöt. Kaikki. Juuri siksi inflaatio eli hintojen nousu on niin tuhoisaa kansantaloudelle, että mieluummin korkoja nostetaan pilviin (vaikka sekin tiedetään kansantaloudelle vahingolliseksi ja riskialttiiksi) kuin annetaan korkean inflaation jyllätä yrittämättä lievittää sitä korkojen nostamisella. Itse olen palkansaaja, yksityishenkilö ja vuokranantaja, ja itsekin olen ihan yhtä tukalassa tilanteessa kuin moni muu. Ei minulla ole varaa laskea vuokrapyyntöä samalla, kun hädin tuskin pysyn itse pinnalla ja kaikki on kallistunut. Ja ei, en pysty juurikaan käymään ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Niin eikös se mene jotenkin niin että jos kuluttajalla ei ole varaa niin vähän päästä ei ravintolallakaan ole varaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kotona tehty on aina halvempaa ja saa juuri sellaisen annoksen kuin haluaa ja juuri oikein valmistettuna.
Joo. En osaa kokata, eikä ole aikaa.
Eri