Lähialueen ravintolat ja lounaspaikat menevät konkurssiin yksi toisensa jälkeen
Eikö ihmisillä ole varaa 15e lounaaseen. Ei minusta ole paha. Ärsyttää että kohta pakko syödä aina vaan kotona tai ajaa tosi kauas syömään
Kommentit (94)
Meidän alueella nousi lounasbuffahinnat vuoden aikana n. 12-13€ -> 15-16€.
Se oli itselleni liikaa, varsinkin kun valikoima ym. joko pysyi samana tai jopa supistui. Kerran käytiin puolison kanssa ex-kantapaikassa pitkästä aikaa, ja olipahan kokemus: henkilökunnan määrä oli vähintäänkin puolittunut (ja ne vähäisetkään eivät enää olleet siisteissä työasuissa vaan hupparit päällä), ruoka aseteltu ovelasti niin että vaihtoehtoja oli vähemmän mutta kastikkeita enemmän jne.
Ei menty enää takaisin.
Krogarna gör samma som alltid. Det finns för många av dem, varför de har för få kunder och för lite inkomster. För att förbättra sitt läge höjer krogarna priserna och så börjar konkursvågen. Efter konkursen öppnas igen något nytt hak där ett gammalt inte fungerade och efter en stund går även det nya i konkurs, varefter följande börjar och går i konkurs.
Vad motiverar 15 € för en lunch där ingrediensernas andel är typ en, eller absolut max två euro?
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä ravintoloita myymästä annoksia vähän halvemmalla, tai esim. lisäämällä buffaan jotain ekstraa (jotta asiakas kokee saavansa vielä enemmän vastinetta rahalleen). Jostain syystä eivät ole tähän ruvenneet, mutta ruokalistaa on kyllä köyhdytetty monessakin paikassa.
Ennen koronaa lounas tuotti noin prosentin voittoa, ei ravintoloilla ole varaa laskea hintoja, sannulin polttoaine nostot siirtyivät hintoihin.
Mulla on lounaan budjetti 8 € tänä vuonna. Jos menee alle, laitan erillisille säästötilille ja joskus harvoin kun käy ulkona / tilaa töihin jotain, siirrän tuolta samalta säästötililtä pois. Noilla säästöillä on tarkoitus kustantaa matkojen elämykset ja hyvin ollaan käytykin esim. valioliigan matsissa, musikaalissa, teatterissa, erilaisilla retkillä jne. Yhtenä vuonna seurasin säästöjä ja niitä tuli kesälomasta kesälomaan -kaudella yht. 800 €. Nyttemmin en ole enää jaksanut kun rahaa kertyy koko ajan :D
Ei getossa kukaan mitään osta, ryöstelevät ja raiskailevat vain.
Paljolla me syötämme edusk, kuppilassa lounastavat. Ateria, kahvi, pulla, juomat jne. Millaiset ruokalistat, tilavuokra, palkat... Onko ne laskettu hintaan. Onko kukaan tutustunut ja onko rehellistä peliä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpa. Palkat ovat samaa tasoa kuin kymmenen vuotta sitten mutta lounaatkin nousseet tuplasti. Jos ei saa jotain hyvitystä työpaikalta vaan maksaa itse, tuo on täyttä ryöstöä yhdestä lounasannoksesta.
Kuukauden joka arkipäivänä jos syö, menee pelkästään noihin 330 euroa. Puhumattakaan päivän muista ruuista.
Itse olen keskituloinen ja koko kuun ruokabudjettini (sis. aamiaiset, lounaat, päivälliset, iltapalat) on 200-250e.
Mitä oikeen syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 euroa on oikea hinta lounaalle..
Tässä on se todellinen annoksen arvo lisäarvoineen omistajalle, raaka-aineineen jne.
Mistäkö tiedän, siitä että Ranskassa on kovemmat elinkustannukset kuin täällä, suunnilleen samat palkat, mutta lounasta saa joka nurkalta Bordeaux:n alueella hintaan 5-6 euroa juomineen. Pariisissa jopa 4 eurolla.
Suomilampaat vihdoin uskaltavat protestoida lompakoillaan kun täällä yritetään hivuttaa pariin kymppiin tusinalounaan hinta. Täällä on kohta Norjaa kalliimpi syödä ulkona.
Ranskassa varmaan on erilainen verotus yrityksille, ehkä eri alv, ja erilaiset maksut työntekijöiden palkkaamisen suhteen. Eli suomeksi sanottuna pienemmät kulut, jolloin tuotteen hinta voi olla alhaisempi kuin täällä.
Ranskassa tarjoilija voi saada minimipalkkaa ja sen lisäksi prosenttiosuuden tuotosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpa. Palkat ovat samaa tasoa kuin kymmenen vuotta sitten mutta lounaatkin nousseet tuplasti. Jos ei saa jotain hyvitystä työpaikalta vaan maksaa itse, tuo on täyttä ryöstöä yhdestä lounasannoksesta.
Kuukauden joka arkipäivänä jos syö, menee pelkästään noihin 330 euroa. Puhumattakaan päivän muista ruuista.
Itse olen keskituloinen ja koko kuun ruokabudjettini (sis. aamiaiset, lounaat, päivälliset, iltapalat) on 200-250e.
15 e on älytön hinta lounaasta, mutta mitä iloa sinulla siitä keskituloisuudesta on, kun ruokaan käytät tasoa kehitysmaa? Älytön ruokabudjetti, mutta kukin kärsii tavallaan.
Jos ei ryyppää, polta tupakkaa tai osta turhuuksia kuten sipsejä, tuolla saa jokaikiselle päivälle 300-500g lihaa, kaikkia kasviksia ja hedelmiä mitä mieli tekee, puuroa, loh
Oletko pienikokoinen nainen ja syöt vähän?
Vierailija kirjoitti:
Petteri sanoo joka ikinen kerta saadessaan mikrofonin nokan eteen: "emme voi jatkaa tuhlaamista, on säästettävä". Kansa säästää missä pystyy, ei tavallinen kansalainen voi valtion velkaa kuitata. Jospa joku päivä pienet yrittäjät huomaa, että heidän toimeentulo on siitä kiinni onko karvahattukansalla rahaa vai ei. Nyt säästetään, pieni ihminen ja pieni yritys kärsii.
Edellisen hallituksen mukaan rahaa on ja sen mukaan sitä pistettiin menemään. Valitettavasti. Asiat voisi olla nyt paljon paremmin jos olisi ollut vähänkään älyä miten taloutta pitäisi hoitaa ja mitkä on talouden peruspilarit.
Lounas 13.50e päivässä tekee viikossa 65.70 ja lounas on vain iksi kolmasosa ruuasta päivässä.
Meillä kahdella aikuisella tekee viikon ruuat n.150e viikossa ja siinä eväät töihinkin.
Voidaan kyllä tarpeen tullessa käydä lounaallakin eikä veisi konkurssiin.
Minä kyllä tykkään itsetehdyistä eväistä enemmän kuten lihapiirakkaa, saaroisten jauheliha pitsaa puolet siitä tai kaupan tuunattua hampurilaista jonnekka laitan suolakurkun siivuja tomaatin siivuja ja jotain hamppari kastiketta väliin ja termariin juuri sellaista tummaa tummempaakin kahvia kaura baristalla. Ja sellainen sopivan pieni annos.
Minua ei kiinnosta syödä sitä liian isoa ja liian kallista lounasta salaatteineen ja jälkiruokineen kahvi vielä ahtaa sen päälle kun siitä tulee liian täyteen.
Raxissa sai ennen hyvän lounaan 7 eurolla. No, sekin pilattu, on nyt jotain 11 tai 12. Muutos tapahtui parissa vuodessa
Minä suht hyvin toimeentuleva nainen. Tosin vähäruokainen, aika pienikokoinen nainen (171/50; syöpähoidot takana), mutta yksinyrittäjä ja asianajaja.
Minulla olisi tuo varaa maksaa, mutta silti, kuten sanoin jo edellä, olen vähäruokainen. En maksa 15 euroa buffasta, jota en jaksa syödä niin paljon, että pärjäisin koko päivän tai sitten ottaisin, yleensä huonon, lounasruoan ja vielä tuon lisäksi joudun syömään vielä illalla. Pidän liian kalliina hintana.
Satunnaisesti (tosi harvoin, mutta kuitenkin) käyn kahvilassa tai ravintolassa, laidasta laitaan. Mutta ei minulla ole mielenkiintoa, joka päivä käydä syömässä yksin lounaalla aivan turhaan kalliilla hinnalla. Pärjään sillä kotoa otetulla ruualla tai sitten olen etätöissä ja koluan pakastetta.
Kannatan tuota, että hieman hintaa alemmas, niin me, myös suht hyvätuloiset raaskitaan käydä. Voisi myyntituotto olla parempi alemmalla hinnalla ja isolla asiakasmäärällä verrattuna korkeat hinnat vähäiset asiakkaat.
Minä vaan
Jos nettopalkka on alle 2000 euron, niin mitäpä luulet, voiko siitä laittaa 15 € päivässä lounaaseen? Toisekseen, puolessa tunnissa ei ehdi käydä työpaikan ulkopuolella lounaalla. Tuossa ajassa saa ne mikrossa lämmitetytkin aikalailla hotkia, jos aikoo vielä kahvit juoda päälle ja vessassakin käydä.
Paikat hinnoittelevat itsensä ulos. Kävin kahvilassa, leipä ja juoma maksoi yli 14 euroa.
Meillä monet säästää lounasedut ja syö eväitä
käyttää lounasedun sitten vapaalla perheen pizzailtoihin ja kahvilakäynteihin jne
Syön mieluummin kotona tukevasti. Tarvittaisiin pienehköjä edullisia lounasannoksia, riittää useimmille. Työteho on melko huono ja olo turvonnut jos kaiken mahdollisen mättää salaatteja ja jälkiruokia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaa liian suureksi ero kaupan eineslaatikon ja lounaan välillä. Itsekin yhä useammin haen kaupan eineksen töihin. Ruokakauppa ja lounasravintola työpaikan lähellä.
Meillä lounaspaikassa lopetettiin paikanpäällä ruuan teko ja oli boxeissa Ruoka jonka lämmityivät. Voin ostaa kaupasta 3 ruokaa samalla rahalla ja lämmittää itsekin mikrossa
Työpaikka lounaalla rahastuskulttuuri lounasseteleineen. Onneksi suomessa ei tarvitse muiden kuin työllisten syödä lounas, muuten se vasta järjettömän kaliis olisikin.