Puolison syöpähoidot ja oma ammatti terveydenhuollossa
Puolisolla alkamassa sytostaattihoidot ihan lähiaikoina. Itse työskentelen terveyskeskuksessa ja hoidan toki normaalisti hengitystieinfektiopotilaita siinä missä muitakin.
Mietittiin tuota syöpää sairastavan puolison vastustuskyvyn alenemista hoitojakson aikana, jotka kestänevät huhtikuulle ja palautuminen fyysisesti sekä vastustuskyvyn palautuminen vievät kuulemma parisen kuukautta aikaa hoitojen päättymisestä onkologin mukaan.
Mitenkäs muut terveydenhuollossa työskentelevät syöpähoidoissa käyvän omaiset - oletteko käyneet normaalisti töissä / saaneet vapautuksen hengitystieinfektiopotilaiden hoidosta / vetäytyneet etätöihin (tämäkin olisi varmaan omalla kohdallani mahdollista).
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi vetäytyä etätyöhön TAI käyttää töissä kunnollista maskia.
Miten itse toimit, kun puolisosi joutui hoitoihin?
Onko tänään tilannetta kokeneita palstalla? Hoidot puolisolla alkavat huomenna ja kotiin pääsee viiden päivän kuluttua.
ap
Etätöihin tietenkin jos se on mahdollista. En edes ajattelisi muuta.
Etätyöt jos mahdollista. Itse jouduin käymään töissä paikan päällä vaikka mitään tolkullista syytä siihen ei ollut, paitsi työnantajan vallanhimo. Radiojodihoidon jälkeen nukuimme eri huoneissa, söimme eri ruokaa, pesimme vaatteet erikseen, käytimme eri vessoja jne muutaman viikon ajan.
Entä jos juttelisit tilanteestasi esihenkilön kanssa ja työterveyshuollossa?
Kävin normaalisti töissä, eipä ollut muutakaan vaihtoehtoa
Vierailija kirjoitti:
Entä jos juttelisit tilanteestasi esihenkilön kanssa ja työterveyshuollossa?
Työterveyshuolto on meillä täysin toimimaton systeemi. Esimies tietää tilanteen, mutta emme ole minun työnkuvastani tämän suhteen puhuneet.
Eikö syöpäpotilaat saa leukosyyttipistoksen, joka parantaa vastustuskykyä?
Ja moni syöpäpotilas käy jo toisella viikolla sytostaateista töissäkin.
Uskon, että pelkosi on aiheeton, mutta kylläkin ymmärrettävä.
Piti lukea sytostaatteja saavat, heille nuo leukkaripiikit.
Minä ainakin pistin aina sytostaattihoidon jälkeen mahamakkaraan valkosolukasvutekijän. Kävin syöpähoidoissa koronan ensimmäisenä vuotena. Mutta kyllä silti pelotti, että saisin koronan, joten jos ap:llä on mahdollisuus olla etätöissä, niin sehän olisi hieno ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö syöpäpotilaat saa leukosyyttipistoksen, joka parantaa vastustuskykyä?
Ja moni syöpäpotilas käy jo toisella viikolla sytostaateista töissäkin.
Uskon, että pelkosi on aiheeton, mutta kylläkin ymmärrettävä.
Toki sitä leukosyyttikasvutekijää annetaan pistoksina, mutta onkologi on todennut, että vastustuskyvyn palautuminen vie vähintään 2 kk hoitojen lopettamisen jälkeen. Puolisolla on kielletty esim. liikuntaharrastusryhmiin osallistuminen siihen saakka, kielletty myös työnteko muuna kuin etätyönä toistaiseksi. Nimenomaan sen infektioriskin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse toimit, kun puolisosi joutui hoitoihin?
Ei hän pysty vastaamaan koska hänellä ei ole lainkaan kokemusta ko. tilanteesta. Hän ei edes työskentele sote-alalla.
Käytä töissä FFP2-maskia aina potilaskontakteissa, niin hengitystieinfektioiden riski vähenee merkittävästi. Lisäksi kun peset käsiä niin ripulitautien riski pienenee, tätä pienentää myös se kun et maskin kanssa tule epähuomiossa hipelöineeksi nenää tai suuta. Näin minä sairaalassa töissä olevana tein, kun läheiselläni oli huonontunut vastastuskyky.