** Enskattaret maanantaina **
Viikonlopun turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9322895&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (23)
[color=C71585]Jaahas..pitkä (?) viikko taas edessä..Mies veikkas, että räpsy syntyy perjantaina..saas nähdä pitääkö paikkaansa! Mä odottelen joka päivä jotain tuntemuksia, mutta ei niin ei. Ehkäpä se sit alkaa kuin salama kirkkaalta taivaalta tahi jotain? Luin just viimeiset sivut vaukirjasta ja oon jotenkin varma omasta kärvistelystä la:n jälkeen, mutta sehän ei toki ole syy luovuttaa? =)
Aurora: ehdottomasti otetaan tästä valvomisesta vaan kaikki irti ja pidetään positiivinen ajattelu! =)
Nimigalluppiin: alettiin kyllä heti miettiä nimeä kun käytiin siellä 4d:ssä ja kuultiin tytön olevan tulossa. Nimi on jo valmiina, mutta ei olla kerrottu sitä vielä kenellekään ja räpätistä puhutaan (myös keskenään) vaan kaikilla mahdollisilla väännöksillä tosta tekonimestä..=)
Jushkallakin viikkoja jo 15+! Vastahan sä tänne puolelle ujosti tulit! =) Noi kipuilut kuulostaa kyllä ihan liitoskivuilta eli kuuluvat asiaan..=)
Makkarallakin on Hartanit! Mitkä teillä on? Meillähän se mies ' salakuljetti' Hartanin RacerXL:t kotiin kun ajoivat Saksan kautta..Saatiin ihan hävettävän halvalla kun ei mitään veroa jouduttu maksaan..(pojat oli viekkaita ja leikkelivät kaikki laput pois ja kun tullissa kysyivät niin väittivät vaunujen kuuluvan tuttavapariskunnalle joka ajoi edellä jo ohi..Tullimies oli osaltaan kans yrittänyt olla ovela ja kysyi kuittia, mutta pojat ei menny halpaan ja tuohtuneina kysyivät miks ihmeessä niillä jotain kuitteja ois kavereiden vaunuihin? =D )
Nincalle kans neuvoisin tilaan suoraan Saksasta..Makkarahan voi konkarina neuvoa? =)
Viikonloppupinokin oli niin laiha, ettei ole oikein muuta kommentoitavaakaan..Taidan mennä nyt lukemaan sänkyyn jos uni tulis ja tuun myöhemmin päivällä katsoon tänne uudestaan..
Mukavaa viikonalkua kaikille! =)
t. poppis ja räpsytin rv38+5
[color=483D8B]Missäs kaikki ihmiset luuraa..Herätkää jo! =D
Mä tein yöllä oivalluksen: oon pärjännyt 2 päivää ilman Rennietä eli kai se räpsy ois laskeutunut? Ennen niitä meni ku leipää konsanaan..Jey..Eli pääidea: jokainen päivä voi olla synnytyspäivä! =D
Onpas vielä väsyneitä juttuja =)
Hauskaa päivää!
t. poppis ja räpsy rv38+5
[color=FF00FF]Ihanaa, eilen tulla tupsutti oikein kunnolla lunta ja oli sitä vielä yölläkin tullut niin, että olen koko aamun ollu lumi töissä=) Puol toista tuntia meni, että sain meitin pihan kolattua, mutta voi että oli ihanaa touhuta jotain piiiitkästä aikaa pihalla, koiruuskin oli ihan onnessaan=D Eipä tuo sateessa seisoskelu pimeällä ja märällä maalla sillekkään mitään herkkua ole ollut. Noh, nyt vaan toivotaan, että lumi pysyisi maassa, on niin kauniin näköistä =)
Poppis ja aurora oli täälä taas kukeksinu yötä myöten=D Noh, itselläkin on muuttunut tuo uni rytmi kummasti, mutta saan kyllä yö nukuttua. Lähinnä unen tarve on vähentynyt, vaikka aamulla heräisikin aikaisin, niin ihmeesti jaksaa vielä illalla touhuta, vaikka ei päikkäreitä nukkuisikaan.
Hanille pakko kertoo, näin yöllä unta että olin palstailemassa ja sinä ilmoitit lapsiveden menneen ja lähteväsi kohta sairaalaan, ja sitä harmittelit, kun harjoittelusi jäi kesken =D Olikohan se enne uni.. jos vaikka sä ootkin seuraava XD!!
Jokos mammiksella on muutto tehty? Taisi ainakin eilinen vierähtää muutto puuhissa mukavasti=)
Jaahas, se on taas arki koittanut, pitäis pikkusen ruveta siivoilemaan ja pyykkiä pesemään, kaupassa pitäis käydä ja sitten ajattelin leipoa=D Eiköhän se päivä siinä mukavasti kulu.. Ihmeesti tuli virtaa kun oli heti aamusta ulko hommissa=)
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Terkuin siru ja tiiti rv 39+6 ja huomenna onkin sitten se LA, josko tuolla nyt mitään merkitystä XD[/color]
AURORA ja POPPIS ne vaan valvoo! ;) Mullakin meni viime yö valvoskellessa, koska supisteli välillä sen verran kipakasti. Ei kuitekaan vielä NIITÄ supistuksia, mutta kumminkin tuntuvia.
Vai olis se POPPIKSEN Räpsy jo laskeutunut, johan se olis aikakin :) Suppareita vaan sinnekin!
Nimigallup: Me mietittiin tosissaan nimiä heti ekan ultran jälkeen ja ollaan kutsuttu Rumpalia välillä myös " oikealla" nimellä. Ulkopuolisille ei olla kerrottu ja ollaan pidetty mielessä se varaus, että Rumpali ei näytäkään yhtään siltä että se nimi sopisi hänelle. Että vaihtoehtojakin on. Myös tytön nimi on tiedossa, jos tuo Rumpali sattuisikin olemaan tytöntyllerö.
Eilen oli kyllä elämäni hirvein kävelylenkki!! :( Lähdettiin hyväuskoisina miehen kanssa kävelemään ja kun oltiin jo jonnekin parin kilometrin päähän päästy, niin mulla tuli todella kovat vatsanväänteet (plus että vatsalihaksia ja selkää vihloi todella kivuliaasti). Piti sitten tehdä paljon lyhempi lenkki (käännyttiin takaisin) ja loppumatkasta olin aivan vedet silmissä, kun väänsi niin kovasti (ja vittusaatana pääsi kerran jos toisenkin suusta :D). Kädet ja jalat tärisi ja ei helvetti, se oli hirveää. Kun kotiin päästiin niin hyvä että ulkovaatteita ehdin riisua, kun piti juosta vessaan. Ikinä ei ole niin nopeasti tyhjentynyt suoli... Vaan helpottihan se olokin sillä. Nyt en vaan enää uskalla lähteä kotikorttelia kauemmaksi kävelylle :/
Kävin tuossa neuvolassa heti kahdeksalta:
rv 37+5
pissa puhdas
paineet 129/90 -> nousseet todella paljon
paino -700g/viikko (ihana yllätys :))
syke 130-140 ja jotakin lisälyöntejä, tosin terkka meinasi, että ne kuuluvat asiaan, kun synnytys on lähestymässä :)
Liikkeet ++
Sf 33.5
Ei turvotuksia (paitsi tietysti omasta mielestäni näytän ihan Barbapapalta)
Joo, terkka tosiaan määräsi mulle kontrolliajan jo keskiviikolle tuon kohonneen verenpaineen vuoksi (vaikka pissa olikin puhdas eikä päänsärkyä eikä voimakkaita turvotuksiakaan ole). Tosin virnisteli vihjailevasti, että saattaa olla merkki synnytyksestä, kun verenpaine on noussut ja myös ne lisälyönnit, mitä kuului, viittaavat kuulemma siihen että synnytys on lähestymässä. Ja eipä kyllä haittaisi.
Eilen illalla harrastettiin sitä mukavinta ässää miehen kanssa :) Ei kyllä ollut mainittavaa vaikutusta, mitä nyt tuli niitä kipeämpiä harjoitussupistuksia koko yön. En sitten tänään mene töihinkään tuon verenpaineen ja supistelujen takia, mut jos tässä nyt ei mitään ratkaisevaa tapahdu, niin huomenna sitten ajattelin mennä.
No niin, siinäpä omaa napaa kerrakseen. Tuun myöhemmin lukemaan kuulumisia, kun muutkin enskat on päässeet linjoille :)
Han ja Rumpali 37+5
Jahas, maanantaihin on päästy jälleen ja täysi työviikko edesspäin. Olen päättänyt jaksaa koska tämän viikon työssä uurastuksen jälkeen olen lomalla viikon!! Meillä on vaan tosi, tosi rankkaa työssä nyt ja omasta turvallisuudesta huolehtiminen vie moninkertaisesti voimavaroja.
On kyllä niin tosi jännittävää lukea teidän loppupään enskojen kirjoitteluita! Aina kun tulen tänne kuulumisia vilkaisemaan niin jännityksellä odotan keneltä on viestiä, jotta vauva syntynyt. =) Tsemppiä ja mahdollisimman levollista mieltä teille jokaiselle.
Itsellä on semmoinen kohtuullisen hyvä olla. Vapaapäivien myötä selkäkivut on vähentyneet. Olenkin tehnyt päätelmän, jotta työpäivän aikana pitäisi muistaa aina jos vaan mahdollista istahtaa hetkiseksi.. Vauva liikkuu aika iltapainotteisesti. Eilen taisi pienellä olla hikkakin kun niin erilaista tärinää tuolta masusta tuntui. Edelleen vaan ahdistaa viime neuvolakertaiset painolukemat. Sen jälkeen olen käynyt vaa' alla joka päivä ja yritän pitää huolta ettei painoa juuri tulisi ennen seuraavaa käyntiä. Välillä vaan on ihan pakko jotain makeaa syödä kun tekee mieli niiiiin kovasti. =(
Oi, nyt tuli kauheat valitukset vaan. Sallinette sen...
Raikasta pakkaspäivää kaikille ja mahdollisimman ihanaa oloa! Liikkukaa ulkona varovasti - siellä on liukasta.
t. iida-linnea 25+5
Unohtui tuo nimijuttu. Eli mehän ei tiedetä kumpi on tulossa, joten puheissa on ollut tyttöjen ja poikien nimiä. Kummankin suvun puolella on kauniita nimiä, joten todennäköisesti ensimmäinen/toinen nimi kummallekin löytyy suvusta ja sitten on muutamia nimiä joista muuten vaan pidetään paljon. Mukava niitä " makustella" ja pohdiskella jo nyt, vaikka aikaa vauvan syntymään onkin. Onneksi on aika samanlaiset ajatukset miehen kanssa. On selkeitä nimiä joista kumpikaan ei tykkää ja taas sellaisia joista tosi, tosi paljon tykätään.
t. edelleen i-l
Titin pikkuinen näytti tosiaan aika pitkäkoivelta =) onnea ultrasta!
Riikalle toivon, et koivet siitä rauhoittuu¿kannattee niitä tukisukkiakin kokeilla, jos ei magnesium auta.
Leenis, vai lähtee se tukka nyt =) rohkeesti vaan. Mä taas en ole niin rohkee, päinvastoin olen aina ajoittain laittanut vähän lisätukkaa¿ja se on kans ihan hauskaa, ku saa jo tunnissa ihan eri lookin :)
Han, voi tota siun pallomasua ku on söpö!! Mulla on kans kovin pallomainen ja kovin on alas jo laskeutunut =)
Sulla oli sitten eilen ollut ikävä kävelylenkki, mä en ole pariin viikkoon voinut tehdä mitään megalenkkejä, ku supistelut on niin kovia. Täytyypi vaan malttaa noita kevyempiä matkoja =) jospa tosiaan noi oireilut nyt ennakoi jo sitä H-hetkeä, huijaa!
G: Ollaan asuttu sellasessa vanhemmassa rivitalossa nyt reilu 2 vuotta. Tää on siitä ihana, et on yhdessä tasossa ja piha on valtava ja ihan peitossa¿joten saa rauhassa olla. Tässä asutaan näillä näkymin ainakin siihen saakka, kunnes kersa menee kouluun.
Aurora, vai poitsu päätti, ettei nyt taas huvita heilua kuin heinämies =) huoli varmasti aina tulee, mutta edelleen uskon kovasti, et teidän poitsulla on siellä kaikki vallan hyvin. Auttoiko se ¿hengenparantaja¿ kuiteski vähän tukalaan oloon?
Juska, eiköhän sitä saa vähän laistaa noista kotihommista näin paksuna¿tai ihan mistä vaan hommista, jos siltä tuntuu =)
Se mammajumppa on muuten ihan hyvä juttu¿jos jaksaa sitten tehdä vielä vaikka kotona jotain liikkeitä. Taisi Kesis just mainita siitä kyykystä, joka sitten pitäisi auttaa tonne lantion tai muuten alapään venymiseen =) toinen mikä on hyvä, niin se syvähengitys on monella kuulemma auttanut myös tositoimissa eli supisteluiden kanssa.
Niina1983, teillä olikin ollut ravintolassa ovelat järjestelyt juomapuolen suhteen =) kiva jos ei salaisuus vielä paljastunut.
Iidakin on ollut varsin ahkera viikonloppuna =)
Ninca, hyvä jos supistelut rauhoittuneet. Mulla on ollut noita harjoitussuppareita just tuolta 20 viikoilta lähtien ja mitään tulehduksia tms. ei ole ollut. Ja nimenomaan ne tulee herkästi ihan jo kävelystä¿siihenkin sitten tottuu.
Niina, no voi hitsi kun täällä useammalla niin supístelee tai polttelee¿josko se vaan oli jotain hetkellistä ja siitä nyt rauhoittuu =)
Siru, viimeiset metrit ovat varmasti kaikista pisimmät¿on se kiva kun mies huolehtii noin =) ja huomenna sitten pikkuisen vuokrasopimus on viimeistä päivää voimassa :))
Jushka, toivotaan et selviät pelkällä räkiksellä, eikä tule niitä kaikkia muita aika inhoja juttuja flunssan lisäksi. Mulla kesti toi flunssa viikon ja sit helpotti..tuntui vaan siltä, ettei meinaa millään lähteä. Ja noi sun tuntemukset kyllä kuulostaa ihan tutuilta¿.eikös noilla viikoilla ole pikkuinen juuri tehnyt sellaisen kasvupyrähdyksen ja varmasti siten koettelee paikkoja =)
Poppis, se onkin jännää, kuka veikkaa vielä oikean päivän räpsylle, etkös laittanut aiemmin, et teillä on yks jos toinen veikannut synttäpäivää? Meillä yks tuttavaperheen mies sitten veikkasi, et meitin kaveri tulis jo 18.1¿..ei ihan taida mennä läpi vielä tämä viikko =))
G: nimigalluppiin¿.on mietitty nimeä, mut ei vielä ole löytynyt. Pitäisi kait joku nimi olla mielellään jo sairaalaan mennessä.
Nämä viikot tosiaan menee ihan mieletöntä vauhtia. Eikä kyl ole tekemisen puutetta päivisin, varsinkin jos vasta puolen päivän aikaan pääsee sängystä ylös =))
Keskiviikkona taas neuvola, muuten tänne napaan ei ihmeempiä¿.
Kaikille oikein pirtsakkaa viikon alkua
Mykis ja hippis 37+2
Noista vaunuista vielä. Tilaaminen on kyllä varteenotettava vaihtoehto, tosin sitä ennen on kyllä pakko päästä kokeilemaan vaunuja, jotta mahtuvatko autoon noiden karvaisten otusten seuraksi. Onneksi eilen ihan sattumalta löysin Kuopiosta Teutonia tuotteita myyvän liikkeen, joten sinne varmaan matkattava testaamaan. Tosin olihan tuolla kyllä paljon muitakin merkkejä, joten eikun valkkailemaan.
Nimigalluppia: Periaattessa meillä on nimet valmiina molempia sukupuolia ajatellen. Tytölle mulla on ollut jo nimi muutaman vuoden ajan tiedossa, mutta saa nyt nähdä sopiiko kumpikaan tytön/pojan nimi syntyvälle. Mut sen näkee sitten.
Jospa sulla Han on synnytys lähenemässä, kun se suoli niin alkoi toimimaan. Eikös se saata olla yksi niitä lähestyvän synnytyksen merkkejä myös..Ainakin mitä koulussa on joskus oppinut ja onpa tainut monessa kertomuksessakin siitä lukea ;-)
(.) itsellä meni viime yö sitten iskiassärkyä potiessa. Ei oikein mikään asento ollut hyväksi ja oikea puoli ristiselästä alaspäin oli kuin tulessa. Jalka puutui ja tikkuili. Miten lie tuo Rimpula itsensä tuonne asettanut, kun tuollaisia kipuja aikaan sai?? Nukkuma-asennoksi lopulta muotoutui sikiöasento, tyyny polvien välissä. Täytynee ensi yöksi ottaa särkylääkettä viereen, jos sama kipu alka uudestaan.
Mutta nyt valmistelemaan työhön lähtemistä
-Ninca + Rimpula 22+3-
Rankka viikonloppu takana.. Huh huh. Kaikki tavarat on nyt muutettu uuteen kotiin ja itse muutetaan ilmeisesti tänään tai viimeistään huomenna perässä. Vielä ei saatu jääkaappia + tiskaria kytkettyä, joten odotamme että ne on kunnossa. Maalailin seiniä ja olen NIIN tyytyväinen lopputulokseen! Vähän siis jotain muitakin värejä kuin valkoista.. Vähän jotain räväkkääkin.. ;)
Näin viime yönä sitten unta että synnytin 8 kg:n pojan!!! Auts.. Siis synnytys unessa sujui kuin tanssi, mutta ihmetys oli kova kun se olikin poika ja mun ekat kommentit oli että ¿mitä mä sanoin, ei pitäis luottaa niihin ultriin!¿ Heh. Ja kätilö kyseli että minkä painoiseksi veikkaisit poikaa, mä veikkasin 3,5 kg, niin se vaan nauraa hohotti ja totesi että 8kg! IIK.. ;)
Kauheesti olitte taas ehtineet viikonloppuna kirjoitella, pahoittelen jo etukäteen jos unohdan kommentoida jotain tosi tärkeää! :) Ja ihania MASUKUVIA!!! Mäkin lupaan yrittää kunhan saan sen kotikoneen & netin pelittämään..
Nimigalluppiakin oli pistetty kehiin.. On meillä ollut nimet jo päätettynä kauan ennen Tiitiäisen ilmoittaessa tulostaan.. Tosin voi olla että pientä hienosäätöä tapahtuu.. Ei olla kyllä paljastettu kellekään.. :)
Peipposka kyseli josko ollaan rakenneultrassa kyselty sukupuolta. Kättärillähän ne eivät sitä edes kerro, joten jäi kysymättä. 4D:ssä sitten kysyttiin ja lääkärihän kertoi aika varmasti.. Tosin mä kyllä uskon vasta sitten kun Tiitiäinen on tullut maailmaan.. Tosin jos oltaisiin maallikon silmin tiirailtu niin poikaa oltaisiin molemmat itse veikattu.. ;)
Riikka ¿ myös mun vanha kaveri kramppi iski pohkeeseen oisko ollut PE-yönä.. Heti kun pidin yhden päivän tavallisia sukkia enkä niitä lentosukkia! :( Mälsää. Nyt oon sitten taas pitänyt ahkerasti niitä ja ottanut vielä vähän magnesiumiakin sekä huolehtinut siitä juomisesta.. Jospa tämä taas tästä.
Leenis meinaa mennä sähäkkää uutta leikkausta hakemaan! Good for you! Niin sitä pitää! :) Mä oon niin mamis että en uskalla leikata näitä pidempiä nyt kun ne kerrankin olen jaksanut kasvattaa vähän pidemmäksi.. Saa nähdä millon niihin kyllästyy.. heh. Ja kyselit meidän muutosta, kyllä me ihan itse muutettiin kaikki! Tai siis miehet (mieheni, meidän molempien isät + 2 kaveria) kantoivat periaatteessa kaiken ja mä vaan osoittelin mihin ne pitäisi uudessa kodissa sijoittaa.. ;) Hyvin meni. Me kun myytiin meidän piano jokin aika sitten niin ei ollut mitään pesukonetta raskaampaa..
Mites Auroran poitsu ¿ joko on tullut ahkerampaa liikehdintää? Kävitkö jo näytillä?
Makkara kyseli vähän tuosta kuntoilupuolesta ja ulkoilusta.. Hmm. Pari viime vkoa on mennyt vähän retuperälle tuon remontti/muuttohässäkän takia. Mutta kunhan kotiudutaan uuteen kotiin niin meinaan kyllä alkaa käymään joka päivä (joko ennen töitä tai töiden jälkeen) kävelyllä. Vielä olis tähtäimenä mennä venyttelyjumppaan vähän vetreyttämään paikkoja. Jos sitten kävis 2 kertaa viikossa niin sehän ois vallan passeli mulle. Ja jos vielä ylimääräistä energiaa riittää niin vois käydä välillä body pumpissa vähän rautaa nostamassa.. Habaa varmaan tarvitaan piakkoin kun nyyttiä alkaa kantelemaan.. ;)
Niinalla(1983) oli mennyt hyvin ravintolakeikka.. ;) Mä menin alkuraskaudessa pariin kertaan autolla bileilemään ja vetosin seuraavan aamun jumppatunteihin, niin meni ihan täydestä läpi. Ja ainakin kerran lipitin ihan alkoholitonta mansikkamargaritaa (onnistui kun veskistä tullessa kävin itse tiskiltä tilaamassa ettei tarvinut pöydästä tilata) sekä yhden coronan kun oltiin Coloradossa kaveriporukalla.. Ei kai se maailmaa kaada jos on yhden illan aikana vähän joutunut tupakan savua haistelemaan! Älä sitä murehdi!
Iida-linnea oli päässyt shoppailemaan kalusteita! :) Mäkin odotan innolla että pääsen mieheni kanssa tuohon puuhaaan. Kiva olisi mennä piakkoin ettei sitten tarvi lyllertää ihan viimeisillä viikoilla kaupoissa.. ;)
Ninca ¿ hyvä kun olet ottanut vähän rennommin ja levännyt! Jospa siellä lääkärikontrollissa olisi sitten parempia uutisia.. :) Onko sulla vielä ollut niitä supistuksia?
Niinan mies oli ollut ¿juopottelemassa¿.. Kyllä muakin ärsyttää kun mies lähtee ¿parille¿, mutta olen sanonut että vielä saa mennä.. Sitten kun olen ihan viimeisilläni niin saa loppua moinen ryypiskely, sekä sitten kun vauva on kotona. Miehet vaan ojennukseen! ;)
Treffeistä sen verran että nyt kun tuo muutto tuli suoritettua niin voi olla että lähden ensi PE-SU käymään mummon luona siellä Keski-Suomessa. Hän kun sai pysyvän paikan sellaisesta vanhusten palvelutalosta ja solun itselleen, sinne pitäisi mennä järjestelemään asioita ja viemään huonekaluja yms. Tosin reissu varmistuu vasta tässä lähipäivinä, joten ehkä mun nimi pitäisi ottaa pois osallistujalistalta.. :( Jos sitten käy niin ettei mun tarviskaan lähteä, niin tulen paikalle ja eiköhän sinne aina yks mamma mahoinensa mahdu sitten.. Käyn vielä leikkaa liimaamassa tän sinne treffipinoon..
Loppupääläisille vaan sup sup suppareita! Ja kovasti sitä SSS-menetelmää.. ;) Josko saataisiin pian uusia enskavauvauutisia!
Nyt on pakko tehdä hommia, niitä kun on JA PALJON, jotta pääsen taas lähtemään uudelle kodille järkkäilemään tavaroita.. :) Voikaa paksusti!
Mammis + Tiitiäinen 28+3
...siis mä en kehtaa ees sanoa millaiset yöunet taas nukuin! Tää on kyllä mahtavaa nyt kun saa unta...toivon kovasti että myös te yökukkujat ehditte vielä ennen vauvojen syntymää nautiskella tästä luksuksesta!
Yhdyn Auroran tuntemuksiin - päivät tosiaan menee nopsaan kotosalla! Jotain pientä sitä puuhastelee, ja hups vaan! kello on jo ilta :)
Han - ettei vaan olis kuule synnytys lähellä?! Tuo suolen tyhjentyminen noin voimalla vois viitata siihen!
Leeniksen tukkaa onkin pitänyt kommentoida jo aikaisemmin. Että hatunnosto - hienoa kun rohkaistuit! Muista laittaa sit kuva kun olet käynyt! Mä olen tässä pähkäillyt mitä tekisin kun tämä mun tukka on nyt ylikasvanut mallistaan...mutta enköhän mä tätä nyt kasvattele. Pätkäistään sit vaikka kesäksi taas joku räväkämpi juttu.
Hih - Mammiksen ehkä tosiaan kannattaa käydä BodyPumpissa treenaamassa sitä habaa...voipi olla 8 kiloisen " pienokaisen" kanssa ihan tarpeellista :)
Poppis kyseli vaunuista. Meillä on Hartanin Skater S:t :)
Ja vielä gallupiin: Nimi taitaa olla tiedossa. Tai pari nimivaihtoehtoa, joista yks on kyllä ehdoton ykkönen...se on vaan kaksiosainen, ja mietin että onko se käytännössä hankala?! Vaan tuskinpa sitä kenellekään on traumoja jäänyt sen takia, että on kaksiosainen etunimi :) Kertokaas, jos on kokemuksia!
Kivaa viikon alkua!
Makkara 36+0
Eli siis mukana ollaan edelleen, vaikka en ole aikoihin kirjoitellukaan. Tuntuu, että aika menee NIIN äkkiä ja töissä on ollu todella kiirus!!
Mulla oli viimeksi neuvola ke. 3.1.2007. Kaikki arvot oli ok, ja painoa oli läheny tasan 1kg, vaikka olikin joulu ja uus vuos välissä, kaipa " Viivi" vie multa paljon energiaa..
Eka lääkärikin oli samalla ja kaikki ok, sanoi että äitipolilla olivat oikeassa, että Viivi on pienempi, ku mitä neuvolassa meinas.
Odotetaan nyt sitten siihen rakenneultaan (20.2, rv 18+2), että muuttavatko sen LA.. Ilmoitan sen sitten kun tiedän..
Maha ei oikeestaan ole kasvanu just ollenkaan, ite olen vain pienen " kummun" heti tuossa navan alapuolella..
No joo, mutta nyt joutuu siivota viikonlopun jäljiltä. Tulen kirjoittelemaan taas joku päivä kun kerkeen!! =)
=) Lisbet ja Viivi, rv 13+1
Ensimmäiseksi tietysti oikein mahtavat onnittelut IISALLE ja miehellensä! Tosi sutjakka synnytys sulla on tosiaan ollut, hieno homma :)
Han_, Siru ja poppiskin on ihan kohta valmiita äkistelemään sen pikkuisen pihalle, suppareita teille kaikille oikein kovasti!
elovena kyseli Oulun 4D-ultrasta. Ihan uusi juttu mun käsittääkseni Oulussa, semmoinen paikka kuin Suomen terveystalo (jossain kontinkankaalla päin) tekee niitä. Kuulemma vkon 26 jälkeen ei lääkäri enää mielellään tee, kun vauva ilmeisesti jo niin iso ja kuva jotenkin heikompilaatuinen. hinta toisaan sen yli 200 (+15 e DVD) e kelankin jälkeen.
Aurora se kukkuu pitkin öitä :) Hyvää yövalvomisharjoittelua ;)
Mammiksen pikkuisella on viime yönä tosiaan ollut painoa ;D
Han_in kävelylenkki kuulosti aika torture-hommalta :( Kiva kuiteskin että huussin ehdit!
G: Nimet on meillä jo valmiina, itse asiassa pojan nimi päätettiin jo sinä iltana aikoinaan kun alettiin virallisesti seurustella, ja jos poika tulisi, pätisi tämä nimi edelleenkin :) Nyt kun ultra povaili tyttöä, on meillä hällekin ainakin etunimi valmiina. Toista ja mahdollisesti kolmatta nimeä pitää hieman hioa ehkä vielä. Ja ei olla kerrottu näitä nimiä kenellekään, vaikka äitini kovasti yrittääkin kysellä, mitä ovelimmilla taktikoilla ;)
Hmmmm, mitäshän muuta sitä oli.. Vkonlopun pinot luin kyllä, mutta enpäs muista enää puoliakaan mitä olitte porisseet :)
Mammajoogasta kyselitte, lauantaina kävin siellä. Oli kyllä ihanan rentouttavaa ja 1,5 h meni nopsaan. Välillä hymistiin pylly pystyssä konttausasennossa ja välillä ojenneltiin kätösiä hengityksen tahtiin ja välillä vaan maattiin ja rentouduttiin. Saapa nähdä, jospa siitä jotakin tarttuisi mukaan ja synnytys sujuisi Iisa/AA-kaavalla ;) Voin kyllä suositella joogaa muillekin!
Otettiin sitten härkää sarvista ja käytiin eilen 2 asuntoesittelyssä, tänään mennään katsomaan yhtä. Sen verran alkuperäisestä suunnitelmista poiketaan, että nämä asunnot ovat rivitalokolmioita. Ne kun tuppaa olemaan halvempia kuin omakotitalot ;) Pankin kanssa neuvottelut olisi sitten seuraava vaihe. Mies muuten meinasi, että muutetaan jo ensi kuussa, että olisi parempi löytyä se unelmakoti piakkoin ;) Jännää aikaa, vauva tulossa ja ekaa omaa kotia etsitään! Hih!
Nyt on kolmena iltana peräkkäin supistellut ihan hirveästi, kivuttomasti toki. Eilen iltalenkin aikana särki alamahaa aika ilkeästi, ja koko illan alaselkää. Mutta tuo kait kuuluu asiaan? Kerrroin äidilleni noista suppareista, se vaan totesi, että hyvä, synnytyksesi tulee olemaan nopea ja tapahtuu vkolla 37/38. Ettäs semmoista mulle tiedossa, great! (Äiti synnytti mua ruhtinaalliset 2h, velipoikaa pitikin punnertaa hurjat 3h, että jospa tämä olisi periytyvää.. Hope so!!)
Pää lyö ihan tyhyjää, vois mennä pikku päikkäreille, viime yönä tuli nukuttua tosi huonosti. ja koulullakin piti käväistä noin 10 min kk joululoman jälkeen kymmenen maissa, rankkaa..
Voikaa paksusti rakkaat siskot ja synnytelkää pikku-Enskoja te keiden aika jo on!
Sere 28+3
Minunki piti tulla piiiitkääästä aikaa kurkistelemaan tänne, että onko täällä enää ketää " tuttuja" jäljellä! Tehän ootte kaikki jo ihan loppusuoralla! Ihanaa, tuli oikein mieleen omat yökukkumiset sillon ku olin viimeisilläni. Ja uskokaa tai älkää, vaikka kuvittelin, että kun olo oli niiiiin tuskaisen tukala sillon etten koskaan enää halua raskaaks, niin kyllä haikeudella luen noita teidän juttuja! On suorastaan ikävä sitä aikaa, kun oli se ihana masu tossa ja sisällä vielä tuntematon vauveli. Että nauttikaa vaan vielä niistä ihanista mahoista, kohta niitä ei enää oo :D
Pakko kommentoida tota nimi-asiaa. Kannattaa olla varalla useampi nimi! Me puhuteltiin vauvaa masussa Joonana. Tykättiin molemmat nimestä. Kun vauva synty ja koitettiin puhutella sitä nimellä, niin se vaan ei tuntunu luontevalta. Vaihettiin se Eemeliks ja sopivampaa nimee ei ois voinu löytyä :) On se niin Eemelin näköinen ja luontoinenki :)
Meillä täällä arki sujuu hienosti. Eemeli on ihan alusta saakka nukkunu hienosti yöunet, ja nukkuu vieläki. Menee n.klo 20-20.30 nukkumaan, herää klo 03-04 ja sit nukutaanki johonki kaheksaan, vaihdetaan vaipat ja vaatteet ja vähä jutustellaan siinä (yön jälkeen on aina kamalasti asiaa ja poika on yhtä hymyä). Sitten nukutaan vielä n.tunti. Eli täytyy olla kyllä todella tyytyväinen, että meillä on näin helppo vauva. Itellä ei oo missään vaiheessa ollu semmosta väsymystä, että ois edes tarvinnu mennä illalla aikasin nukkuun tai nukkua päiväunia. Ja kun on noin ihana vauva, niin aikaa jää hyvin myös parisuhteen hoitamiseen. Illalla sitä istutaan sohvalla kahdestaan ja hellitään toisia :)
Mutta, niinku sanoin, niin Eemeli on Eemelin luontoinen ihminen. Eli temperamenttia löytyy jo noinki pienestä lapsesta! Jos joku ei mee omasta mielestä hyvin, niin siitä tulee kyllä hirvee huuto. Ja se huuto on oikeesti niin raastavaa, että mun on välillä laitettava korvatulpat edes vähä vaimentamaan sitä. Ja kun siihen ei auta mitään. Pidät sylissä tai et, niin huuto on yhtä kova. Ja se lakkaa vasta sitten, kun Eemeli niin haluaa. Kyllä se tässä vaiheessa vielä menee, mutta mites sitte ku lapsi on uhmäiässä...
Joo, mutta nyt toi äitin pikku muru heräs, joten tarvii lopetella... Kauheesti tsemppiä loppusuoralaisille synnytykseen! Se menee omalla painollaan, joten ei kannata ressata. Ja nauttikaa viime hetkistä, kun saatte olla itsekkäitä ja ajatella vain itseänne!
Kaikkee hyvää myös muille ensikoille! Nauttikaa täysin rinnoin (kirjaimellisesti, ne ei nimittäin enää oo yhtään kauniin täydet ku imetys on loppunu:)) raskaudesta!
-Larsku ja Eemeli 3kk
[color=6495ED] Ihanaa, tulihan sitä lunta vihdoinkin!!! Ulkona on niin kauniin näköistä! Viikonloppukin meni tosi nopsasti ja taas tänään raskausviikot poksuvat...eli tänään rv 31+0 *poks* :)
Iisalle isot onnittelut vauvelista! Ihanan nopealta kuulosti synnytys ja hienoa, että kaikki oli mennyt hyvin:)!!!
Asunto G: Tällä hetkellä asutaan miehen kanssa omassa (tai pankin) rivarikolmiossa. Asunto on tosi kiva päätyasunto, hyvässä kunnossa (täysin remontoitu), meillä on iso, oma piha sekä mukavat naapurit. Tässä varmasti asustellaan ainakin siihen asti, jos/kun toinen lapsonen ilmoittaa tulostaan. Haaveena olisi joskus ostaa omakotitalo (talopaketti) jostain rauhalliselta alueelta!
Nimi G: Poitsulle ei ole vielä ihan varmaa nimeä tiedossa... Muutamia vaihtoehtoja ollaan kyllä jo mietitty ja yksi niistä on aika vahvoilla. Jotenkin meidän on tosi vaikea keksiä kivaa nimeä pojalle (en tiedä mistä johtuu), tytölle olisi useampikin nimivaihtoehto mietittynä. Mutta eiköhän me vielä se hyvä ja oikea nimi keksitä meidän vauvalle:)!
Oiskohan se poppiksen räpsy jo laskeutunut:)
Nincalle jaksuja iskiassärkyyn! Toivotaan, että ensi yö sujuisi paremmin!
Mammiksen muuttopuuhat taitavat nyt olla jo loppusuoralla:)! Muuttaminen/remppaaminen ovat kyllä välillä vähän raskaita juttuja, mutta myös todella palkitsevia! Onnea uudesta kodista!
Lisbetillä oli ollut mukava neuvolakäynti ja kaikki arvot kohdillaan! Hienoa!
Serelle tsemppiä asunnonetsintään! Toivottavasti löydätte pian sen oman, ihanan kodin:)!
Oma napa: Mä en sitten hahmota, missä asennossa tämä meidän Piksu oikein tuolla masussa on. Potkuja/karateiskuja ja möyrintää tuntuu vähän joka puolella. Mahtuukohan se vielä heittämään tuolla mahassa kunnon kuperkeikkoja?! Toivoisin, että Piksu jo pian alkaisi kääntämään itseään raivotarjontaan ja myös pysyisi siinä:) Jos pitäisi villi veikkaus heittää, niin arvelisin, että Piksu olisi jo pää alaspäin (kylkiluissa ja navan yläpuolella tuntuu yleensä eniten jumppaamista), mutta sitten mua hämää välillä, kun liikettä tuntuu myös kyljissä ja navan alapuolella (olisiko sitten kyseessä pikku kätöset?!).
Mukavaa alkuviikkoa kaikille Enskoilla ja masuille!!!
~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu, rv 31+0 ~ ♥ ~ [/color]
Nimigalluppiin. Meillä on työnimi ollut jo pitkään (joka on sellainen nimi jota EN IKINÄ laittaisi lapselleni nimeksi, sisäpiirin juttu, pahinta tässä on se että mä oon itse jo tottunut ko. nimeen!) mutta niitä oikeita nimivaihtoehtoja on vielä pari eikä niistä olla puhuttu muille. Aateltiin että täytyy katsoa minkänäköinen kaveri sieltä tulee =)
Hanilla on kiva potkupallomasu :) Sä olet muuten niin pieni että vatsa on ihan kuin pallo! Ikävä kävelylenkki oli sulla... mut ehkäpä se, ja muutkin merkit, tosiaan ennakoi tulevaa...
Poppiksella ei suurempia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä... kun ei sitä tiiä! Jos se oliskin sellainen salamana tuleva... :)
Mykis, no eipä sullakaan enää paljoa puutu! Loppupääläinen oot sinäkin! :)
Makkarallakin on aikasmoinen pallomasu :) Muuten oot säkin pysynyt erossa kiloista, kun on vain tuo massu eikä muualla sitten ookkaan mitään. Pystyispä samaan!
Mammis, sähän puhut ihan mun kauhuskenaariosta... ;) Siis tuo 8 kg vauva - mä pelkään kans että meille tulee joku ihan mammuttikokoinen pojanjöntikkä. Näin itse toisaayönä unta että vauva ei mahtunut vaunuihin. Ei varmaan ainakaan alle 4 kg:n kannata edes unelmoida kun ollaan molemmat oltu sen verran suuria syntyessään, eikä ihan pieniluisimpia tai -kokoisimpia olla edelleenkään kumpikaan. Apuva... Hienoa muuten että muutto ohi ja nyt pääsitte miehen kans takas saman oman katon alle! :)
Larsku teillähän kuulostaa ihan unelmalta pikku Eemeli! :) Mahtavaa että poika nukkuu noin pitkät yöunet. Sitä itsekin toivon tosissaan, että saisi mahdollisimman nopeasti unirytmin etenkin yöaikaan..
Sain juuri väkerrettyä oppimistehtävän valmiiksi. Tiukille meni, tänään pitää palauttaa... Tällä viikolla on taas yks luento ja onkohan niitä yhteensä vielä kuus sen jälkeen. Kaks tenttiä on myös vielä tiedossa ja pari laajempaa esseetä pitää tehdä. Yritän tsempata tän appron valmiiks kun sitten harmittaa jos se jää kesken. Istuminen on ainut mikä tässä teettää eniten vaikeuksia, ja onpa tuo keskittymiskykykin jo tainnut tärävimmän kärkensä menettää... huoh!
Pitäisköhän sitä pukea vaatteetkin päälle tälle päivälle.... :)
Mukavaa alkanutta viikkoa!
Leenis & jr 27+5
Voihan vee, mulla on pamahtanut toiseen nivuseen n.4x4cm iso PAISE! :( Vissiin ihohuokonen ärtynyt jostain kuukausien takaisesta epiloinnista, ja on nyt kerännyt kunnon sisällön ja on ihan järkyttävän kipeä. No, mää en ees ite näe koko pattia, joten puhkaisu ei iteltä onnistu.
Tänään sitten neuvolan yhteydessä näytin paisetta myös lääkärille, joka ei kuitenkaan alkanu puhkaista sitä, vaan sain pelkän antibioottikuurin kymmeneksi päiväksi. No, istuminen tekee ihan kamalan kipeätä, samoin makaaminen kyljellään ku tavallaan makaa sen patin päällä. :(((((
Tällaista lisävaivaa ei olis enää kyllä kaivannut, pelottaa että jos siitä joku myrkytys lähtee käyntiin tai tulehdus tai joku ja sitten on ihan alapää rikki jo ennen synnytystä, joka sekään ei liene kaukana..
Synnytys ei kyllä muuten tunnu lähestyvän sitten yhtään. Kohtu, joka ennen supisteli herkästi ei nyt juurikaan kovetu ilman liikuntaa. Mitään limatulpan irtoamiseen viittaavaa ei oo tapahtunut, eikä vauva tunnu kovin alhaallekaan vielä valahtaneen. Elikkäs elikkäs, tässä saa varmaan varautua kunnolla yliajalle menoon..
Han_, oletpas onnellinen kun noin hyviä merkkejä tulevasta synnytyksestä saat jo! Mullakin on tullut samanlainen pikkupallomaha, mutta elopainoa kertynyt niiin paljon, ettei näytä läheskään yhtä söpöltä ku sun massus. Toivottavasti päästään pian kuitenkin eroon näistä.
Yöt on tosiaan menny ihme juoksenteluksi. Nenäsumutetta saa käydä vähän väliä suhauttelemassa, samoin juomassa. Onneks heräilyjen välillä saa nukuttua tosi syvää unta, joten väsymys ei kauheasti paina vaikka nukkuukin katkonaisesti. Hauskaa on myös nähdä tosi outoja unia!
Nimigalluppia: Vauvamme sukupuoli ei oo tiedossa, joten kahta nimeä pyöritellään mielessä. Ei puhuta vauvasta vielä etunimellä, enemmänkin vaan ihan Vauvana. Kerrotaan varmaan heti syntymän jälkeen kyllä jo oikea etunimi kaikille, niin sitä saa sitten alkaa käyttää samantien. Pakko tietysti jättää varaus, ettei vauva näytäkään yhtään suunnitellun nimen tyyppiseltä, sitten paniikkivaihto. Mukavia etunimiä (etenkin pojalle) on kamalan vähän, kaikki käyttökelpoiset on jo käytössä! :/
No niin, pitääpä lähteä taas kävelylle. Neuvolatäti neuvoi käymään usealla n.15min kävelyllä päivässä niin saa kohtu treeniä. Nivunen vaan niin tulessa, että mitähän tästäkin tulee?!
Terveisin Aliina 39+6 (<- " alahan jo tulla" )
Mammisko se oli nähnyt painajaisia isosta vauvasta? Turun Sanomissa oli aika hurja juttu:
¿Szczecinissä Pohjois-Puolassa syntynyt poikavauva, 7 139 grammaa ja 66 senttimetriä, on todennäköisesti Puolan painavin vastasyntynyt, lehtitiedot arvioivat viikonloppuna. Kacper Skuski syntyi keisarinleikkauksella, sillä lääkärit halusivat säästää lapsen 45-vuotiaan äidin Bozensa Skulsa neljännen lapsensa lähes mahdottomalta alatiesynnytykseltä.¿
Hih, toivottavasti ei sentään tällaista painajaista satu kenenkään meidän kohdalle¿;)
Oli ollut galluppia ainakin asumismuodoista. Me muutettiin reilu vuosi sitten kerrostalosta omakotitaloon ja tämä on kyllä meille ihan se unelma-asumismuoto. Pihatöissä tykätään kummatkin touhuilla ja kun on riittävän helppohoitoisia kasveja, niin hommaa on sillai sopivasti. Eikä tarvitse välittää naapureista ja on ihanan rauhallista ja hiljaista. Ja sillä mielellä ollaan, että tästä ei enää tarvitse mihinkään muuttaa.
Makkara kyseli liikkumisesta nyt raskausaikana. Mulla on kyllä vähän huono omatunto, kun en oikein ole jaksanut nyt kuntoilla. Varsinkin kun töiden jälkeen on niin älyttömän pimeää ollut ja sitten välillä oli sitä huimausta ja hengästymistä. Mutta on kai tosiaan rapakuntoisemmatkin saaneet ne vauvansa ulos pungettua¿ Ehkä enemmänkin on huono omatunto siitä että Kaveri ei saa raitista ilmaa, kun töissäkin kökötän kuitenkin vaan sisällä. Oon ihan sen takia sitten koittanut edes joka toinen päivä käydä jonkinlaisen kävelylenkin heittämässä. Tavoitteena on kiertää edes kortteli ;)
Käytiin viikonloppuna nyt sitten vähän katsastamassa vaunutarjontaa ja muutakin vauvatavaraa vähän alustavasti. Tuntuu kyllä että ihan sekaisin ollaan kummatkin, varsinkin tuossa vaunuasiassa! Lähinnä nyt katsottiin Emmaljungan ja Brion malleja ja sitten esitteestä kotona vielä Teutonian vaunuja. Kun edes tietäisi että pitäisikö ne olla sellaiset yhdistelmät vai olisiko sellainen rattaat+kantokassi-systeemi kätevämpi vai mitä tässä kannattaisi hankkia¿ Argh. Liikaa valinnanvaraa! Täytyy varmaan koittaa haeskella jos löytyisi täältä jotain vanhoja keskusteluja ja kokemuksia¿ Täällä enskoissakin on tainnut näistä olla kyllä juttua mutta enhän minä enää tietenkään muista mitä on puhuttu. Kiitoksia muuten Makkaralle tuosta tilaamis-vinkistä! Pitääkin käydä vilkaisemassa vähän hintoja sieltäkin.
Iisalle oikein paljon onnea pikkuisesta tytöstä ja todellakin kadehdittavan kuuloisesta synnytyksestä!
Nincalla oli iskiaskivut vaivanneet. Kuulostaa tosi ikävältä. Toivottavasti jäisivät nyt vaan tuohon yhteen yöhön. Saako muuten udella mitä Teutonian mallia ootte katselleet? Kun meillä tosiaan on vaunupähkäilyt kans kovasti meneillään¿
Hannahkin oli ¿saanut¿ ensimmäisiä raskausoireita! Kivahan se kyllä on että raskaus tulee vähän konkreettisemmaksi! Vaikka ainakaan nuo selkäkivut ei kyllä mukavilta kuulostaneet¿ Toivottavasti ovat vaan ohimeneviä!
Jushka, minulla on ainakin ollut vähän tuon tuntuisia kipuja ja ainakin minä olen tulkinnut ne kasvu-/venymiskivuiksi. Nimenomaan vaikka sängyssä kääntyessä tuntuu vähän niin kuin joku lihas kiristyisi kamalasti tuolla kyljen/lonkan tienoilla ja se menee sitten ohi aika nopeasti. Eli kyllä kai ne kuuluu vaan asiaan. Oliko ne nyt jotain kohdun kiinnikkeitä vai mitä, jotka siellä venyy¿
Lisbetkin oli käynyt moikkaamassa! Kiva kuulla että kaikki on mennyt siellä hyvin!
Jos sitten taas koittaisi vähän jatkaa vielä töitäkin. Kivaa viikkoa kaikille!
T: Meriheppa ja Kaveri rv 21+2
Joo, Makkara, 10kg tangolla on mennyt sellanen 4 minuttia habaa, mutta saa nähdä ens kerran kun meen miten käy kun on ollut vähän taukoa.. ;) Tosiaan se 8kg jötikkä vois olla vähän raskaampaa kannettavaa..
Ai kun Seren mammajooga kuulosti mukavalle.. :) Ajattelin itse yrittää keskiviikkona mennä venyttelyjumppaan.. Pitkästä aikaa.. Eiks oo ihana etsiä omaa kotia?! Pidän peukkuja että pian löytyy joku IHANA!
Kiva kun Larskukin kävi moikkailemassa meitä ja kertomassa kuinka vauva-arki on sujunut. Kuulostaa erittäin hyväntuuliselle & rauhalliselle teidän Eemeli! :)
Viipuli ¿ täällä kans ollaan vähän pihalla tuon Tiitiäisen asennon suhteen.. Ei aavistustakaan tällä hetkellä miten päin se tuolla jyllää..
Leenis ¿ en mäkään haaveile ihan noin isosta jötikästä kun oli unessa.. joku sellanen 3-4kg ois varmaan ihan jees.. ;) hihi! Tsemppiä vaan viimeisille luennoille & tenteille! Kyllä sä jaksat!!!
Aliinalla oli ilmennyt ikävä vaivakin.. höh! :( Toivottavasti menis ohi ja saisit synnytellä ihan ilman moista.. Tosin sullahan on ¿eräpäivä¿ huomenna!!! :)
Meriheppakin oli käynyt shoppailemassa.. Ah, odotan innolla kun pääsen minäkin siihen puuhaan!!!
Just sovittiin miehen kanssa että nukutaan tänä yönä uudessa kodissa eka yö!!! :))) Sängyt pitää vaan kasata ja löytää petivaatteet jostain.. hih! Eikä ole telkkaria eikä ruokaa jääkaapissa, mutta eiköhän me jotain keksitä. On vaan NIIN IHANAA päästä miehen kainaloon ja OMAAN kotiin! Huomiseen!
Mammis
Viime viikolla sain lähetteen neuvolasta Kättärille tarkkailu-ultraan kun mun paino oli laskenut ja sf-mitta samassa kuin ed kerralla,hb romahtanut jne... Lupasin kertoa mitä sanovat synnärillä.
Ensiksikin,oli aivan ihku lääkäri..hauska ja silti asiallinen.
Vauvan kasvusta joka oli siis käynnin päätarkoitus sanoi, että kyllä vauva on pienempi kuin keskimäärin, että siinä neuvolatäti oli ollut ihan oikeassa,mut ettei tilanne ole mitenkään huolestuttava. Edellinen ultraus oli mulla joulu aatonaattona ja siitä oli painoa tullut kuitenkin lisää. Nyt arvio oli n.1500g eli kuulemma 300-500g alle keskivertopainoarvion näillä viikoilla. Pääasia on kuulemma se et vauva kasvaa tasaisesti vaikkakin omaa tahtiaan...eikä se ole edes alakäyrällä vaan siinä keskiarvon ja alakäyrän välillä. Syntymäpainoksi arvio tällä kasvutahdilla 3000-3200g, mut sanoi et vauva voi ottaa myös lopussa pyrähdyksen kasvussa.Nyt vauva oli kääntynyt pää alaspäin,mut mahtuu kuulemma vielä pyörimään vaik kuinka,viimeksi oli poikittain... Mulla on istukka etuseinämässä,joten kääntö ulökopuolelta ei välttämättä onnistu tai sitä ei ehkä edes yritettäisi.
Siis toivon et se nyt malttaisi olla rt:ssä.
Mun oman painon lasku ei kuulemma ole huono asia,joskin ihmeellistä et vielä näillä viikoilla paino vain tippuu...nyt olen siis noin 5kg lähtöpainosta miinuksella,mut se sanoi et varmasti elämän tavat ja ruokailutottumukset ja vauvan kuluttama energia yms selittää tämän. Hb:n alhaisuuteen,joka sekään ei ole superhuono siis vaik neuvolatäti sitä kauhistelikin, sanoi et muuten saisin rautaa syötäväksi,mutta kun joudun jo käden takia syömään panacodia ja se kovettaa mahaa ja tekee ikävää ummetusta, ei voi suositella vielä lisäksi rautaa,jolla samat vaikutukset vatsaan. Eli nyt jatketaan näillä eväillä.
Käsikipuun saan yhä syödä samoja lääkkeitä,loppuraskaudessa joudun ehkä vähentämään annostusta vaik kipua olisikin, koska ummetus voi yltyä sietämättömäksi silloin. Lisäksi suositteli kylmää käärettä kipukohtiin, erityisesti ranteisiin. Ja sitten pitäisi mennä fysioterapeutille. Ja lisäksi hakea terkkulan fyssarilta rannetuki.
Viikonloppu meni aika kivasti. Perjantai-iltana käytiin miehen isää onnittelemassa 60v juhlien johdosta. Lauantaina ostettiin maalit olohuoneeseen ja makkariin ja sain kuin huomaamatta omat suosikkini valituksi. Olin joskus aikoja sitten ehdottanut olohuoneeseen hiekan väriä,semmoista neutraalia, ei kellertävää ja makkariin vihertävää,mut silloin mies tyrmäsi idean,nyt se sitten itse ehdotti murrettua aika syvää vihreää(mut ei synkkä kuitenkaan) ja sitä hiekkaa,joka oli jo osittain sille sopinut aiemminkin. Ihanaa. Sain ujutettua oman ideani sille niin et se luulee itse valinnensa värin. Sunnuntaina sit mun vanhemmat tuli Keravalle ja ne maalasi kolmestaan ensin pohjamaalin ja sit vielä kahdesti pintavärillä molemmat huoneet. Olivat äly nopeita ja seinistä tuli tosi hyvät. Siis onnistunut olo. Mulla oli vaan aika tyhjän pantti-fiilis kun vaan keitin kahvia ja kokkasin kun en kädelläni saa tehdä juuri mitään.Nyt sitten vaan listat ja valokatkaisijat paikalleen ja sohvan valintaan. Myöhemmin sit hankitaan uutta ruokapöytää yms,mut nää on nyt pakolliset. Niin ja puiset sälekaihtimet pitää ostaa ikkunoihin nyt aika pian.
Kävin tänään katsomassa vaunuja. Briot on tietty varmasti hyvät,mut ei oikein olisi niihin varaa kun muuttokin imee niin paljon rahaa. Siellä oli yhdet muistaakseni Itävaltalaiset vaunut,jotka hinnaltaan noin 300e uutena,viimeisiä kappaleita joita jäljellä. [b]Onko kellään kokemusta näiden eurooppalaisten vaunujen toimivuudesta Suomen olosuhteissa?[/b]
Näissä oli sellaiset kovat renkaat, aika isot. Ei siis ilmakumi eikä vanha perinteinen kova rengas. Nää ei kuulemma voi puheta kuten ilmakumit. Pehmeä kantokoppa,jossa irrotettava kova pohja ja tietenkin peite vetoketjulla ja neppareilla. Lämpöpussi,turvakaari rattaisiin ja hoitolaukku kuuluu hintaan. Rattaiksi muutto vaikutti näppärältä, samoin kasaan laittaminen. Aisan saa käännettyä toiseen työntösuuntaan ja työntökorkeutta voi säätää..onko se nyt sitten se heittoaisa, en tiedä. Tavarakori alhaalla ei ollut hurjan iso,mut oli siellä pinempiäkin joissain jotka oli vielä edullisempia,mut minusta rumia. Näiden nimi alkoi mun mielestä G:llä,mut en ole varma kun en kirjoittanut ylös sitä...aika pitkä nimi. Väri oli mustaa ja ihan ohuita viinpunaisia raitoja jotka muodosti pikkuisia ruutuja.
Mulla meni nyt muiden viestit ihan ohi,mut alan nyt tavaamaan niitä ja kommentoin toisessa viestissä jos osaan johonkin jotain sanoa...
Masu-mamma 31+1
Kyllä tää aika menee siivillä täällä kotonakin. Tuntuu että aina on maanantai tai perjantai, viikot menee niin nopsaan. No, hyvä niin, kyllä meinaan saisi jo Poitsu maailmaan tulla ja päästää äidin " pälkähästä" =)
Poppis, samaa kans tossa mietin että onhan se rytmi varmaan ihan sekaisin sit viimeistään kun vauva tulee. Hyvää totuttelua tää valvominen siihen, eiks vaan;=) Koitetaan siis ajatella positiivisesti!
G: Kuinka monella on muuten nimi valmiina lapselle? Meillä on rakenneultrasta lähtien kutsuttu jo " oikealla" nimellä, ja molempien vanhemmatkin aina puhuvat sillä nimellä jo Poitsusta. Eli ei säilynyt salaisuus ihan ristiäisiin sakka täällä;) Mut halusinkin kyllä et heti kun syntyy aletaan kutsua nimellä, eikä vasta ristiäisten jälkeen.
Kuumeilupuolelta aika vähän tullut plussia nyt, tuntuu että pysähtynyt koko aalto?! Toivottavasti saadaan tänne uutta verta, kun aika moni täältä kuukauden sisään lähtee vanhoista. Puhalletaanpa plussatuulet siihen suuntaan että saadaan pinon jatkajia tänne=) Ja kun saatais vielä noi l-puolen vanhat Enskat messiin...
Tässä linkki treffipinoon, eikö tosiaan osallistujia ole kuin 8 tällä hetkellä, missä kaikki jotka alustavasti silloin ilmoittivat osallistuvansa ovat?? Alkaa treffiemo pian huolestua kun noin pieni osanotto tulossa:(
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9253934&p=3&tmode=1&smode…
Eli kaikki ilmoittautumaan ja ihan alkutaipaleellakin olevat rohkeasti mukaan! Mäkin olin jo rv11 ekoilla treffeillä jos oikein muistan:)
Eli masu ei ole pääsyvaatimuksena;)
Ja taas koittamaan tota nukkumaanmenoa....
Mukavaa alkanutta viikkoa!
Aurora & Poitsu rv 34+2