Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko haukannut liian ison palan: pienet lapset, ura, puoliso, kuinka tästä selviää?

Vierailija
23.02.2024 |

Toimin erityisasiantuntijatyössä, jossa tienaan mielestäni kohtuullisen hyvin: 5500e/kk+bonarit. Mieheni ansaitsee n. 6000e/kk+bonarit. Molemmilla työ on vaativaa, tosin etätyö onnistuu kummallakin melko rajoituksetta.

Ongelmani on perhe-elämän ja työn yhdistäminen. Meillä 3- ja 5- vuotiaat lapset ja oman työn vaativuuden vuoksi alan olla todella kuormittunut tässä elämäntilanteessa. Vanhempi lapsista on aina ollut hyvin vaativa tapaus, eikä meillä ole tukiverkkoja nimeksikään. En edes ole mitenkään erityisen uraorientoitunut, mutta varmaan suorittajaluonteeni takia päätynyt vaativiin töihin.

Miten teillä muilla riittää paukut työn ja perhe-elämän yhdistämiseen? Puhumattakaan omasta ajasta tai parisuhdeajasta? Olisiko vinkkejä? Palkat laitoin tuohon siksi, että olen pohtinut 80% työaikaa, tosin siinä pelko, ettei työt vähene ollenkaan samassa suhteessa palkan kanssa.

Kommentit (635)

Vierailija
481/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Au pair käyttöön?

Miehellekö?

Vierailija
482/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiden jako 50/50. Aupair tai siivooja kerran viikossa. Ruokakaupasta ruoat kotiinkuljetuksella kerran viikossa. Lakanat pesulaan. Lapsille minimi harrastukset. Jos mahdollista muutto kerrostaloon. Omat harrastukset tauolle. Pikkukoululainen yksityiselle perhepäivähoitajalle aamu- ja iltapäivähoitoon.,

Miksi niitä lapsia sitten edes pitää tehdä jos niille ei ole valmis antamaan aikaa? Koululaiset perhepäivähoitoon aamuiksi ja illoiksi, ei harrastuksia? Tosi lämminhenkinen perhe 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti että vaativa työ. Erityisasiantuntija. Pystyy kuitenkin kotona istuen olemaan erityisasiantuntija aivan kuten mm. vakuutusyhtiöiden lääkärit jotka ovat niin hyviä että potilasta näkemättä päättävät heidän kohtaloistaan.

En väheksy mitään työtä mutta uskon että kukaan ei ole korvaamaton missään työssä. Varsin moni pystyy istumaan kotona ja olemaan asiantuntija. Tästä tullaankin siihen että todella moni hoitaakin lapsia siinä sivussa. Moniajo, siihen ei moni pysty. Lapsia, varsinkin omia pitää pystyä komentamaan ja kaitsemaan etätyön ohessa. Itse olen palvellut tiskillä, jossa hoidin töiden vastaanottamisen ja luovuttamiset, puhelinsoitot, uudet varaukset, sähköpostit, kyselyt, muun hlökunnan opastuksen, tekninen tuki muille, asiakkaille. Kassana toimiminen sekä vuokra-autojen luovutus. Takuuasiat. Aamuisin oli parhaimmillaan 4-5 eri jonoa. Kassa, varaosa, uudet työt vastaanotto, vanhojen luovutus,  toinen merkkimme/jono, siinä sivussa puhelinpäivystys. Tietokoneen ruutu jaettuna 4-eri osaan. Pidin työstä. Minutkin korvattiin koska olin kalliimpi kuin nuoret. Kuulemani mukaan tilalleni otettiin 3 eri henkilöä.  Kotona hoidettavana oli sitten muuta. Moniajoa/työtä on monenlaista.Nyt olen eläkkeellä. Lasten kanssa mennään Yksi päivä kerrallaan niin selviää parhaiten.

Vierailija
484/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat vain hetken pieniä ja huomattavasti tärkeämmässä asemassa kuin työ, joten priorisoisin (ja priorisoin omassa elämässäni) lapset etusijalle. 

Eka- ja tokaluokkalaisen kanssa voi olla osittaisella hoitovapaalla. 

Vierailija
485/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti että vaativa työ. Erityisasiantuntija. Pystyy kuitenkin kotona istuen olemaan erityisasiantuntija aivan kuten mm. vakuutusyhtiöiden lääkärit jotka ovat niin hyviä että potilasta näkemättä päättävät heidän kohtaloistaan.

En väheksy mitään työtä mutta uskon että kukaan ei ole korvaamaton missään työssä. Varsin moni pystyy istumaan kotona ja olemaan asiantuntija. Tästä tullaankin siihen että todella moni hoitaakin lapsia siinä sivussa. Moniajo, siihen ei moni pysty. Lapsia, varsinkin omia pitää pystyä komentamaan ja kaitsemaan etätyön ohessa. Itse olen palvellut tiskillä, jossa hoidin töiden vastaanottamisen ja luovuttamiset, puhelinsoitot, uudet varaukset, sähköpostit, kyselyt, muun hlökunnan opastuksen, tekninen tuki muille, asiakkaille. Kassana toimiminen sekä vuokra-autojen luovutus. Takuuasiat. Aamuisin oli parhaimmillaan 4-5 eri jonoa. Kassa, varaosa, uudet työt vastaanotto, vanhojen luovutus,  toinen merkkimme

Missä maailmassa oikein elät, jos ehdotat, että etätöissä oleva vanhempi hoitaa (kaitsee) lapsia samalla töitä tehdessään? 

Vierailija
486/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jo aikuiset lapset, joilla on keskenään parin vuoden ikäero. Miehelläni ja minulla oli jo silloin kun lapset olivat pieniä, hyvin vaativat työt ja toinen meistä vielä samaan aikaan teki lisensiaattityötä yliopistolle. Välillä sai juosta pää kolmantena jalkana töihin-kauppaan-kotiin-kokkaamaan-harrastuksiin kuskaamaan-itsekin vähän jotain harrastusta yrittämään-kotiin-nukkumaan. Ja taas uudelleen sama rumba seuraavana aamuna. Jossain välissä tietysti piti huusholliakin siivota ja ystävyyssuhteita hoitaa. Oli sen verran iso lainataakka hartioilla, että ulkopuolisen avun palkkaaminen ei tullut kyseeseen. Mieheni oli reissuhommissa joten arki kaatui kokonaan minulle.

Elämä oli kuitenkin täyttä ja ihanaa.Nyt sitä aikaa on ikävä.

Muista sinäkin se, että tuo aika on tosi lyhyt ja menee nopeasti. Kaikki muuttuu sitä helpommaksi kun lapset kasvavat. Koita löysätä omaa vaatimustasoasi ja älä yritä olla täydellinen kaikessa. Vähempikin riittää.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
487/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väheksy mitään työtä mutta uskon että kukaan ei ole korvaamaton missään työssä. Varsin moni pystyy istumaan kotona ja olemaan asiantuntija. Tästä tullaankin siihen että todella moni hoitaakin lapsia siinä sivussa. Moniajo, siihen ei moni pysty. Lapsia, varsinkin omia pitää pystyä komentamaan ja kaitsemaan etätyön ohessa. Itse olen palvellut tiskillä, jossa hoidin töiden vastaanottamisen ja luovuttamiset, puhelinsoitot, uudet varaukset, sähköpostit, kyselyt, muun hlökunnan opastuksen, tekninen tuki muille, asiakkaille. Kassana toimiminen sekä vuokra-autojen luovutus. Takuuasiat. Aamuisin oli parhaimmillaan 4-5 eri jonoa. Kassa, varaosa, uudet työt va

Että jättää sitten heitteille?

Vierailija
488/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väheksy mitään työtä mutta uskon että kukaan ei ole korvaamaton missään työssä. Varsin moni pystyy istumaan kotona ja olemaan asiantuntija. Tästä tullaankin siihen että todella moni hoitaakin lapsia siinä sivussa. Moniajo, siihen ei moni pysty. Lapsia, varsinkin omia pitää pystyä komentamaan ja kaitsemaan etätyön ohessa. Itse olen palvellut tiskillä, jossa hoidin töiden vastaanottamisen ja luovuttamiset, puhelinsoitot, uudet varaukset, sähköpostit, kyselyt, muun hlökunnan opastuksen, tekninen tuki muille, asiakkaille. Kassana toimiminen sekä vuokra-autojen luovutus. Takuuasiat. Aamuisin oli parhaimmillaan 4-5 eri jonoa. Kassa, varaosa, uudet työt va

Vierailija
489/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät pysty keskittymään töihin ja ns. Moniajooneli hoitamaan montaa asiaa.

Vierailija
490/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät pysty keskittymään töihin ja ns. Moniajooneli hoitamaan montaa asiaa.

Töitä tehdessä keskitytään työntekoon ja mielellään yksi asia kerrallaan. Toki nykytyöelämä tätä harvoin mahdollistaa. Mutta lastenhoitoa ei pysty samalla hoitaa kuten joku ylempänä ehdotti. 

Vierailija
491/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä aiemmin joku sanoi että 3v. ja 5v. olisi se vaikein vaihe. Miksi ihmeessä? Perustuuko tämä jotenkin siihen ajatukseen että toinen vanhempi on ollut 2v. nuoremman kanssa kotona? Meillä lapset on nyt 2.5v. ja 4.5v. ja olin kyllä toivonut että tämä arki tästä alkaisi helpottaa vihdoin. Olen kyllä ollut jo pitkään töissä, en ihan heti keksi miten 3v. ja 5v. lapset olisi työläämmät kuin 1v. ja 3v.

Voi kuule. Sulla on vielä miten monta vaihetta edessä niiden lastesi kanssa. Puoli vuotta sinne tänne ei merkitse mitään. Ei kannata tähyillä mitään helpotuksia, vaan hyväksyä tilanne. Palataan asiaan sanotaan vaikka 10 vuoden päästä (tosin silloin sulla on teinit karmeimmillaan.)

Vierailija
492/635 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä pitäisin turpani kiinni jos tienaisin puolison kanssa 11 tonnia joka kuu. Ap: haista sianvittu noiden "ongelmiesi" kanssa. Voit palkata niille lapsille vaikka minkälaisen lapsenlikan tuommosella rahamäärällä. Ime paskaa. Pthui!

Vierailija
493/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pitäisin turpani kiinni jos tienaisin puolison kanssa 11 tonnia joka kuu. Ap: haista sianvittu noiden "ongelmiesi" kanssa. Voit palkata niille lapsille vaikka minkälaisen lapsenlikan tuommosella rahamäärällä. Ime paskaa. Pthui!

Voi sen nyt vähän nätimminkin ilmaista. Suurilla tuloilla on yleensä myös suuret menot. Mutta tärkeää onkin mitoittaa menot sen mukaan, että ihan heti ei ole tiukilla, jos esimerkiksi jotain yllättävää tulee. 

Vierailija
494/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat vain hetken pieniä ja huomattavasti tärkeämmässä asemassa kuin työ, joten priorisoisin (ja priorisoin omassa elämässäni) lapset etusijalle. 

Eka- ja tokaluokkalaisen kanssa voi olla osittaisella hoitovapaalla. 

Jokainen tekee niin kuin itselle paras. Mutta pitää muistaa, että jos jää kotiin, niin sitten ei eläkettä ja työkokemusta kerry. Mites sitten suu pannaan, kun puoliso ottaa ja lähtee?? 

Vierailija
495/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä tehdessä keskitytään työntekoon ja mielellään yksi asia kerrallaan. Toki nykytyöelämä tätä harvoin mahdollistaa. Mutta lastenhoitoa ei pysty samalla hoitaa kuten joku ylempänä ehdotti. 

Kykenemättömät eivät tuetenkään pysty. Kyllä normi töissäkin joutuu vastaamaan puhelimeen ja palvelemaan samaan aikaan fyysistä asiakasta, lisäksi tietokoneella kesken 10-20 työtä, ruutu jaettuna 4 osaan jne. Sitä sanotaan moniajoksi. Totta kaikki eivät pysty siihen. Tiedän tapauksia kun puhelin hälyttää ja kaveri vaan naputtaa tietokoneella tehtävää, jota voisi jatkaa puhelun jälkeen.Nämä tyypit tekevät vain yhtä asiaa kerrallaan eivätkä kykene täydellisempään asiakaspalvelutyöhön. Eivätkä kykene muutamaa minuuttia uhraamaan päivän aikana lapseen.  

Ymmärrän kyllä , meitä on moneksi ja yleensä maailma menee sen hitaimman mukaan kuten liikenteessäkin.

Vierailija
496/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei mun koneelta ne etätyöt mihinkään karkaa, siellä ne odottaa jos oon käyny vaipan vaihtamassa vaaville tai ite paskalla. Tietokoneen voi meillä ainakin sammuttaakin välillä. Päivässä on 24h joten 8h etätöissä on lyhyt hetki.

Vierailija
497/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen maatalon emännät teki töitä navetassa aamuin illoin, lapsia oli 10-11, siinä ne jaloissa pyöri emännän ruokaa/pyykkiä tms. tehdessä.

Onhan se nykyään tietenkin paljon vaikeampaa 2 lapsen kanssa??(2 on keskiarvo nykyään)  Kaikki pitää tehdä jotenkin jonkun tietyn säännön mukaankyllä nykyjärjestelmä ilmeisesti lastenhoidossakin / kouluissa on mennyt ainakin Pisa tulosten valossa paljon huonommin. Koulukuljetuksetkin menny ihmeellisiksi, aamuisin tulee taxeja vastaan noin lähemmäs kymmenen. kulkeeko jokainen lapsi omalla taxilla ? nääskun siihen moniajoon ei kyetä😂 moniajo😂😂😂

Vierailija
498/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selviät, kun asetat itsellesi selkeän tahtotilan.Kun olet lapset tehnyt, niin niiden vastuusta et pääse irti.

Perhe toimii lasten kannalta parhaiten kokonaisena perheenä. Kun lapset ovat pieniä, niin vanhempi/vanhemmat ovat aina läsnä.

Kaikki pitää sopia pariskunnan kesken tasapuolisesti.

Mielestäni on törkeää, kun erotaaan liian helposti aikuisen kannalta ja lapset joutuvat tämän takia joustamasn vuoroviikot eri paikoissa. Ja vanhempi saa siitä sinkkuvapaaviikon, aivan liian helppo tapa.

sitten valitetaan elämän kalleutta?!

Vierailija
499/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkin tavallinen työ kun muka helppo autonasennus on todellista moniajoa. Teet huoltotyön niin nykymekaanikon on osattava ja hallittava varaosat, mitä osia menee jne. Kansivikainen auto johon samalla tehdään huolto ja katsastuskunnostus. Ei siihen vaihdeta niitä levyjä ja jarrupaloja erikseen vaan samalla kun ovat pyörät irti kun vaihtokunnossa. Eikä jarrunestettä erikseen vaan samalla kun pyörät ovat irti. Asentajan pitää muistaa syl.kannesta kasaamisjärjestys viikon kahden päästäkin kun odottaa kantta koneistamosta.Arviot vaihdetaanko vesipumppu yms. Siinä välissä teet 10-20 muuta autoa. Samaan autoon tehdään näitä moniajokorjauksia siksi jos joku paikka on auki ja helpompi tai purkamatta muuta tällöin tehdä, asiakkaallekkin halvempi vaihtaa se väljä alapallonivel samalla kun jarruja laittaa. Palat saadaankin vaihdettua kun sähköiset (käsijarru) sylinterit ajettu sisään. joskus pitää osata poiketa työohjeista. Soitat luvat töille jotka lisätöitä ja teet kustannusarvion. Asentaja myös kirjoittaa tietokoneelle kaikki työt /osat , tms. ylös. Tälläisen työn ohella lasten vaipat olis autojen rasvassa, vaikka uskon et muuten ehtis vaihtaa(vertaus; pelkkä puhdas tietokoneella työskentely) eli hygieenisyys pelkästään jo esteenä autotöissä)

Kotona Lastenhoito on iloa ja helppoa sen jälkeen, ja pystyy hyvin vaihtamaan vaipat ja pesemään pyykkiä samaan aikaan kun vielä katsoo 2 muun pienen perään. Välillä vähän kilpaillaan emännän kanssa kumpi tekee.Ap:lle tsemppiä ja jaksamisia, vaavi-aikaa tulee joskus vielä ikävä.

Vierailija
500/635 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviää. Mutta eivät pikkulapset selviä yksin tai isotkaan. Jomman kumman vanhemman pitää olla tavoitettavissa tai usein paikalla. Avustaa lapsia. 10-12v alkaa jo selvitä enemmän itse. Ja isot lapset 7-8v ovat jo itsenäisempiä jos on opetettu kaikki ja turvallisuus. Onko mahdollisuus joustoihin työssä sen verran että joku on paikalla kotona. Onko mummuja, tätejä, serkku, kummi, isä tms. Hyvä ohjeistus pitää olla miten ei saa toimia tai miten voisi auttaa lasta jos tarvii. Entä lastenhoitaja tai kodinhoitaja, jos muita ei ole. Pikkulapsi ei ole pikkuaikuinen että selviää itse ja oppii itse, pitää olla läsnä toisen vanhemman.

Ai että itsekkäästi väännetään pentuja ja sitten pitäisi olla tätejä ja serkkuja niitä hoitamassa? haha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi