Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko haukannut liian ison palan: pienet lapset, ura, puoliso, kuinka tästä selviää?

Vierailija
23.02.2024 |

Toimin erityisasiantuntijatyössä, jossa tienaan mielestäni kohtuullisen hyvin: 5500e/kk+bonarit. Mieheni ansaitsee n. 6000e/kk+bonarit. Molemmilla työ on vaativaa, tosin etätyö onnistuu kummallakin melko rajoituksetta.

Ongelmani on perhe-elämän ja työn yhdistäminen. Meillä 3- ja 5- vuotiaat lapset ja oman työn vaativuuden vuoksi alan olla todella kuormittunut tässä elämäntilanteessa. Vanhempi lapsista on aina ollut hyvin vaativa tapaus, eikä meillä ole tukiverkkoja nimeksikään. En edes ole mitenkään erityisen uraorientoitunut, mutta varmaan suorittajaluonteeni takia päätynyt vaativiin töihin.

Miten teillä muilla riittää paukut työn ja perhe-elämän yhdistämiseen? Puhumattakaan omasta ajasta tai parisuhdeajasta? Olisiko vinkkejä? Palkat laitoin tuohon siksi, että olen pohtinut 80% työaikaa, tosin siinä pelko, ettei työt vähene ollenkaan samassa suhteessa palkan kanssa.

Kommentit (635)

Vierailija
441/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mieheni kanssa molemmat lääkäreitä ja kolmivuorotyössä. Kaikki harrastukset mitä meillä on, on perheharrastuksia. Käydään pulkkamäessä ja hiihtämässä ja luistelemassa ja museoissa kaikki yhdessä. Siivooja käy kerran viikossa, ruokaa laitetaan koko perhe yhdessä ja kaupassa käy se, joka ehtii. 

Jos on vuorotellen yksin lasten kanssa tai suorittaa jotain harrastusuraa koko paletin lisäksi, ei mikään ihme, että väsyy ja parisuhde väljähtyy. 

Meillä on myös vanhemmat lastenhoitajina, useita varahoitajia ja paikat ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Jos ei olla töissä, lapset on aina kotona ja nukutaan yhteisiä päiväunia.  

Kuullostaa, että puristatte mailanvartta nyt vähän liian kovaa, ettekä nauti perheajasta. Kaikkea apua on rahalla saatavissa. 

Vierailija
442/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen samalla palkalla töitä ja jos lapsia olisi kaksi ja tuon ikäisiä, ottaisin 80% työajan välittömästi. Suurin piirtein tuon ikäisten lasten vanhempana toimiva kollega teki näin eikä ole katunut pätkääkään, noilla tuloilla veroprosentti on sellainen ettei käteenjäävässä summassa tunnu hirveästi eroa vaikka olisikin yhden päivän viikosta poissa. Se yksikin päivä kuulemma merkitsee jo todella paljon kun heti aamusta voi hoitaa rästissä olevia kotitöitä ja muita askareita. Jos puolisolta onnistuu 80%-työaika, voitte vaikka vuorotella hänen kanssaan vuoden tai puolen vuoden välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät tee kolmivuorotyötä.

Vierailija
444/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Se, että teidän yksityisellä lääkäriasemalla ei tehdä, ei tarkoita, ettei meillä tehtäisi ;-)

Vierailija
445/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti asioita pitää ajatella etukäteen. En ymmärrä lainkaan sitä vinkumista, kun on pienet lapset ja työ, että on "ruuhka-aika", "väsyttää", "ei ole omaa aikaa" ja valivali. Ystäväpiirilläni eikä minulla ollut koskaan puhetta em tuntemuksista, vaikka meillä kaikilla oli juurikin 2 lasta. Puhun 70-luvusta. Minulla ei tosiaankaan ollut mitään tuollaisia ajatuksia. En ymmärrä tätä nykyajan valittamista.

70-luvun lapsena paljastan salaisuuden. Silloin lapsia ei hoidettu. Vanhemmat eivät kuormittuneet perhe-elämästä, koska eivät huolehtineet lapsista. Pärjätkää itse, ja jos kitisette, tulee luunappi. Näppärää.

Tämäkö oli sinun kohtalosi?

Vierailija
446/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti asioita pitää ajatella etukäteen. En ymmärrä lainkaan sitä vinkumista, kun on pienet lapset ja työ, että on "ruuhka-aika", "väsyttää", "ei ole omaa aikaa" ja valivali. Ystäväpiirilläni eikä minulla ollut koskaan puhetta em tuntemuksista, vaikka meillä kaikilla oli juurikin 2 lasta. Puhun 70-luvusta. Minulla ei tosiaankaan ollut mitään tuollaisia ajatuksia. En ymmärrä tätä nykyajan valittamista.

70-luvun lapsena paljastan salaisuuden. Silloin lapsia ei hoidettu. Vanhemmat eivät kuormittuneet perhe-elämästä, koska eivät huolehtineet lapsista. Pärjätkää itse, ja jos kitisette, tulee luunappi. Näppärää.

Äläpä yleistä. Jos sinua on kohdeltu noin, se ei tarkoita että kaikilla vanhemmilla olisi yhtä huonot menetelmät kuin sinun vanhemmillasi on ollut. Pahoittelen että sinut on jätetty heitteille.

Vierailija
447/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetön tapa elää. Päivällä ravataan töissä ja illalla ravataan hulluna harrastuksissa, ettei tarvitse olla lasten kanssa. Sitten ihmetellään, että miten saadaan aika riittämään kaikkeen. 

TEE VÄHEMMÄN!

Vierailija
448/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Se, että teidän yksityisellä lääkäriasemalla ei tehdä, ei tarkoita, ettei meillä tehtäisi ;-)

Ei sairaalassakaan, siellä päivystetään. Hoitajilla on se kolmivuorotyö.

Vierailija
449/635 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä yleistä. Jos sinua on kohdeltu noin, se ei tarkoita että kaikilla vanhemmilla olisi yhtä huonot menetelmät kuin sinun vanhemmillasi on ollut. Pahoittelen että sinut on jätetty h

Vastasin tuolle 70-luvun äidille, joka ei kavereineen ollut lainkaan kuormittunut lastenhoidosta. Siihen saattoi vaikuttaa se, miten vähän lastenhoitoon kohdistui tuolloin odotuksia ja paineita. 

Vierailija
450/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetön tapa elää. Päivällä ravataan töissä ja illalla ravataan hulluna harrastuksissa, ettei tarvitse olla lasten kanssa. Sitten ihmetellään, että miten saadaan aika riittämään kaikkeen. 

TEE VÄHEMMÄN!

Yleensähän se elämä rytmittyy niin, että työt tehdään päivällä ja kuntoilu hoidetaan sitten illalla. Sitten on turha mussuttaa, että paikat roikkuu, kun on tehnyt vähemmän. 

Vierailija
451/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liian iso palkka + bonarit on este, niin hae huonopalkkaisempia hommia.

Vierailija
452/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tutkii ja operoi sinut yöllä päivystyksessä?

Vierailija
453/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinä, miehesi tai lapsesi sairastuvat vakavasti, katsotaan sitten kenellä on vaikeaa. Maa täynnä yksinhuoltajia, myös akateemisia.

Vierailija
454/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% työajalla asiantuntijatyössä sain ainakin minä valtiolla samat tehtävät kuin 100% ajalla. Vaikka toisin oli sovittu. Lopetin kokeilun itse, kun muu ei auttanut.

Vierailija
455/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystävä lääkäri. Lääkärit ei tee vuorotyötä. Päivystäminen tuo paljon paremmat rahat kuin vuorityölisät.

Vierailija
456/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen tutkijana yliopistossa kokonaistyöajalla. En ole johtotehtävissä.

Vierailija
457/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akutologit päivystävät, mutta työ on kolmivuorotyön tyyppisesti jaettu. Heillä viikon tunnit jäävät ns normaalityöajan viikkoon (noin 40h/vk). Yleensä monilla muilla päivystävillä lääkäreillä/aloilla  on normaali viikkotyöaika  plus päivystystyöaika siihen päälle.  Tämä siis selvennökseksi. 

Vierailija
458/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein lapset  20 v alkaen.3 kpl. Tein töitä keskeytyksettä,ilman äitiyslomia  koko ajan  kotipiirissä  omassa yrityksessämme. Tietysti ruokin myös perheemme

Nuorena jaksaa  

Vierailija
459/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinä, miehesi tai lapsesi sairastuvat vakavasti, katsotaan sitten kenellä on vaikeaa. Maa täynnä yksinhuoltajia, myös akateemisia.

On kuule sairastunut jo. En nyt ihan kaikkea tuohon aloitukseen elämästäni kertonut, kun ajattelin kysyä miten muut handlaavat yhdistelmän. Kunnioitan niin yksin- kuin yhteishuoltajienkin tekemistä pikkulapsiarjessa. Aina on jollain hankalampaa, mutta ei se poista sitä, ettenkö voi kokea omaa tilannettani haasteelliseksi.

Järkyttävää, että toivot tuollaista toiselle ihmiselle! Toivottavasti löydät edestäsi.

AP

Vierailija
460/635 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystävä lääkäri, joka ei edelleenkään ole siis kolmivuorotyössä, vaan päivystää.

Siinä on erilainen malli työaikojen ja palkkauksen suhteen kuin vuorotyössä. Hoitajilla on vuorotyö, mutta missään Suomessa ei lääkäreillä.