Olenko haukannut liian ison palan: pienet lapset, ura, puoliso, kuinka tästä selviää?
Toimin erityisasiantuntijatyössä, jossa tienaan mielestäni kohtuullisen hyvin: 5500e/kk+bonarit. Mieheni ansaitsee n. 6000e/kk+bonarit. Molemmilla työ on vaativaa, tosin etätyö onnistuu kummallakin melko rajoituksetta.
Ongelmani on perhe-elämän ja työn yhdistäminen. Meillä 3- ja 5- vuotiaat lapset ja oman työn vaativuuden vuoksi alan olla todella kuormittunut tässä elämäntilanteessa. Vanhempi lapsista on aina ollut hyvin vaativa tapaus, eikä meillä ole tukiverkkoja nimeksikään. En edes ole mitenkään erityisen uraorientoitunut, mutta varmaan suorittajaluonteeni takia päätynyt vaativiin töihin.
Miten teillä muilla riittää paukut työn ja perhe-elämän yhdistämiseen? Puhumattakaan omasta ajasta tai parisuhdeajasta? Olisiko vinkkejä? Palkat laitoin tuohon siksi, että olen pohtinut 80% työaikaa, tosin siinä pelko, ettei työt vähene ollenkaan samassa suhteessa palkan kanssa.
Kommentit (635)
Vierailija kirjoitti:
Akutologit päivystävät, mutta työ on kolmivuorotyön tyyppisesti jaettu. Heillä viikon tunnit jäävät ns normaalityöajan viikkoon (noin 40h/vk). Yleensä monilla muilla päivystävillä lääkäreillä/aloilla on normaali viikkotyöaika plus päivystystyöaika siihen päälle. Tämä siis selvennökseksi.
Minkä alan erikoislääkäreitä akutologit ovat? Akuuttilääketiede? Ensihoitolääkäri noin hiukan enemmän yleiskielellä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Akutologit päivystävät, mutta työ on kolmivuorotyön tyyppisesti jaettu. Heillä viikon tunnit jäävät ns normaalityöajan viikkoon (noin 40h/vk). Yleensä monilla muilla päivystävillä lääkäreillä/aloilla on normaali viikkotyöaika plus päivystystyöaika siihen päälle. Tämä siis selvennökseksi.
Suuri osa lääkäreistä tekee vain päivätyötä. Joka neljäs lääkäri tekee osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetön tapa elää. Päivällä ravataan töissä ja illalla ravataan hulluna harrastuksissa, ettei tarvitse olla lasten kanssa. Sitten ihmetellään, että miten saadaan aika riittämään kaikkeen.
TEE VÄHEMMÄN!
Samaa mieltä siitä, että järjetön on monen oravanpyörä, mutta ei niissä harrastuksissa siksi kukaan ravaa, ettei tarvitsisi olla lasten kanssa. Kyllä tarkoitus on, että harrastus hyödyttää lasta. Paljon helpommalla pääsisi, jos ei harrastuksia olisi.
Miksi puolisosi on tuossa kuormituslistalla?
Onko hän joku iso haukattu pala?
Yhteistyöllä, joustavuudella ja apujoukoilla noista vuosista selviää. Rimaa olittekin jo laskeneet siivouksen suhteen, mikä kuulostaa fiksulta. Älä vaan ala tunnollisena ihmisenä suorittamaan "täydellistä perhe-elämää".
Teillä on monia asioita hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Korkeat tulot mahdollistavat monet arkea mahdollistavat palvelut, joista moni voi vain haaveilla. Moni vastaavassa tilanteessa oleva joutuu tekemään kaiken itse pienien tulojen takia. Ap. ei nyt taida ihan ymmärtääkään sitä, miten harva pääsee tuollaisille tuloille elämää helpottamaan. Moni on varmasti ap.:lle kateellinen, vaikka elämä olisikin kiireistä. Olen itse sinkku vela ja pitkäaikaistyötön, jonka tulona on pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa ja olen käytännössä sukulaiseni kotiorjana. Vaihtaisin oman elämäni heti tuohon ap.:n elämään.
Sitäkään ei ymmärretä, miten paljon tuohon tulotasoon pitää raataa. Ihan oikeasti. Tuolla palkkatasolla työ on kognitiivisesti jo hyvin vaativaa ja kuormittavaa. Todennäköisesti vastuuta ja kiirettä on paljon. Sitä ei oikeasti voi ymmärtää ennen kuin itse on tuossa tilanteessa. Sitäkään ei ehkä hahmota, kuinka järjettömän isot siivut verokarhu vie noista tuloista. Handuun noista jää varmaan joku reilut 7000e/kk. Siitä kun ottaa asuntolainan lyhennyksen, päivähoitomaksut tietysti täysimääräisenä jne. niin ei ole sellainen tilanne, että rahassa voisi jotenkin kylpeä. Varmasti jää kivasti puskuria yms. mutta ei sillä tavalla, että voisi elää kuin kroisos... riippuu tietysti tosi paljon muistakin tekijöistä, kuten asumiskuluista yms. Itselläni on bruttotulot pari tonnia pienemmät kuin ap:lla, nettona varmaan n. tonni vähemmän, puolison tulot samaa tulotasoa ap:n puolison kanssa. Ja ei tässä mitenkään rahassa kylvetä, vaikka tokihan se tonnikin on jo ero. Ennemmin niin, että pitää katsoa aika tarkkaankin, mihin sitä rahaa käyttää tai muuten on ennen palkkapäivää vain hilut tilillä :/
Vastauksena ap:lle... en itsekään tiedä. Yritän ottaa töissä mahdollisimman rennosti, sillä en oikeastaan välitä urasta tai työstä. Teen tietyt asiat, mutta olen aika suoraankin sanonut, että ei enempää, minulla ei ole kunnianhimoa :'D Se on sääli... mieluummin käyttäisin aikani johonkin, joka kiinnostaa. Harrastuksiin kyllä panostan. Sen lisäksi olen höllännyt standardia kaikessa mahdollisessa. Pyykit menee kaikki sekaisin 60C ja kuivausrumpu. Ne selviää, jotka selviää. Ruoka simppeliä kotiruokaa. Siivooja käy 1krt/kk. Woltataan enemmän kuin kehtaan myöntää... Vapaa-ajan kognitiivinen rasitus eli turha nettailu minimiin. Panostus liikuntaan. mutta rankkaa tää on :/
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää maksullista lasten- ja kodinhoitopalveluita arjen helpottamiseen.
Minä käytän vastaavassa tilanteessa maksullista helpottajaa arjen paineissa kun vaimo ei jaksa.
M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeat tulot mahdollistavat monet arkea mahdollistavat palvelut, joista moni voi vain haaveilla. Moni vastaavassa tilanteessa oleva joutuu tekemään kaiken itse pienien tulojen takia. Ap. ei nyt taida ihan ymmärtääkään sitä, miten harva pääsee tuollaisille tuloille elämää helpottamaan. Moni on varmasti ap.:lle kateellinen, vaikka elämä olisikin kiireistä. Olen itse sinkku vela ja pitkäaikaistyötön, jonka tulona on pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa ja olen käytännössä sukulaiseni kotiorjana. Vaihtaisin oman elämäni heti tuohon ap.:n elämään.
Sitäkään ei ymmärretä, miten paljon tuohon tulotasoon pitää raataa. Ihan oikeasti. Tuolla palkkatasolla työ on kognitiivisesti jo hyvin vaativaa ja kuormittavaa. Todennäköisesti vastuuta ja kiirettä on paljon. Sitä ei oikeasti voi ymmärtää ennen kuin itse on tuossa tilanteessa. Sitäkään ei ehkä hahmota, kuinka järjettömä
Tämä rahavalitus on käsittämätöntä. Samat päivähoitomaksut maksaa täysimääräisenä selkeästi vähätuloisempikin perhe. Sillä erotuksella, että käteenkin jää selvästi vähemmän. Silti täällä he eivät ulise.
Selviää hyvin kun pitää lapset lähes kellon ympäri päiväkodissa ilman lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää maksullista lasten- ja kodinhoitopalveluita arjen helpottamiseen.
Minä käytän vastaavassa tilanteessa maksullista helpottajaa arjen paineissa kun vaimo ei jaksa.
M39
Hienoa! Uskaltaisimpa itsekin. Kiinnijääminen vaan hirvittää, tosin ratkeaisi tuo toinenkin ongelma samalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkään ei ymmärretä, miten paljon tuohon tulotasoon pitää raataa. Ihan oikeasti. Tuolla palkkatasolla työ on kognitiivisesti jo hyvin vaativaa ja kuormittavaa. Todennäköisesti vastuuta ja kiirettä on paljon. Sitä ei oikeasti voi ymmärtää ennen kuin itse on tuossa tilanteessa
Mutta fakta on se että ei 7000EUR nettotuloilla todellakaan kuuhun mennä tänä päivänä perhe-elämässä. The struggle is real on lähempänä oikeaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkään ei ymmärretä, miten paljon tuohon tulotasoon pitää raataa. Ihan oikeasti. Tuolla palkkatasolla työ on kognitiivisesti jo hyvin vaativaa ja kuormittavaa. Todennäköisesti vastuuta ja kiirettä on paljon. Sitä ei oikeasti v
Jos 7000 nettotuloilla elämä on taistelua, miksikäs kutsut sitten enemmistön elämää? Suurin osa perheistä ei tuollaista tulotasoa koe.
Nyt palkkasummakin kääntyi laskuun
Yksityisellä sektorilla työpäiväkorjattu palkkasumma oli tammikuussa 4,3 prosenttia pienempi edellisvuoteen verrattuna. Julkisen sektorin työpäiväkorjattu palkkasumma oli 7,7 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin.
Onneksi julkisella on rahaa vaikka lampaat söis.
Sinun kengissäsi vaihtaisin työn vähemmän kuormittavaan. Ura odottaa, mutta pienet lapset ja aika perheenä ei. Lapset muistavat kuinka läsnä ja hyvinvoiva vanhempi oli heidän lapsuudessaan. Mikään raha ei korvaa sitä kaikkea mitä menetät raskaan työn takia. Yksikään palkattu apu ei korvaa vanhemman läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkään ei ymmärretä, miten paljon tuohon tulotasoon pitää raataa. Ihan oikeasti. Tuolla palkkatasolla työ on kognitiivisesti jo hyvin vaativaa ja kuormittavaa. Todennäköisesti vastuuta ja kiirettä on paljon. Sitä ei oikeasti voi ymmärtää ennen kuin itse on tuossa tilanteessa. Sitäkään ei ehkä hahmota, kuinka järjettömä
Monet työt ovat kognitiivisesti hyvin kuormittavia, myös pienemmällä palkalla. Lisäksi päivähoitomaksuihin vetoaminen on, kuten jo usein kirjoitettu, turhaa, koska pienemmilläkin tuloilla maksetaan täydet määrät. Myös lainanhoitokulut tulevat maksettavaksi pienemmilläkin tuloilla. Kannattaa mitoittaa asuminen sen mukaan, että jää sopivasti käyttörahaa myös muuhun.
Vakava suositus. Ota siivooja ja lastenhoitaja. Älä lyhennä työaikaa. Työt eivät sillä vähene, ainoastaan korvaus.
käytä oma vapaa-aika oman kunnon ylläpitoon ja lasten kanssa puuhailuun. Minimoi some. Siirry heräämään aamulla aikaisin ja lopeta kaikki työnteko iltaisin klo 20 jälkeen.
Joku epäili, että lääkärit eivät missään voi tehdä kolmivuoroa. Suomessa on useita yksityisklinikoita, missä lääkärit ovat voineet itse valita työaikansa. Meillä lääkäreiden kesken sovittiin, että koska monella on hoitsuvaimo, tehdään kolmivuoroa.
Suomessa on useita yksityisiä sairaaloita, ambulanssifirmoja ja klinikoita, joissa lääkärit itse omistavat firman ja päättävät itse.
Kunhan nyt ensin hankit nuo kaikki työtön luuseri-trolli.😂
Lapsia jos tehdään laitetaan ura jäähylle siksi aikaa. Kolme ensimmäistä vuotta kotona siitä sitten tarhaan ja äiti takaisin työelämään. Duunarit voi tehdä duunia ja lapsia, koska duuni ei ole ura. Perhe on iso ajallinen resurssien määrittäjä, ura + perhe ei onnistu ellei molemmat vanhemmat pysty osallistumaan 50 50 vanhemmuuteen. Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni. Lapseni ovat todistus onnistumisestani heidän suhteen, uraa minulla ei ole. Koti-isyyden jälkeen työttömäksi ja pikkuhiljaa eron jälkeen takaisin duunariksi. Lapset tuovat kymppejä koulusta, joten olen sentään jossain onnistunut.
Oletko miettinyt koskaan, miksi se on päivystys eikä yövuoro? No siksi, että siellä päivystetään. Siis lääkärit päivystävät.